Ik bedoel met de uitspraak "niet mag komen" de kleine lettertjes. Dus iemand ervaart, als er wordt opgeroepen tot het geloof in Christus, dat hij niet mag komen omdat hij niet werkelijk getrokken / uitverkoren is. Dus dan is de oproep tot geloof krachteloos gemaakt, en functioneert de uitverkiezing als een voorwaarde om tot Christus te komen. Daar ben ik het niet mee eens.Posthoorn schreef: ↑05 dec 2023, 17:28Niet komt tenzij de Vader hem trekt. Er staat niet: niet mág komen.Psalm schreef: ↑05 dec 2023, 12:22De uitverkiezing, kan inderdaad als aanstoot werken als deze met het evangelie vermengd wordt. Dan is er inderdaad sprake van kleine lettertjes. Jezus nodigt mij, maar in de kleine lettertjes staat dat ik niet mag komen tenzij de vader mij trekt. Dat trekken is dan een subjectieve ervaring die men moeilijk kan omschrijven.
Maar als bedoeld wordt met "niet komt" dat de uitverkiezing de oorzaak is van het komen, ben ik het daar helemaal mee eens. Maar dat is ook de discussie niet. Dr. van den Brink erkent dat de uitverkiezing de oorzaak is van het geloof.
Ik heb bezwaren als de subjectieve ervaring tussen de verkondiging van het Woord en het geloven in staat. Dus: verkondiging van het Woord > subjectieve ervaring > geloof. Dus dat de subjectieve ervaring als voorwaarde gaat gelden voor het persoonlijk toe-eigenen. Men moet eerst een subjectieve ervaring krijgen en daarna mag men pas het gepredikte Woord toe-eigenen. Dan wordt het gepredikte Woord krachteloos gemaakt. Men durft niet meer op het kale Woord te geloven, omdat men een subjectieve ervaring mist.
Beweer ik dan dat er helemaal geen subjectieve ervaring is? Nee, die is er wel. Maar in de orde van gepredikte Woord > geloof > subjectieve ervaring.