Kleine ergernissen
Re: Kleine ergernissen [editie najaar 2023]
Stoer hoor. Leuk om te lezen.
- Bonny
- Contacteer:
Een regenpak biedt uitkomst. Ik zie het probleem niet...Psalm schreef: ↑02 dec 2023, 14:33Dat zijn nog behoorlijke afstanden om te fietsen. Stel je fietst 20 km per uur, dan ben je met 15 km zo drie kwartier onderweg. En wat doen jullie als het regent? Dan lijkt me het helemaal bar en boos.merel schreef: ↑02 dec 2023, 14:24 Vorig jaar was ik door deze vraag overvallen en hebben haar opgehaald met de auto. De volgende dag hebben wi heel duidelijk gezegd dat afstanden tot 10-15 km gewoon gefietst kunnen worden. Dat betekent wel gelijk dat wij dezelfde afstanden ook fietsen. Zij kan/ mag niet alleen in de avonduren over straat.
The Groom's still waiting at the altar
- Dodo
Onze kinderen fietsten altijd naar de middelbare school. Ongeveer tien kilometer enkele reis. Zomer en winter. En iedereen deed dat. Vrijwel niemand werd ooit gebracht met de auto, of pakte de bus. Het heeft ze echt geen kwaad gedaan hoor.
Ik fietste vroeger zelf een uur, bij redelijk weer. Als ik ging fietsen, mocht ik het busgeld houden. Twaalf, dertien jaar, dwars door Rotterdam. Toen ik twaalf was, kon ik banden plakken. Moest ook wel, er was geen denken aan om thuis te bellen of je opgehaald kon worden. Ze hadden wel meer te doen.
Ik fietste vroeger zelf een uur, bij redelijk weer. Als ik ging fietsen, mocht ik het busgeld houden. Twaalf, dertien jaar, dwars door Rotterdam. Toen ik twaalf was, kon ik banden plakken. Moest ook wel, er was geen denken aan om thuis te bellen of je opgehaald kon worden. Ze hadden wel meer te doen.
Ik denk dat de afgelopen 15 jaar veel veranderd is op dat vlak. Ik fietste wel eens met een uitje mee met school. Het viel.mij op dat in elke klas meerdere, vaak te dikke, kinderen zitten die niet/ nauwelijks kunnen fietsen.
- Dodo
Het schijnt dat veel kinderen elektrische fietsen hebben. Toch een beetje jammer, voor een gezond kind is dat niet nodig.
Klopt, een vriendin van mijn dochter heeft die ook voor 8 km fietsen. Kind sport verder ook niet en heeft een waardeloze conditie. Twee kinderen bij mijn oudste in de klas hebben ook zo'n fiets, maar fietsen 25 km enkele reis naar school. Dan kan ik het mij nog voorstellen.
Wij krijgen iig van veel ouders het stempel ' barbaars', omdat zij moeten fietsen en vroeg aan het ontbijt zitten.
Tja, maar al fietsend constant op je mobiel moeten kijken en dan ook nog zelf trappen, da's ook wel veel gevraagd...

~~Soli Deo Gloria~~
Het is inderdaad gezonder om te fietsen. Maar de auto biedt natuurlijk ook wel comfort. Meestal zitten jongeren ook wel op een sport, dus krijgen daar voldoende lichaamsbeweging. Maar gezondheid kan inderdaad ook een belangrijke afweging zijn om de fiets te pakken.merel schreef: ↑02 dec 2023, 15:39Natuurlijk is het fijner om met de auto gebracht te worden. Met de fiets halen en brengen wij namelijk ook. Alleen is het niet goed voor je lichaam om zo vaak voor korte afstanden in een auto te stappen. Daarnaast is fietsen beter voor het milieu en ook de portemonnee;)
Dat is een behoorlijke aanslag op je agenda. Snap dat je dan kinderen zoveel mogelijk laat fietsen. Je kunt in die uren ook heel andere nuttige dingen doen.merel schreef: ↑02 dec 2023, 15:39En qua agenda is het net waar je je op in stelt. Het halen en brengen met de fiets naar school kostte ons 2 uur per dag, dus 10 uur per week.daaenaast nog het halen en brengen naar sport en vriendjes. Nadat we verhuisd waren en nu dichter bij school wonen, misten ze het fietstochtje toch ook wel. Even onthaasten en bijpraten in het half uurtje naar huis.
Die uren fietsten wij met hen mee. Ze waren nog te jong om zelf te fietsen.
. Daarnaast hebben wij 1 auto. Dus als de een de kinderen met de fiets brengt, zal de ander ook met de fiets moeten ophalen. Mijn man fietste heb eerst een uur naar school en weer naar huis en stapte daarna op het OV en ik deed het 's middags in omgekeerde volgorde.
Een auto biedt zeker comfort. Ik denk toch dat als je jong leert om deze afstanden fietsen dat je later ook vaker en makkelijker de fiets pakt.
En dat sporten? Veel kinderen bewegen veel te weinig. Ik merkte dat sommige kinderen als zij 6 km ( met mooi, rustig weer) naar ons huis hadden gefietst eerst bijna een uur moesten bijkomen. Echt bizar.

Een auto biedt zeker comfort. Ik denk toch dat als je jong leert om deze afstanden fietsen dat je later ook vaker en makkelijker de fiets pakt.
En dat sporten? Veel kinderen bewegen veel te weinig. Ik merkte dat sommige kinderen als zij 6 km ( met mooi, rustig weer) naar ons huis hadden gefietst eerst bijna een uur moesten bijkomen. Echt bizar.
Knap hoor! Het lijkt me behoorlijk intensief allemaal.merel schreef: ↑02 dec 2023, 21:38 Die uren fietsten wij met hen mee. Ze waren nog te jong om zelf te fietsen.. Daarnaast hebben wij 1 auto. Dus als de een de kinderen met de fiets brengt, zal de ander ook met de fiets moeten ophalen. Mijn man fietste heb eerst een uur naar school en weer naar huis en stapte daarna op het OV en ik deed het 's middags in omgekeerde volgorde.
Ja, daar las ik laatst ook een artikel over. Dat is wel zorgwekkend. Ik denk dat er veel meer stimulans moet komen om jongeren aan het sporten te krijgen. Desnoods met financiële steun vanuit de overheid. Het kan ook vrij eenvoudig door bijvoorbeeld gymnastiek uit te breiden qua uren. Dan hoef je niet naar een sportclub.
De overheid is hier m.i. niet voor verantwoordelijk. Dat zijn de ouders. Het gaat om een andere levensinstelling; minder eten en meer bewegen. Ik zie bizar veel kinderen met de auto naar de sport/school gaan over een afstand van < 5 km. Het zou al heel schelen als kinderen en ouders al deze afstanden met de fiets afleggen. Afgelopen zaterdag had ik bardienst tijdens de wedstrijd van mijn jongste. Kinderen en ouders komen met de auto van en naar de wedstrijd en menen dat een uurtje bewegen beloond moet worden met AA drink en chips. In voeding en bewegen investeren vraagt inderdaad wat van ouders, maar levert onder de streep uiteindelijk veel meer op.Psalm schreef: ↑02 dec 2023, 22:56Knap hoor! Het lijkt me behoorlijk intensief allemaal.merel schreef: ↑02 dec 2023, 21:38 Die uren fietsten wij met hen mee. Ze waren nog te jong om zelf te fietsen.. Daarnaast hebben wij 1 auto. Dus als de een de kinderen met de fiets brengt, zal de ander ook met de fiets moeten ophalen. Mijn man fietste heb eerst een uur naar school en weer naar huis en stapte daarna op het OV en ik deed het 's middags in omgekeerde volgorde.
Ja, daar las ik laatst ook een artikel over. Dat is wel zorgwekkend. Ik denk dat er veel meer stimulans moet komen om jongeren aan het sporten te krijgen. Desnoods met financiële steun vanuit de overheid. Het kan ook vrij eenvoudig door bijvoorbeeld gymnastiek uit te breiden qua uren. Dan hoef je niet naar een sportclub.
-
Alles went hoor, en als je niet te snel fiets dan gaat dat prima. Gangetje van 18 tot 20 kan een normaal persoon makkelijk een uur vol houden. Het kost alleen wel veel tijd. Aan de andere kant hoef je dan niet meer naar de sportschool, dus daar bespaar je tijd op.Psalm schreef: ↑02 dec 2023, 22:56Knap hoor! Het lijkt me behoorlijk intensief allemaal.merel schreef: ↑02 dec 2023, 21:38 Die uren fietsten wij met hen mee. Ze waren nog te jong om zelf te fietsen.. Daarnaast hebben wij 1 auto. Dus als de een de kinderen met de fiets brengt, zal de ander ook met de fiets moeten ophalen. Mijn man fietste heb eerst een uur naar school en weer naar huis en stapte daarna op het OV en ik deed het 's middags in omgekeerde volgorde.
Klopt en daarnaast kost fietsen, met name op de kortere afstanden, net zoveel tijd als voor deze afstanden de auto pakken.Henk J schreef: ↑04 dec 2023, 08:47Alles went hoor, en als je niet te snel fiets dan gaat dat prima. Gangetje van 18 tot 20 kan een normaal persoon makkelijk een uur vol houden. Het kost alleen wel veel tijd. Aan de andere kant hoef je dan niet meer naar de sportschool, dus daar bespaar je tijd op.Psalm schreef: ↑02 dec 2023, 22:56Knap hoor! Het lijkt me behoorlijk intensief allemaal.merel schreef: ↑02 dec 2023, 21:38 Die uren fietsten wij met hen mee. Ze waren nog te jong om zelf te fietsen.. Daarnaast hebben wij 1 auto. Dus als de een de kinderen met de fiets brengt, zal de ander ook met de fiets moeten ophalen. Mijn man fietste heb eerst een uur naar school en weer naar huis en stapte daarna op het OV en ik deed het 's middags in omgekeerde volgorde.
Klopt, zeker in een stad. Met de fiets piep je overal tussendoor en kost het geen parkeertijd en parkeer je je fiets vlak bij de winkel. Vroeger naar school fietste ik vier jaar lang ruim 20 kilometer enkele reis en dan nog een krantenwijk van 45 minuten erachteraan. Ik was dan tegen 17:30 uur thuis en kon gelijk aan tafel om te eten. En de regen was niet altijd leuk, maar iedereen deed het en mijn moeder kwam me echt niet halen en de moeders van m'n vriendinnen ook niet. Dat maakt het lastig voor jou merel, dat andere ouders dit makkelijker doen. Pubers kiezen veelal toch voor comfort als het daar om gaat, al herken ik het ook wel weer bij mezelf.. Ik probeer nu ook veel te lopen en te fietsen. Toch is het soms makkelijk met de auto, vooral als we naar de kerk gaan. (Pak)kleding met regenvlekken is niet fijn. Dan pakken we wel de auto. De laatste weken heeft het heel veel geregend en was ik toch blij met de auto. Lastig wat je hiermee moet.merel schreef: ↑04 dec 2023, 08:54Klopt en daarnaast kost fietsen, met name op de kortere afstanden, net zoveel tijd als voor deze afstanden de auto pakken.Henk J schreef: ↑04 dec 2023, 08:47Alles went hoor, en als je niet te snel fiets dan gaat dat prima. Gangetje van 18 tot 20 kan een normaal persoon makkelijk een uur vol houden. Het kost alleen wel veel tijd. Aan de andere kant hoef je dan niet meer naar de sportschool, dus daar bespaar je tijd op.Psalm schreef: ↑02 dec 2023, 22:56Knap hoor! Het lijkt me behoorlijk intensief allemaal.merel schreef: ↑02 dec 2023, 21:38 Die uren fietsten wij met hen mee. Ze waren nog te jong om zelf te fietsen.. Daarnaast hebben wij 1 auto. Dus als de een de kinderen met de fiets brengt, zal de ander ook met de fiets moeten ophalen. Mijn man fietste heb eerst een uur naar school en weer naar huis en stapte daarna op het OV en ik deed het 's middags in omgekeerde volgorde.
Wat dat betreft ben ik anders tegen subsidie voor sport/preventie gaan aankijken. "Ondanks de toenemende bewustwording van een gezonde leefstijl en het belang van bewegen, voldeed in 2022 slechts 44,3% van de Nederlanders van vier jaar en ouder aan de beweegrichtlijnen. Daarbij blijkt uit cijfers van 2021 dat we dagelijks gemiddeld ruim 9 uur zittend doorbrengen. Waar roken nu wordt veroordeeld als ongezond, is zitten het nieuwe roken. De beweegnorm van de overheid voor 240 gaat flink omhoog omdat bewegen veel gezondheidswinst oplevert. Ook (refo)volwassenen zullen flink aan de bak moeten om gezonden te gaan leven en meer te bewegen omdat zitten gewoon slecht is voor ons lichaam en onze geest. Daarnaast zorgt "te weinig bewegen voor 20 procent van de ziektelast, ruim 35 duizend doden en 9 miljard aan zorguitgaven per jaar". Als christen zouden we hier best wat verantwoordelijkheid in kunnen nemen. Niet om een zo lang mogelijk aards leven te hebben, wel om goed voor ons lichaam te zorgen en verwijtbare ziektekosten te voorkomen zodat dat geld besteed kan worden aan patiënten die het echt nodig hebben. Daarnaast zou met de huidige inactieve manier van leven één op de vier personen in de zorg moeten werken (terwijl dat nu één op de zeven is). (https://www.federatievoorgezondheid.nl/ ... leid-1.pdf)
Mooi dat jullie zelf het goede voorbeeld hierin geven. Op den duur wordt de auto steeds meer niet-sociaal wenselijk gedrag als het gaat om fossiele brandstof, klimaat/stikstof en de beweegnorm. Fijn als je dan al gewend bent om veel te bewegen.
Fides Quaerens Intellectum
Moet het niet Anselma zijn?