Gereformeerde Gemeenten

Job
Berichten: 3054
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Job »

Simon0612 schreef: 29 nov 2023, 10:18
GGG038 schreef: 29 nov 2023, 09:47
Simon0612 schreef: 29 nov 2023, 09:44
GGG038 schreef: 29 nov 2023, 09:36


De verdediging van het proefschrift is meer vorm dan inhoud, algemeen bekend. De promotiezitting heeft eigenlijk een ceremoniële functie: de beoordeling staat al vast. De commissie trekt zich terug om de beoordeling te ‘bepalen’. De beoordeling kan naar boven of beneden worden afgerond als de promovendus de vragen bijzonder goed of slecht heeft beantwoord.

Volgens mij is het ooit één keer voorgekomen dat een promovendus niet slaagde. Dat zorgde voor veel commotie waardoor de reglementen zijn aangepast.

Vergelijk het met het classicaal examen van een kandidaat. Op de T.S. is hij al geslaagd en voor de vorm wordt hier op de classis nog aandacht aangegeven. De daadwerkelijk beoordeling ligt niet in het openbaar.
Oke, duidelijk. Dat wist ik niet. Ik vond het wel heel interessant maar het was niet zo dat men het vuur aan de ds. zijn schenen legde.
Op die ene dame na dan, van Veen is de naam volgens mij.
Ja klopt. Hoogleraar kerkgeschiedenis Mirjam van Veen.
Ja die was het inderdaad. Die stelde nogal kritische vragen.
Ik weet het niet zeker maar op het RD zie ik in het verslag op een van de foto's volgens mij een GGiN predikant.
Er zijn sowieso veel medebroeders zo te zien. Mooi dat ze hier tijd voor maakten.
Met zoveel selectiviteit en vooringenomenheid houdt het voor mij wel zo'n beetje op hier. Groetjes, ik ben weer lekker weg. ::bye
Piet Puk
Berichten: 5503
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Piet Puk »

Simon0612 schreef: 29 nov 2023, 10:18
GGG038 schreef: 29 nov 2023, 09:47
Simon0612 schreef: 29 nov 2023, 09:44
GGG038 schreef: 29 nov 2023, 09:36


De verdediging van het proefschrift is meer vorm dan inhoud, algemeen bekend. De promotiezitting heeft eigenlijk een ceremoniële functie: de beoordeling staat al vast. De commissie trekt zich terug om de beoordeling te ‘bepalen’. De beoordeling kan naar boven of beneden worden afgerond als de promovendus de vragen bijzonder goed of slecht heeft beantwoord.

Volgens mij is het ooit één keer voorgekomen dat een promovendus niet slaagde. Dat zorgde voor veel commotie waardoor de reglementen zijn aangepast.

Vergelijk het met het classicaal examen van een kandidaat. Op de T.S. is hij al geslaagd en voor de vorm wordt hier op de classis nog aandacht aangegeven. De daadwerkelijk beoordeling ligt niet in het openbaar.
Oke, duidelijk. Dat wist ik niet. Ik vond het wel heel interessant maar het was niet zo dat men het vuur aan de ds. zijn schenen legde.
Op die ene dame na dan, van Veen is de naam volgens mij.
Ja klopt. Hoogleraar kerkgeschiedenis Mirjam van Veen.
Ja die was het inderdaad. Die stelde nogal kritische vragen.
Ik weet het niet zeker maar op het RD zie ik in het verslag op een van de foto's volgens mij een GGiN predikant.
Ik twijfel ook, maar zijn het er anders niet 2 gebroederlijk naast elkaar iets op de achtergrond?
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Simon0612 »

Piet Puk schreef: 29 nov 2023, 10:34
Simon0612 schreef: 29 nov 2023, 10:18
GGG038 schreef: 29 nov 2023, 09:47
Simon0612 schreef: 29 nov 2023, 09:44
Oke, duidelijk. Dat wist ik niet. Ik vond het wel heel interessant maar het was niet zo dat men het vuur aan de ds. zijn schenen legde.
Op die ene dame na dan, van Veen is de naam volgens mij.
Ja klopt. Hoogleraar kerkgeschiedenis Mirjam van Veen.
Ja die was het inderdaad. Die stelde nogal kritische vragen.
Ik weet het niet zeker maar op het RD zie ik in het verslag op een van de foto's volgens mij een GGiN predikant.
Ik twijfel ook, maar zijn het er anders niet 2 gebroederlijk naast elkaar iets op de achtergrond?
Lijkt het inderdaad op! Zou kunnen dat het twee totaal andere mensen zijn, omdat de gezichten niet zichtbaar zijn, maar ze lijken het wel.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Erskinees
Berichten: 2769
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erskinees »

Volgens mij zat de hele zaal bomvol met predikanten als ik zo kijk.
Piet Puk
Berichten: 5503
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Piet Puk »

Simon0612 schreef: 29 nov 2023, 10:59
Piet Puk schreef: 29 nov 2023, 10:34
Simon0612 schreef: 29 nov 2023, 10:18
GGG038 schreef: 29 nov 2023, 09:47

Ja klopt. Hoogleraar kerkgeschiedenis Mirjam van Veen.
Ja die was het inderdaad. Die stelde nogal kritische vragen.
Ik weet het niet zeker maar op het RD zie ik in het verslag op een van de foto's volgens mij een GGiN predikant.
Ik twijfel ook, maar zijn het er anders niet 2 gebroederlijk naast elkaar iets op de achtergrond?
Lijkt het inderdaad op! Zou kunnen dat het twee totaal andere mensen zijn, omdat de gezichten niet zichtbaar zijn, maar ze lijken het wel.
Wie weet willen ze vanuit de Th. School dit als mogelijkheid bieden aan studenten die daar de gaven en talenten voor hebben.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4166
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Maanenschijn »

Het is natuurlijk ook bijzonder interssant als predikant van dit soort promoties en studies kennis te nemen. Zie het als een soort PE, permanente (vak)educatie, die in veel sectoren van toepassing is.

Ik heb een deel zitten lezen, de conclusies vooral. Lijkt mij vooral voor een predikant heel leerzaam en nuttig om kennis van te nemen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Silo
Berichten: 225
Lid geworden op: 07 sep 2017, 21:14

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Silo »

' t Valt mij wel op dat de tot nu toe gepromoveerde GG predikanten allemaal gepromoveerd zijn op brave onderwerpen. Daarmee bedoel ik dat ze geen hele bijzondere of kritische ontdekkingen doen in de studie, wat normaliter wel vaak gebeurt bij promoveren in de theologie. Maar wel een hele mooie ontwikkeling. Hoe meer predikanten met wetenschappelijke bagage, hoe beter!
Piet Puk
Berichten: 5503
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Piet Puk »

Ik vraag me sowieso af of predikanten daar hun tijd aan moeten besteden.

Zelf ben ik er van overtuigd dat wanneer je gevoelt met zielen om te gaan voor een eeuwigheid dat je niet zal af laten om als een herder achter de schapen aan te gaan. Doe bijvoorbeeld een extra weekdienst zou ik zeggen. Lijkt me nuttiger dan een studie te doen om jezelf doctor te mogen noemen.

Als ik gisteren hoorde dat ze t.b.v. de studie 'lekker op een terrasje zijn gaan zitten', klinkt me dat behoorlijk werelds en vraag ik me af of je daar als predikant moet zijn.

Maar dat is mijn mening en ik proef al wel dat velen dit niet met me eens zullen zijn.
Erskinees
Berichten: 2769
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erskinees »

Een predikant is geen robot die constant achter te schapen moet aangaan. Daarvoor heeft de Heere de zondag ingesteld. Er is niet mis met weekdiensten, maar die maken de kans om bekeerd te worden niet groter. Ik ben het inderdaad niet met je eens :).

En terrasjes zijn toch niet werelds? Ik heb deze zomer nog met een GG predikant op het terras gezeten met een alcoholische versnapering en wat bitterballen.
Laatst gewijzigd door Erskinees op 29 nov 2023, 13:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Simon0612 »

Piet Puk schreef: 29 nov 2023, 13:35 Ik vraag me sowieso af of predikanten daar hun tijd aan moeten besteden.

Zelf ben ik er van overtuigd dat wanneer je gevoelt met zielen om te gaan voor een eeuwigheid dat je niet zal af laten om als een herder achter de schapen aan te gaan. Doe bijvoorbeeld een extra weekdienst zou ik zeggen. Lijkt me nuttiger dan een studie te doen om jezelf doctor te mogen noemen.

Als ik gisteren hoorde dat ze t.b.v. de studie 'lekker op een terrasje zijn gaan zitten', klinkt me dat behoorlijk werelds en vraag ik me af of je daar als predikant moet zijn.

Maar dat is mijn mening en ik proef al wel dat velen dit niet met me eens zullen zijn.
Uhh...dat ging volgens mij gewoon over het terras bij prof. van Vlastuin. Je stelt het nu alsof ze een 'terrasje pakten', een horeca terras dus, zo werd dat niet gezegd.
Of je nu met zonnig weer op het terras gaat zitten, of met regenachtig weer op de bank met de haard aan, of in de studeerkamer met een stapel boeken maakt mijns inziens niet veel uit.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
MGG
Berichten: 3669
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

Piet Puk schreef: 29 nov 2023, 13:35 Ik vraag me sowieso af of predikanten daar hun tijd aan moeten besteden.

Zelf ben ik er van overtuigd dat wanneer je gevoelt met zielen om te gaan voor een eeuwigheid dat je niet zal af laten om als een herder achter de schapen aan te gaan. Doe bijvoorbeeld een extra weekdienst zou ik zeggen. Lijkt me nuttiger dan een studie te doen om jezelf doctor te mogen noemen.

Als ik gisteren hoorde dat ze t.b.v. de studie 'lekker op een terrasje zijn gaan zitten', klinkt me dat behoorlijk werelds en vraag ik me af of je daar als predikant moet zijn.

Maar dat is mijn mening en ik proef al wel dat velen dit niet met me eens zullen zijn.
Van de zomer zag ik een dominee een rondje fietsen mag dat wel? Hij had tenslotte ook een pastoraal bezoek kunnen afleggen.
Een studie doe je vaak niet om de titel, maar om de inhoud. Het is heel relevant dat ook reformatorische mensen werken met diepgang nalaten. Veel belangrijke mensen in de kerkgeschiedenis hebben lang gestudeerd. Dat is ook nodig om dwalingen te bestrijden en gefundeerd te zijn in de theologie. Ook dominees moeten woekeren met hun talenten. Bij de dominee a is dat omgang met de jeugd en bij dominee b is dat een promotieonderzoek.
Laatst gewijzigd door MGG op 29 nov 2023, 13:54, 1 keer totaal gewijzigd.
vriend-en-metgezel
Berichten: 209
Lid geworden op: 31 mar 2008, 19:43

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door vriend-en-metgezel »

Piet Puk schreef: 29 nov 2023, 13:35 Ik vraag me sowieso af of predikanten daar hun tijd aan moeten besteden.

Zelf ben ik er van overtuigd dat wanneer je gevoelt met zielen om te gaan voor een eeuwigheid dat je niet zal af laten om als een herder achter de schapen aan te gaan. Doe bijvoorbeeld een extra weekdienst zou ik zeggen. Lijkt me nuttiger dan een studie te doen om jezelf doctor te mogen noemen.

Als ik gisteren hoorde dat ze t.b.v. de studie 'lekker op een terrasje zijn gaan zitten', klinkt me dat behoorlijk werelds en vraag ik me af of je daar als predikant moet zijn.

Maar dat is mijn mening en ik proef al wel dat velen dit niet met me eens zullen zijn.
Dat laatste heb je goed aangevoeld. Het is dan ook een domme reactie met een valse tegenstelling. Je suggereert dat predikanten promoveren om zichzelf doctor te mogen noemen, maar ik denk dat studiezin juist een vereiste is voor predikanten. Veel dwalingen in de kerk hebben een oorsprong in onkunde en het is erg fijn als predikanten zichzelf toeleggen op onderzoek. Als meer predikanten zichzelf analytische vaardigheden zouden bijbrengen denk ik dat het niveau van discussies, artikelen en zeker ook van preken omhoog gaat. Juist het thema waarop ds. Mulder gepromoveerd is, is uiterst relevant om de schapen te leiden. En het idee dat we predikanten moeten opsluiten in een klooster en weg moeten houden van het terras lijkt me ook wat middeleeuws.
Mannetje
Berichten: 7855
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mannetje »

Een dominee die niet studeert is niet bekeerd, zeiden de oudjes vroeger al.
-
GGG038
Berichten: 144
Lid geworden op: 20 dec 2021, 14:41

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGG038 »

Piet Puk schreef: 29 nov 2023, 13:35 Ik vraag me sowieso af of predikanten daar hun tijd aan moeten besteden.

Zelf ben ik er van overtuigd dat wanneer je gevoelt met zielen om te gaan voor een eeuwigheid dat je niet zal af laten om als een herder achter de schapen aan te gaan. Doe bijvoorbeeld een extra weekdienst zou ik zeggen. Lijkt me nuttiger dan een studie te doen om jezelf doctor te mogen noemen.

Als ik gisteren hoorde dat ze t.b.v. de studie 'lekker op een terrasje zijn gaan zitten', klinkt me dat behoorlijk werelds en vraag ik me af of je daar als predikant moet zijn.

Maar dat is mijn mening en ik proef al wel dat velen dit niet met me eens zullen zijn.

-1

Zelf ben ik er van overtuigd dat wanneer je gevoelt met zielen om te gaan voor een eeuwigheid dat je niet zal af laten om als een familie- of gemeentelid achter de medeschapen aan te gaan. Lijkt mij nuttiger dan om gisteren 1-1,5 uur vrij te maken om de verdediging mee te kijken/luisteren van iemand die zichzelf doctor wil noemen en wel eens op een terrasje gaat zitten.
Evangelist
Berichten: 533
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:41

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Evangelist »

Piet Puk schreef: 29 nov 2023, 13:35 Ik vraag me sowieso af of predikanten daar hun tijd aan moeten besteden. Zelf ben ik er van overtuigd dat wanneer je gevoelt met zielen om te gaan voor een eeuwigheid dat je niet zal af laten om als een herder achter de schapen aan te gaan. Doe bijvoorbeeld een extra weekdienst zou ik zeggen. Lijkt me nuttiger dan een studie te doen om jezelf doctor te mogen noemen.
Hier ben ik het mee eens. Ik kan me niet voorstellen dat je een dergelijke monsterstudie kan doen (en wat is de meerwaarde) zonder de gemeente daarmee tekort te doen.
Hartelijke groet,
Evangelist
Plaats reactie