Gereformeerde Gemeenten

Piet Puk
Berichten: 5536
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Piet Puk »

GGotK schreef: 18 nov 2023, 12:13
Piet Puk schreef: 18 nov 2023, 11:54
Ad Anker schreef: 18 nov 2023, 11:47
Robbie schreef: 18 nov 2023, 11:44 Van Gent is geen ouderling, hij is dominee.

Verstuurd vanaf mijn SM-A202F met Tapatalk
Je vergist je. Hij is ouderling.
Misschien denkt Robbie dat het om ds. W.J. van Gent(CGK) gaat. Hier gaat het echter om ouderling A.J.C van Gent, ouderling van de Gereformeerde gemeente te Rotterdam - Zuidwijk. Overigens denk ik niet dat het in die gemeente is. Het gaat om een vervolgvraag. Ik hoop dat genoemde ouderling geen oogkleppen op heeft voor de situatie in zijn eigen gemeente
Wat is dan de situatie in zijn eigen gemeente en waarom zou hij daar oogkleppen voor op hebben??
Ik bedoelde het anders. Mocht deze situatie zich in zijn gemeente voordoen, dan denk ik dat deze ouderling, gezien zijn vorige antwoorden, wel zelfreflectie heeft en het antwoord niet op Refoweb terecht zou komen, maar persoonlijk met de vragensteller contact opneemt. Daarnaast zou ik als vragensteller als het 1e antwoord door een eigen ouderling gegeven is, de vervolgvraag niet nader specificeren.
HHR
Berichten: 1055
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door HHR »

Overigens hebben de zorgen die geuit worden in die vragen opvallend veel overeenkomst met de zorgen door een forummer die hier al een tijdje minder actief is.
Dan zou het om een Zeeuwse gemeente gaan
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33447
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

HHR schreef: 18 nov 2023, 12:24 Overigens hebben de zorgen die geuit worden in die vragen opvallend veel overeenkomst met de zorgen door een forummer die hier al een tijdje minder actief is.
Dan zou het om een Zeeuwse gemeente gaan
Daar moest ik bij de eerste vraag direct al aan denken.
Robbie
Berichten: 74
Lid geworden op: 08 dec 2010, 21:45

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Robbie »

Piet Puk schreef:
Ad Anker schreef: 18 nov 2023, 11:47
Robbie schreef: 18 nov 2023, 11:44
Tiberius schreef:Het lijkt me trouwens voor Van Gent ook niet makkelijk om zo'n vraag te beantwoorden: het kan zomaar iemand uit dezelfde gemeente zijn als waar hij ouderling is.
Van Gent is geen ouderling, hij is dominee.

Verstuurd vanaf mijn SM-A202F met Tapatalk
Je vergist je. Hij is ouderling.
Misschien denkt Robbie dat het om ds. W.J. van Gent(CGK) gaat. Hier gaat het echter om ouderling A.J.C van Gent, ouderling van de Gereformeerde gemeente te Rotterdam - Zuidwijk. Overigens denk ik niet dat het in die gemeente is. Het gaat om een vervolgvraag. Ik hoop dat genoemde ouderling geen oogkleppen op heeft voor de situatie in zijn eigen gemeente
Ik dacht idd dat het om de ds. ging. Bedankt voor de correctie.

Verstuurd vanaf mijn SM-A202F met Tapatalk

Bruna
Berichten: 1750
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bruna »

HHR schreef: 18 nov 2023, 12:24 Overigens hebben de zorgen die geuit worden in die vragen opvallend veel overeenkomst met de zorgen door een forummer die hier al een tijdje minder actief is.
Dan zou het om een Zeeuwse gemeente gaan
Geloof niet dat het Jantje is die deze vraag stelt. Bij hem wordt er redelijk breed uitgenodigd.
JvW
Berichten: 775
Lid geworden op: 03 jun 2019, 12:16
Locatie: Vlissingen; jvw850forum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door JvW »

Bruna schreef: 18 nov 2023, 14:09
HHR schreef: 18 nov 2023, 12:24 Overigens hebben de zorgen die geuit worden in die vragen opvallend veel overeenkomst met de zorgen door een forummer die hier al een tijdje minder actief is.
Dan zou het om een Zeeuwse gemeente gaan
Geloof niet dat het Jantje is die deze vraag stelt. Bij hem wordt er redelijk breed uitgenodigd.
Maar dat geldt voor heel veel gemeenten. In Vlissingen wordt ook breed uitgenodigd en zijn alle predikanten van de classis welkom. Ik denk dat de vraagsteller de zaken wat gechargeerd weergeeft.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
GGotK
Berichten: 2211
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGotK »

https://www.rd.nl/artikel/1042218-mader ... vaardiging
Comrie dacht sterk vanuit Gods eeuwig besluit. „Maar hij leerde niet de rechtvaardiging van eeuwigheid, alleen het besluit daarover van eeuwigheid”, aldus de auteur.

Madern ziet zijn boek als een correctie op het proefschrift over Comrie dat A.G. Honing in 1892 publiceerde. „Door Honings benadering is een verkeerd accent komen te liggen op Comries rechtvaardigingsleer.”

Comrie leert dat de toerekening van de gerechtigheid van Christus vóór het geloof plaatsvindt, schetste Madern. „Het eerste wat God doet is die gerechtigheid toerekenen. Eerst moet de vloek worden weggenomen. De zondaar draagt daar niets aan toe.”

Ds. Kersten en ds. Steenblok, voormannen van de Gereformeerde Gemeenten en de Gereformeerde Gemeenten in Nederland, leerden ook de toerekening voor de aanneming, maar dóór het geloof. „Zij hebben de toerekening en de aanneming van de gerechtigheid niet los willen maken van elkaar. Kersten en Steenblok zaten daarmee op hetzelfde spoor als Theodorus van der Groe.”
Inwoner
Berichten: 421
Lid geworden op: 11 sep 2023, 14:09

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Inwoner »

Tiberius schreef: 18 nov 2023, 12:35
HHR schreef: 18 nov 2023, 12:24 Overigens hebben de zorgen die geuit worden in die vragen opvallend veel overeenkomst met de zorgen door een forummer die hier al een tijdje minder actief is.
Dan zou het om een Zeeuwse gemeente gaan
Daar moest ik bij de eerste vraag direct al aan denken.
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat jullie dicht bij de waarheid zitten...
CvdW
Berichten: 2989
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door CvdW »

Het gaat dus om een vakantieplaats. Zijn de dames zonder hoed vakantiegangers of uit eigen gemeente? Dat maakt wel verschil.
Toen ik Vlissingen bezocht had ik het idee dat het om vakantiegangers ging die geen hoed op hadden, maar ik kan mij vergissen.
KDD
Berichten: 1567
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door KDD »

Inwoner schreef: 18 nov 2023, 14:39
Tiberius schreef: 18 nov 2023, 12:35
HHR schreef: 18 nov 2023, 12:24 Overigens hebben de zorgen die geuit worden in die vragen opvallend veel overeenkomst met de zorgen door een forummer die hier al een tijdje minder actief is.
Dan zou het om een Zeeuwse gemeente gaan
Daar moest ik bij de eerste vraag direct al aan denken.
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat jullie dicht bij de waarheid zitten...
Je kan altijd verifeëren:

jantjevanrefoforum@gmail.com
Job
Berichten: 3054
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Job »

Bruna schreef: 18 nov 2023, 14:09
HHR schreef: 18 nov 2023, 12:24 Overigens hebben de zorgen die geuit worden in die vragen opvallend veel overeenkomst met de zorgen door een forummer die hier al een tijdje minder actief is.
Dan zou het om een Zeeuwse gemeente gaan
Geloof niet dat het Jantje is die deze vraag stelt. Bij hem wordt er redelijk breed uitgenodigd.
Hij heeft zich er hier volgens mij wel eens over beklaagd dat er selectief gelezen wordt in zijn gemeente.

Maarre, ik heb er 0% twijfel over dat hij nog gretig meeleest, dus mogelijk wil hij ff invoegen.
Met zoveel selectiviteit en vooringenomenheid houdt het voor mij wel zo'n beetje op hier. Groetjes, ik ben weer lekker weg. ::bye
Mannetje
Berichten: 7894
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mannetje »

HHR schreef: 18 nov 2023, 12:24 Overigens hebben de zorgen die geuit worden in die vragen opvallend veel overeenkomst met de zorgen door een forummer die hier al een tijdje minder actief is.
Dan zou het om een Zeeuwse gemeente gaan
Hij is het zeker niet. Zover hij weet gaat de vraag niet over zijn thuisgemeente.
-
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1434
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Marck »

GGotK schreef: 18 nov 2023, 14:38 https://www.rd.nl/artikel/1042218-mader ... vaardiging
Comrie dacht sterk vanuit Gods eeuwig besluit. „Maar hij leerde niet de rechtvaardiging van eeuwigheid, alleen het besluit daarover van eeuwigheid”, aldus de auteur.

Madern ziet zijn boek als een correctie op het proefschrift over Comrie dat A.G. Honing in 1892 publiceerde. „Door Honings benadering is een verkeerd accent komen te liggen op Comries rechtvaardigingsleer.”

Comrie leert dat de toerekening van de gerechtigheid van Christus vóór het geloof plaatsvindt, schetste Madern. „Het eerste wat God doet is die gerechtigheid toerekenen. Eerst moet de vloek worden weggenomen. De zondaar draagt daar niets aan toe.”

Ds. Kersten en ds. Steenblok, voormannen van de Gereformeerde Gemeenten en de Gereformeerde Gemeenten in Nederland, leerden ook de toerekening voor de aanneming, maar dóór het geloof. „Zij hebben de toerekening en de aanneming van de gerechtigheid niet los willen maken van elkaar. Kersten en Steenblok zaten daarmee op hetzelfde spoor als Theodorus van der Groe.”
Nieuwsgierig naar zijn boek. Toegankelijk geschreven begreep ik.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1434
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Marck »

Ben ook trouwens nieuwsgierig of de lezing van ds. J. Schipper van afgelopen vrijdag tijdens de presentatie van het boek van dhr Madern, ergens te krijgen is: "Wat kan een gemeentelid van Comrie leren?”.
Silo
Berichten: 225
Lid geworden op: 07 sep 2017, 21:14

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Silo »

In de SB wordt in het classis verslag van Utrecht gesproken over een "buitengewone kerk visitatie". Wie stelt zo'n visitatie in en wat zijn mogelijke redenen om dit te doen?
Plaats reactie