Dan denk ik dat het nog wel meevalt met de problematiek van dr. van den Brink. Ik hoor geen preek waar dit soort citaten niet geuit worden.Psalm schreef: ↑21 nov 2023, 12:13Ik heb het even opgezocht. Ik geef dikgedrukt aan waar ik van mening ben dat er opgeroepen om tot Jezus te komen. Het is een omfloerste oproep tot geloof in de Zaligmaker. Het mag van mij wel wat duidelijker. Het rode gedeelte vind ik wel lastiger. Dat wordt wel ervaren als kleine lettertjes. In het onderstaande citaat is het een beetje duwen ván Jezus en trekken náár Jezus. Dat vind ik dat in deze citaat gebeurt. Ik denk wel dat het trekken naar Jezus de overhand heeft.
ds. B. Smytegeld schreef:Zondaar, zegt uw hart neen op deze gronden, zegt geen ja tegen uw gemoed aan! (...) Zondaar, denkt ge dat ge geen zonden hebt, zijt gij van dat geslacht dat rein in zijn ogen is en nochtans van zijn drek niet gewassen is. Neen, Gods Woord leert ons dat anders Wat mens leeft er die niet zondigt? Of denkt gij dat het den rechter zou vervelen, als ge dat gedurig bad? 0 Neen! Hebt die gedachten niet, en al was ‘t dat Hij eens zei, gelijk tot Jacob: laat Mij gaan; zegt dan: ik zal U niet laten gaan voordat Gij mij genade gegeven hebt! Denkt ge: ik heb geen genade te wachten, ‘t is voor mij niet; ik ben een hoereerder, of dronkaard, of een ongodsdienstige! Wel, wij antwoorden u: zegt dat niet. Wel, de Heere wacht maar, opdat Hij u genadig zij. Valt maar voor Zijn voeten
neer, gelijk Job hier deed. Zegt ge: ik ga liever gemakkelijk naar de hel toe, als zo moeilijk naar den hemel! Wel, mens, wij vragen u: wie heeft u zo betoverd? Zijt gij zo goddeloos, dan hebt gij uw ongeluk nog niet overzien. Denkt, daar zal eeuwig handengewring en tandengeknars zijn.
Zijn er ook zulken onder ons die zeggen: Ik schrei tot U, maar Gij en antwoordt mij niet:
ik sta, maar Gij en acht niet op mij, Job 30:20. Wij antwoorden u: ge zijt misschien in die
gestalte daar Job in was, in ‘t volgende vers, als hij zei: Indien ik roep, en Hij mij antwoordt:
ik en zal niet geloven dat Hij mijn stem ter oren genomen heeft, Job 9:16. Wij bidden u:
bezwijkt noch vertraagt daarom niet, gelooft en gij zult bevestigd worden. ‘t Is ligt nog de tijd niet; ‘t zal misschien het andere jaar moeten zijn! Wacht nog wat, ‘t is nog de tijd der
minne niet! Zondaar, wij bidden u:
1. Vooreerst, valt voor den Heere neer, bid Hem om genade. Ziet ge op den Rechter,
Hij is aanbiddelijk, Hij vergeeft menigvuldig. Ja, Hij komt u zelfs verzoeken, nodigen, roepen.
2. Ten tweede, gij zijt een arm patiënt; met hard en trots te zijn, zult gij niets winnen.
Val dan voor Hem neer. Kunt gij op duizend vragen wel een beantwoorden? Ja, ik
vraag u: kunt gij genade missen? Alles kunt gij missen, behalve dat; dat is allernodigste; ‘t is nodiger als uw rechter oog, hand of voet!
Hyperdordt
Re: Hyperdordt
Het lijkt me niet terecht dat je hiermee Smytegelt als normgevend neerzet in plaats van de Bijbel.Simon0612 schreef: ↑21 nov 2023, 12:30Dan denk ik dat het nog wel meevalt met de problematiek van dr. van den Brink. Ik hoor geen preek waar dit soort citaten niet geuit worden.Psalm schreef: ↑21 nov 2023, 12:13Ik heb het even opgezocht. Ik geef dikgedrukt aan waar ik van mening ben dat er opgeroepen om tot Jezus te komen. Het is een omfloerste oproep tot geloof in de Zaligmaker. Het mag van mij wel wat duidelijker. Het rode gedeelte vind ik wel lastiger. Dat wordt wel ervaren als kleine lettertjes. In het onderstaande citaat is het een beetje duwen ván Jezus en trekken náár Jezus. Dat vind ik dat in deze citaat gebeurt. Ik denk wel dat het trekken naar Jezus de overhand heeft.
ds. B. Smytegeld schreef:Zondaar, zegt uw hart neen op deze gronden, zegt geen ja tegen uw gemoed aan! (...) Zondaar, denkt ge dat ge geen zonden hebt, zijt gij van dat geslacht dat rein in zijn ogen is en nochtans van zijn drek niet gewassen is. Neen, Gods Woord leert ons dat anders Wat mens leeft er die niet zondigt? Of denkt gij dat het den rechter zou vervelen, als ge dat gedurig bad? 0 Neen! Hebt die gedachten niet, en al was ‘t dat Hij eens zei, gelijk tot Jacob: laat Mij gaan; zegt dan: ik zal U niet laten gaan voordat Gij mij genade gegeven hebt! Denkt ge: ik heb geen genade te wachten, ‘t is voor mij niet; ik ben een hoereerder, of dronkaard, of een ongodsdienstige! Wel, wij antwoorden u: zegt dat niet. Wel, de Heere wacht maar, opdat Hij u genadig zij. Valt maar voor Zijn voeten
neer, gelijk Job hier deed. Zegt ge: ik ga liever gemakkelijk naar de hel toe, als zo moeilijk naar den hemel! Wel, mens, wij vragen u: wie heeft u zo betoverd? Zijt gij zo goddeloos, dan hebt gij uw ongeluk nog niet overzien. Denkt, daar zal eeuwig handengewring en tandengeknars zijn.
Zijn er ook zulken onder ons die zeggen: Ik schrei tot U, maar Gij en antwoordt mij niet:
ik sta, maar Gij en acht niet op mij, Job 30:20. Wij antwoorden u: ge zijt misschien in die
gestalte daar Job in was, in ‘t volgende vers, als hij zei: Indien ik roep, en Hij mij antwoordt:
ik en zal niet geloven dat Hij mijn stem ter oren genomen heeft, Job 9:16. Wij bidden u:
bezwijkt noch vertraagt daarom niet, gelooft en gij zult bevestigd worden. ‘t Is ligt nog de tijd niet; ‘t zal misschien het andere jaar moeten zijn! Wacht nog wat, ‘t is nog de tijd der
1. Vooreerst, valt voor den Heere neer, bid Hem om genade. Ziet ge op den Rechter,
Hij is aanbiddelijk, Hij vergeeft menigvuldig. Ja, Hij komt u zelfs verzoeken, nodigen, roepen.
2. Ten tweede, gij zijt een arm patiënt; met hard en trots te zijn, zult gij niets winnen.
vraag u: kunt gij genade missen? Alles kunt gij missen, behalve dat; dat is allernodigste; ‘t is nodiger als uw rechter oog, hand of voet!
Psalm gaf de norm aan met de woorden "Ik geef dikgedrukt aan waar ik van mening ben dat er opgeroepen om tot Jezus te komen."Cyrillus schreef: ↑21 nov 2023, 12:32Het lijkt me niet terecht dat je hiermee Smytegelt als normgevend neerzet in plaats van de Bijbel.Simon0612 schreef: ↑21 nov 2023, 12:30Dan denk ik dat het nog wel meevalt met de problematiek van dr. van den Brink. Ik hoor geen preek waar dit soort citaten niet geuit worden.Psalm schreef: ↑21 nov 2023, 12:13Ik heb het even opgezocht. Ik geef dikgedrukt aan waar ik van mening ben dat er opgeroepen om tot Jezus te komen. Het is een omfloerste oproep tot geloof in de Zaligmaker. Het mag van mij wel wat duidelijker. Het rode gedeelte vind ik wel lastiger. Dat wordt wel ervaren als kleine lettertjes. In het onderstaande citaat is het een beetje duwen ván Jezus en trekken náár Jezus. Dat vind ik dat in deze citaat gebeurt. Ik denk wel dat het trekken naar Jezus de overhand heeft.
Er klinkt dus een oproep om tot Jezus te komen, toch? Of niet? Kan dat je het niet eens bent, maar dan onderscheiden jij en Psalm ook in wat van den Brink nu precies bedoeld.
Als het "oproepen tot Jezus te komen" inhoudt wat hierboven met citaten wordt weergegeven dan mag ik toch concluderen dat ik dat ook iedere week hoor? En dat daarmee het probleem naar mijn menig wel meevalt?
Een dominee kan hele mooie dingen zeggen, maar kan met enkele zinnen dat compleet te niet doen. En dat ik hoor ik met enige regelmaat ook in de tegenwoordige preken. Christus wordt mooi geschilderd, je wordt genodigd, maar als puntje bij paaltje komt, dan moet je je toch eens heel naarstig onderzoeken of je wel mag komen. Want stel je voor dat je met een ingebeelde hemel naar de hel gaat. Het is als een kind een snoepje voorhouden, die hij nooit kan aannemen.Simon0612 schreef: ↑21 nov 2023, 12:36Psalm gaf de norm aan met de woorden "Ik geef dikgedrukt aan waar ik van mening ben dat er opgeroepen om tot Jezus te komen."Cyrillus schreef: ↑21 nov 2023, 12:32Het lijkt me niet terecht dat je hiermee Smytegelt als normgevend neerzet in plaats van de Bijbel.Simon0612 schreef: ↑21 nov 2023, 12:30Dan denk ik dat het nog wel meevalt met de problematiek van dr. van den Brink. Ik hoor geen preek waar dit soort citaten niet geuit worden.Psalm schreef: ↑21 nov 2023, 12:13
Ik heb het even opgezocht. Ik geef dikgedrukt aan waar ik van mening ben dat er opgeroepen om tot Jezus te komen. Het is een omfloerste oproep tot geloof in de Zaligmaker. Het mag van mij wel wat duidelijker. Het rode gedeelte vind ik wel lastiger. Dat wordt wel ervaren als kleine lettertjes. In het onderstaande citaat is het een beetje duwen ván Jezus en trekken náár Jezus. Dat vind ik dat in deze citaat gebeurt. Ik denk wel dat het trekken naar Jezus de overhand heeft.
Er klinkt dus een oproep om tot Jezus te komen, toch? Of niet? Kan dat je het niet eens bent, maar dan onderscheiden jij en Psalm ook in wat van den Brink nu precies bedoeld.
Als het "oproepen tot Jezus te komen" inhoudt wat hierboven met citaten wordt weergegeven dan mag ik toch concluderen dat ik dat ook iedere week hoor? En dat daarmee het probleem naar mijn menig wel meevalt?
Let wel op dat ik hier zeg dat ik vind dat erin dit citaat geduwd en getrokken wordt. Ik denk dat ds. B. Smytegeld zeker oproept tot het komen naar Christus, maar hij doet dit wel omfloerst en soms wat onduidelijk (zie bv. dat rode markering). Ik denk dat bij ds. B. Smytegeld dus wel kleine lettertjes aanwezig zijn, maar dit was toen nog allemaal niet zo gesystematiseerd als nu. Ik denk dat de latere theologen en dominees er een veel groter systeem van gemaakt hebben dan ds. B. Smytegeld met zijn preken destijds voor ogen had.Simon0612 schreef: ↑21 nov 2023, 12:36 Psalm gaf de norm aan met de woorden "Ik geef dikgedrukt aan waar ik van mening ben dat er opgeroepen om tot Jezus te komen."
Systeem... een systeem is iets wat mensen maken. Wat houdt het systeem dat men maakt in. Laten we de zaken bij de naam noemen. Wat bedoelt het systeem waar we tegen zeggen te vechten? Wat houdt dat systeem in, en wie heeft dat systeem ontworpen?Psalm schreef: ↑21 nov 2023, 12:45Let wel op dat ik hier zeg dat ik vind dat erin dit citaat geduwd en getrokken wordt. Ik denk dat ds. B. Smytegeld zeker oproept tot het komen naar Christus, maar hij doet dit wel omfloerst en soms wat onduidelijk (zie bv. dat rode markering). Ik denk dat bij ds. B. Smytegeld dus wel kleine lettertjes aanwezig zijn, maar dit was toen nog allemaal niet zo gesystematiseerd als nu. Ik denk dat de latere theologen en dominees er een veel groter systeem van gemaakt hebben dan ds. B. Smytegeld met zijn preken destijds voor ogen had.Simon0612 schreef: ↑21 nov 2023, 12:36 Psalm gaf de norm aan met de woorden "Ik geef dikgedrukt aan waar ik van mening ben dat er opgeroepen om tot Jezus te komen."
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Misschien is de eerste definitie dus zo slecht nog niet, we hebben het in ieder geval over een preek, dus letters, woorden en zinnen.MGG schreef: ↑21 nov 2023, 12:11Dan wordt het wel heel erg subjectief.Cyrillus schreef: ↑21 nov 2023, 11:49Laat ik de definitie dan maar iets langer maken: elke letter, woord of zin die voor het aannemen van het welmenend aanbod van genade een onterecht struikelblok vormt.
aanvulling: maar er zit altijd iets subjectiefs in, immers de hoorder interpreteert. De aanwezigheid van een systeem heeft hier veel invloed op (dank @Psalm).
Laatst gewijzigd door Cyrillus op 21 nov 2023, 12:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Dus eigenlijk mag er alleen genodigd worden, niet gewaarschuwd? Het waarschuwen voor valse gronden zit je hoog?Cyrillus schreef: ↑21 nov 2023, 12:42Een dominee kan hele mooie dingen zeggen, maar kan met enkele zinnen dat compleet te niet doen. En dat ik hoor ik met enige regelmaat ook in de tegenwoordige preken. Christus wordt mooi geschilderd, je wordt genodigd, maar als puntje bij paaltje komt, dan moet je je toch eens heel naarstig onderzoeken of je wel mag komen. Want stel je voor dat je met een ingebeelde hemel naar de hel gaat. Het is als een kind een snoepje voorhouden, die hij nooit kan aannemen.Simon0612 schreef: ↑21 nov 2023, 12:36Psalm gaf de norm aan met de woorden "Ik geef dikgedrukt aan waar ik van mening ben dat er opgeroepen om tot Jezus te komen."
Je gelooft niet dat er mensen zijn die op valse gronden denken zalig te zijn? Daarmee serveer je dus een groot gedeelte oudvaders ook mee af.
Ik denk dat ds. Smytegelt zich zeer gekeerd heeft tegen dr. v.d. Brink, als ze in dezelfde tijd hadden geleefd. Met een stevige focus op een zo'n ruim mogelijk aanbod en een minimale theologisch/dogmatische duiding van de zaken die je brengt ontneem je een preek het leven, wat we tegenwoordig bevinding noemen. Dat is tegelijk mijn grootste bezwaar. Er wordt wel eens een vergelijking gemaakt met Luther. Luther wist ruimschoots van de vergeving van zonden maar bleef een bedelaar. Dat lees ik bij Smytegelt, dat hoor ik in de bevindelijke kerken en mis ik hier een beetje in de verdediging van dr. v.d. Brink.Psalm schreef: ↑21 nov 2023, 12:45Let wel op dat ik hier zeg dat ik vind dat erin dit citaat geduwd en getrokken wordt. Ik denk dat ds. B. Smytegeld zeker oproept tot het komen naar Christus, maar hij doet dit wel omfloerst en soms wat onduidelijk (zie bv. dat rode markering). Ik denk dat bij ds. B. Smytegeld dus wel kleine lettertjes aanwezig zijn, maar dit was toen nog allemaal niet zo gesystematiseerd als nu. Ik denk dat de latere theologen en dominees er een veel groter systeem van gemaakt hebben dan ds. B. Smytegeld met zijn preken destijds voor ogen had.Simon0612 schreef: ↑21 nov 2023, 12:36 Psalm gaf de norm aan met de woorden "Ik geef dikgedrukt aan waar ik van mening ben dat er opgeroepen om tot Jezus te komen."
Kun je een aantal valse gevonden noemen? Dan kunnen we die even afpellen en goed kijken of we hier verschillend over denken.
Ik hoor geen systemen preken als ik een preek hoor van een huidige predikant of een leesdienst van ds. Smytegelt of ds. Wijnmaalen zoals afgelopen zondag.Psalm schreef: ↑21 nov 2023, 12:45Let wel op dat ik hier zeg dat ik vind dat erin dit citaat geduwd en getrokken wordt. Ik denk dat ds. B. Smytegeld zeker oproept tot het komen naar Christus, maar hij doet dit wel omfloerst en soms wat onduidelijk (zie bv. dat rode markering). Ik denk dat bij ds. B. Smytegeld dus wel kleine lettertjes aanwezig zijn, maar dit was toen nog allemaal niet zo gesystematiseerd als nu. Ik denk dat de latere theologen en dominees er een veel groter systeem van gemaakt hebben dan ds. B. Smytegeld met zijn preken destijds voor ogen had.Simon0612 schreef: ↑21 nov 2023, 12:36 Psalm gaf de norm aan met de woorden "Ik geef dikgedrukt aan waar ik van mening ben dat er opgeroepen om tot Jezus te komen."
Die laatste waarschuwde er voor dat in 'onze gemeenten' (HHK?) zowel de waarheid als de leugen op de preekstoel staat, dat je juist moet oppassen als een predikant zegt: geloof het maar en je bent zalig.
Laatst gewijzigd door Simon0612 op 21 nov 2023, 13:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik denk dat je bij ds. van den Brink ook een bedelaar blijft. Ook bij zijn prediking moet je van genade leven. Er mag denk ik wel meer zekerheid zijn over het aandeel in Christus. Maar dat sluit de bedelaarsgestalte niet uit. Die gaan samen op.Ad Anker schreef: ↑21 nov 2023, 12:53 Ik denk dat ds. Smytegelt zich zeer gekeerd heeft tegen dr. v.d. Brink, als ze in dezelfde tijd hadden geleefd. Met een stevige focus op een zo'n ruim mogelijk aanbod en een minimale theologisch/dogmatische duiding van de zaken die je brengt ontneem je een preek het leven, wat we tegenwoordig bevinding noemen. Dat is tegelijk mijn grootste bezwaar. Er wordt wel eens een vergelijking gemaakt met Luther. Luther wist ruimschoots van de vergeving van zonden maar bleef een bedelaar. Dat lees ik bij Smytegelt, dat hoor ik in de bevindelijke kerken en mis ik hier een beetje in de verdediging van dr. v.d. Brink.
De vraag is: waar wordt de theologische/dogmatische uiteenzetting voor gebruikt? Wordt het gebruikt om mensen verder te leiden in het genadewerk van de Heere Jezus? Of wordt het gebruikt om beginnelingen in het geloof, dus de mensen die echt aan het begin staan, af te houden van Jezus? Dat is een heel verschil. De zorg van ds. van den Brink is dat het evangelie krachteloos wordt gemaakt door allerlei theologische/dogmatische uiteenzettingen. Dat mensen daardoor niet meer naar Jezus durven te komen. Dat "geloven" verdacht is geworden.
Ik denk dat "geloof het maar en je bent zalig" het evangelie is. Dan vindt de rechtvaardiging van de zondaar plaats. Als een zondaar gelooft, Jezus aanneemt als zijn Zaligmaker, dan is hij gered. Op dat moment wordt de zondaar wedergeboren. De vraag is dan: ligt de oorzaak van dit geloof in de mens? Nee, dat heeft God in Hem gewerkt. Maar dat is een boodschap die aan de achterkant van de evangelieverkondiging moet klinken.Simon0612 schreef: ↑21 nov 2023, 12:58 Ik hoor weinig geen systemen preken als ik een preek hoor van een huidige predikant of een leesdienst van ds. Smytegelt of ds. Wijnmaalen zoals afgelopen zondag.
Die laatste waarschuwde er voor dat in 'onze gemeenten' (HHK?) zowel de waarheid als de leugen op de preekstoel staat, dat je juist moet oppassen als een predikant zegt: geloof het maar en je bent zalig.
Ja wie ben ik om valse gronden te bepalen? Die leven in een hart van een mens, bouwen op zand in plaats van op de Rots. Ik kan daar niet over oordelen / benoemen.
Dan citeer ik liever opnieuw ds. Smytegelt:
Het spruit uit hun valse gronden. Zij hebben kentekens, en wat zijn die? Wat zijn uw kentekens, zondaar? Zij zijn allemaal ijdel en zot: zij zijn gedoopt, gaan ten Avondmaal, leiden een burgerlijk leven, en zijn niet slechter dan een ander. En op al zulke slechte redenen bouwen zij hun eeuwige staat, maar het zijn zandgronden, die hun begeven zullen, Matth. 7:26, 27.
Ten derde, let er toch op, wij moeten vermijden valse gronden te nemen, die de Koning niet aanstaan: dan zou Hij van ons walgen, Zijn oog is wakker.
U zult zeggen: wat zijn dat voor gronden? O dit; u moet niet zeggen: God is een God van alle mensen, de Heere Jezus heeft voor alle mensen genoeg gedaan, het is zulk een klein getal niet die zalig worden, het is een grote schare. God begeert de dood des zondaars niet, maar Hij wil dat hij zich bekere en leve, Hij vergeeft menigvuldig, het schort aan God niet dat de mens niet zalig wordt, maar het schort aan de eigen kracht en vrije wil van de mens. En zo misbruiken zij daartoe die plaats waar de Heere Jezus zegt: gij wilt tot Mij niet komen, opdat u het leven moogt hebben in Mijn Naam, Joh. 5:40. Die treden evenwel binnen op de nodiging van Zijn knechten, die volgen zij op; de Koning, zeggen zij, heeft gezegd: Wendt u naar Mij toe, alle u einden der aarde, en wordt behouden; ik zal daarmee gaan zitten, zeggen zij, onder de gasten, en ik zal mijn hand in één schotel steken met Abraham, Izak en Jakob; en zij zijn niet eens ontsteld, maar welgemoed. De mensen, zeggen zij, hebben niets tegen mij; de dienaars hebben het niet kunnen weren, maar zij hebben het mij toegelaten, en gezegd: ga op uw beproeving; ik ben er en niemand kan mij weren. Dat gaat zover al wel, zeggen wij, totdat de Koning komt, Die ogen heeft als een vlam vuur. De gemeenten moeten het weten, dat Hij het is Die de nieren proeft. Die gaat al de rijen door. Meent u dat de Heere zo in het algemeen eens al de gasten overziet? Och neen, maar Hij doorziet man en vrouw, elk lidmaat in het bijzonder. En als Hij er vindt die op valse gronden gekomen zijn: Hoe, zegt Hij, zijt gij hier ingekomen?
En hoe geloof je dat dan precies? Hoe neem je Jezus aan? Mis je Hem uberhaupt wel? Heb je Hem wel nodig? Wat is je oude natuur doden en in een nieuw godzalig leven wandelen? Doe je dat ook direct als je begint met geloven? Begint God of begin jij? Zomaar wat vragen, die bij mij oppoppen. Hoe rijm je dat met de teksten die je eerder van Smytegelt zag? Volgens mij kleurde je groen: 'bekeerd zoals al Gods volk bekeerd' en 'in een weg van ellende, verlossing en dankbaarheid'. Zoals jij het omschrijft lijkt ellende niet noodzakelijk te zijn.Psalm schreef: ↑21 nov 2023, 13:06Ik denk dat "geloof het maar en je bent zalig" het evangelie is. Dan vindt de rechtvaardiging van de zondaar plaats. Als een zondaar gelooft, Jezus aanneemt als zijn Zaligmaker, dan is hij gered. Op dat moment wordt de zondaar wedergeboren. De vraag is dan: ligt de oorzaak van dit geloof in de mens? Nee, dat heeft God in Hem gewerkt. Maar dat is een boodschap die aan de achterkant van de evangelieverkondiging moet klinken.Simon0612 schreef: ↑21 nov 2023, 12:58 Ik hoor weinig geen systemen preken als ik een preek hoor van een huidige predikant of een leesdienst van ds. Smytegelt of ds. Wijnmaalen zoals afgelopen zondag.