Ik zou zeggen: elke letter, woord of zin die het aannemen van het welmenend aanbod van genade in de weg staat.
Hyperdordt
Re: Hyperdordt
Te beginnen met het eigen hart. Dat is het grootste struikelblok om het aanbod aan te nemen. Het kleine hartje met de grote IK erin.
- Niet meer zo actief -
Re: Hyperdordt
Simon0612 bedoelt dit citaat van ds. B. Smytegeld. Hieronder mijn beoordeling in kleur. Met het groene ben ik het eens. Met het rode ben ik wat meer moeite. Het hoeft per definitie geen moeilijke zaak te zijn.
Ik denk niet dat je dit als kleine lettertjes kunt beschouwen. Wél als deze punten voorwaarden worden om de Heere Jezus met een gelovig hart aan te nemen. Dan fungeert het wel als kleine lettertjes.
Verder zie je dat Smytegeld daarna ook de mensen oproept tot geloof! Dus hij hanteert dit niet als kleine letters.
Ik denk niet dat je dit als kleine lettertjes kunt beschouwen. Wél als deze punten voorwaarden worden om de Heere Jezus met een gelovig hart aan te nemen. Dan fungeert het wel als kleine lettertjes.
Verder zie je dat Smytegeld daarna ook de mensen oproept tot geloof! Dus hij hanteert dit niet als kleine letters.
Simon0612 schreef: ↑13 nov 2023, 10:09Geliefde toehoorders! Wij staan hier niet om u te benadelen, noch om u te verongelijken, daar hebben wij ook geen lust toe. Maar, komt, onderzoekt uw gemoed zo gij al genade gekregen hebt. Dit zult gij ondervonden hebben:
1. Vooreerst, daar zal een zwaar pak op uw hart gelegen hebben; ge zult zo gevoelig kunnen zeggen: Heere, niets is er in mij als zonde! Gij zult met David kunnen zeggen: Als een zware last zijn ze mij te zwaar geworden,
2. Ten tweede, wij vragen u en antwoordt: hebt gij ooit God gezien in Zijn hoogheid en rechtvaardigheid? Gij zult met indruk kunnen zeggen: Heere, zo Gij mij verstoot, Gij zult rechtvaardig zijn,
3. Ten derde, zo gij genade hebt in uw bidden, zal ‘t u altijd om genade te doen zijn. Het begin, ‘t midden, het einde, ‘t is al om genade. ‘t Is altijd: verschoont mij, zijt mij genadig, ontfermt U mijner.
4. Ten vierde, zo gij genade hebt, ‘t zal u niet ligt aangewaaid zijn, ge zult het niet gemakkelijk gekregen hebben. Daar gaat wat om en men gaat niet weg, voor dat men zijn begeerte voldaan vindt; men kan niet rusten. Die ziel zegt: Heere, ik ben niet af te zetten voor dat ik genade heb. Zij houdt aan, zij kleeft den Heere achterna
5. Ten vijfde, die genade heeft, die ziel zegt: Heere, ik wil geen genade hebben, als langs dien weg waardoor al Uw kinderen het gekregen hebben, langs den weg van droefheid, belijdenis, rechtvaardigmaking en heiligmaking.
6. Ten zesde, die genade heeft, hij kan ook niet rusten, voordat hij dien witten keursteen gekregen heeft. Dan is ‘t: waar zijn de vorige maanden, toen Uw licht over mijn harte scheen? Waar zijn Uw vorige goedertierenheden?
Re: Hyperdordt
Je gaat verder niet in op mijn vraag over ds. Smytegelt?
Re: Hyperdordt
Wordt hieraan misschien niet te gemakkelijk voorbijgegaan? Neem dan vooral de bevindelijke preken van Philpot.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 21 nov 2023, 11:49, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Re: Hyperdordt
Waar lees je die oproep tot het geloof dan? P.s.: Deze hele preek staat op Theologienet, de 16 uitmuntende predicaties.Psalm schreef: ↑21 nov 2023, 11:46 Simon0612 bedoelt dit citaat van ds. B. Smytegeld. Hieronder mijn beoordeling in kleur. Met het groene ben ik het eens. Met het rode ben ik wat meer moeite. Het hoeft per definitie geen moeilijke zaak te zijn.
Ik denk niet dat je dit als kleine lettertjes kunt beschouwen. Wél als deze punten voorwaarden worden om de Heere Jezus met een gelovig hart aan te nemen. Dan fungeert het wel als kleine lettertjes.
Verder zie je dat Smytegeld daarna ook de mensen oproept tot geloof! Dus hij hanteert dit niet als kleine letters.
Simon0612 schreef: ↑13 nov 2023, 10:09Geliefde toehoorders! Wij staan hier niet om u te benadelen, noch om u te verongelijken, daar hebben wij ook geen lust toe. Maar, komt, onderzoekt uw gemoed zo gij al genade gekregen hebt. Dit zult gij ondervonden hebben:
1. Vooreerst, daar zal een zwaar pak op uw hart gelegen hebben; ge zult zo gevoelig kunnen zeggen: Heere, niets is er in mij als zonde! Gij zult met David kunnen zeggen: Als een zware last zijn ze mij te zwaar geworden,
2. Ten tweede, wij vragen u en antwoordt: hebt gij ooit God gezien in Zijn hoogheid en rechtvaardigheid? Gij zult met indruk kunnen zeggen: Heere, zo Gij mij verstoot, Gij zult rechtvaardig zijn,
3. Ten derde, zo gij genade hebt in uw bidden, zal ‘t u altijd om genade te doen zijn. Het begin, ‘t midden, het einde, ‘t is al om genade. ‘t Is altijd: verschoont mij, zijt mij genadig, ontfermt U mijner.
4. Ten vierde, zo gij genade hebt, ‘t zal u niet ligt aangewaaid zijn, ge zult het niet gemakkelijk gekregen hebben. Daar gaat wat om en men gaat niet weg, voor dat men zijn begeerte voldaan vindt; men kan niet rusten. Die ziel zegt: Heere, ik ben niet af te zetten voor dat ik genade heb. Zij houdt aan, zij kleeft den Heere achterna
5. Ten vijfde, die genade heeft, die ziel zegt: Heere, ik wil geen genade hebben, als langs dien weg waardoor al Uw kinderen het gekregen hebben, langs den weg van droefheid, belijdenis, rechtvaardigmaking en heiligmaking.
6. Ten zesde, die genade heeft, hij kan ook niet rusten, voordat hij dien witten keursteen gekregen heeft. Dan is ‘t: waar zijn de vorige maanden, toen Uw licht over mijn harte scheen? Waar zijn Uw vorige goedertierenheden?
Re: Hyperdordt
Laat ik de definitie dan maar iets langer maken: elke letter, woord of zin die voor het aannemen van het welmenend aanbod van genade een onterecht struikelblok vormt.
Re: Hyperdordt
Ja, laten we gewoon inhoudelijk discussiëren en niet heel de tijd dat geneuzel. Ik zou Cyrillus toch willen vragen om iets rustiger proberen te reageren. Ik denk dat we dan een mooier gesprek kunnen krijgen. En verder moeten we allemaal niet te "kleinzerig" zijn over opmerkingen. Het gebeurt over en weer; van rechts naar links. Laat daar onze aandacht niet naar uitgaan.
Re: Hyperdordt
Wat we hier voor ogen zien gebeuren lijkt de complete ineenstorting van de laatste zuil in Nederland, die als reformatorische zuil bekend was.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Re: Hyperdordt
Als ik puur alleen naar deze opsomming kijk, dan stelt hij de genoemde punten als voorwaarde: "dit zult gij ondervonden hebben."Simon0612 schreef: ↑21 nov 2023, 11:18https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 2#p1118642
En dan kunnen dergelijke zinnen heel gemakkelijk als kleine lettertjes fungeren. In de praktijk zal elke gelovige de punten in meer of minder mate wel herkennen. Maar voorschrijven tot op de zwaarte van geloofsgevoel toe wat moet zijn ondervonden, dat past geen enkele dominee. De rest van de preek zal hij dus zijn best moeten doen om deze punten in de juiste context te zetten.
Re: Hyperdordt
Waarschuwing tegen ergernissen
6 eMaar zo wie een van deze kleinen, die in Mij geloven, ergert, het ware hem nutter dat een molensteen aan zijn hals gehangen en dat hij verzonken ware in de diepte der zee.
e Mark. 9:42. Luk. 17:2. verwijsteksten
7 Wee der wereld vanwege de ergernissen; fwant het is noodzakelijk dat de ergernissen komen; gdoch wee dien mens door welken de ergernis komt.
f 1 Kor. 11:19. g Matth. 26:24. Hand. 2:23; 4:27, 28. verwijsteksten
f 1 Kor. 11:19 Want er moeten ook ketterijen onder u zijn, opdat degenen die oprecht zijn, openbaar mogen worden onder u.
g Matth. 26:24 De Zoon des mensen gaat wel heen, gelijk van Hem geschreven is; maar wee dien mens door welken de Zoon des mensen verraden wordt; het ware hem goed, zo die mens niet geboren ware geweest.
Hand. 2:23 Dezen, door den bepaalden raad en voorkennis Gods overgegeven zijnde, hebt gij genomen en door de handen der onrechtvaardigen aan het kruis gehecht en gedood;
Hand. 4:27 Want in der waarheid zijn vergaderd tegen Uw heilig Kind Jezus, Welken Gij gezalfd hebt, beide Herodes en Pontius Pilatus, met de heidenen en de volken Israëls,
Hand. 4:28 Om te doen al wat Uw hand en Uw raad tevoren bepaald had dat geschieden zou.
8 hIndien dan uw hand of uw voet u ergert, houw ze af en werp ze van u. Het is u beter tot het leven in te gaan, kreupel of verminkt zijnde, dan twee handen of twee voeten hebbende, in het eeuwige vuur geworpen te worden.
h Deut. 13:6. Matth. 5:29, 30. Mark. 9:43. verwijsteksten
9 En indien uw oog u ergert, trek het uit en werp het van u. Het is u beter, maar één oog hebbende, tot het leven in te gaan, dan twee ogen hebbende, in het helse vuur geworpen te worden.
6 eMaar zo wie een van deze kleinen, die in Mij geloven, ergert, het ware hem nutter dat een molensteen aan zijn hals gehangen en dat hij verzonken ware in de diepte der zee.
e Mark. 9:42. Luk. 17:2. verwijsteksten
7 Wee der wereld vanwege de ergernissen; fwant het is noodzakelijk dat de ergernissen komen; gdoch wee dien mens door welken de ergernis komt.
f 1 Kor. 11:19. g Matth. 26:24. Hand. 2:23; 4:27, 28. verwijsteksten
f 1 Kor. 11:19 Want er moeten ook ketterijen onder u zijn, opdat degenen die oprecht zijn, openbaar mogen worden onder u.
g Matth. 26:24 De Zoon des mensen gaat wel heen, gelijk van Hem geschreven is; maar wee dien mens door welken de Zoon des mensen verraden wordt; het ware hem goed, zo die mens niet geboren ware geweest.
Hand. 2:23 Dezen, door den bepaalden raad en voorkennis Gods overgegeven zijnde, hebt gij genomen en door de handen der onrechtvaardigen aan het kruis gehecht en gedood;
Hand. 4:27 Want in der waarheid zijn vergaderd tegen Uw heilig Kind Jezus, Welken Gij gezalfd hebt, beide Herodes en Pontius Pilatus, met de heidenen en de volken Israëls,
Hand. 4:28 Om te doen al wat Uw hand en Uw raad tevoren bepaald had dat geschieden zou.
8 hIndien dan uw hand of uw voet u ergert, houw ze af en werp ze van u. Het is u beter tot het leven in te gaan, kreupel of verminkt zijnde, dan twee handen of twee voeten hebbende, in het eeuwige vuur geworpen te worden.
h Deut. 13:6. Matth. 5:29, 30. Mark. 9:43. verwijsteksten
9 En indien uw oog u ergert, trek het uit en werp het van u. Het is u beter, maar één oog hebbende, tot het leven in te gaan, dan twee ogen hebbende, in het helse vuur geworpen te worden.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 21 nov 2023, 12:01, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Re: Hyperdordt
Als je dan toch met een definitie komt: wat bedoel je met een 'onterecht' struikelblok en heb je daar voorbeelden van?Cyrillus schreef: ↑21 nov 2023, 11:49Laat ik de definitie dan maar iets langer maken: elke letter, woord of zin die voor het aannemen van het welmenend aanbod van genade een onterecht struikelblok vormt.
Het is gemakkelijk om te verwijzen naar het boek van ds. Van den Brink. Dat is echter niet mijn doel. Ik constateer dat jij op een totaal andere golflengte zit dan medeforummers, maar wellicht hetzelfde doel nastreeft.
Als je hetzelfde doel nastreeft, maar ondertussen medeforummers verdacht maakt of aantijgingen voor de voeten werpt, lijkt dat niet vruchtbaar als je het doel voor ogen houdt.
Dat is ook het manco van het boek van ds. Van den Brink. Verkondig het evangelie, maar ga niet tekeer tegen je medebroeders.
Mattheüs 12:25 lijkt hier bijzonder op z'n plaats.
Re: Hyperdordt
Misschien dat dit, in het tijd van het toetsenbord 'uw vingeren ergeren u' is.-DIA- schreef: ↑21 nov 2023, 12:00 Waarschuwing tegen ergernissen
6 eMaar zo wie een van deze kleinen, die in Mij geloven, ergert, het ware hem nutter dat een molensteen aan zijn hals gehangen en dat hij verzonken ware in de diepte der zee.
e Mark. 9:42. Luk. 17:2. verwijsteksten
7 Wee der wereld vanwege de ergernissen; fwant het is noodzakelijk dat de ergernissen komen; gdoch wee dien mens door welken de ergernis komt.
f 1 Kor. 11:19. g Matth. 26:24. Hand. 2:23; 4:27, 28. verwijsteksten
f 1 Kor. 11:19 Want er moeten ook ketterijen onder u zijn, opdat degenen die oprecht zijn, openbaar mogen worden onder u.
g Matth. 26:24 De Zoon des mensen gaat wel heen, gelijk van Hem geschreven is; maar wee dien mens door welken de Zoon des mensen verraden wordt; het ware hem goed, zo die mens niet geboren ware geweest.
Hand. 2:23 Dezen, door den bepaalden raad en voorkennis Gods overgegeven zijnde, hebt gij genomen en door de handen der onrechtvaardigen aan het kruis gehecht en gedood;
Hand. 4:27 Want in der waarheid zijn vergaderd tegen Uw heilig Kind Jezus, Welken Gij gezalfd hebt, beide Herodes en Pontius Pilatus, met de heidenen en de volken Israëls,
Hand. 4:28 Om te doen al wat Uw hand en Uw raad tevoren bepaald had dat geschieden zou.
8 hIndien dan uw hand of uw voet u ergert, houw ze af en werp ze van u. Het is u beter tot het leven in te gaan, kreupel of verminkt zijnde, dan twee handen of twee voeten hebbende, in het eeuwige vuur geworpen te worden.
h Deut. 13:6. Matth. 5:29, 30. Mark. 9:43. verwijsteksten
9 En indien uw oog u ergert, trek het uit en werp het van u. Het is u beter, maar één oog hebbende, tot het leven in te gaan, dan twee ogen hebbende, in het helse vuur geworpen te worden.