Enige nuchterheid, dat geloof ik zeker. Maar het werd gesteld dat verhuizen als vader dominee is kinderen beschadigd. Dat 1 op 1 verband wil ik ten zeerste bestrijden.Maanenschijn schreef: ↑15 nov 2023, 16:42Het is best wel een serieuze vraag, niet om kritische vliegen af te vangen. Dat voorleven is mogelijk, maar eenvoudig stellen dat de Heere ook voor de kinderen in alles voorziet als Hij de vader roept naar een andere plaats is denk ik een stap te ver. Praktijkvoorbeelden van predikantskinderen met diverse problemen in hechting, sociale vaardigheden, etc zijn er voldoende.pierre27 schreef:Natuurlijk, je kunt ze daarin toch voorgaan? Zeker is dat ten diepste het onderwijs van de Heere nodig is.Maanenschijn schreef: ↑15 nov 2023, 16:07Kun je als ouders je kinderen dat leren?Zeeuw schreef: Of je leert je kinderen afhankelijkheid van de weg die de Heere met ze wil gaan en het vertrouwen dat Hij zal voorzien.
Het voorleven en het leren van afhankelijkheid en vertrouwen op de Heere God is niet voorbehouden aan predikanten (open deur), maar aan alle godvruchtige ouders. En zie daar hoe moeilijk het is voor ouders om dat kinderen te leren als de Heilige Geest daarin niet medewerkt in het hart van de kinderen.
Enige nuchterheid in het beroepingswerk, ook ten behoeve van vrouw en kinderen is geen zonde, maar ook iets waar de Heere in kan voorzien.
Met de dikgedrukte zinnen helemaal eens. Het is niet eenvoudig. Maar ook dat mag volgens mij juist eerlijk worden gedeeld.