Gelezen, gedacht, gehoord...

DDD

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door DDD »

DDD schreef: 08 nov 2023, 09:01 https://www.rd.nl/artikel/1040938-ds-de ... aanleiding

Een mooi interview met bovendien een goede vraagstelling, vind ik dan. Het verrast me wel dat deze predikant het vragenboekje van ds. Ledeboer bespreekt.

Wellicht is een vervolgboekje mogelijk over zijn kindergedichten. Daar is literair wel wat op aan te merken, maar ik moet de eerste dominee in de Gereformeerde Gemeenten nog tegenkomen die de kinderen van het verbond in dezelfde lijn aanspreekt.

De vertaling van 'erve' naar 'gebied' in plaats van 'erfdeel' doet daar dan weer wat aan af, maar ik heb ook nooit met zekerheid kunnen terugvinden wat nu de meest voor de hand liggende oorspronkelijke strekking is.
Tot mijn groot genoegen zag ik vandaag dat juist onlangs in de Saambinder een artikel is gestart over de kindergedichten van ds. Ledeboer. Ik lees de Saambinder altijd pas later en bij voorkeur als de zon schijnt, maar dit was in ieder geval veelbelovend. Ik ben heel benieuwd.
CvdW

Bericht door CvdW »

Helaas moet ik melden dat @Wet en Evangelie tegen Gods Woord ingaat. In mijn Bijbel lees ik heel duidelijk 'Bekeert u'.
MGG

Bericht door MGG »

CvdW schreef: 13 nov 2023, 07:12 Helaas moet ik melden dat @Wet en Evangelie tegen Gods Woord ingaat. In mijn Bijbel lees ik heel duidelijk 'Bekeert u'.
Kan jij dat uit jezelf?
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Een belangrijker vraag is: wil je dit uit jezelf?
Als je een hele klein beetje van je onwil kent zal je het niet meer zo vlug over de onmacht hebben, laat staan je erachter verschuilen
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
DDD

Bericht door DDD »

En bovendien was dat ook helemaal de vraag niet. Ik heb het nog eens rustig doorgelezen, want soms schiet ik wat door in mijn verontwaardiging over vergissingen, maar de gewraakte uitspraken zijn gewoon een dwaling die rechtstreeks in strijd is met de Bijbel, de belijdenisgeschriften, en het gezond verstand.
CvdW

Bericht door CvdW »

MGG schreef: 13 nov 2023, 07:38
CvdW schreef: 13 nov 2023, 07:12 Helaas moet ik melden dat @Wet en Evangelie tegen Gods Woord ingaat. In mijn Bijbel lees ik heel duidelijk 'Bekeert u'.
Kan jij dat uit jezelf?
Laten we de Bijbel spreken:
Jona 3: vanaf vers 5. Het Bijbelse antwoord is dus, ja.
ZWP

Bericht door ZWP »

RD Magazine, interview met Stoop van Ontmoeting:
Het werk bij Ontmoeting bepaalt u bij de rafelranden van de samenleving, terwijl u zelf midden in de gereformeerde gezindte staat. Hoe kijkt u daar vanuit uw positie naar?

„Onze reformatorische wereld is erg op zichzelf gericht, met veel oordeel naar elkaar. We kunnen discussiëren over van alles en nog wat. Tegelijk leven we in een wereld waarin miljoenen mensen de Heere Jezus niet kennen en veel aanslagen plaatsvinden op het christelijk geloof. Dat vind ik aangrijpend. Als het Oekraïense leger in de achterhoede met zichzelf gaat vechten, gaat het op het front niet winnen. Zo voelt dat voor mij ook in de reformatorische wereld. We steken veel tijd en energie in discussies over randzaken. Om elkaar vast te houden, moet je elkaar ook ruimte gunnen. Als je elkaar probeert te zoeken in de kern en in het hart, kun je accepteren dat er verschillen zijn. Die hoeven we niet weg te poetsen en daar kunnen we over praten. Maar we moeten niet bij de verschillen beginnen, want dan kom je nooit bij de kern. Intussen zie ik ook dat God doorgaat met Zijn werk. Dat hangt gelukkig niet van ons af.
Ik moest zomaar aan dit forum denken. :)
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Paulus was heidenapostel. Toch 'discussieerde' hij met de gemeenteleden van Galatië.
Het een hoeft het ander niet uit te sluiten.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

ZWP schreef: 13 nov 2023, 09:15 RD Magazine, interview met Stoop van Ontmoeting:
Het werk bij Ontmoeting bepaalt u bij de rafelranden van de samenleving, terwijl u zelf midden in de gereformeerde gezindte staat. Hoe kijkt u daar vanuit uw positie naar?

„Onze reformatorische wereld is erg op zichzelf gericht, met veel oordeel naar elkaar. We kunnen discussiëren over van alles en nog wat. Tegelijk leven we in een wereld waarin miljoenen mensen de Heere Jezus niet kennen en veel aanslagen plaatsvinden op het christelijk geloof. Dat vind ik aangrijpend. Als het Oekraïense leger in de achterhoede met zichzelf gaat vechten, gaat het op het front niet winnen. Zo voelt dat voor mij ook in de reformatorische wereld. We steken veel tijd en energie in discussies over randzaken. Om elkaar vast te houden, moet je elkaar ook ruimte gunnen. Als je elkaar probeert te zoeken in de kern en in het hart, kun je accepteren dat er verschillen zijn. Die hoeven we niet weg te poetsen en daar kunnen we over praten. Maar we moeten niet bij de verschillen beginnen, want dan kom je nooit bij de kern. Intussen zie ik ook dat God doorgaat met Zijn werk. Dat hangt gelukkig niet van ons af.
Ik moest zomaar aan dit forum denken. :)
Toch is het ook wel logisch. Als je qua geloofsbeleving een andere kijk hebt op dingen is het lastig om toch tot een punt te komen omdat je veel struikjes moet afgaan om naar het midden toe te komen.
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

Geliefde toehoorders! Wij staan hier niet om u te benadelen, noch om u te verongelijken, daar hebben wij ook geen lust toe. Maar, komt, onderzoekt uw gemoed zo gij al genade gekregen hebt. Dit zult gij ondervonden hebben:
1. Vooreerst, daar zal een zwaar pak op uw hart gelegen hebben; ge zult zo gevoelig kunnen zeggen: Heere, niets is er in mij als zonde! Gij zult met David kunnen zeggen: Als een zware last zijn ze mij te zwaar geworden,
2. Ten tweede, wij vragen u en antwoordt: hebt gij ooit God gezien in Zijn hoogheid en rechtvaardigheid? Gij zult met indruk kunnen zeggen: Heere, zo Gij mij verstoot, Gij zult rechtvaardig zijn,
3. Ten derde, zo gij genade hebt in uw bidden, zal ‘t u altijd om genade te doen zijn. Het begin, ‘t midden, het einde, ‘t is al om genade. ‘t Is altijd: verschoont mij, zijt mij genadig, ontfermt U mijner.
4. Ten vierde, zo gij genade hebt, ‘t zal u niet ligt aangewaaid zijn, ge zult het niet gemakkelijk gekregen hebben. Daar gaat wat om en men gaat niet weg, voor dat men zijn begeerte voldaan vindt; men kan niet rusten. Die ziel zegt: Heere, ik ben niet af te zetten voor dat ik genade heb. Zij houdt aan, zij kleeft den Heere achterna
5. Ten vijfde, die genade heeft, die ziel zegt: Heere, ik wil geen genade hebben, als langs dien weg waardoor al Uw kinderen het gekregen hebben, langs den weg van droefheid, belijdenis, rechtvaardigmaking en heiligmaking.
6. Ten zesde, die genade heeft, hij kan ook niet rusten, voordat hij dien witten keursteen gekregen heeft. Dan is ‘t: waar zijn de vorige maanden, toen Uw licht over mijn harte scheen? Waar zijn Uw vorige goedertierenheden?
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

Simon0612 schreef: 13 nov 2023, 10:09
Geliefde toehoorders! Wij staan hier niet om u te benadelen, noch om u te verongelijken, daar hebben wij ook geen lust toe. Maar, komt, onderzoekt uw gemoed zo gij al genade gekregen hebt. Dit zult gij ondervonden hebben:
1. Vooreerst, daar zal een zwaar pak op uw hart gelegen hebben; ge zult zo gevoelig kunnen zeggen: Heere, niets is er in mij als zonde! Gij zult met David kunnen zeggen: Als een zware last zijn ze mij te zwaar geworden,
2. Ten tweede, wij vragen u en antwoordt: hebt gij ooit God gezien in Zijn hoogheid en rechtvaardigheid? Gij zult met indruk kunnen zeggen: Heere, zo Gij mij verstoot, Gij zult rechtvaardig zijn,
3. Ten derde, zo gij genade hebt in uw bidden, zal ‘t u altijd om genade te doen zijn. Het begin, ‘t midden, het einde, ‘t is al om genade. ‘t Is altijd: verschoont mij, zijt mij genadig, ontfermt U mijner.
4. Ten vierde, zo gij genade hebt, ‘t zal u niet ligt aangewaaid zijn, ge zult het niet gemakkelijk gekregen hebben. Daar gaat wat om en men gaat niet weg, voor dat men zijn begeerte voldaan vindt; men kan niet rusten. Die ziel zegt: Heere, ik ben niet af te zetten voor dat ik genade heb. Zij houdt aan, zij kleeft den Heere achterna
5. Ten vijfde, die genade heeft, die ziel zegt: Heere, ik wil geen genade hebben, als langs dien weg waardoor al Uw kinderen het gekregen hebben, langs den weg van droefheid, belijdenis, rechtvaardigmaking en heiligmaking.
6. Ten zesde, die genade heeft, hij kan ook niet rusten, voordat hij dien witten keursteen gekregen heeft. Dan is ‘t: waar zijn de vorige maanden, toen Uw licht over mijn harte scheen? Waar zijn Uw vorige goedertierenheden?
Wijlen ds. B. Smijtegelt?
ZWP

Bericht door ZWP »

Posthoorn schreef: 13 nov 2023, 09:23 Paulus was heidenapostel. Toch 'discussieerde' hij met de gemeenteleden van Galatië.
Het een hoeft het ander niet uit te sluiten.
Over welke randzaken discussieerde Paulus met de Galaten?
Natuurlijk is discussie in principe niet iets slechts. Maar "om elkaar vast te houden, moet je elkaar ook ruimte gunnen". Dat gunnende mis je in sommige discussies toch wel eens?
Een verschil in randzaak* wordt soms een reden om niet meer in gesprek te gaan. Of nog erger: om elkaar niet meer als christenen te zien.

*hoofdzaak: Jezus Christus en Dien gekruisigd
pierre27

Bericht door pierre27 »

En, is dat je al gelukt?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
CvdW

Bericht door CvdW »

pierre27 schreef: 13 nov 2023, 15:00
En, is dat je al gelukt?
Laten we de Bijbel spreken:
Jona 3: vanaf vers 5. Het Bijbelse antwoord is dus, ja.
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

Piet Puk schreef: 13 nov 2023, 10:18
Simon0612 schreef: 13 nov 2023, 10:09
Wijlen ds. B. Smijtegelt?
Klopt. Naar menig mening vol kleine lettertjes vermoed ik.
Plaats reactie