Kleine ergernissen

DDD

Re: Kleine ergernissen [editie najaar 2023]

Bericht door DDD »

Dat was nu even niet mijn punt. Maar inderdaad: wij zijn primair verantwoordelijk voor onze eigen daden, niet voor die van de buurman. Hoewel we ook een verantwoordelijkheid dragen voor de samenleving als geheel.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

DDD schreef: 11 nov 2023, 23:36 Dat was nu even niet mijn punt. Maar inderdaad: wij zijn primair verantwoordelijk voor onze eigen daden, niet voor die van de buurman. Hoewel we ook een verantwoordelijkheid dragen voor de samenleving als geheel.
Dan blijft het punt van MGG staan. Want ik denk dat 99% van de NL huishoudens groene stroom heeft terwijl NL maar (max) 50% groene capaciteit heeft. Rara? (50% van het stroomverbruik!)

En ga vervolgens eens kijken naar de energie die NL verbruikt buiten de huishoudens om. Huishoudens verbruiken 14% van het totale energieverbruik in NL. Van het totale energieverbruik in NL is slechts ruim 15% duurzaam.

Daar heeft iedereen uiteraard ook een aandeel in.
DDD

Bericht door DDD »

Er wordt voor zover ik weet meer groene stroom geproduceerd dan (gecertificeerd) afgenomen. Dat was in ieder geval enkele jaren geleden zo.

Er zijn veel meer huishoudens dan je denkt die niet voor groene stroom kiezen en dan hebben we ook nog de grootverbruikers als de glastuinbouw en industrie.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

DDD schreef: 11 nov 2023, 23:52 Er wordt voor zover ik weet meer groene stroom geproduceerd dan (gecertificeerd) afgenomen. Dat was in ieder geval enkele jaren geleden zo.

Er zijn veel meer huishoudens dan je denkt die niet voor groene stroom kiezen en dan hebben we ook nog de grootverbruikers als de glastuinbouw en industrie.
Tijd om te gaan slapen @DDD. :haha En ik kan je een cursus energiewetenschappen zeer aanbevelen. (Overigens aan alle alfa's).

De onzinnige onzin in 2 regels...... ongelooflijk.
DDD

Bericht door DDD »

Je kan niet overal verstand van hebben. Dit is iets waar ik niet deskundig in hoef te zijn. Maar mensen die er wel verstand van hebben, die zeggen dat het belangrijk is om minder fossiele brandstoffen te verbruiken.

Dat advies neem ik dus graag ter harte.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

DDD schreef: 11 nov 2023, 23:56 Je kan niet overal verstand van hebben. Dit is iets waar ik niet deskundig in hoef te zijn. Maar mensen die er wel verstand van hebben, die zeggen dat het belangrijk is om minder fossiele brandstoffen te verbruiken.

Je verbruikt netzoveel energie als vroeger. Per saldo doe je dus niets aan duurzaamheid op energiegebied. Dat is de eenvoudige waarheid (voor 99% van de Nederlanders).
merel

Bericht door merel »

Ik vind het niet fair om @DDD hierop aan te spreken. Hij is m.i. juist een voorbeeld voor velen qua duurzaamheid en keuzes die hij hierin maakt.
DDD

Bericht door DDD »

Wim Anker schreef: 11 nov 2023, 23:58
DDD schreef: 11 nov 2023, 23:56 Je kan niet overal verstand van hebben. Dit is iets waar ik niet deskundig in hoef te zijn. Maar mensen die er wel verstand van hebben, die zeggen dat het belangrijk is om minder fossiele brandstoffen te verbruiken.

Je verbruikt netzoveel energie als vroeger. Per saldo doe je dus niets aan duurzaamheid op energiegebied. Dat is de eenvoudige waarheid (voor 99% van de Nederlanders).
Dit had ik nog helemaal gemist. Maar dat is niet zo hoor. Ik gebruik zeker wel minder energie dan vroeger. Ik rijd véél minder autokilometers. Ik draag thuis warmere kleren.

Maar los daarvan geloof ik erg in het gebruik van hernieuwbare energie, want de meeste mensen zijn niet bereid om op comfort in te leveren. En ik denk ook dat het goed gaat komen met zonne-energie en wind-energie, want op veel plaatsen in de wereld is de productie daarvan al concurrerend.

Niet alle producten zijn helemaal geschikt, maar het is natuurlijk prima mogelijk om bijvoorbeeld water verwarmen en de diepvries koelen te concentreren op de momenten dat het waait of de zon schijnt. Als alle apparaten daar goed op ingesteld zijn, dan heb je gas genoeg om voor de paar momenten dat het nergens in de buurt waait of de zon schijnt voor de minimale behoeften nog een gascentrale te laten draaien.
merel

Bericht door merel »

DDD schreef: 13 nov 2023, 09:28

Dit had ik nog helemaal gemist. Maar dat is niet zo hoor. Ik gebruik zeker wel minder energie dan vroeger. Ik rijd véél minder autokilometers. Ik draag thuis warmere kleren.

Maar los daarvan geloof ik erg in het gebruik van hernieuwbare energie, want de meeste mensen zijn niet bereid om op comfort in te leveren. En ik denk ook dat het goed gaat komen met zonne-energie en wind-energie, want op veel plaatsen in de wereld is de productie daarvan al concurrerend.

Niet alle producten zijn helemaal geschikt, maar het is natuurlijk prima mogelijk om bijvoorbeeld water verwarmen en de diepvries koelen te concentreren op de momenten dat het waait of de zon schijnt. Als alle apparaten daar goed op ingesteld zijn, dan heb je gas genoeg om voor de paar momenten dat het nergens in de buurt waait of de zon schijnt voor de minimale behoeften nog een gascentrale te laten draaien.
Hoe kan je diepvries gebruik concentreren op de momenten dat de zon schijnt of waait? Deze moet toch continu gekoeld worden?

Verder met je eens. Wij verwarmen ook veel minder en trekken vaker een dikkere trui aan. Ik deed dat altijd al, maar mijn kinderen liepen ook in de winter in t shirt door het huis.
Hoopvol

Bericht door Hoopvol »

DDD schreef: 13 nov 2023, 09:28

Ik denk dat die gascentrale continue zal blijven draaien. Ander ben ik bang dat je je aggregaatje mag opstarten.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Van dat goede gevoel wordt je natuurlijk ook al warm. :haha

Verder gaat het liedje weer door mijn hoofd.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef: 11 nov 2023, 23:52 Er wordt voor zover ik weet meer groene stroom geproduceerd dan (gecertificeerd) afgenomen. Dat was in ieder geval enkele jaren geleden zo.
Dat is niet juist. Met de zogenaamde 'merit order' heeft groene elektriciteit altijd voorrang, omdat de marginale kosten het laagst zijn.
Hoopvol

Bericht door Hoopvol »

Ambtenaar schreef: 13 nov 2023, 10:25
Dat is niet juist. Met de zogenaamde 'merit order' heeft groene elektriciteit altijd voorrang, omdat de marginale kosten het laagst zijn.
De merit order bepaalt de prijs van de day-ahead prijs. En inderdaad hebben zon,- en windenergie de laagste marginale kosten en wordt er het meest verdiend door de hernieuwbare energie producenten. Maar onderschat de opregel- en afregelprijzen van de FVR ook niet. Een kern- en kolencentrale zal wat minder reageren op de FVR omdat ze langzamer reageren. Het is voornamelijk de hernieuwbare energie, WKC en gascentrales wat hier op reageert.
Dus de groene energie heeft misschien wel voorrang omdat zij het meest verdienen op de day-ahaed prijs maar ze draaien volledig economisch, op de FVR prijzen. Er is wat dat betreft niets groens aan.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Hoopvol schreef: 13 nov 2023, 10:50 De merit order bepaalt de prijs van de day-ahead prijs. En inderdaad hebben zon,- en windenergie de laagste marginale kosten en wordt er het meest verdiend door de hernieuwbare energie producenten.
Het verschil tussen de opbrengsten en de marginale kosten is het grootst, dat betekent niet perse dat ze de meeste winst maken.
Maar onderschat de opregel- en afregelprijzen van de FVR ook niet. Een kern- en kolencentrale zal wat minder reageren op de FVR omdat ze langzamer reageren. Het is voornamelijk de hernieuwbare energie, WKC en gascentrales wat hier op reageert.
Zeker, maar dat is toch ook logisch. Kolen- en kerncentrales zijn moeilijker sneller af en op te schakelen.
Dus de groene energie heeft misschien wel voorrang omdat zij het meest verdienen op de day-ahaed prijs maar ze draaien volledig economisch, op de FVR prijzen. Er is wat dat betreft niets groens aan.
Dat klopt, maar dat is niet te wijten aan exploitanten van wind- en zonneparken.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Afijn, gretha wijst ons de weg begreep ik.
Plaats reactie