Mag dat zomaar?? Tis ontroerend. Snif.Ar-Jan schreef:Dan mag hij op mijn plaats zitten..Marc schreef:Het gaat erom dat je dat lampje kan uitleggen aan je onkerkelijke buurman als die de flinke stap wil nemen om een keertje mee te gaan.Ar-Jan schreef:Men kan eindeloos doorgaan over de discussie van 'het lampje' Beetje onzinnig vind ik. Alsof de mensen in een kerk met lampje minder gastvrij zijn dan mensen in een kerk zonder een lampje. Wat probeer ik hiermee te zeggen? Het zit m niet specifiek in het lampje, maar gewoon in de algemene instelling van mensen. Uiteindelijk bepaalt men gastvrijheid het meest aan de hand van mensen. Of die gastvrij zijn ja of nee..
En wat betreft het lampje: het is maar wat je gewent bent.
:
:
Zitplaatsen in de kerk.
Helemaal mee eens. Mensen die in een rolstoel zitten of een makkelijke stoel moeten hebben, okee. Maar voor de rest maakt het toch niet uit waar je zit? Vaak zitten wij wel op dezelfde plek, maar zit er iemand anders, dan ga je toch gewoon een paar banken naar voren of achteren zitten? En wil je dat niet, dan moet je gewoon vroeger naar de kerk komen. Dan moet je er ook maar wat voor over hebben!Jongere schreef:Het maakt mij dus totaal niet uit waar ik zit in de kerk. Als ik binnenzit vind ik het best. M.u.v. bejaarden en gehandicapten mag van mij iedereen elke zondag ergens anders zitten hoor. Voorkomt een hoop stress, kinderen vinden dat echt niet zo reuze vervelend, en voorkomt de gewoonte van allemaal je bijbel laten liggen. Waarschijnlijk krijg je automatisch wel een soort vaste plek.
Het lampje is meer bedoeld voor kerkshoppers (en doopfamilieleden) dan voor buitenkerkelijken.
Zou een buitenkerkelijk iemand een half uur voor de tijd binnenkomen? En zo ja, als de koster een goeie 'neus' heeft, kan hij voor zo iemand wellicht een uitzondering maken.
Je hebt ook kerken waar de koster weet welke plaatsen beschikbaar zijn voor gasten en die je daar dan heen leidt. Erg gastvrij dus (GGiN BV in Gouda).
Zou een buitenkerkelijk iemand een half uur voor de tijd binnenkomen? En zo ja, als de koster een goeie 'neus' heeft, kan hij voor zo iemand wellicht een uitzondering maken.
Je hebt ook kerken waar de koster weet welke plaatsen beschikbaar zijn voor gasten en die je daar dan heen leidt. Erg gastvrij dus (GGiN BV in Gouda).
Tja maar gereformeerden hechten nou eenmaal behoorlijk aan tradities en vaste patronen.... zolang ze dus iedere zondag op dezelfde plek in de kerk zitten, zullen ze er moeite mee hebben als die plek een keer bezet is door een paar kerkshoppers.Bourdon schreef:Helemaal mee eens. Mensen die in een rolstoel zitten of een makkelijke stoel moeten hebben, okee. Maar voor de rest maakt het toch niet uit waar je zit? Vaak zitten wij wel op dezelfde plek, maar zit er iemand anders, dan ga je toch gewoon een paar banken naar voren of achteren zitten? En wil je dat niet, dan moet je gewoon vroeger naar de kerk komen. Dan moet je er ook maar wat voor over hebben!Jongere schreef:Het maakt mij dus totaal niet uit waar ik zit in de kerk. Als ik binnenzit vind ik het best. M.u.v. bejaarden en gehandicapten mag van mij iedereen elke zondag ergens anders zitten hoor. Voorkomt een hoop stress, kinderen vinden dat echt niet zo reuze vervelend, en voorkomt de gewoonte van allemaal je bijbel laten liggen. Waarschijnlijk krijg je automatisch wel een soort vaste plek.

Dat ligt er aan WELKE plaatsen ze krijgen. In de tijd van de bijbel, in de oosterse cultuur, kreeg je als gasten normaal de beste plaatsen... Welke plaatsen zijn er beschikbaar voor gasten van de GGiN in Gouda? En wat doet men als er meer gasten zijn dan dat er plaatsen voor ze beschikbaar zijn?Het lampje is meer bedoeld voor kerkshoppers (en doopfamilieleden) dan voor buitenkerkelijken.

Dit is wel een klein beetje overdreven hoor. Zoals al gezegd, wat mij betreft zit iedereen elke zondag op een andere plek. Maar kreten als 'hoe moet ik dit aan mijn buurman uitleggen' zijn wel een beetje overdreven. Je zou bijvoorbeeld kunnen zeggen dat mensen lid zijn van een kerk, er elke zondag zitten, en daarom een eigen plek hebben. En dat zodra het lampje aangaat hij overal mag gaan zitten waar hij wil. Als je buurman dat geen goede uitleg vindt weet ik het ook niet meer.Miscanthus schreef:Wees nou eens eerlijk refo, dat lampje is toch eerder drempelverhogend dan drempelverlagend?
Als je verwachting hebt dat de gemeente groeit omdat je dat graag wilt en je zet je daarvoor in (d.m.v. evangelisatie), dan past het lampje daar toch niet bij?
Ik las op eindeloosgelukkig-forum de vraag of jouw kerk vergeleken kan worden met een oorlogsbodem of met een cruiseschip.
Dat lampje hoort in ieder geval op een cruiseschip.

Nee hoor. Niet de gereformeerden die ik ken.Marnix schreef:Tja maar gereformeerden hechten nou eenmaal behoorlijk aan tradities en vaste patronen....