Zeker geen beamer in de kerk?wim schreef:Bedankt hoor, mij een beetje betichten van de meest onvriendelijke daad die ik kan verrichten. :mrgreen:Pim schreef: Niets is onvriendelijker dan bijbeltjes in de kerk laten liggen.
Zitplaatsen in de kerk.
- Miscanthus
als je gewoon altijd komt hoef je ook niet bang te zijn voor controleBreekijzertje schreef:Is dat niet onze eigen verantwoordelijkheid?machiel schreef:Ook de predikant
hecht aan vaste plaatsen omdat dan regelmatig kerkbezoek beter
in de gaten kan worden gehouden..........
"In de gaten houden".....komt op mij over als een soort controle......
- Miscanthus
Een predikant is daar niet voor. Daar hebben we gemeenteleden voor die zich medeverantwoordelijk voelen voor elkaar(s heil).Ar-Jan schreef:als je gewoon altijd komt hoef je ook niet bang te zijn voor controleBreekijzertje schreef:Is dat niet onze eigen verantwoordelijkheid?machiel schreef:Ook de predikant
in de gaten kan worden gehouden..........
"In de gaten houden".....komt op mij over als een soort controle......
Zij moeten de blijde boodschap verkondigen aan alle hoorders.
Alles goed en aardig, maar wat heeft dat met het lampje te maken? Bij ons hebben een aantal oudere mensen die wat slecht ter been ozijn en zo een gereserveerde plek.... omdat we niet zo'n grote benedenverdieping hebben (er kunnen veel meer mensen boven zitten) dan beneden in onze kerkmachiel schreef:takkie schreef:heel eenvoudig: als de kinderen een vaste plaats hebben wetenmachiel schreef:sorry. maar het lampje geeft rust voor ouders met kinderen
en kerkshoppen brengt onrust. Niet doen is mijn mening
ze waar ze hun bijbeltje kunnen bewaren, hoeft die mee naar huis
hebben ze een eigen plaats in de kerk wat vooral voor kinderen
belangrijk is omdat deze van structuur houden. Ook de predikant
in de gaten kan worden gehouden of eventuele afwezigheid door
plotseling ziektes, sterfgevallen en kan er meer meegeleefd worden
Tegen vervroeging van tijdstip heb ik geen bezwaar

Het maakt mij dus totaal niet uit waar ik zit in de kerk. Als ik binnenzit vind ik het best. M.u.v. bejaarden en gehandicapten mag van mij iedereen elke zondag ergens anders zitten hoor. Voorkomt een hoop stress, kinderen vinden dat echt niet zo reuze vervelend, en voorkomt de gewoonte van allemaal je bijbel laten liggen. Waarschijnlijk krijg je automatisch wel een soort vaste plek.
De reden die je aanvoert voor de structuur bij kinderen is gewoon dikke onzin. Een kind moet er tegen kunnen als ze op een andere plaats gaan zitten, dat heeft niks met structuur te maken. Rust,Regelmaat en Reinheid zijn essentieel voor een kind. Daar heeft een plaats in de kerk als het goed is geen invloed op. Structuur heeft te maken met de manier waarop je als ouders je gezin regelt, welke normen en waarden je stelt en dat de kinderen daar duidelijkheid aan hebben. Als het goed is moet een kind op welke plek dan ook goed kunnen luisteren.machiel schreef:takkie schreef:heel eenvoudig: als de kinderen een vaste plaats hebben wetenmachiel schreef:sorry. maar het lampje geeft rust voor ouders met kinderen
in de gaten kan worden gehouden of eventuele afwezigheid door
plotseling ziektes, sterfgevallen en kan er meer meegeleefd worden
Tegen vervroeging van tijdstip heb ik geen bezwaar
Hoe doet een predikant dat bij een gemeente van over de duizend leden? Voordat hij dan gaat beginnen checkt hij effe de hele kerk?
Men kan eindeloos doorgaan over de discussie van 'het lampje' Beetje onzinnig vind ik. Alsof de mensen in een kerk met lampje minder gastvrij zijn dan mensen in een kerk zonder een lampje. Wat probeer ik hiermee te zeggen? Het zit m niet specifiek in het lampje, maar gewoon in de algemene instelling van mensen. Uiteindelijk bepaalt men gastvrijheid het meest aan de hand van mensen. Of die gastvrij zijn ja of nee..
En wat betreft het lampje: het is maar wat je gewent bent.
machiel schreef:takkie schreef:heel eenvoudig: als de kinderen een vaste plaats hebben wetenmachiel schreef:sorry. maar het lampje geeft rust voor ouders met kinderen
in de gaten kan worden gehouden ....
haha geweldig.

Maar ff serieus: ik durf te beweren dat mensen achterin de kerk zitten, erg angstig zijn of misschien zelfs helemaal niet meer naar de kerk komen door dit soort eng en bekrompen gedoe. En kijk eens hoe je kinderen gaan reageren als ze in de puberteit gaan komen..
Marc
Beetje makkelijk... Het lampje is een symptoom van "eigen plek is belangrijk, belangrijker dan gastvrijheid". Wie gastvrijheid wil uitstralen, ruimt als eerste dat lampje op.Ar-Jan schreef:Uiteindelijk bepaalt men gastvrijheid het meest aan de hand van mensen. Of die gastvrij zijn ja of nee..
Hoe lang duurt het voor een kerk leeg is na afloopt van de dienst? Gemiddeld minder dan 5 minuten. Dat vóór de dienst een half uur soms niet genoeg is, omdat mensen per se hun eigen plekje willen hebben en daarom al drie kwartier voor aanvang van de dienst naar binnen zouden willen, is veelzeggend...
Het gaat erom dat je dat lampje kan uitleggen aan je onkerkelijke buurman als die de flinke stap wil nemen om een keertje mee te gaan.Ar-Jan schreef:Men kan eindeloos doorgaan over de discussie van 'het lampje' Beetje onzinnig vind ik. Alsof de mensen in een kerk met lampje minder gastvrij zijn dan mensen in een kerk zonder een lampje. Wat probeer ik hiermee te zeggen? Het zit m niet specifiek in het lampje, maar gewoon in de algemene instelling van mensen. Uiteindelijk bepaalt men gastvrijheid het meest aan de hand van mensen. Of die gastvrij zijn ja of nee..

- Miscanthus
Wees nou eens eerlijk refo, dat lampje is toch eerder drempelverhogend dan drempelverlagend?
Als je verwachting hebt dat de gemeente groeit omdat je dat graag wilt en je zet je daarvoor in (d.m.v. evangelisatie), dan past het lampje daar toch niet bij?
Ik las op eindeloosgelukkig-forum de vraag of jouw kerk vergeleken kan worden met een oorlogsbodem of met een cruiseschip.
Dat lampje hoort in ieder geval op een cruiseschip.
Als je verwachting hebt dat de gemeente groeit omdat je dat graag wilt en je zet je daarvoor in (d.m.v. evangelisatie), dan past het lampje daar toch niet bij?
Ik las op eindeloosgelukkig-forum de vraag of jouw kerk vergeleken kan worden met een oorlogsbodem of met een cruiseschip.
Dat lampje hoort in ieder geval op een cruiseschip.
Dan mag hij op mijn plaats zitten..Marc schreef:Het gaat erom dat je dat lampje kan uitleggen aan je onkerkelijke buurman als die de flinke stap wil nemen om een keertje mee te gaan.Ar-Jan schreef:Men kan eindeloos doorgaan over de discussie van 'het lampje' Beetje onzinnig vind ik. Alsof de mensen in een kerk met lampje minder gastvrij zijn dan mensen in een kerk zonder een lampje. Wat probeer ik hiermee te zeggen? Het zit m niet specifiek in het lampje, maar gewoon in de algemene instelling van mensen. Uiteindelijk bepaalt men gastvrijheid het meest aan de hand van mensen. Of die gastvrij zijn ja of nee..
:
: