Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Refojongere

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Refojongere »

DDD, ik haal letterlijke citaten aan uit verslagen die op hun beurt ook letterlijk citeren.

Daarnaast is Paulus heel helder over het inperken van de vrijheid in Rom 14 vers 4 en 10. Maar als een kerk in deze dingen niet bijbels handelt is het niet meteen een valse kerk.
DDD

Bericht door DDD »

Afgezien van het eerste citaat maak ik daar ook geen punt van, maar ik lees er niet hetzelfde in.
Refojongere

Het tweede citaat benoemt de belangrijkste argumenten om de vrouw in het ambt te benoemen (minderheidsrapport) als niet gereformeerd.

Wat lees jij er in?
DDD

Bericht door DDD »

Ik lees daar precies hetzelfde in. Maar dat is helemaal niet nieuw want hij heeft dat altijd al gezegd, met die kanttekening dat ik nooit heb begrepen dat dit specifiek ook over het minderheidsrapport zou gaan.
helma

Bericht door helma »

https://www.cgkede.nl/uitzendingen/afspelen/8081

Ds A Versluis heeft zondagmorgen in Ede CGK gepreekt over het offeren van Saul toen hij dacht dat Samuël te lang wegbleef. 1 Samuël 13: 13
Ik denk dat dit een heel belangrijke preek is.
ZWP

Bericht door ZWP »

helma schreef: 17 okt 2023, 07:21 https://www.cgkede.nl/uitzendingen/afspelen/8081

Ds A Versluis heeft zondagmorgen in Ede CGK gepreekt over het offeren van Saul toen hij dacht dat Samuël te lang wegbleef. 1 Samuël 13: 13
Ik denk dat dit een heel belangrijke preek is.
Kun je hier iets meer over zeggen? Waarom is een preek over 1 Sam. 13 heel belangrijk (voor de synnode van de CGK)?
helma

Bericht door helma »

Ik zou zeggen: luister en kijk wat we ervan kunnen leren.

‭‭1 SAMUËL‬ ‭13:8‭-‬13‬ ‭SV-RJ‬‬
[8] En hij vertoefde zeven dagen, tot den tijd, dien Samuël bestemd had. Als Samuël te Gilgal niet opkwam, zo verstrooide het volk van hem. [9] Toen zeide Saul: Brengt tot mij herwaarts een brandoffer, en dankofferen; en hij offerde brandoffer. [10] En het geschiedde, toen hij geëindigd had het brandoffer te offeren, ziet, zo kwam Samuël; en Saul ging uit hem tegemoet, om hem te zegenen. [11] Toen zeide Samuël: Wat hebt gij gedaan? Saul nu zeide: Omdat ik zag, dat zich het volk van mij verstrooide, en gij op den bestemden tijd der dagen niet kwaamt, en de Filistijnen te Michmas vergaderd waren, [12] Zo zeide ik: Nu zullen de Filistijnen tot mij afkomen te Gilgal, en ik heb het aangezicht des HEEREN niet ernstelijk aangebeden, zo dwong ik mijzelven, en heb brandoffer geofferd. [13] Toen zeide Samuël tot Saul: Gij hebt zottelijk gedaan; gij hebt het gebod van den HEERE, uw God, niet gehouden, dat Hij u geboden heeft; want de HEERE zou nu uw rijk over Israël bevestigd hebben tot in eeuwigheid.

Refojongere

Twee opties:
1. Saul bracht zelf de oplossing mee en wachtte niet op de HEERE die uitkomst zou brengen. Dus de synode moet nu vooral weer de pauzeknop indrukken.

2. Saul ging offeren in plaats van Samuel die het ambt droeg dat hij dat doen mocht. Zo mogen vrouwen ook niet zomaar ambtelijk werk doen wat mannen toekomt?
helma

Bericht door helma »

Allebei niet.
Refojongere

Misschien het laatste vers. Als iedereen zich aan het gebod gehouden had zouden de CGK een zijn geweest?
helma

Bericht door helma »

Nee. Het is geen raadspelletje hoor; en kan kan het ook in een paar zinnen wel zeggen; maar al luisterend naar de preek word je door de predikant meegenomen tot een bepaalde conclusie die voor mij op het juiste moment kwam in een bepaalde situatie en die ook tot nadenken stemt als het gaat om kerkelijke keuzes.
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

DDD

Bericht door DDD »

https://www.nd.nl/geloof/protestant/120 ... egiovergad

Toch een beetje raar om zo'n beslissing met 14 tegen 16 te nemen. Ik zou dat als voorzitter altijd proberen te voorkomen. Een wijs besluit heeft wat mij betreft altijd een grotere meerderheid.
Psalm

Bericht door Psalm »

Een grote meerderheid staat niet direct garant voor een wijs besluit.
HHR

Bericht door HHR »

Nu het kerkelijke leven in de Christelijke Gereformeerde Kerken (CGK) „dreigt te stagneren”, nodigt het deputaatschap vertegenwoordiging kerkenraden uit op 20 april deel te nemen aan een convent.
Dat staat in een brief die het deputaatschap vrijdag per email heeft verstuurd aan alle kerkenraden in de CGK.

https://www.rd.nl/artikel/1047792-cgk-w ... erkverband

Ik vraag me in alle eerlijkheid af wat het nut van zo'n convent is.
Plaats reactie