Gelezen, gedacht, gehoord...

Bertiel

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Bertiel »

nu doe je precies hetzelfde
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Psalm

Bericht door Psalm »

Henk J schreef: 18 okt 2023, 09:35
Psalm schreef: 17 okt 2023, 23:32 Dat verschijnsel van moe worden treedt vaak op bij mensen die telkens met de waarheid worden geconfronteerd. Ik snap jullie wel dat jullie dat niet zo prettig vinden. Dat je elke keer moet erkennen dat je er naast zit. "Heh, heb ik het wéér verkeerd begrepen", hoor ik jullie verzuchten. Dat lijkt me best lastig. Maar desondanks zou ik toch zijn heldere artikelen willen aanbevelen! :)
Wat een nare post, hier is al meerdere keren aangetoond dat dr. Van den Brink ook eenzijdig is en een karikatuur maakt van de prediking in de rechterflank. Ook heeft hij totaal geen oog voor het gevaar van verbondsautomatisme. Maar lees eens anders dit eens: https://drpdevries.com/2023/06/15/het-e ... -genade-2/
Piet Puk schreef: 18 okt 2023, 09:53
Henk J schreef: 18 okt 2023, 09:35
Psalm schreef: 17 okt 2023, 23:32 Dat verschijnsel van moe worden treedt vaak op bij mensen die telkens met de waarheid worden geconfronteerd. Ik snap jullie wel dat jullie dat niet zo prettig vinden. Dat je elke keer moet erkennen dat je er naast zit. "Heh, heb ik het wéér verkeerd begrepen", hoor ik jullie verzuchten. Dat lijkt me best lastig. Maar desondanks zou ik toch zijn heldere artikelen willen aanbevelen! :)
Wat een nare post, hier is al meerdere keren aangetoond dat dr. Van den Brink ook eenzijdig is en een karikatuur maakt van de prediking in de rechterflank. Ook heeft hij totaal geen oog voor het gevaar van verbondsautomatisme. Maar lees eens anders dit eens: https://drpdevries.com/2023/06/15/het-e ... -genade-2/
Precies, zonder enige onderbouwing een sneer uitdelen. Waar ken ik dit eigenlijk van? O ja ...
Ja, maar ik merk dat er dan pas gereageerd wordt. Je moet hier wel beetje prikkelend schrijven, anders reageert men niet. Verder merk ik, als het inhoudelijk wordt, dat personen vaak afhaken. Dat vind ik jammer.
Henk J

Bericht door Henk J »

Psalm schreef: 18 okt 2023, 10:03 Ja, maar ik merk dat er dan pas gereageerd wordt. Je moet hier wel beetje prikkelend schrijven, anders reageert men niet. Verder merk ik, als het inhoudelijk wordt, dat personen vaak afhaken. Dat vind ik jammer.
Voor jouw komst is hier al een topic vol over geschreven, heb ik me ook weleens aan gewaagd maar werd er gauw moe van. Veel hete hoofden en koude harten. Bij sommigen kun je met zoveel argumenten komen maar je overtuigd ze niet. Vaak werd er ook slecht op elkaar ingegaan dus dit topic zat ook regelmatig op slot. Dat zorgt ervoor dat de meesten hier 'Van den Brink moe' zijn. Maar goed, hier de link: viewtopic.php?t=15304
Carsten

Bericht door Carsten »

Tiberius schreef: 18 okt 2023, 08:55
Carsten schreef: 18 okt 2023, 08:15 In de Vrijgemaakte kerk is er vooral oppervlakkigheid en weinig tot geen bevinding in de prediking.
Moderniteit en modernisering zoals in de Nederlands vrijgemaakte kerk is weinig Gereformeerds vooral veel hang naar hedendaagse cultuur en vooroploperigheid en in theorie zeggen zij de Gereformeerde leer vast te houden maar in de praktijk hoor en zie je daar weinig van. Ze houden ook niet van echte toepassing in de prediking. Exegese is genoeg zegt men.
Wij wensen juist wel vast te houden aan de leer van de Gereformeerde oudvaders, maar die kent men in zulke kerken niet.
Het is voornamelijk karikatuur, wat je hier meldt.
Sowieso bestaat 'DE' vrijgemaakte kerk niet. Wat nu nog GKV heet (achtergebleven van de fusie met NGK), voldoet zeker niet aan je beschrijving. Verder zijn er een behoorlijk aantal gemeenten wel meegegaan in de NeGK (zoals de fusiekerk officieel afgekort moet worden, maar volgens mij nauwelijks gedaan), omdat ze geen andere mogelijkheid zien. Dan zijn er in veel 'moderne' gemeenten een flinke behoudende minderheid.

Wat je zegt 'Ze houden ook niet van echte toepassing in de prediking. Exegese is genoeg zegt men.' is echt onzin. Voor alleen exegese komt geen enkele NGK'er of GKV'er meer naar de kerk. Dat moet je juist meer in de rechtse hoek zoeken.
Uw beeld lijkt niet te kloppen. Pas sprak ik nog mensen uit de GKv wij hadden beide een preek gehoord, zij vonden het een goede preek, maar ik miste juist de toepassing, toen zeiden zij de Heilige Geest moet het toepassen dat is natuurlijk een waarheid maar daarom moet er in de prediking ook toepassing zitten.

Ik heb ook preken gehoord uit de GKv heel verbondsmatig, geen separatie, weinig scherpte, de schriftlezing werd uitgebreid herhaald, maar toepassing was minimaal of afwezig. Nog iets over de Heere Jezus en klaar. Sowieso ook korte preken vaak.

In de NGK is het allemaal nog verder ontspoort en wereldgelijkvormiger.
MGG

Bericht door MGG »

J.C. Philpot schreef: 18 okt 2023, 09:43
Henk J schreef: 18 okt 2023, 09:24
J.C. Philpot schreef: 18 okt 2023, 08:02 Het lijkt bijna een soapserie, met elke keer een nieuwe aflevering. Dr. Van de Brink versus het hypercalvinisme episode 53.

Ik heb nooit zo van die bokswedstrijden gehouden. Ik neem liever onderwijs tot me wat vanuit Gods Woord sticht, in plaats van repetitieve aanvallen op andere behoudende kerkgenootschappen.
Nou dan kun je nog even, binnenkort verschijnt er een nieuw boek van dr. Van den Brink waar hij ingaat op het hypercalvinisme....
Ik laat het over aan de liefhebbers. De bankrekening van dr. Van de Brink zal door mijn boekaankopen niet aangevuld worden.
Rijk zal dr. Vd Brink er niet van worden, maar een leuk extraatje levert zijn pen waarschijnlijk wel op.
refo

Bericht door refo »

Refiosi schreef: 17 okt 2023, 11:46 Dat is wel de kern ja, Psalm. Vd Brink is wars van een bevinding en zit meer op de lijn van de oude Gereformeerd Vrijgemaakten die ook niets van de Bijbelse bevinding moesten hebben. “Op de dool geraakte vroomheid” werd dat genoemd. Maar al werd Jezus 100 maal in Bethlehem geboren, maar Hij werd niet in mijn hart geboren, dan sta ik er toch voor eeuwig buiten.
Maar als Hij 100 keer in je hart geboren is en niet in Bethlehem, sta je er ook buiten.

Overigens is die quote van een Roomse mysticus, met dien verstande dat hij het over 1000 maal heeft.
Bruna

Bericht door Bruna »

Ik wil het boek wel lezen. Misschien handig dat hij het op refoweb zet?
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

MGG schreef: 18 okt 2023, 13:22
J.C. Philpot schreef: 18 okt 2023, 09:43
Henk J schreef: 18 okt 2023, 09:24
J.C. Philpot schreef: 18 okt 2023, 08:02 Het lijkt bijna een soapserie, met elke keer een nieuwe aflevering. Dr. Van de Brink versus het hypercalvinisme episode 53.

Ik heb nooit zo van die bokswedstrijden gehouden. Ik neem liever onderwijs tot me wat vanuit Gods Woord sticht, in plaats van repetitieve aanvallen op andere behoudende kerkgenootschappen.
Nou dan kun je nog even, binnenkort verschijnt er een nieuw boek van dr. Van den Brink waar hij ingaat op het hypercalvinisme....
Ik laat het over aan de liefhebbers. De bankrekening van dr. Van de Brink zal door mijn boekaankopen niet aangevuld worden.
Rijk zal dr. Vd Brink er niet van worden, maar een leuk extraatje levert zijn pen waarschijnlijk wel op.
Je weet natuurlijk niet hoeveel hij per antwoord op Refoweb ontvangt?
Bertiel

Bericht door Bertiel »

wat is dat voor onzin, dat is vrijwilligerswerk
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Ik hoorde vanmiddag een preek van wijlen ds. J. Veenendaal.
De preek is uitgesproken in 2005, in Middelburg.
Hier wordt iets gezegd wat hij waarnam en wat anderen ook waarnemen, en als we de tijd van nu bezien is het alleen maar duidelijker geworden, zo mij toch toeschijnt.

Citaatje uit de preek:
Hoe weet ik of ik wederom geboren ben? en met het zaligmakend geloof bedeeld ben? Dat weet je hieruit dat je in en door dat geloof dat ingeplant wordt in de wedergeboorte en geoefend wordt door Gods Geest, God leert kennen. De eerste Persoon in het aanbiddelijke drie-enige Godswezen, en jezelf leert kennen. Laat ik het maar kort zeggen: Dan krijg je met God te doen. Daar begint het hoor! Dat is het begin hoor! Dat we dus echt ervaren dat God aan Zijn recht moet komen in ons leven. Bij een ieder die tot waarachtige bekering komt. In de zin van de eerste bekering als vrucht van wederbarende genade gaat dat leven in het hart: God moet aan Zijn recht komen.
Maar ik kan Hem Zijn recht niet meer geven. Want wat ervaar je dan met het geschonken overtuigde geloof? Wel, dat God heilig is, rechtvaardig en majesteitelijk. En u bent zondig en onrechtvaardig en onheilig. En dat je voor de heilige God, die ook nog zo lankmoedig over je is geweest, vol van geduld en goedheid, niet kunt bestaan. Luther zou zeggen, dan ben je 'coram Deo' verklaard. En dan schittert die majesteit en rechtvaardigheid, die heerlijkheid en die heiligheid over je zondig leven, meestal over je dadelijke zonde, en stellen je schuldig voor deze God. Daar ligt de schuldverhouding hoor. Nou diep doorgedacht wel tegenover een drie-enig God, maar in de eerste plaats tegenover God in de eerste Persoon van het aanbiddelijk Goddelijk Wezen.
God moet aan Zijn recht komen. Aan Zijn gerechtigheid moet voldoening geschieden, en vanuit de diepe val in Adam is dat vanuit de mens gans en al onmogelijk. En dan gaat God je leren in de weg van de wedergeboorte: Je hart wordt geopend en je verduisterd verstand wordt verlicht. Goed luisteren, het zijn hele belangrijke zaken in deze tijd en in de strijd op het kerkelijke leven, waar Dordtse Leerregels ook een voorname plaats zal innemen, ook voor de toekomst hoor! Onthoudt mijn woorden! Want alles staat te wankelen in heel de kerk van Nederland. Geen kerk uitgezonderd! Dat we met de schuld van de kerk nog eens in de binnenkamer terecht mogen komen en zeggen: Heere, wij hebben U op het hoogst misdaan, ook kerkelijk hoor, mensen! Sla jezelf maar niet op de borst.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Nog een klein stukje uit dezelfde preek, en ik hoop dat we er ons niet aan behoeven te ergeren, want dat is wel het ergste wat we kunnen doen, dacht ik...

Ik citeer hier weer ds. J. Veenendaal in een preek gehouden in 2005 te Middelburg:

Ja… die mensen hebben het altijd over zonde en over de wet, ik wordt het zat! Die dominees… Mensen, als je je zonden niet meer kent, als scheiding makend tussen God en je ziel, als je de schuld van je zonde niet leert kennen, die rijkt van de aarde tot aan de hemel, wat moet je dan met Jezus doen? Hou er toch over op! Dan wordt het een Naam van vijf letters, dan wordt het een Jezus, met eerbied gesproken, van papier.
Wat moeten we dan met Jezus doen? Die Zaligmaker genoemd wordt, die Middelaar genoemd wordt, die Borg genoemd wordt, die de Hoop der Heerlijkheid genoemd wordt. Die waarde krijgt voor een mens, ik zal het maar kort zeggen, die leert onder de vloek der wet verloren te gaan. Omdat hij de Wet niet kan onderhouden. Die goed onder de tuchtmeester geweest is, want de Wet is onze tuchtmeester tot Christus.

Het doeleinde is de kennis van Christus. De Wet staat dus ook in dienst van het Evangelie. Zo moet die ook gepreekt worden hoor! De Heere gebruikt dan Gods lieve Geest die de uitgebreidheid en geestelijkheid van Gods wet ons doet verstaan.
Wat is dat, kinderen? Dat moet je tegenwoordig uitleggen. Ik zal een voorbeeld geven: Gij zult niet doodslaan. U bent daarvoor bewaard. Dan heb je de letter van de wet onderhouden. Zou je zeggen hè? Maar je moet niet alleen de letter van de wet houden. Daar had die rijke jongeling het ook over, die zei: ja, ik heb al deze geboden onderhouden van mijn jeugd af aan.
Dan had hij zeker verwacht dat hij nu een schouderklopje van de Heere zou krijgen. Dan zegt de Heere: Verkoop alles wat je hebt en geef het de armen. Hij was zeer rijk. En toen bleek zijn hart meer verbonden aan zijn rijkdom, aan het goud van deze wereld, dan aan het goud der genade. Dat moet je ook maar eens nakijken in je leven.
U zegt: Dominee wat bent u toch … Nee echt niet de Heere weet het. We hebben nodig dat we door elkaar geschud worden. We worden veel te zoetsappig behandelt in de prediking tegenwoordig. En zachte heelmeesters maken stinkende wonden hoor! Echt, het mes moet erin hoor. Ja, eerst het mes, en dan het bloed. Zul je het onthouden?
Maar we willen het mes niet. We willen niet ontdekt worden. We willen niet arm gemaakt worden. We willen niet weten dat we een moordenaar zijn. Want dat ben je hoor, allemaal zoals je hier zit, en ik hier sta.

Ja, dominee, nu moet je het niet te erg maken, man, want anders loop ik de kerk uit. Nou, blijf maar rustig zitten hoor. We zijn allemaal moordenaars en moordenaressen. Want wat is de wortel van de doodslag? Jaloezie, haat, nijd, afgunst, dat is de wortel van de doodslag. Dat is de wet houden naar de geest. En dat doen we niet hè.
Paulus zegt dan ook ergens: Ik had niet geweten, dat begeren zonde zou zijn, als de wet niet gezegd zou hebben: gij zult niet begeren. Die verstond de geestelijkheid van de wet. Wij ook, gemeente?
Dan kom je verloren onder de wet te liggen, verloren, verloren, verloren. U hebt gevoeld in de wedergeboorte dat God aan Zijn recht moet komen, dan ben je je gaan proberen te bekeren, en je hebt je bekeringspogingen getracht aan de wet te voldoen. Dat heb je oprecht geprobeerd, dat heb je oprecht gemeend. En soms dacht je: het lukt een beetje zeg, ik heb het er aardig afgebracht deze dag.
En de volgende dag ligt alles weer in puin. Dan lijkt het wel of het veel erger was dan ooit tevoren. Wat er dan in je gedachten, in je geest opkomt aan zonden, ongerechtigheid en verdorvenheid. En hoe meer je nu uit jezelf tracht, uit dat verbroken werkverbond (want dat zit in ons bloed om dat te doen hoor) om naar heiligheid te streven, om naar rechtvaardigheid te streven, en tegen de Heere te zeggen: heb een weinig geduld, want de schuld die ik maak in de overtreding tegen U, dat is aan de kant en de tranen en de strijd tegen de zonde, ik zal ten bloede toe strijden.
Er komt niks van terecht! Echt niet hoor! Dan lijdt je schipbreuk op schipbreuk. En hoe eerder hoe beter mensen! Want dan wordt je er voor bewaard om een vroom mannetje of een vroom vrouwtje te worden, en een bekeerd mens hier in Middelburg.

Dan zeg ik: O God, trek toch eens door met die vrouw of die man, maak ze nog eens in waarheid een verloren mens onder de wet. Maar ook afgesneden van al je eigengerechtigheid. Die staat als een stuk vijandschap tegenover de verworven gerechtigheid van Christus.
Wat is dat dan, dominee? Om dan ook werkelijk te sterven en ook werkelijk afgesneden te worden van al je eigengerechtigheid. Als God je erachter brengt dat je beste werken, je Bijbellezen, je bidden, je heiligste verrichtingen nog met zonde bevlekt zijn. En dat je nog tot alle boosheid geneigd bent. Dan gaat de mens een klein beetje zijn vijandschap voelen om uit genade zalig te worden.
Ik denk wel eens, tegenwoordig worden alleen maar vrienden door God gezaligd. En wat kom je weinig vijanden tegen. Ja maar dominee, als je toch een vijand van God bent en vijand van zalig worden uit genade, dan moet je toch verloren gaan! Juist ja! Je moet ook verloren gaan. Thomas Boston komt te getuigen “Ik ware verloren gegaan als ik niet ware verloren gegaan.”
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Dortse Leerregels, hoofdstuk 4:

Art. 11

Voorts wanneer God dit Zijn welbehagen in de uitverkorenen uitvoert,
of de ware bekering in hen werkt,
zo is het dat Hij niet alleen het Evangelie hun uiterlijk doet prediken,
en hun verstand krachtiglijk door den Heiligen Geest verlicht,
opdat zij recht zouden verstaan en onderscheiden die dingen, die des Geestes Gods zijn;
maar Hij dringt ook in tot de binnenste delen des mensen
met de krachtige werking van denzelfden wederbarenden Geest;

Hij opent het hart, dat gesloten is;
Hij vermurwt dat hard is; Hij besnijdt dat onbesneden is.
In den wil stort Hij nieuwe hoedanigheden
en maakt dat die wil, die dood was, levend wordt;
die boos was, goed wordt; die niet wilde, nu metterdaad wil;
die wederspannig was, gehoorzaam wordt;
Hij beweegt en sterkt dien wil alzo,
dat hij als een goede boom vruchten van goede werken kan voortbrengen.

12 De Heilige Geest werkt de wedergeboorte in een mens

En dit is die wedergeboorte, die vernieuwing,
nieuwe schepping, opwekking van de doden, en levendmaking,
waarvan zo heerlijk in de Schriften gesproken wordt,
dewelke God zonder ons in ons werkt.
En deze wordt in ons niet teweeggebracht door middel van de uiterlijke prediking alleen,
noch door aanrading, of zulke manier van werking,
dat, wanneer nu God Zijn werk volbracht heeft,
het alsdan nog in de macht des mensen zou staan wedergeboren te worden
of niet wedergeboren te worden,
bekeerd te worden of niet bekeerd te worden.

Maar het is een gans bovennatuurlijke, een zeer krachtige,
en tegelijk zeer zoete, wonderlijke, verborgene en onuitsprekelijke werking,
dewelke, naar het getuigenis der Schrift
(die van den Auteur van deze werking is ingegeven),
in haar kracht niet minder noch geringer is
dan de schepping of de opwekking der doden;
alzo dat al diegenen, in wier harten God op deze wonderbaarlijke wijze werkt,
zekerlijk, onfeilbaar en krachtiglijk wedergeboren worden en daadwerkelijk geloven.

En alsdan wordt de wil, zijnde nu vernieuwd,
niet alleen van God gedreven en bewogen,
maar, van God bewogen zijnde, werkt hij ook zelf.
Waarom ook terecht gezegd wordt, dat de mens,
door de genade die hij ontvangen heeft, gelooft en zich bekeert.

13 Gelovigen begrijpen niet helemaal de werking van de wedergeboorte, ze ervaren wel geloofszekerheid

De wijze van deze werking
kunnen de gelovigen in dit leven niet volkomenlijk begrijpen;
ondertussen stellen zij zich daarin gerust,
dat zij weten en gevoelen,
dat zij door deze genade Gods met het hart geloven,
en hun Zaligmaker liefhebben.

14 Het geloof en de wil om te geloven is een gave van God.

Zo is dan het geloof een gave Gods;
niet omdat het aan den vrijen wil des mensen van God wordt aangeboden,
maar omdat het den mens metterdaad wordt medegedeeld,
ingegeven, en ingestort;
ook niet daarom, dat God alleen de macht om te geloven zou geven,
en daarna de toestemming of
het daadwerkelijk geloven van den vrijen wil des mensen verwachten;
maar omdat Hij, Die daar werkt het willen en het werken,
ja alles werkt in allen,
in den mens teweegbrengt beide,
den wil om te geloven en het geloof zelf.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
CvdW

Bericht door CvdW »

Vanmorgen dacht ik even aan de RF-lid die mooie werken maakt van Lego. Ik was in Nijkerk bij CvI. In de tentoonstelling zijn een aantal bouwwerken te zien van Lego. De tentoonstelling is een aanrader voor jong en oud.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Dat het niet kwaad zij in de ogen van het forum, om nog een stukje te citeren uit de eerder genoemde preek. In de preek zit heel onderwijs, juist voor deze tijd, waar alles lijkt te wankelen, dan blijkt God toch de Onveranderlijke te zijn, ook in Zijn handelen met een zondaar.
Nog een klein stukje dan. Ik heb toentertijd deze preek van een cassettebandje helemaal uitgeschreven, zo letterlijk mogelijk, soms een héél enkele ingreep als de spreektaal het vereiste om de geschreven taal tot zijn recht te doen komen, en niet mis te verstaan.
Ik hou wel op hoor, maar er zit zoveel lering in - en voor degenen die zich mogelijk mochten ergeren, we hopen vanzelf dat dit niemand doet, want dat is erg, en dat gunnen we niemand.

Citaat 3:
Dat is geen harde prediking hoor. Dat is de waarheid, dat is de werkelijkheid. Verloren onder de wet liggende onder de vloek van de wet die eist.
Afgesneden van al je eigengerechtigheden, om door de werken der wet gerechtvaardigd te worden, om nog iets aan te brengen bij de Heere.
Je waardig te maken voor genade, als daar het mes in gezet wordt dan durf ik je te verzekeren, dan wordt je een vijand hoor, van genade. Dan komt de vijandschap openbaar!
Want we willen altijd nog iets meebrengen bij de Heere, om in genade te mogen delen. Wij bidden wel om genade, ja je gaat roepen met de tollenaar om genade. En die tollenaar die genade nodig had die had echt geleerd verloren te liggen onder de wet en afgesneden van al zijn werken.
Dan wordt genade pas genade. En wanneer je die vijandschap daartegen voelt in je hart he, oh dan zeg je wel eens: o God, neem het toch weg, want ik zou eronder verteren. Dan moet ik eeuwig omkomen.
En wanneer wordt die vijandschap nou verbroken? Nou die wordt verbroken als je invalt voor Gods recht. En wat is dat invallen voor Gods recht? Want je moet tegenwoordig alles uitleggen, maar dat geeft ook niet.

Als je de Heere rechtvaardig keurt dat Hij nooit meer naar je omziet. Dan konden de oude vromen wel zeggen, en dat is geen gezelschapstheologie hoor, dat is gewoon de werkelijkheid, dan zeiden ze wel eens: Niet alleen een overtuiging moeten we leren kennen, maar ook een overbuiging.
En wat is dat? Wel, ook dan ga je in beginsel God recht en gerechtigheid toeschrijven als Hij nooit meer naar je omziet. Goed uit Gods handen voortgekomen, geschapen naar Zijn Beeld in ware wijsheid, gerechtigheid en heiligheid. Door moedwillige en vrijwillige ongehoorzaamheid door ingeving des duivels in ongehoorzaamheid van God afgevallen.
O God, U die ons zo goed met ons voor had opdat U in de weg der gehoorzaamheid U het eeuwige leven zou geven. Zo slecht ervan afgebracht. Van U afgevallen!
Moed- en vrijwillig hoor, denk er goed om! Want onze onbekeerdheid en onbekeerlijkheid is schuld voor God. Het is geen lot uit de loterij! Het is onze eigen schuld dat we onbekeerd en onbekeerlijk over de aarde lopen.
Mensen het is nog een wonder dat je nog om bekering mag vragen. Dat heeft met verkiezing te maken. Oh? Omdat er een verkiezing is zal er een schare zalig worden die ontelbaar is. Daarom kan het nog hoor! Dat je om bekering mag vragen: Ach Heere, zou U mij willen bekeren. Zou U dat stenen hart willen wegnemen?
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

En wanneer wordt die vijandschap nou verbroken? Nou die wordt verbroken als je invalt voor Gods recht. En wat is dat invallen voor Gods recht? Want je moet tegenwoordig alles uitleggen, maar dat geeft ook niet.
Dat uitleggen van zulke termen krijg je vanzelf: je komt dat zo in de Bijbel niet tegen.
Plaats reactie