Hoe was je zondag [2]?

Bertiel
Berichten: 4774
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Bertiel »

Ochtenddienst - opening Winterwerk
Ds. H.H. de Haan
Mat 17:1-8 & 1 Petr 1 :12-26
Tekst 1 Petr 1: 19
Het profetisch woord
1. wat zeer vast is
2. acht op hebben
3. als een licht schijnen
4. daarin wordt Christus geopenbaard

Avonddienst
ds. A. van Wijk
Hand 13:13-43
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
merel
Berichten: 10138
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door merel »

Een paar maanden geleden hield onze predikant een leerdienst over 'de doop'. Na deze dienst kwamen 3 pleegkinderen ( tieners) naar hem toe met de vraag of zij ook gedoopt mochten worden. Dat mocht en de doopdienst vond gisteren plaats.
Als gast hier
Berichten: 166
Lid geworden op: 27 jan 2021, 08:39

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Als gast hier »

merel schreef: 09 okt 2023, 09:11 Een paar maanden geleden hield onze predikant een leerdienst over 'de doop'. Na deze dienst kwamen 3 pleegkinderen ( tieners) naar hem toe met de vraag of zij ook gedoopt mochten worden. Dat mocht en de doopdienst vond gisteren plaats.
Wat bijzonder zeg!
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6575
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Posthoorn »

Bij ons werd gistermiddag een diaken bevestigd:

Diakenschap is vooral priesterdienst.
Ambtsdragers moeten zwarte pakken dragen als ze ambtelijk werk doen.
:quoi
Job
Berichten: 3054
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Job »

Posthoorn schreef: 09 okt 2023, 09:39 Bij ons werd gistermiddag een diaken bevestigd:

Diakenschap is vooral priesterdienst.
Ambtsdragers moeten zwarte pakken dragen als ze ambtelijk werk doen.
:quoi
Werd dat laatste gezegd? Wil je wat meer context geven?
Met zoveel selectiviteit en vooringenomenheid houdt het voor mij wel zo'n beetje op hier. Groetjes, ik ben weer lekker weg. ::bye
DDD
Berichten: 29134
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door DDD »

Mistig
Berichten: 2396
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Mistig »

Gisterenochtend werd er bij ons een preek gelezen van Ds. S.W. Janse.
Dat ging over Elia en de Baäl-priesters op de Karmel.
Zie link: https://www.prekenweb.nl/nl/Preek/Open/27200

Een zeer aansprekende preek en het nalezen waard!
Overigens achteraf ook zeer toepasselijk bij de situatie in Israël, ook met de Psalmen die we zongen tijdens de dienst.
Dit terwijl de liturgie op donderdag al binnen was.

In de middagdienst werd er een preek gelezen over Markus 5:34, met als thema: 'Jezus' kracht geopenbaard'.
Deze preek was van ds. R.A.M. Visser.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6575
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Posthoorn »

Job schreef: 09 okt 2023, 09:41
Posthoorn schreef: 09 okt 2023, 09:39 Bij ons werd gistermiddag een diaken bevestigd:

Diakenschap is vooral priesterdienst.
Ambtsdragers moeten zwarte pakken dragen als ze ambtelijk werk doen.
:quoi
Werd dat laatste gezegd? Wil je wat meer context geven?
Priesters waren herkenbaar voor het volk. Zo moeten ambtsdragers herkenbaar zijn dat ze niet in hun eigen naam komen, maar als knechten van God. Ds. betreurt het persoonlijk dat steeds meer in de GG doordringt dat ambtsdragers dat niet meer doen.
Mannetje
Berichten: 7941
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Mannetje »

Posthoorn schreef: 09 okt 2023, 09:39 Bij ons werd gistermiddag een diaken bevestigd:

Diakenschap is vooral priesterdienst.
Ambtsdragers moeten zwarte pakken dragen als ze ambtelijk werk doen.
:quoi
Als dit werkelijk de beknopte samenvatting van de preek is, dan begrijp ik het vraagteken heel goed.
Maar je zou toch hopen dat de lijn diaken-priesterdienst loopt langs de priesterlijke bewogenheid van Christus.

En het zwarte pak voor ambtelijke dienst, dat is een handige afspraak die veel twist en verwarring voorkomt. En dat ambtskleding iets aangeeft dat je in je ambt namens je Zender komt, geeft ook helderheid. Maar het was toch hopelijk geen groot onderdeel van de preek.
-
-DIA-
Berichten: 32907
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door -DIA- »

In de morgendienst werd het H. Avondmaal bediend. Omdat we via de middelen meeluisteren hebben we het zichtbaar evangelie niet gezien. Wel hebben we de stilte, de eerbied op mogen merken. Ook door de middelen heen, voelden we afdruk en de eerbied, de stilte in de gemeente.
ds. Had als tekst Hooglied 1 : 4b
In de middagdienst werd een vervolgpreek gelezen van wijlen ds E. Venema. Een serie Bijbellezingen over het Simson.
In de avonddienst de nabetrachting op het H. Avondmaal, uit Hooglied 1:4c
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6575
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Posthoorn »

Mannetje schreef: 09 okt 2023, 10:50
Posthoorn schreef: 09 okt 2023, 09:39 Bij ons werd gistermiddag een diaken bevestigd:

Diakenschap is vooral priesterdienst.
Ambtsdragers moeten zwarte pakken dragen als ze ambtelijk werk doen.
:quoi
Als dit werkelijk de beknopte samenvatting van de preek is, dan begrijp ik het vraagteken heel goed.
Maar je zou toch hopen dat de lijn diaken-priesterdienst loopt langs de priesterlijke bewogenheid van Christus.

En het zwarte pak voor ambtelijke dienst, dat is een handige afspraak die veel twist en verwarring voorkomt. En dat ambtskleding iets aangeeft dat je in je ambt namens je Zender komt, geeft ook helderheid. Maar het was toch hopelijk geen groot onderdeel van de preek.
Ach, ik had het hier ook niet moeten melden. Dus laat ook maar.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33490
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Tiberius »

Doornen zijn ook geen grote onderdelen van een roos. Maar ze steken lelijk.
HHR
Berichten: 1072
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door HHR »

Posthoorn schreef: 09 okt 2023, 10:46
Job schreef: 09 okt 2023, 09:41
Posthoorn schreef: 09 okt 2023, 09:39 Bij ons werd gistermiddag een diaken bevestigd:

Diakenschap is vooral priesterdienst.
Ambtsdragers moeten zwarte pakken dragen als ze ambtelijk werk doen.
:quoi
Werd dat laatste gezegd? Wil je wat meer context geven?
Priesters waren herkenbaar voor het volk. Zo moeten ambtsdragers herkenbaar zijn dat ze niet in hun eigen naam komen, maar als knechten van God. Ds. betreurt het persoonlijk dat steeds meer in de GG doordringt dat ambtsdragers dat niet meer doen.
Ik zie ook een omgekeerde ontwikkeling.
In gemeenten waar het nooit gebeurde gaan ze nu op eens in het zwart lopen als ze naar een receptie gaan, op huisbezoek komen en catechisatie geven.
Een GG gemeente die ik van dichtbij ken is een oom 45 jaar ouderling geweest. Hij was soms een halve ds in vacante perioden, zeer veel voor de gemeente, classis en kerkverband betekent. Maar een zwart pak had hij alleen op zondag aan. En hooguit op een begrafenis. En zo deed de hele kerkenraad. Zwart was voor de ds.
Tegenwoordig zijn er jonge ambtsdragers in die gemeente die elke gelegenheid in diep zwart lopen. Zelfs de stropdas. Een enkele oudere houd nog de oude lijn aan, een net pak.
Al moet ik wel zeggen, dat er enkele jaren geleden een periode is geweest dat er een ds stond die dit soort dingen ook heel belangrijk vond en als een juk op de gemeente legde. Vervreemding die het opriep bij gemeenteleden was minder belangrijk.
DDD
Berichten: 29134
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door DDD »

Posthoorn schreef: 09 okt 2023, 10:46
Job schreef: 09 okt 2023, 09:41
Posthoorn schreef: 09 okt 2023, 09:39 Bij ons werd gistermiddag een diaken bevestigd:

Diakenschap is vooral priesterdienst.
Ambtsdragers moeten zwarte pakken dragen als ze ambtelijk werk doen.
:quoi
Werd dat laatste gezegd? Wil je wat meer context geven?
Priesters waren herkenbaar voor het volk. Zo moeten ambtsdragers herkenbaar zijn dat ze niet in hun eigen naam komen, maar als knechten van God. Ds. betreurt het persoonlijk dat steeds meer in de GG doordringt dat ambtsdragers dat niet meer doen.
Maar dat is helemaal niet zo. Het is juist steeds meer zo dat ambtsdragers op allerlei momenten in het zwart rondlopen, ook in gemeenten waar dat nooit gewoon was.

Het zou goed zijn om daar eens een onderzoek naar te doen. Het is verder een bijzaak, daar gaat het niet om.
Refojongere
Berichten: 393
Lid geworden op: 10 aug 2017, 23:28

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Refojongere »

Een bijzaak is geen ramp maar wel als het als juk wordt ervaren of als kenmerk van het ware gaat functioneren.
Plaats reactie