Hoe was je zondag [2]?
Re: Hoe was je zondag [2]?
Misschien is het goed om te horen van tweeërlei weg. In onderstaande preek horen we beide wegen verkondigen. Ik hoop dat ik niet meer hoef te zeggen, maar hiermee geloof ik genoeg te hebben gezegd.
https://www.youtube.com/watch?v=laamCVuj0Z4&t=917s
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
@bertiel, ik weet niet of het breder is. In een deel van jouw kerk wordt dit ook gepreekt, maar in een groter deel van jouw kerk, vrees ik, niet. Het gaat om het afbrengen van alles van onszelf om alleen door genade zalig te worden. Dat kun je i.i.g niet zelf. Dat is het ( plaatsmakende) werk van de Heilige Geest.
Merel, Jesaja profeteerde over het NT! Zijn woorden over de verharding van Israël worden in het NT aangehaald! Als Gods Geest onze ogen niet verlicht, dan kennen wij Christus niet en is Hij een verborgen Persoon voor ons. Dat ligt niet aan het Evangelie, maar aan onze blindheid.merel schreef: ↑04 okt 2023, 09:37Natuurlijk was dat nog zo in Jesaja, maar nu niet meer! Het hele nieuwe testament ademt Christus en de Heilige Geest. En nee wij weten niet wat de discipelen precies hebben gezegd. Wel weten wij wat Christus zelf heeft gezegd en Hij hield zich niet verborgen. Hij sprak in het openbaar en zei 'zoek en gij zult vinden', klopt en de deur zal open gaan, bid en u zal gegeven worden'.
2 Kor. 4: 3,4 Doch indien ook ons Evangelie bedekt is, zo is het bedekt in degenen die verloren gaan; in dewelke de god dezer eeuw de zinnen verblind heeft, namelijk der ongelovigen, opdat hen niet bestrale de verlichting van het Evangelie der heerlijkheid van Christus, Die het Beeld Gods is.
Je doet me denken aan de Farizeeën die tegen Christus zeiden: "Zijn wij dan óók blind?"
Joh. 10: 39-41 En Jezus zeide: Ik ben tot een oordeel in deze wereld gekomen, opdat degenen die niet zien, zien mogen, en die zien, blind worden. En dit hoorden enigen uit de farizeeën, die bij Hem waren, en zeiden tot Hem: Zijn wij dan ook blind? Jezus zeide tot hen: Indien gij blind waart, zo zoudt gij geen zonde hebben; maar nu zegt gij: Wij zien; zo blijft dan uw zonde.
Wie denkt te zien, moet in eigen waarneming blind worden. En zo'n blinde krijgt er behoefte aan dat hem de ogen geopend worden.
-
dat wordt in heel mijn kerk gepreekt, van links naar rechts.Thea schreef: ↑04 okt 2023, 10:13 @bertiel, ik weet niet of het breder is. In een deel van jouw kerk wordt dit ook gepreekt, maar in een groter deel van jouw kerk, vrees ik, niet. Het gaat om het afbrengen van alles van onszelf om alleen door genade zalig te worden. Dat kun je i.i.g niet zelf. Dat is het ( plaatsmakende) werk van de Heilige Geest.
de invulling is verschillend, maar dat is er ook bijvoorbeeld bij Calvijn en bij Smytegelt.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
-
worden de ogen niet geopend door de prediking?Posthoorn schreef: ↑04 okt 2023, 10:18Merel, Jesaja profeteerde over het NT! Zijn woorden over de verharding van Israël worden in het NT aangehaald! Als Gods Geest onze ogen niet verlicht, dan kennen wij Christus niet en is Hij een verborgen Persoon voor ons. Dat ligt niet aan het Evangelie, maar aan onze blindheid.merel schreef: ↑04 okt 2023, 09:37Natuurlijk was dat nog zo in Jesaja, maar nu niet meer! Het hele nieuwe testament ademt Christus en de Heilige Geest. En nee wij weten niet wat de discipelen precies hebben gezegd. Wel weten wij wat Christus zelf heeft gezegd en Hij hield zich niet verborgen. Hij sprak in het openbaar en zei 'zoek en gij zult vinden', klopt en de deur zal open gaan, bid en u zal gegeven worden'.
2 Kor. 4: 3,4 Doch indien ook ons Evangelie bedekt is, zo is het bedekt in degenen die verloren gaan; in dewelke de god dezer eeuw de zinnen verblind heeft, namelijk der ongelovigen, opdat hen niet bestrale de verlichting van het Evangelie der heerlijkheid van Christus, Die het Beeld Gods is.
Je doet me denken aan de Farizeeën die tegen Christus zeiden: "Zijn wij dan óók blind?"
Joh. 10: 39-41 En Jezus zeide: Ik ben tot een oordeel in deze wereld gekomen, opdat degenen die niet zien, zien mogen, en die zien, blind worden. En dit hoorden enigen uit de farizeeën, die bij Hem waren, en zeiden tot Hem: Zijn wij dan ook blind? Jezus zeide tot hen: Indien gij blind waart, zo zoudt gij geen zonde hebben; maar nu zegt gij: Wij zien; zo blijft dan uw zonde.
Wie denkt te zien, moet in eigen waarneming blind worden. En zo'n blinde krijgt er behoefte aan dat hem de ogen geopend worden.
Het werk van de Heilige Geest wordt, ben ik bang, te veel aan het subjectieve van hetgeen in de mens gebeurt gekoppeld, ten nadele van Zijn werk in het objectieve, de prediking.
-
geloof is dus niet enkel uit het gehoor?
De Heilige Geest moet meer dan doen enkel werken in de prediking?
of moeten er andere middelen dan de prediking worden aangewend?
Ik heb hier echt mijn vragen bij.
Mij is altijd geleerd dat de Geest dit door de woordverkondiging heen doet.
Ik zie de preek in Wierden die door GerefGemeente-lid is gelinkt. Deze preek hebben we ook in onze gemeente beluisterd.
Zeker doet de Geest het door de prediking. Ik geef hierbij een citaat van Calvijn.Bertiel schreef: ↑04 okt 2023, 10:30geloof is dus niet enkel uit het gehoor?
De Heilige Geest moet meer dan doen enkel werken in de prediking?
of moeten er andere middelen dan de prediking worden aangewend?
Ik heb hier echt mijn vragen bij.
Mij is altijd geleerd dat de Geest dit door de woordverkondiging heen doet.
Calvijn schreef:Daarom belooft de Heere door de profeet (Jer. 24:7) als een bijzondere genade, dat Hij de Israëlieten een hart zal geven, opdat Hij door hen gekend worde; daarmee voorzeker aanduidend, dat het verstand des mensen geestelijk wijs is in zoverre, als het door Hem verlicht is. Dit heeft ook Christus door zijn woord duidelijk bevestigd (Joh. 6:44), toen Hij zeide, dat niemand tot Hem kon komen dan wie het door zijn Vader gegeven was.
Wat dan ? Is Hij niet het levende beeld des Vaders, waarin de ganse schittering zijner heerlijkheid voor ons is uitgedrukt? Dus kon Hij niet beter tonen, hoedanig ons vermogen is om God te kennen, dan doordat Hij zegt, dat wij geen ogen hebben om Gods beeld te zien, waar het zo openlijk getoond wordt. Wat dan? Is Hij niet daartoe op de aarde neergedaald, om de wil des Vaders de mensen te openbaren? En heeft Hij ook zijn zending niet trouw volbracht? Ongetwijfeld, maar door zijn prediking wordt niets bereikt, indien de inwendige Meester, de Geest, de weg tot de harten niet opent.
Dus komen slechts zij tot Hem, die het van de Vader gehoord hebben en door Hem onderwezen zijn. En wat is dat voor een manier van leren en horen? Wanneer de Geest door een wonderbare en bijzondere kracht oren vormt om te horen en harten om te verstaan. En opdat dat niet iets nieuws schijne, haalt Hij de profetie van Jesaja aan (Jes. 54:13), waar hij, terwijl hij de vernieuwing van de kerk belooft, leert, dat zij Gods discipelen zullen zijn, die tot de zaligheid zullen worden bijeengebracht. Indien God daar iets bijzonders voorzegt over zijn uitverkorenen, staat het vast, dat Hij niet spreekt over een soort van lering, die ook de goddelozen en onheiligen gemeen is. Dus blijft over, dat wij het zo verstaan, dat voor niemand de ingang in het koninkrijk Gods openstaat, dan voor hem, wiens verstand de Heilige Geest door zijn verlichting vernieuwd heeft. Inst. II, ii, 20.
Laatst gewijzigd door Posthoorn op 04 okt 2023, 10:38, 1 keer totaal gewijzigd.
- Maanenschijn
Zijn er nu ook al bevindelijke kerken?
Ik ken geen ware gelovigen zonder bevinding. Maar wie in bevinding eindigt, eindigt in de mens. Als bevinding ons brengt bij Christus, dan komt de Heere God aan Zijn eer.
Ik ken geen ware gelovigen zonder bevinding. Maar wie in bevinding eindigt, eindigt in de mens. Als bevinding ons brengt bij Christus, dan komt de Heere God aan Zijn eer.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
@Maanenschijn, ik bedoel het als een sociologische aanduiding, zodat iedereen weet wat ik bedoel. Liever zou ik het ook niet zo noemen, maar omdat niet iedereen hierover hetzelfde denkt en elkaar uitmaakt voor 'ketter' , plak ik er even een stickertje op.
Mooie preek DIA. Ik heb een groot deel beluisterd, straks probeer ik de rest nog te luisteren.-DIA- schreef: ↑04 okt 2023, 09:52 Misschien is het goed om te horen van tweeërlei weg. In onderstaande preek horen we beide wegen verkondigen. Ik hoop dat ik niet meer hoef te zeggen, maar hiermee geloof ik genoeg te hebben gezegd.
- Maanenschijn
Ik heb (zo tussen de regels door) gepoogd wat weg te raken bij genoemde predikant en het onderwerp van discussie daaruit de destilleren, maar als we hier preken blijven delen van alleen deze predikant helpt dat niet veel.
De delers moeten dan wel snappen dat de luisteraars er iets van gaan vinden en daarna niet ach en wee roepen dat genoemde predikant ‘gefileerd’ wordt.
De delers moeten dan wel snappen dat de luisteraars er iets van gaan vinden en daarna niet ach en wee roepen dat genoemde predikant ‘gefileerd’ wordt.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
-
In de ochtenddienst ging Ds. M.A. v/d Berg voor.
Preek over Jesaja 45: 19a Ik heb niet in het verborgene gesproken, in een duistere plaats op aarde. Ik heb tegen het nageslacht van Jakob niet gezegd: Zoek Mij tevergeefs.
Schriftlezing Jesaja 45: 14 t/m 25
In de avonddienst ging onze oud predikant Ds. J.H. Lammers voor.
Preek over Zacharia 14: 9 De Heere zal Koning worden over heel de aarde. Op die dag zal de Heere de Enige zijn en Zijn Naam de enige.
Thema: Zijn Naam de enige
1. Einde van de vijandschap
2. Vereren van God
3. Heilig voor de Heere
Schriftlezing Zacharia 14: 9 t/m 21 en Openbaring 7: 9 t/m 17
Het waren goede diensten, maar voor ons was de fijnste preek die van de ochtenddienst in Bleiswijk die we 's middags terug keken.
Ds. J. v. Vliet bediende voor de 1e keer de Heilige Doop(sinds zijn bevestiging als predikant) en preekte over Psalm 100: 2a dien de HEERE met blijdschap.
Preek over Jesaja 45: 19a Ik heb niet in het verborgene gesproken, in een duistere plaats op aarde. Ik heb tegen het nageslacht van Jakob niet gezegd: Zoek Mij tevergeefs.
Schriftlezing Jesaja 45: 14 t/m 25
In de avonddienst ging onze oud predikant Ds. J.H. Lammers voor.
Preek over Zacharia 14: 9 De Heere zal Koning worden over heel de aarde. Op die dag zal de Heere de Enige zijn en Zijn Naam de enige.
Thema: Zijn Naam de enige
1. Einde van de vijandschap
2. Vereren van God
3. Heilig voor de Heere
Schriftlezing Zacharia 14: 9 t/m 21 en Openbaring 7: 9 t/m 17
Het waren goede diensten, maar voor ons was de fijnste preek die van de ochtenddienst in Bleiswijk die we 's middags terug keken.
Ds. J. v. Vliet bediende voor de 1e keer de Heilige Doop(sinds zijn bevestiging als predikant) en preekte over Psalm 100: 2a dien de HEERE met blijdschap.
Laten wij de belijdenis van de hoop onwrikbaar vasthouden, want Hij Die het beloofd heeft, is getrouw. (Hebreeën 10: 23 HSV)
Sinds ds. Geuze in Vriezenveen staat mag ik hem geregeld horen. Hij spreekt de waarheid waar wij bij opgevoed zijn.