Gelezen, gedacht, gehoord...

Simon0612

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Simon0612 »

Piet Puk schreef: 04 okt 2023, 11:02
Simon0612 schreef: 04 okt 2023, 10:51
Piet Puk schreef: 04 okt 2023, 10:49
Simon0612 schreef: 04 okt 2023, 10:48
Waaruit concludeer je dat? Ik lees dat het gaat over het niet meer mogen hebben over woorden als: wet, droefheid naar God, recht van God, zonde, schuld etc. maar juist wel: aannemen, verbond en geloof. En dus een eenzijdigheid in leer.
Volgens mij door de frase dat je bij de doop overgaat in het verbond der genade.
Ja maar daar stopt de zin niet ;)
Dat klopt, dus hij bedoelt nog meer predikanten/kerkverbanden waar de andere genoemde zaken worden geleerd. Maar het 3-verbondenelement word dus ook benoemd.
Zo lees ik hem niet hoor. De zin is:
"Iedere dopeling ontvangt volgens hen de belofte van de Verbonds-God dat de zaligheid hem wordt verzegeld en hij het recht heeft ontvangen om op de gegeven belofte te pleiten en het heil gelovig toe te eigenen"
Als er na verzegeld een punt had gestaan klopt je opvatting. Maar die punt staat er niet.
Psalm

Bericht door Psalm »

Simon0612 schreef: 04 okt 2023, 10:41
Piet Puk schreef: 04 okt 2023, 10:35
helma schreef: 04 okt 2023, 10:28 Ik heb niet het hele document, volgens mij stond het op refowebAfbeelding
Maar serieus: dit gaat toch niet over dr. G.A. van den Brink? Ik denk dat hier op anderen word gedoeld
Ik vermoed dat dit een brochure is uit 1994. Maar ik weet dat niet zeker. Kan het helaas ook nergens vinden verder.
Hier is een link tot die brochure.
https://www.refoweb.nl/data/upload/docu ... 0heils.pdf
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

Even los van de inhoud, welke ambtsdrager heeft het op z'n geweten om dit stuk naar buiten te brengen. Ik denk dat het goed is dat deze ambtsdrager zich even gaat melden bij classis Oost van de GGiN. Dit zijn volgens mij stukken voor ambtsdragers, die 'normale' leden niet behoren te ontvangen en dus vallen onder het ambtsgeheim
Psalm

Bericht door Psalm »

Ik denk het niet. Want de eerste regel luidt:
Ons is verzocht een lezing te houden voor ambtsdragers en belangstellenden tijdens de voorjaarsclassis te Barneveld over de bekende en inhoudsvolle term: 'de orde des heils'.
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

Psalm schreef: 04 okt 2023, 11:32
helma schreef: 04 okt 2023, 10:28 Ik heb niet het hele document, volgens mij stond het op refowebAfbeelding
Maar serieus: dit gaat toch niet over dr. G.A. van den Brink? Ik denk dat hier op anderen word gedoeld
Ik vermoed dat dit een brochure is uit 1994. Maar ik weet dat niet zeker. Kan het helaas ook nergens vinden verder.
Hier is een link tot die brochure.
https://www.refoweb.nl/data/upload/docu ... 0heils.pdf
Mooi evenwichtig document! We hoeven niet te discussiëren of het evangelie gemist wordt in ieder geval.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Herken je dat Simon, die geest uit de afgrond in jullie gemeenten?
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

Ik heb de tweede alinea gevonden, verklaard de eerste wel wat meer:
Ds. W. den Hengst (1888-1927) was eerst predikant van de Gereformeerde Kerk in
Veenendaal. In 1913 legde hij zijn ambt in dat kerkverband neer en ging over naar het
verband van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland. In zijn verantwoording geeft hij de
reden aan: ‘De onhoudbare toestand in de gemeente en de geest van het neocalvinisme die
in meerderheid de gereformeerde kerken bezielt.’ Ons is verteld dat als hij op de
begraafplaats in Veenendaal liep en de namen op de grafzerken las van hen die lid waren
geweest van de gemeente waaraan hij als leraar verbonden was geweest, hij dan huilde en
zei: ‘Ik heb die man bedrogen, ik heb [25] die vrouw een valse grond onder haar voeten
gelegd.’ Dit heeft ons altijd veel te zeggen gehad. We zien waar we terechtkomen als er
meer een verbondsmatige prediking wordt voorgestaan dan een Schriftuurlijk-bevindelijke.
Het zijn voor ons bakens in zee!
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

Tiberius schreef: 04 okt 2023, 12:00 Herken je dat Simon, die geest uit de afgrond in jullie gemeenten?
Ja dat denk ik wel. Leeft dat ook niet in ons eigen hart?
Maar vanaf de preekstoel klinken vooral de oudvaders en puriteinen.
Psalm

Bericht door Psalm »

Simon0612 schreef: 04 okt 2023, 12:11
Tiberius schreef: 04 okt 2023, 12:00 Herken je dat Simon, die geest uit de afgrond in jullie gemeenten?
Ja, maar ds. J. Roos bedoelt natuurlijk niet ons eigen hart. Hij zegt namelijk "Broeders, u begrijpt dat wij zeer bezorgd zijn als we een geest uit de afgrond zien opkomen die grote delen van de gereformeerde gezindte infiltreert en betovert, die we helaas ook in onze gemeenten waarnemen". Dit duidt op een veranderde situatie. Daarna komt hij ook met een heel referaat wat die geest van de afgrond dan moet inhouden. Dus ds. J. Roos heeft hier niet over ons eigen hart. Ons eigen hart is altijd al, sinds Adam, verdorven geweest. Dus dat kan hij simpelweg niet bedoelen.
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

Psalm schreef: 04 okt 2023, 12:15
Ja, maar ds. J. Roos bedoelt natuurlijk niet ons eigen hart. Hij zegt namelijk "Broeders, u begrijpt dat wij zeer bezorgd zijn als we een geest uit de afgrond zien opkomen die grote delen van de gereformeerde gezindte infiltreert en betovert, die we helaas ook in onze gemeenten waarnemen". Dit duidt op een veranderde situatie. Daarna komt hij ook met een heel referaat wat die geest van de afgrond dan moet inhouden. Dus ds. J. Roos heeft hier niet over ons eigen hart. Ons eigen hart is altijd al, sinds Adam, verdorven geweest. Dus dat kan hij simpelweg niet bedoelen.
Dat klopt, maar het was niet de vraag aan mij wat ds. Roos bedoelt. De vraag was of ik dit herken, en daar gaf ik antwoord op.
En dan het antwoord op jouw vraag (en daar heb ik dan weer minder zicht op). Ik denk dat er ook onder ons jongeren zijn die 'verlekkert' worden door een leer als van ds. van den Brink of een stichting als JijDaar en dat de dominee daar op doelt.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

2 Timothéüs 4: 1-5:
Ik betuig dan voor God en den Heere Jezus Christus, Die de levenden en doden oordelen zal in Zijn verschijning en in Zijn Koninkrijk: predik het Woord; houd aan tijdiglijk, ontijdiglijk; wederleg, bestraf, vermaan in alle lankmoedigheid en leer. Want er zal een tijd zijn wanneer zij de gezonde leer niet zullen verdragen; maar ketelachtig zijnde van gehoor, zullen zij zichzelven leraars opgaderen naar hun eigen begeerlijkheden, en zullen hun gehoor van de waarheid afwenden en zullen zich keren tot fabelen. Maar gij, wees wakker in alles, lijd verdrukkingen; doe het werk van een evangelist; maak dat men van uw dienst ten volle verzekerd zij.

Matthéüs 7: 1:
Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Dat is wel heftig; ik wist niet dat de GGiN zover heen zijn.
In onze eigen gemeente en kerkverband is wel het een en ander aan de hand, waar ik het niet mee eens kan zijn. Maar dat zou ik geen geest uit de afgrond noemen.
lieke033

Bericht door lieke033 »

Piet Puk schreef: 04 okt 2023, 11:39 Even los van de inhoud, welke ambtsdrager heeft het op z'n geweten om dit stuk naar buiten te brengen. Ik denk dat het goed is dat deze ambtsdrager zich even gaat melden bij classis Oost van de GGiN. Dit zijn volgens mij stukken voor ambtsdragers, die 'normale' leden niet behoren te ontvangen en dus vallen onder het ambtsgeheim
Nee dit klopt niet. Deze lezing is inderdaad gehouden op de classis Oost door ds. J. Roos. Maar vervolgens vond men dit thema blijkbaar zo belangrijk dat de lezing in de vorm van een brochure is rondgestuurd naar alle leden van de GGiN. Dus er is hier helemaal geen sprake van 'ambtsgeheim'.
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

lieke033 schreef: 04 okt 2023, 13:18
Piet Puk schreef: 04 okt 2023, 11:39 Even los van de inhoud, welke ambtsdrager heeft het op z'n geweten om dit stuk naar buiten te brengen. Ik denk dat het goed is dat deze ambtsdrager zich even gaat melden bij classis Oost van de GGiN. Dit zijn volgens mij stukken voor ambtsdragers, die 'normale' leden niet behoren te ontvangen en dus vallen onder het ambtsgeheim
Nee dit klopt niet. Deze lezing is inderdaad gehouden op de classis Oost door ds. J. Roos. Maar vervolgens vond men dit thema blijkbaar zo belangrijk dat de lezing in de vorm van een brochure is rondgestuurd naar alle leden van de GGiN. Dus er is hier helemaal geen sprake van 'ambtsgeheim'.
Alleen in classis Oost dan? Volgens mij heb ik deze namelijk nooit gezien
lieke033

Bericht door lieke033 »

Of dit over dr. Van den Brink gaat weet ik niet, maar ik weet wel dat deze lezing gehouden is op 21 feb. 2023, en recentelijk rondgestuurd.
Plaats reactie