Kerstversieringen

Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

vlinder schreef: Mooie site, maar hij doet bij mij erg lang over het laden.....
Hij is wel erg mooi.
Volgens mij staat-ie op dezelfde server als orgelsite.nl - en die is soms ook vreeeeeeeeeeselijk [fade]traaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaag[/fade] :roll:
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Corydoras schreef:
Miscanthus schreef:
Corydoras schreef:[Als calvinisten hebben we op de torenhaan na helaas zo'n beetje alle symboliek afgeschaft...
...maar ik wil helemaal geen Calvinist zijn.
Ik wil een Christen zijn midden in de wereld, als een stad op een berg en een licht op een kandelaar......
(en dat is meer dan de institutie op de boekenplank te hebben staan.....)
Calvinist is per definitie geen licht op een kandelaar? Is dat geen valse tegenstelling?

Of bedoel je dat veel zgn. calvinisten eigenlijk bar weinig van Calvijn weten?

Maar symboliek is natuurlijk iets voor de ingewijden, dus dat heeft niet zoveel van doen met het licht op een kandelaar zijn.
Het gaat me niet om een vermeende tegenstelling tussen Calvinist en een licht op een kandelaar. Ik wil geen Calvinist zijn of genoemd worden. Ik ben van Christus.
En als symbolen helpen om onze blik en ook de blik van mijn kinderen op Christus te slaan, wil ik ze graag gebruiken met dat doel. (Ik zie ze namelijk tijdens de preek en het bijbellezen vaak aan andere dingen denken. Ik zie iedereen druk met van alles, maar vraag me af of ze beseffen waar ze geen aandacht aangeven: aan de grootste betoning van liefde door God, ook voor hen.
Corydoras

Bericht door Corydoras »

Miscanthus schreef:
Het gaat me niet om een vermeende tegenstelling tussen Calvinist en een licht op een kandelaar. Ik wil geen Calvinist zijn of genoemd worden. Ik ben van Christus.
En als symbolen helpen om onze blik en ook de blik van mijn kinderen op Christus te slaan, wil ik ze graag gebruiken met dat doel. (Ik zie ze namelijk tijdens de preek en het bijbellezen vaak aan andere dingen denken. Ik zie iedereen druk met van alles, maar vraag me af of ze beseffen waar ze geen aandacht aangeven: aan de grootste betoning van liefde door God, ook voor hen.
'k Bedoelde eigenlijk nog een reactie later (van 14:44), hier had je al op gereageerd (die langetenenreactie weet je wel :wink: ), maar die heb je hiermee misschien ook wel beantwoord.

Het gaat jou dus vooral om symboliek tijdens de dienst? Ik vind symboliek in de kerkbouw en bijv. muziek ook erg mooi. Maar dat is natuurlijk wat minder zichtbaar voor kinderen, en daar is ook meer uitleg bij nodig.
Afbeelding
Miscanthus

Corydoras schreef:[Het gaat jou dus vooral om symboliek tijdens de dienst?
Nee, niet alleen in de dienst, ook thuis.
Ik haalde van elders een aantal waardevolle uitspraken over synbolen en rituelen:

- 1 Kor. 10:23 voor ogen: ‘Alles is geoorloofd, maar niet alles is nuttig’. Paulus kent inzake rituelen maar één echt criterium en dat is de intentie waarmee gehandeld wordt. ‘Of gij dus eet of drinkt, of wat ook doet, doet het alles ter ere Gods’ (1 Kor. 10:31)

- Symboliek is goed als het Gods realiteit verbeeldt. Als het symbool Gods waarheid gaat vervangen of als je er zelf iets bij verzint, is het niet langer een christelijk symbool. Dan moet je het in de kerk ook niet gebruiken

- Rituelen zijn als glinsterende, fonkelende juwelen. We gebruiken ze om God te eren. Al vierende brengen we de feiten te berde: de gang van Gods volk door de woestijn en ballingschap, de wonderen en tekenen die de Heiland deed, het komt allemaal aan de orde, in geur en kleur en tekentaal.”

Ik denk dat we in de christelijke en Joodse traditie genoeg vinden wat aan het doel beantwoord: God bij de mensen en de mensen bij God brengen. Zoals bijvoorbeeld de hoop stenen bij de Jordaan als gedenkteken en als aanleiding om over Gods grote daden te vertellen.
Marnix

Bericht door Marnix »

Hm, een link onderwerp. Symboliek is zowel mooi, als gevaalijk. Mooi omdat het heel mooi dingen uitbeeldt.... gevaarlijk omdat symboliek als met het te vaak doet, traditie of gewoonte wordt, en daardoor kan leiden tot sleur. Symboliek is inderdaad mooi... niet voor niets zie je in de bijbel ook veel dingen die symbolisch zijn. Maar we mogen (en ik denk zelfs moeten) wel zorgen er geen sleur ontstaat door domweg hetzelfde te doen.... maar we elke keer weer het symbool uit moeten leggen en toelichten met eigen woorden (niet met een standaardformuliertje bijvoorbeeld want als je dat eenmaal uit je hoofd kent lees je ook weer makkelijk over de inhoud heen omdat het zo bekend is geworden)
Miscanthus

Prachtig voorbeeld gisteren (zondag):

ik vroeg gisteren aan m'n zoon (10jr): de hoeveelste adventszondag is het vandaag? Ik dacht namelijk dat hij dat niet zou weten. Hij zei zonder blikken of blozen: "de derde." ik vroeg hoe hij dat zo goed wist. Hij zei: "De juffrouw heeft vier sterren op het bord getekend, en iedere week kleuren we er eentje in."
Het ontroerde me. Dát bedoel ik nou. :D
refo

Bericht door refo »

Heel het boek Openbaring is symbool.
Miscanthus

refo schreef:Heel het boek Openbaring is symbool.
Er wordt nergens zo weinig uit gepreekt.....
refo

Bericht door refo »

Dat valt wel mee.
Alleen is het zo lastig voor een gewoon mens. Het ene teken is (volgens predikanten) letterlijk en het andere symbolisch.
Gian

Bericht door Gian »

refo schreef:Dat valt wel mee.
Alleen is het zo lastig voor een gewoon mens. Het ene teken is (volgens predikanten) letterlijk en het andere symbolisch.
Misschien is het wel allebei.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Gabrielle

Bericht door Gabrielle »

Omdat wij zelf geen kerkgebouw hebben en dus gebruik maken van een kerkgebouw van een andere gemeente, krijgen we wel wat mee van symbolen ed.

Ik vind de doeken die over de preekstoel hangen erg mooi, wat betreft kleur en wat er op te zien is. ( kun je idd je kinderen op wijzen )

zo lag er vorig jaar bijvoorbeeld een boomstronk voor in de kerk,
Dat was dus de afgehouwen tronk van Isaï.
Wat later stonden er op dezelfde plek goud, wierook en mirre,
de preek zal toen wel over de wijzen zijn gegaan.

ze hebben daar een vaste plek voor, voorin de kerk.
Het is niet altijd duidelijk wat er ligt en waar het op duidt, maar als je de dienst van die gemeente bijwoont, neem ik aan dat dat aan de orde komt

overigens zien wij niet alles wat daar neergelegd wordt, onze koster haalt ook nog wel eens wat weg, voor aanvang van de dienst...... :wink:
Gelukkig is de kerstboom te groot om weg te halen, vinden de kids...... :D
Unionist

Bericht door Unionist »

Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Ik heb het een en ander uit deze topic gehaald. Probeer aub een zinvol gesprek te hebben.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Pim schreef:Ik heb het een en ander uit deze topic gehaald. Probeer aub een zinvol gesprek te hebben.
:?: :shock:
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Hendrikus schreef:
Miscanthus schreef: Ik ben ook nog zoekende naar passende symboliek die niet de boodschap vervangt, maar draagt of ondersteunt.
Over christelijke symboliek zag ik zojuist een mooi artikel in het RD staan (voorpagina van de Talent-bijlage).
....
Helaas net te laat om het desbetreffende boek nog van de sint te vragen :lol:
Maar gelukkig lag er nog een boekenbon :wink:

http://www.uitgeverijelmar.nl/uitgave.a ... 9085530083

Een bijzonder interessant boek. Aanbevolen voor wie zich in deze materie interesseert.
Plaats reactie