Nee, dat hoor ik in mijn omgeving ook nooit. Ik hoor eerder mensen die moeite hebben met het aanbod van genade.GerefGemeente-lid schreef: ↑03 okt 2023, 16:44 Ik geloof dat ik nu pas snap waarom er zoveel mensen een hekel hebben aan de H.C. Zou daar teveel de Wetsprediking in doorklinken??
Gelezen, gedacht, gehoord...
Re: Gelezen, gedacht, gehoord...
-
ik heb vanaf 1:20 geluisterd, en het was inderdaad één zin waarin de oproep tot geloof mocht klinken.
De rest van die periode was het vooral veel beschrijvende tekst.
De rest van die periode was het vooral veel beschrijvende tekst.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Kijk nu wordt het wel duidelijk inderdaad.Psalm schreef: ↑03 okt 2023, 17:24 Bedankt. Dit is een verhelderende reactie.
Start evangelieverkondiging: 1:28:52 uur
Einde evangelieverkondiging: 1:28:59 uur
Daarin wordt het volgende gepredikt: "Zoek schuiling in het Bloed, zoek een Borg voor je schuld".
Ik kan dit geen ruime evangelieverkondiging noemen zoals GerGemeente-Lid. Het was inderdaad een oproep aan de gehele gemeente. Maar er is hier geen sprake van ruime evangelieverkondiging. Vooral als je bedenkt dat er ook heel vaak uitspraken gedaan worden als "je kunt het niet aannemen", "je kunt het niet geloven". "een mens is onmachtig". De gemiddelde luisteraar van ds. Huijser heeft al heel veel schroom op dat gebied. Dus mijn inziens is hier zeker geen sprake van een (ruime) evangelieverkondiging. Christus wordt niet écht aangeboden. Hij wordt niet écht bij het hart van de hoorder gelegd.
1) Jij gaat zelf de boodschap van Ds. Huijser invullen met wat hij ergens in andere preken zegt
2) Jij gaat zelf even bepalen hoe deze boodschap bij zijn hoorders overkomt
3) Jij trekt de conclusie dat, ondanks dat de boodschap tot de hele gemeente komt, namelijk "zoek schuiling bij het bloed van Christus", toch niet écht is.
Eerst moest het gaan om deze preek, maar nu ga je zelf de gehele prediking van ds. Huijser erbij betrekken, ja zelfs ga je invullen voor de gemiddelde luisteraar.
Asjeblieft zeg, dan is de discussie voor mij meteen gesloten want het is mij overduidelijk dat je alleen nog maar een spreekwoordelijke stok hebt gezocht om de spreekwoordelijke hond te slaan.
Nog even los van het feit dat ik het erg bijzonder vind om te lezen dat je de onmacht van de mens vooral niet te vaak moet benoemen (wordt trouwens rond deze oproep ook helemaal niet benoemd) en dat dat een reden zou zijn om een specifieke oproep maar te beschouwen als geen échte oproep.
-
- Verbannen
@Psalm, misschien zou je eens een Psalm moeten lezen. Ik raad je aan: Psalm 38 en Psalm 88.Psalm schreef: ↑03 okt 2023, 17:26Nee, dat hoor ik in mijn omgeving ook nooit. Ik hoor eerder mensen die moeite hebben met het aanbod van genade.GerefGemeente-lid schreef: ↑03 okt 2023, 16:44 Ik geloof dat ik nu pas snap waarom er zoveel mensen een hekel hebben aan de H.C. Zou daar teveel de Wetsprediking in doorklinken??
Kersen aan het plukken?GerefGemeente-lid schreef: ↑03 okt 2023, 17:57@Psalm, misschien zou je eens een Psalm moeten lezen. Ik raad je aan: Psalm 38 en Psalm 88.Psalm schreef: ↑03 okt 2023, 17:26Nee, dat hoor ik in mijn omgeving ook nooit. Ik hoor eerder mensen die moeite hebben met het aanbod van genade.GerefGemeente-lid schreef: ↑03 okt 2023, 16:44 Ik geloof dat ik nu pas snap waarom er zoveel mensen een hekel hebben aan de H.C. Zou daar teveel de Wetsprediking in doorklinken??
-
- Verbannen
Nee hoor. Hoezo?Zeeuw schreef: ↑03 okt 2023, 18:01Kersen aan het plukken?GerefGemeente-lid schreef: ↑03 okt 2023, 17:57@Psalm, misschien zou je eens een Psalm moeten lezen. Ik raad je aan: Psalm 38 en Psalm 88.Psalm schreef: ↑03 okt 2023, 17:26Nee, dat hoor ik in mijn omgeving ook nooit. Ik hoor eerder mensen die moeite hebben met het aanbod van genade.GerefGemeente-lid schreef: ↑03 okt 2023, 16:44 Ik geloof dat ik nu pas snap waarom er zoveel mensen een hekel hebben aan de H.C. Zou daar teveel de Wetsprediking in doorklinken??
Ik ben blij om te horen dat het nu wat duidelijker is. De argumentatie voor de stelling "er is geen sprake van een (ruime) evangelieverkondiging" zou ik kunnen opdelen in primaire argumenten en secundaire argumenten.TSD schreef: ↑03 okt 2023, 17:35Kijk nu wordt het wel duidelijk inderdaad.Psalm schreef: ↑03 okt 2023, 17:24 Bedankt. Dit is een verhelderende reactie.
Start evangelieverkondiging: 1:28:52 uur
Einde evangelieverkondiging: 1:28:59 uur
Daarin wordt het volgende gepredikt: "Zoek schuiling in het Bloed, zoek een Borg voor je schuld".
Ik kan dit geen ruime evangelieverkondiging noemen zoals GerGemeente-Lid. Het was inderdaad een oproep aan de gehele gemeente. Maar er is hier geen sprake van ruime evangelieverkondiging. Vooral als je bedenkt dat er ook heel vaak uitspraken gedaan worden als "je kunt het niet aannemen", "je kunt het niet geloven". "een mens is onmachtig". De gemiddelde luisteraar van ds. Huijser heeft al heel veel schroom op dat gebied. Dus mijn inziens is hier zeker geen sprake van een (ruime) evangelieverkondiging. Christus wordt niet écht aangeboden. Hij wordt niet écht bij het hart van de hoorder gelegd.
1) Jij gaat zelf de boodschap van Ds. Huijser invullen met wat hij ergens in andere preken zegt
3) Jij trekt de conclusie dat, ondanks dat de boodschap tot de hele gemeente komt, namelijk "zoek schuiling bij het bloed van Christus", toch niet écht is.
Eerst moest het gaan om deze preek, maar nu ga je zelf de gehele prediking van ds. Huijser erbij betrekken, ja zelfs ga je invullen voor de gemiddelde luisteraar.
Primaire argumenten
De preek van ds. Huijser betreft een preek over het negende gebod. Hij heeft hier een duidelijke catechismusprediking gehouden. Hij heeft met concrete voorbeelden het negende gebod dicht aan het hart van de luisteraar gebracht. Dit heeft hij gedaan met groot gewicht. De luisteraar wordt terecht wanhopig, omdat hij voelt dat hij ontdekt wordt aan zijn zonde. Daarom zei ik ook al eerder over deze preek "ik denk dat niemand zonder schuld naar huis gaat". Dus je hoort mij geen kritiek uitoefenen over de prediking van de wet. Mijn kritiekpunt is dat er geen sprake was van een (ruime) evangelieverkondiging. Vooral omdat de wet goed en helder heeft geklonken vind ik één zin evangelie echt tekort schieten (7 seconden). Hier had ds. Huijser Jezus Christus veel meer moeten prediken en aan het hart moeten leggen. Al deed hij dat maar 5 minuten! Hij had dit op zo'n manier moeten doet dat de luisteraar meer zicht zou krijgen op het vergevende werk van Jezus Christus. Ook zou hij bijvoorbeeld kunnen preken: "geloof in Jezus Christus en u zult zalig worden!". Het rechtvaardigmakende geloof wordt namelijk door de prediking van het evangelie gewerkt. De prediking van de wet breekt een zondaar af; maar de prediking van het evangelie schenkt de zondaar het leven! Daarom is het aanbod van genade zo belangrijk.
Een ander primair argument is de verantwoordelijkheid die een predikant heeft vanuit zijn "takenpakket". Laten we een aantal citaten er bij pakken.
DL1.3: En opdat de mensen tot het geloof worden gebracht, zendt God goedertierenlijk verkondigers van deze zeer blijde boodschap tot wie Hij wil en wanneer Hij wil; door wier dienst de mensen geroepen worden tot bekering en het geloof in Christus, den Gekruisigde. Want hoe zullen zij in Hem geloven van Welken zij niet gehoord hebben? En hoe zullen zij horen zonder die hun predikt? En hoe zullen zij prediken, indien zij niet gezonden worden? (Rom. 10:14, 15).
NGB 29: De merktekenen, om de ware Kerk te kennen, zijn deze: zo de Kerk de reine predikatie des Evangelies oefent...
Dit zijn enkele citaten die natuurlijk uitgebreid kunnen worden. Maar als je redeneert vanuit de taak van de predikant, dan is het zeker van cruciaal belang dat een predikant het evangelie moet prediken. Nu kun je hier natuurlijk tegen in brengen dat dit een catechismuspreek (het negende gebod) betreft en dat daarom het evangelie niet aan de orde komt. Persoonlijk gaat mijn voorkeur er naar uit dat in iedere preek het evangelie wordt verkondigd. Maar ik kan mij ook voorstellen dat je van mening bent dat je het thema van de preek als uitgangspunt ziet; geeft die aanleiding tot evangelieverkondiging? Zelf denk ik dat het sterker is dat er in elke preek het evangelie verkondigd wordt. Predikanten worden niet voor niets "evangeliedienaren" genoemd. Dus ook vanuit dit argument kun je beargumenteren dat de balans in de preek van ds. Huijser zoek is.Formulier bevestiging predikanten: ... verkondigende de bekering tot God, en de verzoening met Hem door het geloof in Jezus Christus ...
Secundaire argumenten
Je reageert met name op mijn secundaire argumenten. Die zal ik hieronder per punt beantwoorden.
Je hebt natuurlijk te maken met een achterliggende theologie. Op basis van de preken die ik van ds. Huijser heb gehoord en zijn ligging in het verband kleur ik zijn woorden inderdaad op een bepaalde manier in. Dat is niet iets vreemds. Dat doen wij allemaal!
Ja, maar mijn analyse is niet zo vreemd. Jij weet ook wel dat er in de rechter flank van de gereformeerde gezindte heel veel mensen geen geloofszekerheid hebben. Dat velen worstelen met de toe-eigening van het heil! Dat velen mensen hun leven lang in het donker wandelen en nooit tot de zekerheid komen. Dit zie je bijvoorbeeld ook terug in het aantal avondmaalsgangers in zulke gemeenten. Ik zie hier dus een duidelijk causaal verband met de prediking van de rechterflank dominees. Je merkt bijvoorbeeld aan -DIA- dat hij juist zulke waarschuwingen deelt op het forum. Hij wordt er ook ernstig door beïnvloed.
Ik kom niet tot de conclusie dat de boodschap "zoek schuiling bij het bloed van Christus" niet echt is. Ik kom eerder tot de conclusie dat het evangelie zeer summier verkondigd wordt en dat je niet echt kunt spreken van evangelieverkondiging. Wel zou je kunnen zeggen dat ik tot de conclusie kom dat de evangelieverkondiging niet goed functioneert. Ik denk dat de boodschap "zoek schuiling bij het bloed van Christus" wel écht is. Maar dat dit dus op basis van de primaire argumenten geen échte evangelieverkondiging is en dat het op basis van secundaire argumenten het doel niet echt bereikt.
Psalmen zijn mooi! Vandaar mijn naam.GerefGemeente-lid schreef: ↑03 okt 2023, 17:57@Psalm, misschien zou je eens een Psalm moeten lezen. Ik raad je aan: Psalm 38 en Psalm 88.Psalm schreef: ↑03 okt 2023, 17:26Nee, dat hoor ik in mijn omgeving ook nooit. Ik hoor eerder mensen die moeite hebben met het aanbod van genade.GerefGemeente-lid schreef: ↑03 okt 2023, 16:44 Ik geloof dat ik nu pas snap waarom er zoveel mensen een hekel hebben aan de H.C. Zou daar teveel de Wetsprediking in doorklinken??
Waarom moet ik Psalm 38 en 88 lezen?
-
- Verbannen
Dat het daar niet in de eerste plaats gaat over de aanbieding der genade, maar over de ervaring hoe een bekommerde het leven ervaart, en hoe dit plaats vindt in het leven der genade.Psalm schreef: ↑03 okt 2023, 20:31Psalmen zijn mooi! Vandaar mijn naam.GerefGemeente-lid schreef: ↑03 okt 2023, 17:57@Psalm, misschien zou je eens een Psalm moeten lezen. Ik raad je aan: Psalm 38 en Psalm 88.Psalm schreef: ↑03 okt 2023, 17:26Nee, dat hoor ik in mijn omgeving ook nooit. Ik hoor eerder mensen die moeite hebben met het aanbod van genade.GerefGemeente-lid schreef: ↑03 okt 2023, 16:44 Ik geloof dat ik nu pas snap waarom er zoveel mensen een hekel hebben aan de H.C. Zou daar teveel de Wetsprediking in doorklinken??
Waarom moet ik Psalm 38 en 88 lezen?
Ja, maar aanbod van genade en die twee psalmen kun je niet tegen elkaar uitspelen.
-
- Verbannen
Kijk, het aanbod van genade en een preek over het negende gebod waar er wat meer gesepareerd wordt dan jij gewend bent, kun je ook niet tegen elkaar uitspelen.
Nu zijn we waar we wezen moeten, want dat is nu precies wat jij, mijns inziens, doet.
Laatst gewijzigd door GerefGemeente-lid op 03 okt 2023, 21:56, 1 keer totaal gewijzigd.
schrijf je hier wat je bedoelt?GerefGemeente-lid schreef: ↑03 okt 2023, 21:50Kijk, het aanbod van genade en een preek over het negende gebod waar er wat meer gerepareerd wordt dan jij gewend bent, kun je ook niet tegen elkaar uitspelen.
Nu zijn we waar we wezen moeten, want dat is nu precies wat jij, mijns inziens, doet.
-
- Verbannen
Nee. Ik ben mis met een r i.p.v. een s. Ik heb het aangepast. Een computer is toch handiger.Zita schreef: ↑03 okt 2023, 21:55schrijf je hier wat je bedoelt?GerefGemeente-lid schreef: ↑03 okt 2023, 21:50Kijk, het aanbod van genade en een preek over het negende gebod waar er wat meer gerepareerd wordt dan jij gewend bent, kun je ook niet tegen elkaar uitspelen.

Die speel ik niet tegen elkaar uit. Ik geef alleen aan dat ik de prediking van het evangelie mis. Dat dit een wezenlijker onderdeel moet zijn van die preek. Dit ondersteun ik met primaire en secundaire argumentatie. Ik heb geen kritiek geuit op de prediking van de wet of separatie in die preek. Dus ik speel het aanbod van genade niet uit tegen de prediking van de wet. Mijn advies is om nog eens goed naar mijn primaire en secundaire argumentatie te kijken.GerefGemeente-lid schreef: ↑03 okt 2023, 21:50Kijk, het aanbod van genade en een preek over het negende gebod waar er wat meer gesepareerd wordt dan jij gewend bent, kun je ook niet tegen elkaar uitspelen.
Jij speelt het aanbod van genade wel uit tegen die twee Psalmen. Want wat wil je daarmee zeggen? Dat het aanbod van genade minder moet vanwege die twee Psalmen?
Het bestaan van een zekere bandbreedte binnen de Gereformeerde Gemeenten is meermaals ter tafel gekomen achterliggende tijd. Verstandig om het niet langer taboe te laten, vind ik. We konden erop wachten dat gemeenten, in welke bepaalde predikanten zich niet meer zo herkennen, de handschoen oppakken en van zich laten horen, zoals Van der Schans vandaag verwoordt: https://www.rd.nl/artikel/1036905.
Hij doet een claim die ik hier ook vaak voorbij zie komen, nl. dat de Gereformeerde Gemeenten verrechtst zijn. Ik heb daar altijd vraagtekens bij gehad en er nog nooit overtuigende argumenten bij gekregen. Is het weleens aangetoond dat dit werkelijk zo is? Predikanten van het kaliber di. A. Vergunst en K. de Gier zie ik nog steeds, net als er destijd ook altijd anders gebakerde en gelegerde predikanten zijn geweest, net als nu.
Hij doet een claim die ik hier ook vaak voorbij zie komen, nl. dat de Gereformeerde Gemeenten verrechtst zijn. Ik heb daar altijd vraagtekens bij gehad en er nog nooit overtuigende argumenten bij gekregen. Is het weleens aangetoond dat dit werkelijk zo is? Predikanten van het kaliber di. A. Vergunst en K. de Gier zie ik nog steeds, net als er destijd ook altijd anders gebakerde en gelegerde predikanten zijn geweest, net als nu.