TSD schreef: ↑03 okt 2023, 16:18
Psalm schreef: ↑03 okt 2023, 16:02
GerefGemeente-lid schreef: ↑03 okt 2023, 15:35
Psalm schreef: ↑03 okt 2023, 13:16
Zou je mij de minuten kunnen aangeven waar volgens jou het Evangelie wordt verkondigd aan de gemeente? Dan kunnen we daar wat concreter over doorpraten.
Ongeveer vanaf minuut 1u20.
Ik hoor het niet vanaf minuut 1.20. Je kunt toch gewoon startpunt en eindpunt benoemen? Je hoeft alleen maar de puntjes in te vullen:
Start evangelieverkondiging: .. : .. uur
Einde evangelieverkondiging: .. : .. uur
Zo maak ik het je extra makkelijk. Ik ben benieuwd waarmee je nu aankomt. Jij had het namelijk over
ruime evangelieverkondiging.
Ik zal je helpen. Het evangelie klonk in de laatste minuten (luister liever vanaf 1u27) het was een oproep (aan de hele gemeente) om schuiling te zoeken bij het bloed van de Heere Jezus, maar in die woorden zat zeker opgesloten dat het bloed van Jezus Christus, Gods Zoon, reinigt van alle zonden. (anders hoeven we bij Hem geen schuiling te zoeken, toch?)
En daarbij gezegd hebbende dat een leerdienst over een gebod überhaupt een slecht voorbeeld om te gaan discussiëren over in hoeverre er voldoende ruime evangelieverkondiging klinkt, maar goed.
Bedankt. Dit is een verhelderende reactie.
Start evangelieverkondiging: 1:28:52 uur
Einde evangelieverkondiging: 1:28:59 uur
Daarin wordt het volgende gepredikt: "Zoek schuiling in het Bloed, zoek een Borg voor je schuld".
Ik kan dit geen ruime evangelieverkondiging noemen zoals GerGemeente-Lid. Het was inderdaad een oproep aan de gehele gemeente. Maar er is hier geen sprake van ruime evangelieverkondiging. Vooral als je bedenkt dat er ook heel vaak uitspraken gedaan worden als "je kunt het niet aannemen", "je kunt het niet geloven". "een mens is onmachtig". De gemiddelde luisteraar van ds. Huijser heeft al heel veel schroom op dat gebied. Dus mijn inziens is hier zeker geen sprake van een (ruime) evangelieverkondiging. Christus wordt niet écht aangeboden. Hij wordt niet écht bij het hart van de hoorder gelegd.