Welk boek ben jij nu aan het lezen?

GerefGemeente-lid
Verbannen

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door GerefGemeente-lid »

Herman schreef: 02 okt 2023, 09:51 Het leven van Joannes Baptista Philibert. De titel komt uit Datheen, dus die kan ik niet onthouden.

Voor de geïnteresseerden onder ons. Koop het niet. Je mag het wel van mij lenen/hebben.
Want onz' God is vriend'lijk en goed,
een Zon en Schild tot ons behoed,
Die ons geeft eer ende genade;
Die den vromen in genen nood
verlaten zal tot in den dood.
Geen ding ontbreekt hem vroeg noch spade.
Zalig is hij, die op Hem bouwt,
en Hem van harte gans vertrouwt.

Psalm 84: 6
Carsten

Bericht door Carsten »

P.L. Rouwendal: Dr. C. Steenblok
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Herman schreef: 02 okt 2023, 11:03
-DIA- schreef: 02 okt 2023, 10:46 Daar heb ik niets van gemerkt. Kunt u zeggen wat er is geknipt? En mijn oprechte vraag is ook welke geestelijke zaken ertoe doen die niet beschreven staan? Kunt dat in het kort zeggen?
Er staan drie dingen in. Ontdekking van dadelijke zonde, ontdekking aan de erfzonde, en een beleving van de mogelijkheid van zaligworden.

Voor de rest staat er weinig over het geestelijk leven van hemzelf in.
Maar toch was het een man waar je jaloers op kon zijn. Daar houden we het maar bij.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Gisteravond een stukje gelezen in "Het zien op Jezus". Mooi, maar wel erg breedsprakig.
- Niet meer zo actief -
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

-DIA- schreef: 02 okt 2023, 11:45 Maar toch was het een man waar je jaloers op kon zijn. Daar houden we het maar bij.
Ja, dat wil je dan toch lezen? Ik ben niet jaloers op dingen die ik niet weet. Dat is logisch onmogelijk.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Mannetje schreef: 02 okt 2023, 11:46 Gisteravond een stukje gelezen in "Het zien op Jezus". Mooi, maar wel erg breedsprakig.
Is het niet vaak zo: hoe ouder de boeken, hoe breedsprakiger (in onze waarneming)...? Ik denk dat het lezen van oude boeken (ook oudvaders) oefening in lezen nodig is. Ik ben opnieuw begonnen met "Gods genade verheerlijk (of echt verhaal van geestelijke bevinding enz. tot eer van God en stichting van de medemens" (Alleen de titel al lijkt nu nogal breedsprakig. Overigens op de laatste druk staat als titel enkel: "Gods genade verheerlijkt"

@Herman: Op je laatste opmerking kunnen we antwoorden: Ik merk dat aan deze man het wonder van vrije soevereine genade is geschiedt. Dat al alleen al zou jaloersmakend moeten zijn voor een ieder, lijkt me.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

-DIA- schreef: 02 okt 2023, 11:59 @Herman: Op je laatste opmerking kunnen we antwoorden: Ik merk dat aan deze man het wonder van vrije soevereine genade is geschiedt. Dat al alleen al zou jaloersmakend moeten zijn voor een ieder, lijkt me.
Ja, maar dat staat niet beschreven.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Herman schreef: 02 okt 2023, 12:14
-DIA- schreef: 02 okt 2023, 11:59 @Herman: Op je laatste opmerking kunnen we antwoorden: Ik merk dat aan deze man het wonder van vrije soevereine genade is geschiedt. Dat al alleen al zou jaloersmakend moeten zijn voor een ieder, lijkt me.
Een boekverkoper wilde eens aan ds. Lamain een boek verkopen over een oude vriend van hem. Ds. Lamain wilde het boek niet kopen. De boekverkoper was daarover zeer verwonderd, gezien de nauwe banden die ds. Lamain had met de man in het boek beschreven.
De boekverkoper bleef dus aanhouden: Er staat alles in...
Ds. Lamain: Er staat toch niet alles in...
De boekverkoper keek ds. vragend aan...
Ds. Lamain: Als alles erin stond zou niemand het boek willen lezen. Als uw heimelijke zonden eens op de wand van de kerkmuur stonden, voor een ieder zichtbaar, zou u daar niet ongemakkelijk bij voelen? Kort: Alle dingen stichten niet.
Ik heb dit in eigen woorden weergegeven, dit moet ergens op digibron.nl terug te vinden zijn.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Dat is het punt niet. Het punt is dat je verwacht dat er goed over de Heere gesproken wordt. Daar wil je wat over lezen. Niet over dat de kerkbouw fl 1.256.231 heeft gekost.
HHR

Bericht door HHR »

-DIA- schreef: 02 okt 2023, 12:24
Herman schreef: 02 okt 2023, 12:14
Een boekverkoper wilde eens aan ds. Lamain een boek verkopen over een oude vriend van hem. Ds. Lamain wilde het boek niet kopen. De boekverkoper was daarover zeer verwonderd, gezien de nauwe banden die ds. Lamain had met de man in het boek beschreven.
De boekverkoper bleef dus aanhouden: Er staat alles in...
Ds. Lamain: Er staat toch niet alles in...
De boekverkoper keek ds. vragend aan...
Ds. Lamain: Als alles erin stond zou niemand het boek willen lezen. Als uw heimelijke zonden eens op de wand van de kerkmuur stonden, voor een ieder zichtbaar, zou u daar niet ongemakkelijk bij voelen? Kort: Alle dingen stichten niet.
Ik heb dit in eigen woorden weergegeven, dit moet ergens op digibron.nl terug te vinden zijn.
Precies.
Daarom is het beter om andere boeken te lezen dan dit soort levensbeschrijvingen.
Inwoner

Bericht door Inwoner »

Herman schreef: 02 okt 2023, 12:26 Dat is het punt niet. Het punt is dat je verwacht dat er goed over de Heere gesproken wordt. Daar wil je wat over lezen. Niet over dat de kerkbouw fl 1.256.231 heeft gekost.
Eens, Herman, maar dat ik (vermoed ik) inherent aan hoe de auteur te werk gaat. Hij verliest zich nog al eens in onbelangrijke details.
Ik begrijp de huiver voor 'levensbeschrijvingen'. Het moet niet gaan om de persoon. Maar aan de andere kant: is het altijd goed om Gods werk in een mens te verzwijgen?
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Inwoner schreef: 02 okt 2023, 14:22 Eens, Herman, maar dat ik (vermoed ik) inherent aan hoe de auteur te werk gaat. Hij verliest zich nog al eens in onbelangrijke details.
Ik begrijp de huiver voor 'levensbeschrijvingen'. Het moet niet gaan om de persoon. Maar aan de andere kant: is het altijd goed om Gods werk in een mens te verzwijgen?
Natuurlijk gaat het over de persoon. Dat is ook prima. Ik kan dat ook onderscheiden. Ik vind dat genade die aan een persoon bewezen wordt toch al niet in rekening gebracht kan worden op het conto van de ontvanger van die genade. Dat is een rare redenering dat velen zulke levensbeschrijvingen wel als zodanig typeren of voor verdacht houden. Ik hou ook niet van allerlei toeters en bellen eromheen, maar goed, dat wijt ik dan aan een cultureel verschil en daar moet je toch overheen kunnen stappen.

Maar ik wil wel graag de essentie van iemands leven dan ook lezen. En daar ontbreekt het aan, zoals ik hierboven weer heb gegeven.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Is het lezen van zijn levensbeschrijving een toevoeging als je Philibert persoonlijk gekend heb (als ouderling, niet op een verjaardag of zo)? Of juist niet?

In het laatste geval kom ik het boek niet bij je halen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Maanenschijn schreef: 02 okt 2023, 20:15 Is het lezen van zijn levensbeschrijving een toevoeging als je Philibert persoonlijk gekend heb (als ouderling, niet op een verjaardag of zo)? Of juist niet?

In het laatste geval kom ik het boek niet bij je halen.
Dat kan ik niet voor je bepalen. Maar ik had een niet geheel bevredigd gevoel en toen ik vanmorgen hoorde dat er nogal royaal persoonlijke elementen zijn geschrapt op verzoek van de familie, voelde ik me een beetje beetgenomen.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Heeft iemand weleens kennis genomen van één van de boeken van wijlen dr. Michael Heiser (bijvoorbeeld "The Unseen Realm")?
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie