Zeker niet. Ik vind het altijd ingrijpend als je van de slachtoffers ook een foto krijgt te zien in de media en er ook een beeld komt bij de slachtoffers die gevallen zijn. Ik vraag me dan ook altijd af of hier in het kader van de privacywetgeving wel op een eerlijke en respectvolle manier mee wordt omgegaan.
Waar denk je op dit moment aan? [4]
-
- Verbannen
Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]
Op één zin na heeft dit allemaal in de media gestaan, anders had ik dat uiteraard hier ook niet gedeeld. De media zijn helemaal niet terughoudend vind ik.Tiberius schreef: ↑30 sep 2023, 15:17Is het wel verstandig dit allemaal zo gedetailleerd te delen, terwijl de media heel terughoudend zijn?Anselmus schreef: ↑30 sep 2023, 12:39(…)
Zelf vind ik het wel een heftig idee dat je 's ochtends naar je werk gaat en dat het mogelijk is dat je iets zegt/doet wat de ander niet op prijs stelt en je wordt neergeschoten. Dan denk ik tegelijk aan het bord wat in een ziekenhuis op Rotterdam Zuid hangt bij de ingang 'mijn tijden zijn in Uw hand" (Ps. 31).
Laatst gewijzigd door Anselmus op 30 sep 2023, 16:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Fides Quaerens Intellectum
De media hebben hier beroepscodes en ethische normen voor. Juist bij een situatie als deze weten ze heel goed wat ze wel en niet moeten doen, juist ook om het proces wat nog gaat volgen niet in de weg te lopen. Wat openbaar op internet staat valt vaak niet onder de AVG-wetgeving. Zelfs zoekmachines hebben AVG-regels en mogen veel gegevens niet aan elkaar koppelen om ze vervolgens te tonen. Daarnaast geven we met elkaar veel weg aan internet. Goede media weten dit uit de krochten van het internet op te diepen. Als we het zelf delen is het terugvinden een eerlijke manier toch?GerefGemeente-lid schreef: ↑30 sep 2023, 15:34Zeker niet. Ik vind het altijd ingrijpend als je van de slachtoffers ook een foto krijgt te zien in de media en er ook een beeld komt bij de slachtoffers die gevallen zijn. Ik vraag me dan ook altijd af of hier in het kader van de privacywetgeving wel op een eerlijke en respectvolle manier mee wordt omgegaan.
Dat het ingrijpend is, is dat iemand een gezicht krijgt, een echt persoon blijkt te zijn. Dat komt altijd dichterbij. Daarom werken reclames met kinderen met hongerbuikjes en grote ogen ook. Honger krijgt een gezicht. Meer dan getallen of beschrijvingen dat krijgen. Dat zegt dus niets over de manier waarop informatie wordt gevonden, maar meer wat het met je doet als iets en gezicht krijgt. Dan komt het dichterbij, want als iets 'gewone mensen' treft kan het jou ook treffen.
Fides Quaerens Intellectum
Ok, dan geen probleem.Anselmus schreef: ↑30 sep 2023, 15:47Op één zin na heeft dit allemaal in de media gestaan, anders had ik dat uiteraard hier ook niet gedeeld. De media is helemaal niet terughoudend vind ik.Tiberius schreef: ↑30 sep 2023, 15:17Is het wel verstandig dit allemaal zo gedetailleerd te delen, terwijl de media heel terughoudend zijn?Anselmus schreef: ↑30 sep 2023, 12:39(…)
Zelf vind ik het wel een heftig idee dat je 's ochtends naar je werk gaat en dat het mogelijk is dat je iets zegt/doet wat de ander niet op prijs stelt en je wordt neergeschoten. Dan denk ik tegelijk aan het bord wat in een ziekenhuis op Rotterdam Zuid hangt bij de ingang 'mijn tijden zijn in Uw hand" (Ps. 31).
Zelfs de uitspraak "Het is tijd, Jurgen" was ik al tegengekomen in de media. Hier zijn zo enorm veel mensen (zijdelings) bij betrokken en via social media zijn de lijntjes zo kort, dat het niet te voorkomen valt dat bijna alles bekend wordt. Als dat dan toch zo is, kunnen de media maar beter de meest veilige vlucht naar voren nemen en temidden van alle ruis de feitelijkheden delen. Voor nabestaanden lijkt het me inderdaad heel naar, maar het is niet te voorkomen.Tiberius schreef: ↑30 sep 2023, 16:12Ok, dan geen probleem.Anselmus schreef: ↑30 sep 2023, 15:47Op één zin na heeft dit allemaal in de media gestaan, anders had ik dat uiteraard hier ook niet gedeeld. De media is helemaal niet terughoudend vind ik.Tiberius schreef: ↑30 sep 2023, 15:17Is het wel verstandig dit allemaal zo gedetailleerd te delen, terwijl de media heel terughoudend zijn?Anselmus schreef: ↑30 sep 2023, 12:39(…)
Ik ben al lang blij als er geen foto's en filmpjes van de slachtoffers in kwetsbare toestand op internet verschijnen (bloedend en stervend bijvoorbeeld).
Bedankt voor je uitgebreide reactie.Anselmus schreef: ↑30 sep 2023, 12:39De schutter kende ik niet. Wel weet ik dat hij meerdere tentamens moest overdoen op het gebied van interactie met patiënten en dat hij 10 (i.p.v. 6) jaar over dit deel van de opleiding heeft gedaan. (En in de medische wereld is het best moeilijk om iemand op basis van één co-schap te laten stoppen met een opleiding, je bent relatief kort op afdelingen en werkplekken. De meeste instellingen branden hun vingers daar niet aan en blijft dus de opleiding over hier iets mee te doen). Je kunt best ver komen als je voldoende beoordelingen weet je scoren (meestal worden houdingsaspecten als feedback meegegeven, terwijl de beoordeling dan voldoende is). Uiteindelijk was er mede n.a.v. de zorgen die het OM aan het EMC had doorgegeven aangegeven dat hij een psychologische test moest ondergaan voor hij zijn diploma in ontvangst kon nemen. Dat is echt een moeilijke keuze voor een EMC om een extra voorwaarde te stellen voor het behalen van een diploma. De doodgeschoten docent was o.a. hoofd van Practicum Klinische Vaardigheden, het deel waar je leert op een goede manier een anamnese af te nemen en lichamelijk onderzoek te doen. In die hoedanigheid was hij betrokken bij een deel van het examen dat afgelegd moet worden voor het diploma behaald kan worden. De schutter heeft diverse onderdelen hiervan meerdere keren over moeten doen schrijf hij zelf en hij was hier gefrustreerd over.Job schreef: ↑29 sep 2023, 21:47 Dat is inderdaad heel erg. Je kende de schutter dan misschien ook?
Wat me o.a. bezighoudt: er worden veel problematische kanten van de persoonlijkheid van deze man gedeeld. Toch moet hij ook een erg beschaafde kant hebben, want is ver gevorderd in zijn basisarts-opleiding. Dat is niet niks, zo'n studie is geen sinecure. Wat kunnen er toch uitersten schuilen in een mens. Daarnaast leert het ons dat psychische problemen niets zeggen over intelligentie en andersom. Daar zijn wijdverbreide misvattingen over.
De schutter schrijft over zichzelf dat hij een genie is. Hij wil eigenlijk niet zo te maken hebben met 'gewone' mensen die hem in de weg lopen. Hij zag de aanvullende eis van psychologische test ook als het zoveelste hoepeltje waar hij door moest springen om aan de eisen van het 'gewone gepeupel' te moeten voldoen.
Van medestudenten begreep ik dat de schutter het lokaal in liep en zei "het is tijd Jurgen". Dit geeft wel het persoonlijke motief weer. Ik denk dat er vooral frustratie onder zat samen met de ervaring van tegengewerkt worden. Mogelijk een beperkt inzicht in zichzelf en wat sociaal wenselijk gedrag is.
Dank je wel @Anselmus. Voor mijn verwerking is je post heel nuttig. Het wordt concreet en er verdwijnt dan een soort van chaos uit m'n hoofd.Anselmus schreef: ↑30 sep 2023, 12:39
De schutter kende ik niet. (...)
M'n inlevingsvermogen is vaak te intens en het gevaar ontstaat dan dat allerlei ideeën met me op de loop gaan.
Het raakt me zo diep.

Aan een kapot huwelijk in mijn omgeving.
- Niet meer zo actief -
Erg hè, zie het ook zoveel in mijn omgeving en familie,zoveel gebrokenheid, verdriet en ellende, kinderverdriet en ontwrichting , zelfs suïcide als gevolg gezienMannetje schreef:Aan een kapot huwelijk in mijn omgeving.

Lijkt toch echt vaker/meer te gebeuren als vroeger.
Niet dat ik denk dat vroeger de meeste huwelijken pais en vree waren.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Ach...Mannetje schreef:Aan een kapot huwelijk in mijn omgeving.
Wij hebben daar ook mee te maken bij schoonouders van onze dochter. Het is zo ontzettend ingewikkeld en moeilijk voor kinderen.
Hier ook veel verwarring en verdriet. Twee ogenschijnlijk goede huwelijken, stuk....zoveel leed achter deuren waar we wel dan niet van weten.
Wat kun je verlangen naar de toekomst vol vrede en gerechtigheid.
Wat kun je verlangen naar de toekomst vol vrede en gerechtigheid.
Wat zou de oorzaak zijn dat toch nog zoveel huwelijken van christenen sneuvelen?
Erg jong getrouwd? Niet samengewoond waardoor de stap van thuis naar getrouwd heel radicaal is? Bij een rein gebleven verkeringstijd je luchtkastelen bouwen van het huwelijk zelf, zonder realiteitszin?
Verder gaat de tijdgeest ook ons niet voorbij. Zelfverloochening is moeilijk. Ik heb weleens een ds. horen zeggen: Je trouwt met iemand omdat je van de ander houdt. En je houdt van de ander omdat je ermee getrouwd bent. Niet andersom, dat laatste.
-
OnlineMaanenschijn
Ik denk dat jong trouwen, niet samenwonen en rein het huwelijk in gaan juist zaken die de basis vormen voor een goed huwelijk.Job schreef:Erg jong getrouwd? Niet samengewoond waardoor de stap van thuis naar getrouwd heel radicaal is? Bij een rein gebleven verkeringstijd je luchtkastelen bouwen van het huwelijk zelf, zonder realiteitszin?
Verder gaat de tijdgeest ook ons niet voorbij. Zelfverloochening is moeilijk. Ik heb weleens een ds. horen zeggen: Je trouwt met iemand omdat je van de ander houdt. En je houdt van de ander omdat je ermee getrouwd bent. Niet andersom, dat laatste.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.