Gelezen, gedacht, gehoord...

Psalm

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Psalm »

GerefGemeente-lid schreef: 28 sep 2023, 15:09
Ad Anker schreef: 28 sep 2023, 14:51 Ik herken het niet in de prediking waarin men heel veel spreekt over bevinding, over wat we moeten beleven. Juist de scherpe afsnijdende prediking waarin we voor het recht Gods geplaatst wordt kent een ruime Evangelieprediking. We zijn dat evenwicht vaak kwijt, ook in de Gereformeerde Gemeenten. En daarom zou het zo heilzaam zijn wanneer de oudvaders weer meer gelezen zouden worden. Al snap ik dat het vaak ook weer moeilijk is.
Noem eens een practicaal voorbeeld.
Besluiter de preek van ds. Huijser maar die -DIA- heeft gepromoot. Dat is een perfect voorbeeld waar het evenwicht zoek is.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Psalm schreef: 28 sep 2023, 15:13
Ad Anker schreef: 28 sep 2023, 14:51 Ik herken het niet in de prediking waarin men heel veel spreekt over bevinding, over wat we moeten beleven. Juist de scherpe afsnijdende prediking waarin we voor het recht Gods geplaatst wordt kent een ruime Evangelieprediking. We zijn dat evenwicht vaak kwijt, ook in de Gereformeerde Gemeenten. En daarom zou het zo heilzaam zijn wanneer de oudvaders weer meer gelezen zouden worden. Al snap ik dat het vaak ook weer moeilijk is.
Besluiter de preek van ds. Huijser maar die -DIA- heeft gepromoot. Dat is een perfect voorbeeld waar het evenwicht zoek is.
Dat vind ik nu juist een scherpe afsnijdende prediking met een ruime Evangelieverkondiging.
Inwoner

Bericht door Inwoner »

GerefGemeente-lid schreef: 28 sep 2023, 15:38
Dat vind ik nu juist een scherpe afsnijdende prediking met een ruime Evangelieverkondiging.
En zie... daar is weer de verwarring. Over één preek denkt de één totaal anders dan de ander.
@Psalm: kun jij eens duiden waar en wanneer het evenwicht zoek is? Het is immers een 'perfect voorbeeld'? Ik ben benieuwd naar concrete voorbeelden
En @GG-Lid: misschien goed om de argumenten van @Psalm af te wachten en daar dan met open vizier op te reageren.
Zo ontstaat er -wellicht- wat meer duidelijkheid over deze al dan niet vermeende verwarring. Er wordt al dagen over geschreven, maar hier is de kans om het concreet te maken.
Psalm

Bericht door Psalm »

GerefGemeente-lid schreef: 28 sep 2023, 15:38 Dat vind ik nu juist een scherpe afsnijdende prediking met een ruime Evangelieverkondiging.
Scherp afsnijdende prediking valt voor mij uiteen in twee elementen: (1) normale wetsprediking die een mens veroordeelt én (2) gepreekte onbijbelse bevinding die een mens onterecht veroordeelt. Het eerste verdraagt mijn goedkeuring en het tweede uiteraard niet. Dus ik kan met jouw stelling meekomen als jij met scherpe afsnijdende wetsprediking de normale wetsprediking bedoelt zoals die door God is geopenbaard (1). Maar ik kan niet met jouw stelling meekomen als jij ook het tweede bedoelt.

En met het tweede gedeelte van je stelling ben ik het sowieso oneens. Een ruime evangelieverkondiging mis je juist bij hem.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

GerefGemeente-lid schreef:
Even voor de goede orde GGL, bedoel jij de preek over het 9e gebod of heb jij een andere preek beluisterd?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Erskinees

Bericht door Erskinees »

GerefGemeente-lid schreef: 28 sep 2023, 13:18 „Zoek de scherpe afsnijdende prediking waarin u voor het recht Gods geplaatst wordt. Opdat het geloof in de Middelaar in je ziel ontvangen mag worden. Alleen Christus heeft volkomen voldaan aan het Goddelijke recht.”
Wijlen ds. G.H. Kersten
Prediking waarin je voor het recht Gods geplaatst wordt, is andere prediking dan waarin beschreven wordt hoe je voor het recht Gods geplaatst wordt. Het eerste hoor ik nauwelijks. Het tweede helaas al te vaak.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Inwoner schreef: 28 sep 2023, 15:48
GerefGemeente-lid schreef: 28 sep 2023, 15:38
GerefGemeente-lid schreef: 28 sep 2023, 15:09 Noem eens een practicaal voorbeeld.
En zie... daar is weer de verwarring. Over één preek denkt de één totaal anders dan de ander.
@Psalm: kun jij eens duiden waar en wanneer het evenwicht zoek is? Het is immers een 'perfect voorbeeld'? Ik ben benieuwd naar concrete voorbeelden
En @GG-Lid: misschien goed om de argumenten van @Psalm af te wachten en daar dan met open vizier op te reageren.
Zo ontstaat er -wellicht- wat meer duidelijkheid over deze al dan niet vermeende verwarring. Er wordt al dagen over geschreven, maar hier is de kans om het concreet te maken.
Goed idee. Ik wacht de concrete voorbeelden af.
Psalm

Bericht door Psalm »

GerefGemeente-lid schreef: 28 sep 2023, 17:01
Inwoner schreef: 28 sep 2023, 15:48 En zie... daar is weer de verwarring. Over één preek denkt de één totaal anders dan de ander.
Goed idee. Ik wacht de concrete voorbeelden af.
Ja, dat is wel een heel goed idee van Inwoner. Maar zoiets kost tijd, dus dit laat even op zich wachten. Hier kom ik later op terug.
Psalm

Bericht door Psalm »

Psalm schreef: 28 sep 2023, 15:53
GerefGemeente-lid schreef: 28 sep 2023, 15:38 Dat vind ik nu juist een scherpe afsnijdende prediking met een ruime Evangelieverkondiging.
Scherp afsnijdende prediking valt voor mij uiteen in twee elementen: (1) normale wetsprediking die een mens veroordeelt én (2) gepreekte onbijbelse bevinding die een mens onterecht veroordeelt. Het eerste verdraagt mijn goedkeuring en het tweede uiteraard niet. Dus ik kan met jouw stelling meekomen als jij met scherpe afsnijdende wetsprediking de normale wetsprediking bedoelt zoals die door God is geopenbaard (1). Maar ik kan niet met jouw stelling meekomen als jij ook het tweede bedoelt.

En met het tweede gedeelte van je stelling ben ik het sowieso oneens. Een ruime evangelieverkondiging mis je juist bij hem.
@GerefGemeente-Lid. Het idee van inwoner was dat ik het met concreet voorbeeld moest aantonen wat ik bedoelde. Ik heb de preek van ds. Huijser zojuist opnieuw geluisterd. Maar mijn stelling is dat ds. Huijser daar alleen maar de wet heeft gepredikt. Hij heeft het evangelie niet gepredikt; nul komma nul. Ik heb het niet kunnen ontdekken. Dat is dan ook een voorbeeld van wat ik bedoel.

Of ik zie iets over het hoofd. Want jij zegt dat daar wel sprake was van een ruime evangelieverkondiging. Zou je dat willen aantonen door aan te geven bij stukje ik moet luisteren?

Hier is de link: https://youtu.be/jLycyEgtgOI?si=zIKdn6TRi9SE3qrt
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Psalm schreef: 02 okt 2023, 21:23 Hier is de link: https://youtu.be/jLycyEgtgOI?si=zIKdn6TRi9SE3qrt
Een preek over de wet vindt je een onevenwichtige wetsprediking? Dat vind ik vreemd.
Psalm

Bericht door Psalm »

@Herman

Het hoeft natuurlijk niet zo te zijn dat het in elke preek 50/50 moet zijn. Deze catechismus preek leent zich natuurlijk voor een grotere aandacht aan de prediking van de wet. Maar het geheel ontbreken van het evangelie gaat te ver.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Psalm schreef: 02 okt 2023, 21:54 @Herman

Het hoeft natuurlijk niet zo te zijn dat het in elke preek 50/50 moet zijn. Deze catechismus preek leent zich natuurlijk voor een grotere aandacht aan de prediking van de wet. Maar het geheel ontbreken van het evangelie gaat te ver.
Ik zie nu dat je de preek wel hebt beluisterd.

Maar de prediking van de wet valt binnen het stuk der dankbaarheid. Dus dat moet je wel beseffen. En verder hoor ik graag van je waarom jij vindt dat er geen sprake is van Evangelie in deze preek. Kun jij dat aantonen met wat concrete voorbeelden? Want je blijft erg vaag. Op basis van deze uitspraken vind ik je verdachtmakingen echt ongegrond en totaal misplaatst. De dominee eindigt zijn preek namelijk met een groot Evangeliewoord!
Psalm

Bericht door Psalm »

Ja, koekoek :)

Ik heb de evangelieverkondiging niet kunnen vinden. Zie onderstaande citaat van het bericht wat ik vandaag heb geschreven. Dat is voor mij een bewijs dat het evenwicht zoek is. Dus aan jou nu de taak om aan te tonen waar volgens jou de evangelieverkondiging in die preek plaatst vindt. Jouw stelling was dat in deze preek een ruime evangelieverkondiging aanwezig was. Ik heb het niet kunnen vinden.
Psalm schreef: 02 okt 2023, 21:23 @GerefGemeente-Lid. Het idee van inwoner was dat ik het met concreet voorbeeld moest aantonen wat ik bedoelde. Ik heb de preek van ds. Huijser zojuist opnieuw geluisterd. Maar mijn stelling is dat ds. Huijser daar alleen maar de wet heeft gepredikt. Hij heeft het evangelie niet gepredikt; nul komma nul. Ik heb het niet kunnen ontdekken. Dat is dan ook een voorbeeld van wat ik bedoel.

Of ik zie iets over het hoofd. Want jij zegt dat daar wel sprake was van een ruime evangelieverkondiging. Zou je dat willen aantonen door aan te geven bij stukje ik moet luisteren?

Hier is de link: https://youtu.be/jLycyEgtgOI?si=zIKdn6TRi9SE3qrt
GerefGemeente-lid
Verbannen

Je noemt nog steeds geen enkel concreet voorbeeld. Met algemene opmerkingen wat jouw stelling is, zonder enige onderbouwing, is het zomaar wat roepen in de rondte. En verder meen ik, als jij de preek goed beluisterd had, dat je je zeker niet zo veroordelend zou uitspreken. Want dat is nou net niet de opdracht die het onderwerp van deze specifieke preek beoogt.

De toepassing van de preek, na de tussenzang, is mijn inziens wel degelijk een ruime Evangelieprediking, er wordt namelijk gewezen op de vrucht van de geloofsoefening en -omgang met Christus en het feit dat Hij nou nooit liegen kan. Als jij dat geen Evangelieprediking vindt, zie ik graag waarom.

Voorts moet je op Google maar eens zoeken op de opwekkingspreek van Jonathan Edwards. Het thema van deze preek is: Zondaars in de hand van een toornend God. Ook dit is een zeer scherpe prediking, maar die leidde wel tot een grote opwekking en bekering in Amerika.

Met allemaal zoete woorden en een activistische prediking waarin de mens in zijn gemoed wordt gestreeld, waarin het zalig worden op rechtsgronden nooit aan de orde komt en waarin genade niet door recht verkregen lijkt te hoeven worden, komen we er niet, mijns inziens. Die bedriegt voor de eeuwigheid en stelt mensen een valse grond voor die niet houdbaar is.

Anderzijds is het ook waar: we kunnen de meest zware prediking willen horen en de meest vrome woorden ophangen over de noodzaak van wedergeboorte en een separerende prediking, maar daarmee wordt een mens nooit zalig. Het is noodzakelijk dat wij weten dat het bloed van Jezus toegepast is aan ons hart. Als we dat niet weten, of enkel blijven afwachten, zijn alle woorden over separatie en over noodzaak van wedergeboorte in wezen geen cent waard.
Carsten

Bericht door Carsten »

Zeker de HEERE God heeft die ernstige preek van Edwards gebruikt, maar als het goed is weten wij, dat Edwards meer preken gehouden heeft. Dat doet niet die ernst te niet, maar Edwards spraak juist ook over Christus in andere preken.

Gisteren mochten wij ds. A. Geuze beluisteren die sprak zeker ernstig, maar sprak ook over Christus Jezus, die elke gelovige zal kennen.

Christus als Borg en Zaligmaker.
Plaats reactie