De wolf in Nederland
-
Re: De wolf in Nederland
Weidevogelstand of je eigen schapen lijken mij twee verschillende zaken, maar het klopt dat die lieve katjes echte killers zijn.
-
Snap je punt niet helemaal, er zijn inderdaad boeren die aan intensief weidevogelbeheer doen, gaat goed totdat de vos langs komt.
Mijn punt is dat nogal wat denken dat als je die paar stukken natuur in Nederland zijn gang laat gaan het allemaal vanzelf wel goed komt en dat is niet zo. Het geheel moet gewoon beheert worden, dat doen we hier al eeuwen.
Ja klopt. Het eerste kan zichzelf maar moeilijk beschermen, het tweede kun je netjes in een fatsoenlijke omheining doen. Het effent zich uiteindelijk wel uit denk ik. De allergrootste killer is nog steeds de mens.
Dat ben ik ook met je eens. We zijn geen land van/voor wilde natuur. Al zijn we bv in Zeeland rond de Oosterschelde bv wel heel erg aan het beheren vaak.Henk J schreef: ↑26 sep 2023, 08:26Snap je punt niet helemaal, er zijn inderdaad boeren die aan intensief weidevogelbeheer doen, gaat goed totdat de vos langs komt.
Mijn punt is dat nogal wat denken dat als je die paar stukken natuur in Nederland zijn gang laat gaan het allemaal vanzelf wel goed komt en dat is niet zo. Het geheel moet gewoon beheert worden, dat doen we hier al eeuwen.
Voor 'te veel' zie ik nergens onderbouwing. We hebben met regelmaat ook te veel wilde zwijnen of herten. Deze worden ook afgeschoten. Dat zal op den duur ook met wolven gebeuren.
Wat moet ik doen als ik een wolf tegenkom?
Komt u in de natuur een wolf tegen, blijf dan kalm en houd afstand. Een wolf zal u normaal gesproken niet benaderen. Komt de wolf te dichtbij, ga dan hard praten en maak gebaren. Houd honden aan de lijn.
Geef wolf de ruimte
Wolven zijn van nature schuw en gaan mensen uit de weg. Wolven zien mensen als een mogelijk gevaar. Daarom zult u niet gauw een wolf zien, als u buiten in de natuur bent. Gebeurt dat toch, blijf dan rustig en geef de wolf de ruimte.
Hard praten en gebaren maken
Als de wolf toch te dichtbij komt, kunt u luid praten en gebaren maken. Loop de wolf niet achterna en lok de wolf niet met eten of op een andere manier. Heeft u een hond bij u, houd deze dan aan de lijn.
Laat wolf passeren
Loopt er een wolf op het pad waarop u fietst of loopt? Blijf dan even wachten tot hij gepasseerd is. Het is verstandig om altijd ongeveer 100 meter afstand te houden.
Fiets niet hard weg
In het onwaarschijnlijke geval dat een wolf achter u aankomt terwijl u aan het fietsen bent, stop dan even. Sprint niet weg. Dat triggert het jachtinstinct. Een wolf kan tot wel 60 km per uur rennen en houdt u met gemak bij. Als u stopt, druipt de wolf vaak vanzelf af. Gebeurt dat niet: ga hard praten en maak gebaren.
Komt u in de natuur een wolf tegen, blijf dan kalm en houd afstand. Een wolf zal u normaal gesproken niet benaderen. Komt de wolf te dichtbij, ga dan hard praten en maak gebaren. Houd honden aan de lijn.
Geef wolf de ruimte
Wolven zijn van nature schuw en gaan mensen uit de weg. Wolven zien mensen als een mogelijk gevaar. Daarom zult u niet gauw een wolf zien, als u buiten in de natuur bent. Gebeurt dat toch, blijf dan rustig en geef de wolf de ruimte.
Hard praten en gebaren maken
Als de wolf toch te dichtbij komt, kunt u luid praten en gebaren maken. Loop de wolf niet achterna en lok de wolf niet met eten of op een andere manier. Heeft u een hond bij u, houd deze dan aan de lijn.
Laat wolf passeren
Loopt er een wolf op het pad waarop u fietst of loopt? Blijf dan even wachten tot hij gepasseerd is. Het is verstandig om altijd ongeveer 100 meter afstand te houden.
Fiets niet hard weg
In het onwaarschijnlijke geval dat een wolf achter u aankomt terwijl u aan het fietsen bent, stop dan even. Sprint niet weg. Dat triggert het jachtinstinct. Een wolf kan tot wel 60 km per uur rennen en houdt u met gemak bij. Als u stopt, druipt de wolf vaak vanzelf af. Gebeurt dat niet: ga hard praten en maak gebaren.
Van iedere soort één in een dierentuin, meer dan genoeg.
Dat weet ik. Toch mag de wolf in sommige gevallen, waaronder als zij een gevaar vormen, afgeschoten worden. Dat zal gebeuren als de populatie toeneemt en daardoor te weinig voedsel te vinden is in de bossen. Dan zullen ze zich meer jaren zien in de bewoonde wereld , waardoor het gevaar toe zal nemen.
Maar wat zijn de Europese regels voor wolvenjacht? In Zweden is er wel de mogelijkheid om de populatie onder controle te houden door het afschieten van wolven. Zwaar gecontroleerd, maar niet vanwege gevaar voor mensen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
- J.C. Philpot
Dit jaar bijna veertig wolvenwelpen geboren in Nederland
https://www.nu.nl/wolf/6282763/dit-jaar ... rland.html
https://www.nu.nl/wolf/6282763/dit-jaar ... rland.html
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
- J.C. Philpot
Ook in een fatsoelijke krant als het RD moet de Wolf het weer ontgelden.
https://beta.rd.nl/artikel/1071645-goed ... n-te-tomen
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Wat een onzin in dit commentaar van het RD.J.C. Philpot schreef: ↑19 jul 2024, 13:48 Ook in een fatsoelijke krant als het RD moet de Wolf het weer ontgelden.
Voor echte historische feiten beveel ik dit prachtige boek van harte aan. De wolf in de lage landen (Nederland, België, deel van Noord Frankrijk en deel van West Duitsland. Meer dan 20 jaar historisch onderzoek.
Heb het bijna uit. Is trouwens prachtig geïllustreerd.
Bekijk De wolf in de Lage Landen. Een historisch overzicht op: https://www.bol.com/nl/p/wolf-in-lage-l ... _iphoneapp
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.