Hoe was je zondag [2]?
Re: Hoe was je zondag [2]?
Ja, dat is mijn inziens ook evident. Maar deze reactie voegt niet zoveel toe als je weet dat DDD zijn standpunt niet kan verdedigen.
Mee eens. Ik vraag mij wel af of de betreffende predikant dat laatste ook kan. Het is een vriendelijke man, maar daadwerkelijk een spade dieper in zijn preken is niet aan hem besteed.Zita schreef: ↑25 sep 2023, 18:06Ik twijfel zeer of hij het bij ons ook zo gezegd heeft. Mogelijk past hij zijn preek dan toch iets aan aan de wat behoudender wijkgemeente... Hij benoemde wel dat het een plan voor groepsverkrachting was, en dat het onvoorstelbaar is dat Lot zijn dochters dan maar daarvoor beschikbaar stelde.merel schreef: ↑25 sep 2023, 10:58Deze preek heeft gisteren aan tafel bij ons ook de nodige discussie opgeleverd. Met name de zinsnede 'let wel in Sodom ging het om homoseksuele excessen en niet om homoseksualiteit. De betreffende predikant betrap ik vaker op rare wendingen in zijn standpunten en krijg de indruk dat hij niet gebukt gaat onder kennis.Zita schreef: ↑25 sep 2023, 10:49 Mijn hoofd zat nogal vol. Overvol. Dus niet alles kwam erg goed binnen.
's Morgens ging de preek over het geheiligd zijn. Deze dominee preekt altijd op hoog analytisch niveau, en dat vind ik heel fijn. Hij weet zijn tempo te matigen, zodat volgens mij toch heel veel mensen het heel goed kunnen volgen. Hij heeft ijzersterke voorbeelden voor de kinderen. Maar ik moet de preek nog een keer luisteren om 'm echt te gaan doorgronden.
's Avonds was minder ingewikkeld te begrijpen. De dominee zou preken over het gebed van Abraham voor Sodom en Gomorra, maar nam alle omliggende gedeelten ook maar mee. Hij deelde verklaringen die hij wel juist vond, maar ook verklaringen die hij niet juist vond (zoals van Jonathan Sachs). Deel die dan niet, denkt mijn simpele hoofd. Want ik vond het zo opmerkelijk dat de dominee zei: 'Er is voor dit gedeelte ook nog een verklaring die naar mijn idee niet klopt', dat ik juist die ging onthouden. En tja, hij had er dan beter ook nog even bij kunnen vertellen waarom het niet zou kloppen. (Sachs zegt bij het bezoek van de drie mannen bij de tent van Abraham dat dit niet God is, maar dat God er eerst was, vervolgens komen er drie mannen voor wie Abraham zich nogal gastvrij gaat gedragen, en pas als die drie mannen uitgeleide zijn gedaan, heeft hij weer aandacht voor God, die al die tijd wachtte.) De preek zou gaan over het gebed van Abraham, maar dan verwacht ik dat er ook iets aan de orde komt over God die oordeelt. Een waarschuwing voor de gemeente. Dat kwam niet. Kortom: ik was het niet zo eens met de inhoud van zijn preek. Al zat er ook wel weer genoeg in om wel te onthouden: De HEERE redt om één Rechtvaardige. Daar kun je dan toch weer de week mee in.
Tel daarbij op dat mijn dochter een godsdienst leraar heeft die stelt dat hij maar extra zijn best doet op de overige geboden van God om daarmee zijn homoseksuele relatie te compenseren. een soort RK gedachte 'door goede werken worden we zalig'. Dat leverde een gesprek op van ruim een uur. Hierdoor hebben en wij de middagdienst gemist, maar ik vond dit even belangrijker.
Ik snap dat het bij het werken aan de exegese interessant is om zo'n compleet andere visie zoals van Sacks mee te nemen. Maar het half-wel-half-niet noemen is mijns inziens schadelijk voor de gemeente. Het past wellicht wel bij een Bijbelstudiegroep, als je daar mensen hebt die kritisch kunnen lezen en luisteren. Maar een gemeente moet kunnen aannemen dat wat de dominee zegt als hij preekt ook is wat hij bedoelt te zeggen.
-
Ochtenddienst opening winterwerk, ds J.W. v. Bart ging voor. Preek n.a.v. van het HGJB jaarthema Hou vol! over Lukas 18: 1 t/m 8 De onrechtvaardige rechter
De dominee gaf nog een extra thema: Niet stoppen met bidden.
(Persoonlijk vonden wij het wat teveel "poppenkast". Je kunt het voor de kinderen/de jeugd met eenvoudige woorden en goede voorbeelden echt wel duidelijk maken zonder dat je een boodschappentas vol accessoires mee neemt de preekstoel op.
's Middags keken we de preek van Ds. J. v. Vliet over hetzelfde gedeelte en die preek was zonder accessoires ook heel duidelijk.)
Avonddienst ging Ds. C.M. Loon voor.
Preek over Leviticus 16: 16a Zo moet hij over het heiligdom verzoening doen vanwege de onreinheden van de Israelieten en vanwege hun overtredingen, overeenkomstig al hun zonden.
Thema Het wonder van een nieuw begin
Schriftlezing Leviticus 16: 2 t/m 16, 20 t/m 22 en 29 t/m 31 en Hebreeën 9: 24 t/m 28
Hij hield deze preek ivm grote verzoendag, jom kippoer.
De dominee gaf nog een extra thema: Niet stoppen met bidden.
(Persoonlijk vonden wij het wat teveel "poppenkast". Je kunt het voor de kinderen/de jeugd met eenvoudige woorden en goede voorbeelden echt wel duidelijk maken zonder dat je een boodschappentas vol accessoires mee neemt de preekstoel op.
's Middags keken we de preek van Ds. J. v. Vliet over hetzelfde gedeelte en die preek was zonder accessoires ook heel duidelijk.)
Avonddienst ging Ds. C.M. Loon voor.
Preek over Leviticus 16: 16a Zo moet hij over het heiligdom verzoening doen vanwege de onreinheden van de Israelieten en vanwege hun overtredingen, overeenkomstig al hun zonden.
Thema Het wonder van een nieuw begin
Schriftlezing Leviticus 16: 2 t/m 16, 20 t/m 22 en 29 t/m 31 en Hebreeën 9: 24 t/m 28
Hij hield deze preek ivm grote verzoendag, jom kippoer.
Laten wij de belijdenis van de hoop onwrikbaar vasthouden, want Hij Die het beloofd heeft, is getrouw. (Hebreeën 10: 23 HSV)
- FlyingEagle
Onze predikant is een prekenserie begonnen over Jona. Mooie lijnen naar het leven van ieder gemeentelid, gelovige en ambtsdragers.
Tekst: Jona 1: 1-7
Thema: Jona in de storm
1. Jona gevlucht
2. Jona achterhaald
3. Jona ontdekt
Gistermiddag een indrukwekkende leespreek van ds. C. Harinck over Psalm 23:4
Thema: De troost in het dal van de schaduw des doods
1. De troost van de stok van de Herder
2. De troost van de staf van de Herder
Tekst: Jona 1: 1-7
Thema: Jona in de storm
1. Jona gevlucht
2. Jona achterhaald
3. Jona ontdekt
Gistermiddag een indrukwekkende leespreek van ds. C. Harinck over Psalm 23:4
Thema: De troost in het dal van de schaduw des doods
1. De troost van de stok van de Herder
2. De troost van de staf van de Herder
- J.C. Philpot
9:30 uur
Stud. H. van der Schans
Genesis 5:21-28
15:00 uur
Ds. J. Lohuis
Obadja 1:18-29
Stud. H. van der Schans
Genesis 5:21-28
15:00 uur
Ds. J. Lohuis
Obadja 1:18-29
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Wij mochten o.a. Ds. A. Geuze beluisteren over Ruth 3 vers 9-12.
-
Gisterenmorgen bediening Heilig Avondmaal door Ds. A. Kos
Psalm 23, tekst vers 5, thema aan de tafel van de HEERE
Aan de tafels werd Jesaja 53 gelezen
gisteravond nabetracht + dankzegging door ds T.A. Bakker
Jona 2, tekst vers 8-9
Een offer van dankbaarheid
1. Jona's afkeer van afgoderij
2. Jona's dankbaarheid
3. Gods redding
Psalm 23, tekst vers 5, thema aan de tafel van de HEERE
Aan de tafels werd Jesaja 53 gelezen
gisteravond nabetracht + dankzegging door ds T.A. Bakker
Jona 2, tekst vers 8-9
Een offer van dankbaarheid
1. Jona's afkeer van afgoderij
2. Jona's dankbaarheid
3. Gods redding
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Morgendienst
Voorbereiding H.A.
HOOGLIED 1:4a
Trek mij, wij zullen U nalopen...
HET VERLANGEN VAN DE BRUID NAAR HAAR BRUIDEGOM
1. De bede vanuit dit verlangen
2. De belofte bij dit verlangen
Middagdienst
Leesdienst, preek van ds E. Venema
RICHTEREN 14:7-9
vervolg serie preken over Simson
SIMSON DOOR GODS HAND GELEID
1. Hij wordt teruggeleid
2. Hij wordt gesterkt
3. Hij wordt voort geleid
Avonddienst
ZONDAG 2 vr/antw. 3
GODS WET EN DE KENNIS VAN ONZE ELLENDE
1. De noodzaak van die kennis
2. Het middel tot die kennis
Gisteren hoorden we drie 'ouderwets' bevindelijke preken, dat betekent zeer actueel, maar ook zeldzaam geworden. Misschien begrijpt iemand wat dit betekent: zeldzaam geworden.
De voorbereidingspreek was scherp separerend, en dat waren we al jaren niet meer zo gewend. Laten we mogen zeggen dat we er verwonderd over waren.
Ik denk dat men een scherpe separatie tegenwoordig vaker zal beschouwen als een middel om het H. Avondmaal te mijden. Laten we eens eerlijk zijn, moet de Tafel des Heeren niet rein blijven?
Ook, en dat is ook iets: een waarschuwing voor het gevaar (zou ik het zo kort samenvatten?) van internetfora als Refoforum en Refoweb. Ik dacht, ja het is waar. Ik heb het forum intussen wel zo gekend dat je wel voelt dat er voor 'de oude waarheid' weinig begrip is, of dat die in geheel niet gekend wordt en tegengestaan. Ik weet niet of we dit wel herkennen, maar ik heb het al lange tijd herkend.
Maar laten we niet zien wat wij voor ons zien, maar eerst een blik naar binnen werpen. Het zijn zeer ernstige preken, waar we onszelf het eerst hebben te beproeven.
Voorbereiding H.A.
Middagdienst
1. Hij wordt teruggeleid
2. Hij wordt gesterkt
Avonddienst
ZONDAG 2 vr/antw. 3
Gisteren hoorden we drie 'ouderwets' bevindelijke preken, dat betekent zeer actueel, maar ook zeldzaam geworden. Misschien begrijpt iemand wat dit betekent: zeldzaam geworden.
De voorbereidingspreek was scherp separerend, en dat waren we al jaren niet meer zo gewend. Laten we mogen zeggen dat we er verwonderd over waren.
Ik denk dat men een scherpe separatie tegenwoordig vaker zal beschouwen als een middel om het H. Avondmaal te mijden. Laten we eens eerlijk zijn, moet de Tafel des Heeren niet rein blijven?
Ook, en dat is ook iets: een waarschuwing voor het gevaar (zou ik het zo kort samenvatten?) van internetfora als Refoforum en Refoweb. Ik dacht, ja het is waar. Ik heb het forum intussen wel zo gekend dat je wel voelt dat er voor 'de oude waarheid' weinig begrip is, of dat die in geheel niet gekend wordt en tegengestaan. Ik weet niet of we dit wel herkennen, maar ik heb het al lange tijd herkend.
Maar laten we niet zien wat wij voor ons zien, maar eerst een blik naar binnen werpen. Het zijn zeer ernstige preken, waar we onszelf het eerst hebben te beproeven.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Een oprechte vraag: als de predikant expliciet waarschuwt voor Refoforum, wat maakt dan dat je je toch bezondigt door hier weer te komen? Of was zijn waarschuwing niet zodanig dat hij Refoforum zag als een zonde?-DIA- schreef: ↑02 okt 2023, 09:43 Morgendienst
Voorbereiding H.A.
Middagdienst
1. Hij wordt teruggeleid
2. Hij wordt gesterkt
Avonddienst
ZONDAG 2 vr/antw. 3
Waarschuwen tegen het forum van Refoweb snap ik niet. Volgens mij worden daar nog tien berichten per week geplaatst. Het is echt jaren geleden dat daar sprake was van een discussieforum.
U kunt aan mijn bijdragen wel merken, dacht ik, dat ik toch probeer een weerwoord te geven op verschuivingen. Ik geloof ook dat sommige bijdragen ook wel laten zien dat het weerstand oproept. Dat is wel eens pijnlijk om te constateren, maar ook weer niet vreemd. Laten we proberen wakker te blijven, als we dat mogen zijn.Zita schreef: ↑02 okt 2023, 09:52Een oprechte vraag: als de predikant expliciet waarschuwt voor Refoforum, wat maakt dan dat je je toch bezondigt door hier weer te komen? Of was zijn waarschuwing niet zodanig dat hij Refoforum zag als een zonde?-DIA- schreef: ↑02 okt 2023, 09:43 Morgendienst
Voorbereiding H.A.
Middagdienst
1. Hij wordt teruggeleid
2. Hij wordt gesterkt
Avonddienst
ZONDAG 2 vr/antw. 3
Een eveneens oprechte vraag: ds waarschuwt voor Refoforum. Zou je eens wat breder willen toelichten waar de ds expliciet op doelt? Ik kan me daar overigens heel goed een voorstelling bij maken. Misschien goed om daar een apart topic voor te maken. Goed om eerst te zien waar de ds. precies op doelt, als je dat althans wilt delen..Zita schreef: ↑02 okt 2023, 09:52Een oprechte vraag: als de predikant expliciet waarschuwt voor Refoforum, wat maakt dan dat je je toch bezondigt door hier weer te komen? Of was zijn waarschuwing niet zodanig dat hij Refoforum zag als een zonde?-DIA- schreef: ↑02 okt 2023, 09:43 Morgendienst
Voorbereiding H.A.
Middagdienst
1. Hij wordt teruggeleid
2. Hij wordt gesterkt
Avonddienst
ZONDAG 2 vr/antw. 3
Waarschuwen tegen het forum van Refoweb snap ik niet. Volgens mij worden daar nog tien berichten per week geplaatst. Het is echt jaren geleden dat daar sprake was van een discussieforum.
Ik vind het maar een raar fenomeen: dominees die voor Refoforum waarschuwen. Ik vraag me af of ze dan hoofd- en bijzaken wel goed onderscheiden. Nu ben ik daar zelf ook niet goed in, maar dan nog.
Dingen die op Refoforum mis gaan, kunnen elders ook misgaan. Dat ligt niet aan het forum, maar aan de attitude en persoonskenmerken. Een dominee doet er mijns inziens beter aan om de gemeenteleden -binnen zijn mogelijkheden- Godskennis en zelfkennis bij te brengen dan om voor specifieke communicatievormen te waarschuwen.
Dingen die op Refoforum mis gaan, kunnen elders ook misgaan. Dat ligt niet aan het forum, maar aan de attitude en persoonskenmerken. Een dominee doet er mijns inziens beter aan om de gemeenteleden -binnen zijn mogelijkheden- Godskennis en zelfkennis bij te brengen dan om voor specifieke communicatievormen te waarschuwen.
-
- Verbannen
Ik had een zeer goede zondagmiddagdienst, die geleid werd door de consulent, ds. A.P. Baaijens uit Aagtekerke en waarin tevens de Heilige Doop werd bediend aan twee kinderen van de gemeente.
De liturgie was als volgt:
Psalm 74: 19 en 20
Psalm 100: 4
Nehémia 9: 1–10
Psalm 105: 5
Psalm 134: 3
Psalm 38: 6, 9 en 18
Psalm 79: 4
Tekst: Nehémia 9: 1–4
1. Een samengekomen volk
2. Een afgescheiden volk
3. En schuldbelijdend volk
De liturgie was als volgt:
Psalm 74: 19 en 20
Psalm 100: 4
Nehémia 9: 1–10
Psalm 105: 5
Psalm 134: 3
Psalm 38: 6, 9 en 18
Psalm 79: 4
Tekst: Nehémia 9: 1–4
1. Een samengekomen volk
2. Een afgescheiden volk
3. En schuldbelijdend volk
Maar je scherpt die attitude juist aan door te zeggen dat mensen in het algemeen niet alles voor zoete koek moeten slikken. En zeker niet wat hier of op refoweb allemaal gezegd wordt. Althans, mijn bijdragen hier plaats ik niet ex cathedra.DDD schreef: ↑02 okt 2023, 10:26 Ik vind het maar een raar fenomeen: dominees die voor Refoforum waarschuwen. Ik vraag me af of ze dan hoofd- en bijzaken wel goed onderscheiden. Nu ben ik daar zelf ook niet goed in, maar dan nog.
Ik zou dan graag letterlijk willen citeren. Daarvoor zou ik de preek moeten naluisteren, en ik ben daarvoor niet in de gelegenheid. Ik wil graag de beide preken, morgendienst en avonddienst graag opnieuw naluisteren. Een stadsgenoot die ook op dit forum berichtjes plaatst kan me misschien helpen aan deze preken? Een vraag dan aan mijn stadsgenoot:Inwoner schreef: ↑02 okt 2023, 10:20Een eveneens oprechte vraag: ds waarschuwt voor Refoforum. Zou je eens wat breder willen toelichten waar de ds expliciet op doelt? Ik kan me daar overigens heel goed een voorstelling bij maken. Misschien goed om daar een apart topic voor te maken. Goed om eerst te zien waar de ds. precies op doelt, als je dat althans wilt delen..Zita schreef: ↑02 okt 2023, 09:52Een oprechte vraag: als de predikant expliciet waarschuwt voor Refoforum, wat maakt dan dat je je toch bezondigt door hier weer te komen? Of was zijn waarschuwing niet zodanig dat hij Refoforum zag als een zonde?-DIA- schreef: ↑02 okt 2023, 09:43 Gisteren hoorden we drie 'ouderwets' bevindelijke preken, dat betekent zeer actueel, maar ook zeldzaam geworden. Misschien begrijpt iemand wat dit betekent: zeldzaam geworden.
@newton, als u dit leest, zou u mij aan de preken van zondagmorgen en -avond kunnen helpen? Het is niet alleen omdat er hier naar gevraagd wordt, maar zelf vond ik de inhoud ook zeer het beluisteren waard.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 02 okt 2023, 11:47, 1 keer totaal gewijzigd.