Gereformeerde Gemeenten

Simon0612

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Simon0612 »

Tiberius schreef: 23 sep 2023, 13:05
GerefGemeente-lid schreef: 23 sep 2023, 12:25
Tiberius schreef: 23 sep 2023, 11:20Dat ben ik niet zo met je eens: ik ben content met iedereen die overkomt; iedereen is welkom.
Maar als overstapper moet men 2 klippen vermijden:
1. Proberen de cultuur en identiteitsmarkers van het vorige kerkverband in het nieuwe kerkverband te implementeren. Daarmee bedoel ik niet, dat ze gelijk alle identiteitsmarkers maar van zich af moeten schudden (hoed af, broek aan, zeg maar kortweg), ze mogen gerust zichzelf blijven. Maar dat niet aan anderen proberen op te dringen; hetzij stilletjes (een zwart pak is degelijker dan een blauw pak) hetzij hardop.
2. Aan de andere kant er weer uit vliegen; hetzij naar links of rechts. Dat is zoals ik Jobs bedoeling lees: mensen die van links binnen komen, een zwart pak gaan dragen, steeds zwaarder worden, en er op een gegeven moment rechts weer uitgaan. Of andersom, dat kan ook.
Wat betreft punt 2: ik vind dat je hier een verkeerd beeld schetst. Er zijn, volgens mij, echt geen mensen die links binnenkomen, een zwart pak gaan dragen, steeds zwaarder worden, er op een gegeven moment rechts weer uitgaan. Andersom gebeurt het wel, dat heb ik zelf ook menigvuldig gezien. Dus dit klopt, mijns inziens, echt niet.
Volgens jou, inderdaad; jouw blik is kennelijk beperkt. Ik kan diverse voorbeelden noemen, maar zal me beperken tot de bekende voorbeelden van dr. Steenblok en ds. Schultink.
Andersom gebeurt ook wel eens, ja.
Niet helemaal waar denk ik. Ds. Schultink kennende heeft hij altijd wel dat zwarte pak als ambtsdrager gedragen. Die is niet ergens links binnengekomen en steeds zwaarder geworden vermoed ik.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Het gaat mij om het eruit vliegen, niet zozeer aan welke kant.
Psalm

Bericht door Psalm »

Ja, ben het met GerefGemeente-Lid eens dat je in alle kerken een stroom ziet van rechts naar links. Er zijn hier en daar wel wat tegenbeweging, maar globaal genomen is dat wel wel wat je ziet.

@DDD, oké dan moet ik mijn bijgestelde mening weer terugdraaien. Als je kijkt naar gemeenten die deze twee predikanten beroepen dan lijken het wel linkerflank dominees. Maar dat hoeft natuurlijk niets te zeggen over hun positie. Het toont dan eerder aan dat er een gebrek aan linker flank dominees is.
DDD

Bericht door DDD »

Juist.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Inderdaad. En ze werden als kandidaat beroepen. Dat maakt ook nog verschil.
Nuance

Bericht door Nuance »

GerefGemeente-lid schreef: 23 sep 2023, 13:34 Inderdaad. En ze werden als kandidaat beroepen. Dat maakt ook nog verschil.
Waarom? Volgens mij kijkt een kerkenraad welke predikant er bij de gemeente past ongeacht of het een kandidaat of dominee is.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Nuance schreef: 23 sep 2023, 13:41
GerefGemeente-lid schreef: 23 sep 2023, 13:34 Inderdaad. En ze werden als kandidaat beroepen. Dat maakt ook nog verschil.
Waarom? Volgens mij kijkt een kerkenraad welke predikant er bij de gemeente past ongeacht of het een kandidaat of dominee is.
Er zijn genoeg gemeenten die alle kandidaten standaard kandideren. Dat is bij de door jouw genoemde predikanten ook het geval geweest. Dus het geeft dan een ander beeld als er dan een kandidaat beroepen wordt.

Veel predikanten die als kandidaat door bepaalde gemeenten beroepen worden, worden daarna nooit meer gekandideerd.
Marck

Bericht door Marck »

Misschien goed om eens te kijken of we onder "rechts en links" hetzelfde verstaan? Je gaat er al snel van uit dat het voor iedereen hetzelfde is.
En zijn het wel wenselijke termen?

Kan trouwens dat dit al eerder besproken is. Kon het niet terug vinden. De termen komen op veel plekken terug.
Inwoner

Bericht door Inwoner »

Marck schreef: 23 sep 2023, 15:33 Misschien goed om eens te kijken of we onder "rechts en links" hetzelfde verstaan? Je gaat er al snel van uit dat het voor iedereen hetzelfde is.

Kan trouwens dat dit al eerder besproken is. Kon het niet terug vinden. De termen komen op veel plekken terug.
En opnieuw een stapel berichten over 'rechts' en 'links'. We blijven maar indelen.
En dan ondertussen praten over eenheid en eventueel samengaan met andere kerkverbanden?
Hoe kun je dat volhouden?
Met andere woorden: als er werkelijk sprake is van 'rechts' en 'links' (en ik ben geneigd dat te geloven), hoe kun je dan zeggen dat er al eenheid is??
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Eenheid is toch niet gelijk aan eenheidsworst?
Links en rechts kunnen toch gerust samen in één gemeente?
Mannetje

Bericht door Mannetje »

De linkerhand en de rechterhand behoren beide bij het lichaam.
- Niet meer zo actief -
Inwoner

Bericht door Inwoner »

Mannetje schreef: 23 sep 2023, 17:43 De linkerhand en de rechterhand behoren beide bij het lichaam.
Volkomen eens. Maar waarom dan zoveel aandacht voor 'die is links' en 'die is rechts'.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Inwoner schreef: 23 sep 2023, 17:45
Mannetje schreef: 23 sep 2023, 17:43 De linkerhand en de rechterhand behoren beide bij het lichaam.
Volkomen eens. Maar waarom dan zoveel aandacht voor 'die is links' en 'die is rechts'.
Dat geeft mensen het gevoel dat ze een situatie kunnen overzien.
- Niet meer zo actief -
MGG

Bericht door MGG »

Inwoner schreef: 23 sep 2023, 17:37
Marck schreef: 23 sep 2023, 15:33 Misschien goed om eens te kijken of we onder "rechts en links" hetzelfde verstaan? Je gaat er al snel van uit dat het voor iedereen hetzelfde is.

En opnieuw een stapel berichten over 'rechts' en 'links'. We blijven maar indelen.
En dan ondertussen praten over eenheid en eventueel samengaan met andere kerkverbanden?
Hoe kun je dat volhouden?
Met andere woorden: als er werkelijk sprake is van 'rechts' en 'links' (en ik ben geneigd dat te geloven), hoe kun je dan zeggen dat er al eenheid is??
Ik ben politiek rechts en diverse van mijn dierbare links. Verschillen zijn vaak niet erg en zeker geen teken van het ontbreken van eenheid.
Henk J

Bericht door Henk J »

GerefGemeente-lid schreef: 23 sep 2023, 12:46
Henk J schreef: 23 sep 2023, 12:43 Het beeld dat DDD schetst, een HHK die rechtser is dan de GG herken ik in mijn brede omgeving dan weer helemaal niet.
Echt wel, de gemeente waar jij kerkt is bijvoorbeeld rechtser dan de gemeente waartoe ik behoor.
Je moet de gemeente waar ik kerk ook niet vergelijken met een GG aan de andere kant van het land maar met de GG's van De Valk en Kootwijkerbroek. Net als dat je GG Ede moet vergelijken met HHG Ede of Lunteren, GG Apeldoorn met HHG Apeldoorn etc. In die gevallen, en naar mijn waarneming in de meerderheid van de gevallen, zal de GG ter plaatse rechtser zijn dan de HHG.
Jullie GG moet je bijvoorbeeld vergelijken met Arnemuiden of Goes. Dan weet je zelf wel of je nog zoveel 'linkser' bent.
Plaats reactie