Gereformeerde Gemeenten

Simon0612

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Simon0612 »

MGG schreef: 22 sep 2023, 20:38
Simon0612 schreef: 22 sep 2023, 19:41
MGG schreef: 22 sep 2023, 19:08
Simon0612 schreef: 22 sep 2023, 15:56
Het woordje ook slaat terug op 'allen'. Geen idee wat jij verder met de opmerking bedoeld.
Zeker fouten moet je herstellen, maar dat zegt niets over de manier waarop dat moet gebeuren.
Daarnaast een simpel voorbeeld: Barnabas en Paulus die na een conflict ook gescheiden optrokken.
Een breuk wordt vaak met lijm herstelt.
Noem eens een Bijbeltekst waaruit blijkt dat Barnabas of Paulus uit de kerk gestapt is. In de Bijbel lees ik steeds over een gemeente.
Dit zijn een beetje praktijken die een andere forummer ook hanteert. De ene na andere Bijbeltekst vragen.
Volgens mij ben ik duidelijk genoeg over mijn standpunt. Ik lees in deze tekst geen constitutionele eenheid maar dat heb ik al verklaard.
Daarnaast snap ik je opmerkingen ook niet, die zijn maar minutieus. In de tijd van Paulus was er geen constitutie dat men kerk noemde.
Je leest over een gemeente of één gemeente? Beiden snap ik niet, want Paulus schrijft aan vele gemeenten.
Hoevaak heb ik om een Bijbeltekst gevraagd? Volgens mij maar een paar keer. De kwalificatie 'de ene na de andere' vind ik daarom bijzonder.
Merkwaardig dat je mijn opmerkingen erg zorgvuldig vindt, maar de opmerkingen toch niet snapt.

Ik lees nergens dat Paulus of een van de andere apostelen brieven schrijft aan gemeente x uit plaats y. Blijkbaar was onderscheid maken niet nodig. Tegenwoordig kan je bij tal van plaatsen meerdere bijbelgetrouwe kerken invullen. Is dit tot Gods eer?
Je vraagt iets aan te tonen uit de Bijbel wat ik vervolgens doe. Om vervolgens gelijk een vervolgvraag te stellen met het verzoek om dat ook weer aan te tonen. Je gaat ook verder er helemaal niet inhoudelijk op in. Ik vind dat geen prettige manier van discussiëren. Je mag me best wat vragen aan te tonen, maar wees dan zelf ook inhoudelijk.

Is dit tot Gods eer…ja stellen we die vraag alleen bij het zoeken van eenheid? Of leeft die in ons hart? Dat alles wat we doen tot Gods eer moet zijn. Ik denk dat de meesten hier dan niet met de eenheid in de kerk hoeven te beginnen. Als er geestelijke eenheid gevonden wordt is dat denk ik meer tot Gods eer dan dat we zo’n mooie eenheidskerk hebben en de geestelijke eenheid ontbreekt.

P.s.: Helaas is minutieus erin geslopen met de autocorrectie. Had minimaal moeten zijn.
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

Ik kan er niets aan doen, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat vooral voor de (rechtse) GG leden hier op dit forum eenheid met GGiN een ‘hot’ topic is. Waarom is dat zo?
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

mulder schreef: 22 sep 2023, 20:28 Ach in de GgiN is het niet veel beter hoor. Van 1 gemeente weet ik dat ds Geuze zo min mogelijk uitnodigen. En wat te denken van de groepen kerkgangers (en ambtsdragers!) die thuisblijven voor ds van voorden of juist voor de jongere "lichtere' predikanten.

Overal is verdeeldheid: Ogg ggin gg hhk cgk bond
Vind het in de gg wel meevallen als je kijkt hoe groot het verband is. Hoe meer gemeenten hoe meer verschillen. Een groot gezin met meerdere kinderen heeft ook verschillen
Weer een echte Mulder post. Vorig jaar had je er ook zo een. Toen werd als voorbeeld Katwijk gegeven, wat na wat onderzoek helemaal niet bleek te kloppen. Vraag jij al die mensen waarom ze thuisblijven? Hier is het juist druk als er een predikant komt, jong of oud maakt niets uit. Volgens mij zit jij maar in een humeurige gemeente.
MGG

Bericht door MGG »

Simon0612 schreef: 22 sep 2023, 23:51
MGG schreef: 22 sep 2023, 20:38
Simon0612 schreef: 22 sep 2023, 19:41
MGG schreef: 22 sep 2023, 19:08

Een breuk wordt vaak met lijm herstelt.
Noem eens een Bijbeltekst waaruit blijkt dat Barnabas of Paulus uit de kerk gestapt is. In de Bijbel lees ik steeds over een gemeente.
Dit zijn een beetje praktijken die een andere forummer ook hanteert. De ene na andere Bijbeltekst vragen.
Volgens mij ben ik duidelijk genoeg over mijn standpunt. Ik lees in deze tekst geen constitutionele eenheid maar dat heb ik al verklaard.
Daarnaast snap ik je opmerkingen ook niet, die zijn maar minutieus. In de tijd van Paulus was er geen constitutie dat men kerk noemde.
Je leest over een gemeente of één gemeente? Beiden snap ik niet, want Paulus schrijft aan vele gemeenten.
Hoevaak heb ik om een Bijbeltekst gevraagd? Volgens mij maar een paar keer. De kwalificatie 'de ene na de andere' vind ik daarom bijzonder.
Merkwaardig dat je mijn opmerkingen erg zorgvuldig vindt, maar de opmerkingen toch niet snapt.

Ik lees nergens dat Paulus of een van de andere apostelen brieven schrijft aan gemeente x uit plaats y. Blijkbaar was onderscheid maken niet nodig. Tegenwoordig kan je bij tal van plaatsen meerdere bijbelgetrouwe kerken invullen. Is dit tot Gods eer?
Je vraagt iets aan te tonen uit de Bijbel wat ik vervolgens doe. Om vervolgens gelijk een vervolgvraag te stellen met het verzoek om dat ook weer aan te tonen. Je gaat ook verder er helemaal niet inhoudelijk op in. Ik vind dat geen prettige manier van discussiëren. Je mag me best wat vragen aan te tonen, maar wees dan zelf ook inhoudelijk.

Is dit tot Gods eer…ja stellen we die vraag alleen bij het zoeken van eenheid? Of leeft die in ons hart? Dat alles wat we doen tot Gods eer moet zijn. Ik denk dat de meesten hier dan niet met de eenheid in de kerk hoeven te beginnen. Als er geestelijke eenheid gevonden wordt is dat denk ik meer tot Gods eer dan dat we zo’n mooie eenheidskerk hebben en de geestelijke eenheid ontbreekt.

P.s.: Helaas is minutieus erin geslopen met de autocorrectie. Had minimaal moeten zijn.
Naar mijn idee toonde je niks aan. Paulus en Barnabas gaan beide een andere richting op, maar het is absoluut geen kerkscheuring.
Is dit tot Gods eer is een vraag die altijd gesteld moet worden. Als het antwoord nee is, dan ligt er werk/een taak.
MGG

Bericht door MGG »

Simon0612 schreef: 22 sep 2023, 23:55 Ik kan er niets aan doen, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat vooral voor de (rechtse) GG leden hier op dit forum eenheid met GGiN een ‘hot’ topic is. Waarom is dat zo?
Qua preekbeurten voor GBS/SGP/Zending is het weer vaker een kerk van de GGiN waarin een GG dominee voorgaat ;)
Ik denk dat de GG gemiddeld genomen wat positiever tegenover samenwerking staat. Zie bijvoorbeeld de correspondentieband met de OGG. Binnen de GGiN en OGG leeft voor mijn gevoel sterker de wens om zelfstandig te blijven.
DDD

Bericht door DDD »

Een goede analyse over de veranderingen in de laatste dertig jaar (ik zou denken dat die veranderingen veertig jaar geleden al zijn ingezet).

https://www.nd.nl/geloof/reformatorisch ... in-de-keel
HHR

Bericht door HHR »

Simon0612 schreef: 22 sep 2023, 23:55 Ik kan er niets aan doen, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat vooral voor de (rechtse) GG leden hier op dit forum eenheid met GGiN een ‘hot’ topic is. Waarom is dat zo?
Omdat men inmiddels geen verschil meer ervaart. Sterker er is ter rechterzijde al jaren een verschuiving gaande. Veel GG predikanten ter rechterzijde zijn zuiverder in de "Steenblokkeriaanse leer" dan sommige GGiN predikanten zelf.

Pas kreeg ik weer een kostelijk citaat uit de Wachter van een GGiN predikant onder ogen.
Dan lees je een Evangelie boodschap die je in de SB steeds minder leest:

Afbeelding
MGG

Bericht door MGG »

DDD schreef: 23 sep 2023, 10:21 Een goede analyse over de veranderingen in de laatste dertig jaar (ik zou denken dat die veranderingen veertig jaar geleden al zijn ingezet).

https://www.nd.nl/geloof/reformatorisch ... in-de-keel
Wat vind je goed?

Ik vind het artikel niet sterk.

'Van den Brink hield vorig jaar zomer een veelbesproken lezing, waarin hij de in zijn ogen doorgeschoten uitverkiezingsleer van de Gereformeerde Gemeenten (in Nederland) ‘een levensgevaarlijke dwaling’ noemt. Daarop kreeg de hersteld-hervormde predikant (en ex-gergemmer) veel kritiek en ook bagger over zich heen.'
- dr. Vd Brink had het ook over predikanten uit OGG en HHK. Het is onzorgvuldig om dit te verzwijgen.
- Voor het gemak wordt de bagger die vd Brink gooide ook verzwegen.

'Naar de motieven achter dit sorry kun je gissen. Is Vreugdenhil tot de orde geroepen?'
- Wat giswerk gevolgd door een vermoeden van Vd Brink.
- Net of ds. Vreugdenhil iemand is die onoprecht sorry zegt.

'Nieuwe lichtingen predikanten zijn, op een enkele uitzondering na, zeer behoudend. De ‘linkerflank’ bestaat bijna uitsluitend uit emeriti zoals Vreugdenhil.'
- Beide zinnen herken ik niet.
Psalm

Bericht door Psalm »

MGG schreef: 23 sep 2023, 10:56 'Van den Brink hield vorig jaar zomer een veelbesproken lezing, waarin hij de in zijn ogen doorgeschoten uitverkiezingsleer van de Gereformeerde Gemeenten (in Nederland) ‘een levensgevaarlijke dwaling’ noemt. Daarop kreeg de hersteld-hervormde predikant (en ex-gergemmer) veel kritiek en ook bagger over zich heen.'
- dr. Vd Brink had het ook over predikanten uit OGG en HHK. Het is onzorgvuldig om dit te verzwijgen.
- Voor het gemak wordt de bagger die vd Brink gooide ook verzwegen.
Ik ben met je eerste stelling eens: ds. Van den Brink had het over de breedte van de gereformeerde gezindte. Dit is wat onzorgvuldig geformuleerd inderdaad. Maar je tweede stelling kan ik minder goed plaatsen. Kun je een aantal voorbeelden noemen van die bagger die ds. Van den Brink zou gooien? Ik heb geen bagger gezien.
MGG schreef: 23 sep 2023, 10:56 'Naar de motieven achter dit sorry kun je gissen. Is Vreugdenhil tot de orde geroepen?'
- Wat giswerk gevolgd door een vermoeden van Vd Brink.
- Net of ds. Vreugdenhil iemand is die onoprecht sorry zegt.
Dit volg ik niet helemaal. Wat bedoel je precies met "wat giswerk gevolgd door een vermoeden van Vd Brink"?
MGG schreef: 23 sep 2023, 10:56 'Nieuwe lichtingen predikanten zijn, op een enkele uitzondering na, zeer behoudend. De ‘linkerflank’ bestaat bijna uitsluitend uit emeriti zoals Vreugdenhil.'
- Beide zinnen herken ik niet.
Ik herken het wel dat de linker flank minder vertegenwoordigd is. Kun jij een aantal nieuwe dominees noemen die echt meer aan de kant van ds. Vreugdenhil, ds. Zondag, ds. IJsselstein etc. staan?
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Ik herken wel een paar dingen obv de laatste zin in de samenvatting van MGG. Ds. Vreugdenhil, v.d. Net en Kattenberg zijn predikanten die een bijzondere plaats hebben. Bij de jongere garde zie je dat minder.

Ik hoorde pas iemand vertellen over een OGG-er die deze persoon had gesproken. Die vertelde: al die nieuwe studenten in de GG, daar kun je zo goed naar luisteren, ze zouden prima bij ons passen.

Wat je er ook van vindt, het klopt wel. Mannen als ds. Zondag en IJsselstein zijn echt een uitzondering. Vroeger was het meer gemêleerd.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

HHR schreef: 23 sep 2023, 10:25 Omdat men inmiddels geen verschil meer ervaart. Sterker er is ter rechterzijde al jaren een verschuiving gaande. Veel GG predikanten ter rechterzijde zijn zuiverder in de "Steenblokkeriaanse leer" dan sommige GGiN predikanten zelf.
Zou het, zuiver, historisch bezien, niet precies omgekeerd zijn? Ik ga hier verder nier op in, een ieder onderzoeke het maar eens.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
DDD

Bericht door DDD »

Precies. Studenten die van de Theologische School komen, zijn mijns inziens zelden een grote aanwinst. Daar is nog een bijzonder ingrijpen voor nodig.
DDD

Bericht door DDD »

-DIA- schreef: 23 sep 2023, 11:13
HHR schreef: 23 sep 2023, 10:25 Omdat men inmiddels geen verschil meer ervaart. Sterker er is ter rechterzijde al jaren een verschuiving gaande. Veel GG predikanten ter rechterzijde zijn zuiverder in de "Steenblokkeriaanse leer" dan sommige GGiN predikanten zelf.
Zou het, zuiver, historisch bezien, niet precies omgekeerd zijn? Ik ga hier verder nier op in, een ieder onderzoeke het maar eens.
Nee hoor. Het wordt tijd dat jij eens wat beter onderzoekt. De oorspronkelijke linkerflank van de GG, de mensen die echt moeite hadden bij het opstellen van de leeruitspraken van 1931, die is er -op zich niet heel vreemd- nauwelijks meer.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

DDD schreef: 23 sep 2023, 11:15
-DIA- schreef: 23 sep 2023, 11:13
Nee hoor. Het wordt tijd dat jij eens wat beter onderzoekt. De oorspronkelijke linkerflank van de GG, de mensen die echt moeite hadden bij het opstellen van de leeruitspraken van 1931, die is er -op zich niet heel vreemd- nauwelijks meer.
Kan even niet nalaten of je ds. Kersten, ds. Fraanje, ds. Van Reenen enz. (the founding fathers, om zo te zeggen) goed gelezen hebt? Tot welke zou je dan moeten komen?
Laatst gewijzigd door -DIA- op 23 sep 2023, 11:20, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Psalm schreef: 22 sep 2023, 23:08
Tiberius schreef: 22 sep 2023, 19:01
Job schreef: 22 sep 2023, 18:44 Juist. Ik zou dan eerder aan een breed CGK-verband denken. Uit de praktijk blijkt dat veel HHG'ers niet zo content zijn met hun overkomende GG-broeders en zusters. Dat heeft meer redenen dan alleen de verschillen in cultuur.
Veel CGK'ers zijn over het algemeen ook niet zo content met overkomende personen.
Binnen de GG zijn ook GG-gemeenten waar leden niet zo content zijn met de overkomst van veel leden uit een andere GG-gemeente. Qua ligging verschillen deze gemeenten nogal.

Ik denk dat we in ieder geval wel kunnen concluderen dat iedereen content is met zichzelf, waardoor iedereen minder content is met anderen.
Dat ben ik niet zo met je eens: ik ben content met iedereen die overkomt; iedereen is welkom.
Maar als overstapper moet men 2 klippen vermijden:
1. Proberen de cultuur en identiteitsmarkers van het vorige kerkverband in het nieuwe kerkverband te implementeren. Daarmee bedoel ik niet, dat ze gelijk alle identiteitsmarkers maar van zich af moeten schudden (hoed af, broek aan, zeg maar kortweg), ze mogen gerust zichzelf blijven. Maar dat niet aan anderen proberen op te dringen; hetzij stilletjes (een zwart pak is degelijker dan een blauw pak) hetzij hardop.
2. Aan de andere kant er weer uit vliegen; hetzij naar links of rechts. Dat is zoals ik Jobs bedoeling lees: mensen die van links binnen komen, een zwart pak gaan dragen, steeds zwaarder worden, en er op een gegeven moment rechts weer uitgaan. Of andersom, dat kan ook.
Plaats reactie