Gereformeerde Gemeenten

HHR

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door HHR »

GerefGemeente-lid schreef: 22 sep 2023, 14:19
Erskinees schreef: 22 sep 2023, 14:14 Tussen Zuidwijk en IJsselmonde was altijd vrij grensverkeer mogelijk. Dat was in mijn studententijd al (en dat is al even geleden) en een aantal jaar geleden kon dat ook nog, want dat heeft mijn zus gedaan. Als dat onder ds. Hoogerland inderdaad veranderd is, is dat echt een wijziging.
Overigens herken ik wel dat er vanuit meerdere gemeenten gewaarschuwd werd of wordt om lid te worden in Zuidwijk. Zelfs van naburige gemeenten buiten de classis als men daar dan als student (belijdenis)catechisatie wil(de) volgen.
Dat is serieus schokkend, als dat waar is.
Inwoner

Bericht door Inwoner »

Laster is wellicht een groot woord, maar dit valt naar mijn mening niet onder 'des naasten goed gerucht bevorderen'.

Of is dat niet de intentie van dit forum?
[/quote]

Het eerlijke antwoord hierop is nee.
Het juiste antwoord hierop is ja dit is wel de intentie.
[/quote]

Ik ken de desbetreffende predikant niet persoonlijk, maar ik vind het werkelijk alle perken te buiten gaan, dat iemands naam hier zo over de tong gaat.
Ook al zou dit de waarheid zijn, dan is iemand persoonlijk daarop aanspreken de juiste weg.
Of, uitgaande van bovenstaande casus: een overleg tussen de beide predikanten.

Eenheid is zeer ver weg, ook binnen de GG. Het is gemakkelijk om dan met bepaalde predikanten op de proppen te komen.
Dit forum weerspiegelt duidelijk dat de eenheid binnen Refoforum ook zeer ver weg is.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

HHR schreef: 22 sep 2023, 14:24
Erskinees schreef: 22 sep 2023, 14:14 Tussen Zuidwijk en IJsselmonde was altijd vrij grensverkeer mogelijk. Dat was in mijn studententijd al (en dat is al even geleden) en een aantal jaar geleden kon dat ook nog, want dat heeft mijn zus gedaan. Als dat onder ds. Hoogerland inderdaad veranderd is, is dat echt een wijziging.
Overigens herken ik wel dat er vanuit meerdere gemeenten gewaarschuwd werd of wordt om lid te worden in Zuidwijk. Zelfs van naburige gemeenten buiten de classis als men daar dan als student (belijdenis)catechisatie wil(de) volgen.
Dat is serieus schokkend, als dat waar is.
Inderdaad. Overigens speelt dat al van voordat men de huidige predikant ontving.
Laatst gewijzigd door GerefGemeente-lid op 22 sep 2023, 14:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

DDD schreef:
Als dat een oplossing zou zijn, werd ik met de hele GG met liefde HHK. Maar ik vind het voorstel wel een beetje dwaas. De GG zijn de enige rechtzinnige fusiekerk, en het was passender geweest als de HHK-gemeenten zich daarbij hadden aangesloten. Dat verhindert natuurlijk hun kerkvisie.

Maar goed. Wees met ootmoed bekleed, geldt ook hier, dus als Iemand de synode GG zo geestelijk gesteld krijgt dat deze samengaat met de HHK, dan mag de naam GG van mij wel verdwijnen.

Maar 'terugkeer' naar de meest recente afsplitsing van de heilige algemene christelijke kerk zou wel een typisch bijbelse vorm van humor zijn.
De GG is in de wortel inderdaad een fusie kerk. Van afgesplitste gemeenten en vrije groeperingen rond afgezete predikanten en zelfstandige groeperingen.

Ook een fusiekerk uit splitsingen moet zicht bezinnen op haar wortels en over kerkelijke eenheid, misschien hebben we daar wel een bijbelse vorm van humor voor nodig ;) .
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Job

Bericht door Job »

Dit speelt ook elders. Ook in een al iets langer geleden verleden hoorde ik van waarschuwingen aan verhuizers om lid te worden in de gemeenten Bodegraven, Lelystad en Houten. Van predikanten. Met aanbevelingen van waar dan beter wel lid te worden. In dit geval verwees men dan wel naar andere gereformeerde gemeenten in de regio. Het waren overigens geen verboden, wel dringende adviezen.

Door dit uitsluitingsbeleid laat men bepaalde gemeenten letterlijk links liggen, criminaliseer je ze haast en stoot ze hardhandig van je af (is dat laatste een wens?, vraag ik me nu af). Het eventuele schuiven gaat zo alleen maar sneller. De suggestie ergens hierboven om gemeenten aan de linkerzijde van de GG bij de HHK aan te laten sluiten, zou voor een aantal gemeenten al niet meer op gaan, vrees ik. Die hebben de HHK links ingehaald.
GGG038

Bericht door GGG038 »

-knip-

Nogmaals, ik begrijp je bezorgdheid.
Misschien is het verstandig om eerst te onderzoeken of de betrokkenen hier al persoonlijk op zijn aangesproken.
Ikzelf heb dit (nog) niet gedaan, maar ik weet dat anderen (onlangs nog een ouderling uit een gemeente waar ds. Hoogerland sprak over dit onderwerp) deze zaak hebben benoemd tijdens die bijeenkomst.
Job

Bericht door Job »

Mag er naar het quoten gekeken worden? Leest wat lastig zo.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

GGG038 schreef: 22 sep 2023, 14:33 Ikzelf heb dit (nog) niet gedaan, maar ik weet dat anderen (onlangs nog een ouderling uit een gemeente waar ds. Hoogerland sprak over dit onderwerp) deze zaak hebben benoemd tijdens die bijeenkomst.
En wat was de reactie daarop?
MGG

Bericht door MGG »

-knip-

Christus is in Matthéüs 18 vers 15-17 heel duidelijk duidelijk. Helaas is de praktijk weerbarstig. Op rf vooral als het over predikanten gaat.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Maar wat is dat voor gekkigheid?
Iedereen die een beetje bekend is in Rotterdam, weet toch dat er een relatief groot verschil zit tussen beide gemeenten?
Vanwaar dan deze verbazing en (gespeelde?) verontwaardiging?
MGG

Bericht door MGG »

Job schreef: 22 sep 2023, 14:31
Dit speelt ook elders. Ook in een al iets langer geleden verleden hoorde ik van waarschuwingen aan verhuizers om lid te worden in de gemeenten Bodegraven, Lelystad en Houten. Van predikanten. Met aanbevelingen van waar dan beter wel lid te worden. In dit geval verwees men dan wel naar andere gereformeerde gemeenten in de regio. Het waren overigens geen verboden, wel dringende adviezen.

Door dit uitsluitingsbeleid laat men bepaalde gemeenten letterlijk links liggen, criminaliseer je ze haast en stoot ze hardhandig van je af (is dat laatste een wens?, vraag ik me nu af). Het eventuele schuiven gaat zo alleen maar sneller. De suggestie ergens hierboven om gemeenten aan de linkerzijde van de GG bij de HHK aan te laten sluiten, zou voor een aantal gemeenten al niet meer op gaan, vrees ik. Die hebben de HHK links ingehaald.
Ik denk dat leden adviseren bij de rol van herder kan passen. Afhankelijk van hoe en waarom het advies gebracht wordt.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Job schreef: 22 sep 2023, 14:35 Mag er naar het quoten gekeken worden? Leest wat lastig zo.
De foute quotes heb ik weggeknipt
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

Onlangs werd er weer enthousiast over samengaan gesproken (15 sept). Toen gaf ik ook al aan dat de uitdaging groter is om de boel in de GG bij elkaar te houden.
Je ziet dat dit dus werkelijkheid is. Laten we stoppen over institutionele eenheid en in plaats daarvan de eenheid zoeken op geestelijk vlak, daarnaast focussen om de eigen gelederen gesloten te houden!
Laatst gewijzigd door Simon0612 op 22 sep 2023, 15:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Job

Bericht door Job »

Herman schreef: 22 sep 2023, 14:49
Job schreef: 22 sep 2023, 14:35 Mag er naar het quoten gekeken worden? Leest wat lastig zo.
De foute quotes heb ik weggeknipt
Dankjewel Herman!
Job

Bericht door Job »

Tiberius schreef: 22 sep 2023, 14:48 Maar wat is dat voor gekkigheid?
Iedereen die een beetje bekend is in Rotterdam, weet toch dat er een relatief groot verschil zit tussen beide gemeenten?
Vanwaar dan deze verbazing en (gespeelde?) verontwaardiging?
Natuurlijk weet iedereen van die verschillen. Maar het niet afgeven van attestaties is natuurlijk wel next level.
Plaats reactie