Hoe komt dat toch dat we zo graag mensen (en dominees) in hokjes willen opdelen? Hoe zouden die mensen over wie het gaat, dat zelf vinden?GerefGemeente-lid schreef: ↑22 sep 2023, 12:05Aha. Dat zijn wij dan helemaal eens. Al ben ik persoonlijk inmiddels wel van mening dat ds. Van Rijswijk wel echt een rechtse middenpredikant is.
Ja hoor, ze zijn er meer. Denk aan ds. Huisman, ds. Janse, ds. Joosse, ds. Labee en vader en zoon Mulder.
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
-
- Verbannen
Volgens mij gaat het nu juist precies over dominees die niet in een hokje te plaatsen zijn.Inwoner schreef: ↑22 sep 2023, 12:15Hoe komt dat toch dat we zo graag mensen (en dominees) in hokjes willen opdelen? Hoe zouden die mensen over wie het gaat, dat zelf vinden?GerefGemeente-lid schreef: ↑22 sep 2023, 12:05Aha. Dat zijn wij dan helemaal eens. Al ben ik persoonlijk inmiddels wel van mening dat ds. Van Rijswijk wel echt een rechtse middenpredikant is.
Ja hoor, ze zijn er meer. Denk aan ds. Huisman, ds. Janse, ds. Joosse, ds. Labee en vader en zoon Mulder.
En is dat dan positief of juist niet?GerefGemeente-lid schreef: ↑22 sep 2023, 12:16Volgens mij gaat het nu juist precies over dominees die niet in een hokje te plaatsen zijn.Inwoner schreef: ↑22 sep 2023, 12:15Hoe komt dat toch dat we zo graag mensen (en dominees) in hokjes willen opdelen? Hoe zouden die mensen over wie het gaat, dat zelf vinden?GerefGemeente-lid schreef: ↑22 sep 2023, 12:05Aha. Dat zijn wij dan helemaal eens. Al ben ik persoonlijk inmiddels wel van mening dat ds. Van Rijswijk wel echt een rechtse middenpredikant is.
-
- Verbannen
Wat mij betreft wel.
Het is opvallend ja, en iets waar al heel lang op dit forum om wordt gevraagd. Immers: er wordt hier best wel regelmatig gezegd dat de GG krampachtig eenheid proberen uit te stralen danwel te forceren. Kortom: een nieuw hoofdstuk.
-
- Verbannen
Er zijn toch plannen op classicaal niveau on meer tot eenheid te komen?
Dus stoppen we ze in het hokje breed gewaardeerde predikanten. Zitten ze toch weer in een hokje...
- Niet meer zo actief -
Het meest opvallend vond ik dat Hoogerland niet allen de linkerzijde noemde, maar ook de rechterzijde.
De uitdaging voor de GG is om met deze verschillen om te leren gaan.
En daar zal men de handen aan vol hebben.
HHR schreef: ↑22 sep 2023, 12:52Het meest opvallend vond ik dat Hoogerland niet allen de linkerzijde noemde, maar ook de rechterzijde.
Als we de waarheid vast willen houden,
Zie ik eerder de rechterkant van de GG met de GGiN samen.
En de genen die zich daar niet meevoelen herenigd naar de HHK
Ik denk dat ds Hoogerland hier een terecht punt maakt:Klaasje schreef: ↑22 sep 2023, 13:07HHR schreef: ↑22 sep 2023, 12:52Het meest opvallend vond ik dat Hoogerland niet allen de linkerzijde noemde, maar ook de rechterzijde.
Ik zou er aan toe willen voegen dat een hereniging van kerken van de Afscheiding niet ons einddoel mag zijn. Helaas is de Ledeboeriaanse verwachting ”Zij (de vaderlandse Kerk) is onze, en God zal haar ons wedergeven op Zijn tijd”, ver weggezonken. Toch zou dat ons uitzien moeten blijven.
Waarom niet allen terug naar de HHK?
GGiN, GG, OGG, midden/rechts CGK
En dan een bijbelgetrouwe vaderlandse kerk waar ruimte is voor accenten en middelmatige verschillen.
Dat zou mi de juiste weg zijn.
-
Terug naar de HHK? De HHK is feitelijk de meest recente afsplitsing van de Nederlandse Hervormde Kerk. Dat sommige mensen dit anders zien, doet niks van het feit afHHR schreef: ↑22 sep 2023, 13:21Ik denk dat ds Hoogerland hier een terecht punt maakt:Klaasje schreef: ↑22 sep 2023, 13:07
Ik zou er aan toe willen voegen dat een hereniging van kerken van de Afscheiding niet ons einddoel mag zijn. Helaas is de Ledeboeriaanse verwachting ”Zij (de vaderlandse Kerk) is onze, en God zal haar ons wedergeven op Zijn tijd”, ver weggezonken. Toch zou dat ons uitzien moeten blijven.
En dan een bijbelgetrouwe vaderlandse kerk waar ruimte is voor accenten en middelmatige verschillen.
Dan ga je er gemakshalve maar vanuit dat de HHK een voortzetting is van de vaderlandse kerk. Volgens mij is dat ook niet helemaal juist.HHR schreef: ↑22 sep 2023, 13:21Ik denk dat ds Hoogerland hier een terecht punt maakt:Klaasje schreef: ↑22 sep 2023, 13:07
De juiste weg bepalen is dus koffiedik kijken.
Wees met ootmoedigheid bekleed, zegt de apostel. Dat klinkt hier duidelijk in door.
[/quote]
Ja, ootmoed in interviews, artikelen en een geschreven boekje.
Helaas is de praktijk weerbarstiger, ook voor ds. Hoogerland zelf.
Leden die weg wilden in IJsselmonde en naar Zuidwijk wilde overgaan kregen geen bewijs van lidmaatschap.
'Daar staat geen knecht van God' en nog veel ernstiger beschuldigingen. Nee, in de classis Rotterdam heeft hij niet aan eenheid gewerkt.
[/quote]
Ja, ootmoed in interviews, artikelen en een geschreven boekje.
Helaas is de praktijk weerbarstiger, ook voor ds. Hoogerland zelf.
Leden die weg wilden in IJsselmonde en naar Zuidwijk wilde overgaan kregen geen bewijs van lidmaatschap.
'Daar staat geen knecht van God' en nog veel ernstiger beschuldigingen. Nee, in de classis Rotterdam heeft hij niet aan eenheid gewerkt.
Maar als je dat in kerkelijk jargon samenvat, is dat toch diaconaal stadspastoraat met een missionaire strekking?refo schreef: ↑22 sep 2023, 11:15Ik weet niet wie die zeer betrouwbare bron is, maar het gaat als volgt:DDD schreef: ↑21 sep 2023, 23:18De vorige keer was dat in ieder geval wel het geval, weet ik uit zeer betrouwbare bron.
Maar goed, het primaire doel is dus diaconaat.
Er wordt begonnen met een welkomstwoord, waarbij een stukje uit de bijbel gelezen wordt, met eventueel wat uitleg. Wie er meer van wil weten kan dat aangeven. (Daar wordt niet druk gebruik van gemaakt.) Geen gebed.
Verder is het een gezellige middag met snoeperij en een spreker met iets interessants: prinsjesdag afgelopen keer, over Gouda, een spreekwoordenquiz, zoiets.
In december is er een maaltijd, waarbij wel een gebed gedaan wordt en uit de bijbel gelezen.
Het idee is meer dat er wordt omgezien naar eenzamen.
De leeftijden variëren van 80 tot achter in de 90. Het zijn vooral dames, maar de laatste keer waren er ook drie mannen bij, waaronder een zgn 'maatje' van een blinde vrouw.
Het is alleen jammer dat dan kennelijk de dominee daar niet komt, of een ouderling. Want dat heeft denk ik meer effect dan alleen een evangelisatiecommissie.
Een gebed met mensen die niet gelovig zijn, is ook een beetje vreemd. Maar de schriftlezing is een duidelijk verkondigend element.
Ik dacht eigenlijk dat er zelfs ook nog een psalm is gezongen, maar dat kan ook een gezang zijn geweest.
Als dat een oplossing zou zijn, werd ik met de hele GG met liefde HHK. Maar ik vind het voorstel wel een beetje dwaas. De GG zijn de enige rechtzinnige fusiekerk, en het was passender geweest als de HHK-gemeenten zich daarbij hadden aangesloten. Dat verhindert natuurlijk hun kerkvisie.MGG schreef: ↑22 sep 2023, 13:29Terug naar de HHK? De HHK is feitelijk de meest recente afsplitsing van de Nederlandse Hervormde Kerk. Dat sommige mensen dit anders zien, doet niks van het feit afHHR schreef: ↑22 sep 2023, 13:21Ik denk dat ds Hoogerland hier een terecht punt maakt:
Maar goed. Wees met ootmoed bekleed, geldt ook hier, dus als Iemand de synode GG zo geestelijk gesteld krijgt dat deze samengaat met de HHK, dan mag de naam GG van mij wel verdwijnen.
Maar 'terugkeer' naar de meest recente afsplitsing van de heilige algemene christelijke kerk zou wel een typisch bijbelse vorm van humor zijn.