De SGP - een open partij

Inwoner

Re: De SGP - een open partij

Bericht door Inwoner »

merel schreef: 22 sep 2023, 10:59
Mannetje schreef: 22 sep 2023, 10:49 Dus je mag wel uitdragen wat je uit je Bron geput hebt, maar niet uit de Bron zelf citeren?
Niet als daarmee de deur open gezet wordt dat ook uit de Koran geciteerd gaat worden. Op dat laatste zit ik namelijk echt niet te wachten.

Waarom denk je dat Frankrijk zich zo sterk als seculier presenteert? Mijns inziens vanwege de grote moslimgemeenschap die steeds meer voet aan de grond kreeg.
Als de Bijbel open gaat, zou dat er toe kunnen leiden dat ook de koran open gaat. En om die reden moeten we verbieden dat de Bijbel nog open gaat in de Tweede Kamer. Is dat dezelfde redenering als de stelling die er toe leidde dat de koran en de bijbel daadwerkelijk verwijderd werden uit de Tweede Kamer? (Weet je nog wie er met dat voorstel kwam...?). Kerngedachte daarbij: De Bijbel heeft namelijk niets met het besturen van het land te maken (?).

Politiek bij een open Bijbel is dan ook niet meer wat we zouden moeten willen. Daar moeten we van af. Want dan krijg je ook politiek bij een open Koran.
Dit is echter een onjuiste aanname. Politiek bij een open koran is er al heel lang, en politiek bij een open Bijbel gelukkig ook. Daar doet een letterlijk open Bijbel tijdens de Politieke beschouwingen niets aan af.

De Bijbel open in het parlement is een groot voorrecht. Zaait aan alle wateren. Zou de politiek c.q. de landsregering niet gebaat zijn bij de zegen van God?
Of zien we steeds meer 'hoe God verdween uit Nederland / de Nederlandse politiek' ?
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

merel schreef: 22 sep 2023, 11:10
HHR schreef: 22 sep 2023, 11:06 Merel, je slaat door.
Natuurlijk mag de bijbel open.
Het Evangelie niet laten klinken omdat je bang bent voor een andere religie.

Daarom is het ook nodig dat we erkennen dat er onderscheid is tussen religies.
Velen zijn daar inmiddels doodsbang voor, maar dat is wel de bijbelse weg.
Ik ben zeer zeker niet bang, maar vind dat dit niet behoort tot het publieke domein. Daarnaast is de overheid hier inconsequent in; citeren uit de Bijbel mag wel tijdens een debat in TK, maar een agent met hoofddoek mag niet.
De Bijbel is hét Woord. De Koran is een vals woord. Dat maakt het verschil.

Bovendien: de manier waarop maakt ook verschil. Een Van Baarle heeft bij de eerste Algemene Beschouwingen zijn kruit voor heel zijn politieke loopbaan al verschoten door zo'n aanvallend betoog neer te zetten. De houding van Stoffer dwingt respect af.

Dus ik zie je problemen niet zo.
HHR

Bericht door HHR »

Ik ben zeer zeker niet bang, maar vind dat dit niet behoort tot het publieke domein. Daarnaast is de overheid hier inconsequent in; citeren uit de Bijbel mag wel tijdens een debat in TK, maar een agent met hoofddoek mag niet.
In de 2e kamer mag men ook met hoofdoek.
En nogmaals onderscheid tussen religies maken als christelijk land is helemaal niet gek. In Islamitische landen doet men niet anders.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

GerefGemeente-lid schreef: 22 sep 2023, 11:31

Bovendien: de manier waarop maakt ook verschil. Een Van Baarle heeft bij de eerste Algemene Beschouwingen zijn kruit voor heel zijn politieke loopbaan al verschoten door zo'n aanvallend betoog neer te zetten. De houding van Stoffer dwingt respect af.

Inderdaad, bij Stoffer zag je de gestalte van Matth. 11:29. Bij Van Baarle was het strijd en schelden. Ik denk dat dit ook gelijk het kardinale onderscheid is tussen beide godsdiensten.
parsifal

Bericht door parsifal »

Wat mij betreft mogen mensen uit Bijbel en Koran (of communistisch manifest of wat-Pim-gewild-zou-hebben) citeren in de Tweede Kamer. Je zoekt in de Tweede Kamer echter vooral naar zaken die overtuigingskracht hebben voor mensen die het nog niet met je eens zijn. Bijbel citeren om aan te geven waar je zelf staat en waarom voor jou geen compromis mogelijk is op dat punt, schept ook alleen maar duidelijkheid.

SGP is ook nooit geheimzinnig over de Bijbel als uitgangspunt en ze zijn gekozen om die reden. Om positie in debat te verklaren is het dan goed om Bijbel te citeren, om tot compromissen of wetgeving te komen weer een stuk minder.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Inwoner

Bericht door Inwoner »

Ad Anker schreef: 22 sep 2023, 11:38

Inderdaad, bij Stoffer zag je de gestalte van Matth. 11:29. Bij Van Baarle was het strijd en schelden. Ik denk dat dit ook gelijk het kardinale onderscheid is tussen beide godsdiensten.
Dat is zeker een overweging, maar het gaat niet om personen of hun gedrag. Het gaat over de mening of de Bijbel in het parlement open mag. Dat heeft niets te maken met het goede gedrag van de een of het 'wangedrag' van de ander. Het gaat om een principiële kwestie.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Inwoner schreef: 22 sep 2023, 11:43 Dat is zeker een overweging, maar het gaat niet om personen of hun gedrag. Het gaat over de mening of de Bijbel in het parlement open mag. Dat heeft niets te maken met het goede gedrag van de een of het 'wangedrag' van de ander. Het gaat om een principiële kwestie.
Ik meen dat het wel om gedrag gaat. Ook TK-leden dienen het beeld van Christus te vertonen.
Verder snap ik het punt wel: Het zou voor ons heel moeilijk zijn als er vanuit de Koran geciteerd zou gaan worden. Vandaar het pleidooi voor religieuze neutraliteit. Dat blijft natuurlijk ingewikkeld omdat wij zeker weten dat alleen Gods Woord de waarheid is. Vandaar zou ik daar niet in mee willen gaan.
Inwoner

Bericht door Inwoner »

Ad Anker schreef: 22 sep 2023, 12:07
Inwoner schreef: 22 sep 2023, 11:43 Dat is zeker een overweging, maar het gaat niet om personen of hun gedrag. Het gaat over de mening of de Bijbel in het parlement open mag. Dat heeft niets te maken met het goede gedrag van de een of het 'wangedrag' van de ander. Het gaat om een principiële kwestie.
Ik meen dat het wel om gedrag gaat. Ook TK-leden dienen het beeld van Christus te vertonen.
Verder snap ik het punt wel: Het zou voor ons heel moeilijk zijn als er vanuit de Koran geciteerd zou gaan worden. Vandaar het pleidooi voor religieuze neutraliteit. Dat blijft natuurlijk ingewikkeld omdat wij zeker weten dat alleen Gods Woord de waarheid is. Vandaar zou ik daar niet in mee willen gaan.
Ik ontken niet dat het om gedrag gaat, maar dat is een bijkomstigheid, die aan het principe als zodanig niet toe- of afdoet.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

GerefGemeente-lid schreef: 22 sep 2023, 11:31 De Bijbel is hét Woord. De Koran is een vals woord. Dat maakt het verschil.
Voor christenen, maar voor de seculiere medemens is er slechts gradueel verschil
De houding van Stoffer dwingt respect af.
Stoffer maakte weinig indruk, als ik de reguliere media moet geloven.
Job

Bericht door Job »

Bovendien: de manier waarop maakt ook verschil. Een Van Baarle heeft bij de eerste Algemene Beschouwingen zijn kruit voor heel zijn politieke loopbaan al verschoten door zo'n aanvallend betoog neer te zetten.
Los van de inhoud en alles wat Denk wil zijn, vond ik het wel pijnlijk om te zien dat de sympathieke en evenwichtige instelling van Azarkan met één optreden van zijn opvolger volledig aan flarden is gescheurd. Ik zit niet op een partij als Denk te wachten, maar Farid had bij velen en ook bij mij veel credits.
Job

Bericht door Job »

Ik vond Stoffer ook nog niet wervelend maar hij moet ook wel enorme schoenen vullen. Een eerste publieke optreden gelijk bij de APB, toch wel één Van der Staaij's bekendste podia, is niet eenvoudig.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Ambtenaar schreef: 22 sep 2023, 12:17
GerefGemeente-lid schreef: 22 sep 2023, 11:31 De Bijbel is hét Woord. De Koran is een vals woord. Dat maakt het verschil.
Voor christenen, maar voor de seculiere medemens is er slechts gradueel verschil
Je moet de reguliere media ook niet geloven. Daar gaat het al mis.

En verder heb je duidelijk niet de bijdrage gezien. Je kon horen dat het indruk maakte. Laat ik het zo zeggen: er was beslag onder het Woord.
merel

Bericht door merel »

GerefGemeente-lid schreef: 22 sep 2023, 12:24

En verder heb je duidelijk niet de bijdrage gezien. Je kon horen dat het indruk maakte. Laat ik het zo zeggen: er was beslag onder het Woord.
Ik denk dat je behoorlijk overdrijft. De gemiddelde seculier zit niet te wachten op godsdienstige uitingen en bijbelteksten. En al helemaal niet tijdens werktijd.
GerefGemeente-lid
Verbannen

merel schreef: 22 sep 2023, 12:31
GerefGemeente-lid schreef: 22 sep 2023, 12:24

Ik denk dat je behoorlijk overdrijft. De gemiddelde seculier zit niet te wachten op godsdienstige uitingen en bijbelteksten. En al helemaal niet tijdens werktijd.
Volgens mij overdrijf jij hier. En je bent nog niet eens seculier.
merel

Bericht door merel »

Ik heb vrij veel agnosten en atheïsten en D66 stemmers in mijn familie en omgeving. Daaruit kan ik de conclusie trekken dat dit niet overdreven is.
Plaats reactie