Gelezen, gedacht, gehoord...

CvdW

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door CvdW »

-DIA- schreef: 16 sep 2023, 23:37
ZWP schreef: 16 sep 2023, 21:45
DDD schreef: 16 sep 2023, 10:29 Een mooi interview, althans de antwoorden, met Henk Binnendijk.

https://www.rd.nl/artikel/1034602-henk- ... -te-breken

Maar die vragen! Er zitten mooie vragen bij, maar zodra ze over de geloofservaring gaan, zijn ze in mijn beleving vooringenomen. Vooral deze tweede vraag is zó onnozel. Het antwoord staat nota bene de regel ervoor al gegeven.
In een preek zeg je dat men in de hemel zal zijn wat God hier op aarde van je heeft kunnen maken. Terwijl je elders zegt dat er maar Eén is Die Gods Koninkrijk bouwt: God Zelf.

„Het is allebei waar. God is het Die om Zijn welbehagen, zowel het willen als het werken in je werkt. Of Romeinen: Het hangt niet daarvan af of iemand wil, of loopt, maar van God Die Zich ontfermt.”

Maar is God dan in het leven van Henk afhankelijk van de goede bedoelingen van Henk?

„God is nooit van mij afhankelijk. God is wel Degene Die alles in mij uitwerkt. En denk eraan, ik kan onwillig zijn, ik kan verzaken. God dwingt ons niet, nooit. Een mens blijft helemaal verantwoordelijk voor wat hij doet of niet doet.”
Eens met deze observatie: mooi figuur, interessant interview met een boeiende persoonlijkheid, maar wat vreemde vragen soms.
Dit is ook wel een typisch voorbeeld van de verschuiving binnen onze krant. Dit had in 1971 nooit in de krant gekomen.
Een prachtig interview. Hij laat God God en weet ook van zijn verantwoordelijkheid. Het gaat er niet om wat hij gevoelt of beleeft.
Psalm

Bericht door Psalm »

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/30 ... ken-terug/

Evangelist Jan van Dooijeweert denkt dus ook dat ds. Vreugdenhil is gevraagd om z'n woorden terug te nemen.
Chrisje72

Bericht door Chrisje72 »

Ik zou vooral de rest van zijn beantwoording ter harte nemen, want anders doe je precies wat hij zegt dat we niet moeten doen
Marck

Bericht door Marck »

Start van artikelserie van ds Brons over Hellenbroek in de SB. N.a.v. zijn onderzoek.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Chrisje72 schreef: 21 sep 2023, 17:04 Ik zou vooral de rest van zijn beantwoording ter harte nemen, want anders doe je precies wat hij zegt dat we niet moeten doen
Ik vind dat erg moeilijk bij zo'n antwoord. Hij had ook kunnen antwoorden: vraag dat ds. Vreugdenhil zelf, ga daar niet in wroeten en dien de Heere met blijdschap.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ad Anker schreef: 23 sep 2023, 16:30
Chrisje72 schreef: 21 sep 2023, 17:04 Ik zou vooral de rest van zijn beantwoording ter harte nemen, want anders doe je precies wat hij zegt dat we niet moeten doen
Ik vind dat erg moeilijk bij zo'n antwoord. Hij had ook kunnen antwoorden: vraag dat ds. Vreugdenhil zelf, ga daar niet in wroeten en dien de Heere met blijdschap.
Inderdaad.

Iedereen, binnen of buiten het forum, die hierover gist, zonder feitelijke beweringen, is niet op zijn plaats, vind ik.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Ik begrijp ook niet al dat veronderstellen dat ds. Vreugdenhil gedwongen zou zijn. Die man is niet seniel ofzo. Ik moet in deze casus nogal eens denken aan het evenwichtige gesprek tussen ds. Visscher en dr. van de Brink.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Psalm

Bericht door Psalm »

@GerefGemeente-Lid

Daar ben ik het natuurlijk niet mee eens. We mogen best wel even (kritisch) nadenken wat de oorzaken zouden kunnen zijn. Dat overspannen gedoe constant is ook wel erg beknellend.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

De bewondering en waardering voor Gods eeuwige verkiezing wordt bepaald door de persoonlijke geloofskennis aan wat God in Zijn Woord van mij zegt. Wanneer ik dit laatste mis heb ik allerlei voorbeeldjes nodig om Gods verkiezing aannemelijk te maken voor het vlees. Sprekende over de toepassing van het heil ruilen we Gods eeuwige verkiezing voor het doen van de mens. De toepassing van het heil verloopt zo in de terminologie van: heb je Jezus al aangenomen? Heb je dit al, heb je dat al?

Stel je nu eens voor dat er vanavond mensen zijn, die ongelukkig zijn, daarin, dat ze iedere dag ontdekken eerder heel Delft te kunnen omkeren dan één schrede te doen naar Christus en Zijn heil. Ja, die ontdekken dat hun wil alzo verdorven is, dat ze niet willen wat God wil. Is er voor zulken een boodschap vanavond? Ja... Het is niet desgenen die wil, noch desgenen die loopt. Is dat geen genade en ontferming?

Natuurlijk, ik begrijp wel, als ik in de toepassing van het heil met armen en benen uitgerust en gewapend ben, het mij dan moeilijk valt, om te luisteren naar de genadige verkiezing van eeuwigheid in Christus. Waarom? De overlegging van mijn hart is: “Zou het dan helemaal niets te betekenen hebben, wat ik doe? Ik heb er toch al zolang om gevraagd?“

De verkondiging van Gods genadige verkiezing in Christus is zó een scherp zwaard dat alle hovaardij van het schepsel te gronde richt. Genadige verkiezing is een ster van de hoop voor ZONDAREN in alle duisternis van hun van God afgevallen bestaan.

Ds. D.Ch. Overduin
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
merel

Bericht door merel »

Afgelopen weken buitelt ieder in Trouw over elkaar heen over de inauguratie van prof dr. Huijgen over de hel en dat daar in de kerk meer over gesproken moet worden.

https://www.pthu.nl/media/downloads/ora ... n-2023.pdf

De algehele tendens is dat hij hierom verguisd wordt. Afgelopen weekend stond echter een genuanceerd opiniestuk in de krant hierover. Een journalist geeft aan dat in de stroming die Huijgen vertegenwoordigt aan de PThU ( GB) de hel nooit verdwenen is in de kerk
Psalm

Bericht door Psalm »

Ik las in het RD Magazine dat bij christelijke uitgeverijen zoals KokBoekencentrum en Jongbloed ook steeds meer de diversiteitstrend doorsijpelt. Vrouwke Klapwijk zegt "In de serie "Romy's rampenplan" komen bijvoorbeeld twee buurmannen voor die in een huis wonen. Ze worden als positief-christelijke personages neergezet". Dat is wel zorgwekkend.
Marck

Bericht door Marck »

pierre27 schreef: 23 sep 2023, 23:48
Ik begrijp ook niet al dat veronderstellen dat ds. Vreugdenhil gedwongen zou zijn. Die man is niet seniel ofzo. Ik moet in deze casus nogal eens denken aan het evenwichtige gesprek tussen ds. Visscher en dr. van de Brink.
Welk gesprek bedoelde je?
Hoopvol

Bericht door Hoopvol »

-DIA-

Bericht door -DIA- »

Zomaar een passage uit een meditatie over de Kananese vrouw:
"Wie van Gods kinderen kreeg niet te doen met de verkiezing: zoo ontfermt Hij zich dan diens Hij wil en Hij verhardt dien Hij wil. Heere, ik val er rechtvaardig buiten. Heeft het woord van den Heere Jezus haar niet als het luiden der doodsklok in de ooren geklonken? Er bleef geen hoop over, hare verwachting scheen volkomen afgesneden. Menige prediker laat de verkiezing rusten en meent daarmee de zielen gerust te kunnen houden. Hij vergist zich. Benauwde zielen hebben geen rust en de Heilige Geest stelt hun de waarheid van de vrijmacht in de genade voor."

De meditatie is van de hand van ds. I. Kievit en in zijn geheel te lezen in het Gereformeerd Weekblad, 9 oktober 1937

https://www.digibron.nl/zoeken/bron/Ger ... %20vrouw)/
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Psalm schreef: 21 sep 2023, 16:45 https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/30 ... ken-terug/

Evangelist Jan van Dooijeweert denkt dus ook dat ds. Vreugdenhil is gevraagd om z'n woorden terug te nemen.
Ik hoop dat hij zijn polarisering-bevorderende insinuatie terugneemt, nu ds. Vreugdenhil aangeeft niet onder druk te zijn gezet.

https://www.rd.nl/artikel/1036073-ds-c- ... druk-gezet
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 27 sep 2023, 09:55, 2 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie