Poll: Heb je een baard (als man) en waarom (niet)?

Poll: Heb je een baard (als man) en waarom (niet)?

Ja
30
38%
Nee
38
48%
Ik ben vrouw
11
14%

Totaal aantal stemmen: 79

Job

Re: Poll: Heb je een baard (als man) en waarom (niet)?

Bericht door Job »

Piet Puk schreef: 18 sep 2023, 13:27
Natuurlijk wil ik dat. Optie 2 ging over het dragen van een baard/snor als mode. Dat vind ik niet Bijbels verantwoord. Wat jij in de 2e zin naar voren brengt, heeft volgens mij niets met 'mode' te maken, maar met fatsoenlijk lichaamsonderhoud.
Dat mode-argument is moeilijk vol te houden wanneer jijzelf niet in kleding van 250 jaar geleden loopt, in een koets rijdt en een lemen hut bewoont.
HHR

Bericht door HHR »

Job schreef: 18 sep 2023, 13:37
Natuurlijk wil ik dat. Optie 2 ging over het dragen van een baard/snor als mode. Dat vind ik niet Bijbels verantwoord. Wat jij in de 2e zin naar voren brengt, heeft volgens mij niets met 'mode' te maken, maar met fatsoenlijk lichaamsonderhoud.
Dat mode-argument is moeilijk vol te houden wanneer jijzelf niet in kleding van 250 jaar geleden loopt, in een koets rijdt en een lemen hut bewoont.
Dit is misschien nog een beter voorbeeld inderdaad.
We worden allemaal beïnvloed door mode. Al dan niet met wat vertraging.
Inwoner

Bericht door Inwoner »

HHR schreef: 18 sep 2023, 13:40

Hoorde pas een dominee zeggen dat het goed was dat we in het zwart liepen... totdat het de 'mode van parijs wordt'...
dan niet meer dus. (?)
HHR

Bericht door HHR »

Inwoner schreef: 18 sep 2023, 13:46
HHR schreef: 18 sep 2023, 13:40

Hoorde pas een dominee zeggen dat het goed was dat we in het zwart liepen... totdat het de 'mode van parijs wordt'...
dan niet meer dus. (?)
Daar zitten wel al in volgens mij ;)
Net als die keurige lange zomer jurkjes. Deze zomer zag je ze overal.
Je raakt helemaal in verwarring, je kunt soms niet meer zien wie er refo is ;)
Bourdon16

Bericht door Bourdon16 »

Een echte refo kiest natuurlijk alleen uit zwart, grijs of donkerblauw.
Adagio

Bericht door Adagio »

Job schreef: 18 sep 2023, 13:37Dat mode-argument is moeilijk vol te houden wanneer jijzelf niet in kleding van 250 jaar geleden loopt, in een koets rijdt en een lemen hut bewoont.
Mode is niet hetzelfde als invulling geven aan het rentmeesterschap. Met de schepping kreeg de mens de bekende opdracht. Maar wat bedoelt de Schrift in Gen. 6: 2 en 3 "Dat Gods zonen de dochteren der mensen aanzagen, dat zij schoon waren, en zij namen zich vrouwen uit allen die zij verkoren hadden. Toen zeide de HEERE: Mijn Geest zal niet in eeuwigheid twisten met den mens, dewijl hij ook vlees is; doch zijn dagen zullen zijn honderd en twintig jaar." nl.: "Alleenlijk ziende op de uiterlijke schoonheid en wereldse bevalligheid, niet op de ware religie en de vreze des HEEREN of den wil van hun vrome ouders. Zie Gen. 26:34, 35; 28:8."

Wat is mode? Vriendelijke dwang zoals in Gen. 11? de torenbouw van Babel: "En zij zeiden eenieder tot zijn naaste: Komaan, laat ons tichels strijken" "Komaan, laat ons voor ons een stad bouwen en een toren".

Mode is het denkpatroon van deze wereld. Met Rom 12: 2 bedoelt Paulus: conformeer je niet aan het schema dat de wereld hanteert.
Hetzelfde woord gebruikt ook Petrus: "Daarom, opschortende de lendenen uws verstands, en nuchter zijnde, hoopt volkomenlijk op de genade die u toegebracht wordt in de openbaring van Jezus Christus. Als gehoorzame kinderen, wordt niet gelijkvormig aan de begeerlijkheden die tevoren in uw onwetendheid waren"; kanttek.: "Dewijl de apostel vers 4 gezegd had dat deze hoop in den hemel wordt bewaard, zo komt hij in dit andere deel van den zendbrief, en vermaant hen dat zij dan zullen pogen daartoe te komen door den voorgestelden weg, en alle verhinderingen of belemmeringen die hun in hun verstand zouden mogen voorkomen, op te schorten en van zich te weren, gelijk de lieden van dien tijd hun lange klederen met gordels aan hun lendenen opschortten, om te vaardiger hun weg te gaan."

Wat is het probleem van het denkpatroon van de wereld? In 1 Kor. 7: 31 gebruikt Paulus voor het woord gedaante, hetzelfde woord ‘schema’: “Maar dit zeg ik, broeders, dat de tijd voorts kort is; (…) en die kopen, als niet bezittende; en die deze wereld gebruiken, als niet misbruikende; want de gedaante dezer wereld gaat voorbij.”

Met dat denk- en leefpatroon sta je uiteindelijk met lege handen.
newton

Bericht door newton »

Bourdon16 schreef: 18 sep 2023, 14:12 Een echte refo kiest natuurlijk alleen uit zwart, grijs of donkerblauw.
Ah, ik kan ze allemaal afvinken. Zwart t-shirt (met bedrijfslogo), blauwe spijkerbroek, grijze baard.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Zita schreef: 18 sep 2023, 13:37
Piet Puk schreef: 18 sep 2023, 09:44 @Herman, Tiberius en MGG: mijn antwoord is nee vanwege 'word de wereld niet gelijkvormig' en in het huwelijksformulier word o.a. de vrouwen opgeroepen zonder 'wereldlijke pracht' te leven. Maar ik ben benieuwd naar jullie argumentatie waarom het wel zou mogen
Maar als de wereld midi-rokken draagt, of cowboylaarzen, of - zoals dit najaar - trenchcoats, gelden die principiële bezwaren veel minder stellig. Ik neem tenminste aan dat trenchcoats niet censurabel zijn.
Ik denk niet dat er principiële bezwaren zijn. Het argument van wereldgelijkvormigheid is onzin, omdat het dan selectief wordt toegepast en daarmee een gelegenheidsargument wordt.
Al ken ik ook gezinnen waar de jongens vroeger geen spijkerbroeken mochten dragen vanwege dat wereldgelijkvormigheidsargument. Dus dan wordt het wel consequent toegepast.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Piet Puk schreef: 18 sep 2023, 13:23 Nee, maar wanneer je dit gaat doen omdat anderen(mogelijk bepaalde wereldse identificatie-personen) dit gaan doen, zeg ik dat dit niet kan. We hebben juist Christus gelijkvormig te zijn.
Dat is dus de vraag of er nog wel beeldbepalende mensen zijn die dit doen. De vraag naar hippie-gewoonten is in 2023 niet meer relevant.
Ik zou dat eerder een XR logo in de kerk ofzo weren.
Bourdon16

Bericht door Bourdon16 »

newton schreef: 18 sep 2023, 14:16
Bourdon16 schreef: 18 sep 2023, 14:12 Een echte refo kiest natuurlijk alleen uit zwart, grijs of donkerblauw.
Ah, ik kan ze allemaal afvinken. Zwart t-shirt (met bedrijfslogo), blauwe spijkerbroek, grijze baard.
Dat zit wel snor bij jou.
Job

Bericht door Job »

Adagio schreef: 18 sep 2023, 14:14
Job schreef: 18 sep 2023, 13:37Dat mode-argument is moeilijk vol te houden wanneer jijzelf niet in kleding van 250 jaar geleden loopt, in een koets rijdt en een lemen hut bewoont.
Mode is niet hetzelfde als invulling geven aan het rentmeesterschap. Met de schepping kreeg de mens de bekende opdracht. Maar wat bedoelt de Schrift in Gen. 6: 2 en 3 "Dat Gods zonen de dochteren der mensen aanzagen, dat zij schoon waren, en zij namen zich vrouwen uit allen die zij verkoren hadden. Toen zeide de HEERE: Mijn Geest zal niet in eeuwigheid twisten met den mens, dewijl hij ook vlees is; doch zijn dagen zullen zijn honderd en twintig jaar." nl.: "Alleenlijk ziende op de uiterlijke schoonheid en wereldse bevalligheid, niet op de ware religie en de vreze des HEEREN of den wil van hun vrome ouders. Zie Gen. 26:34, 35; 28:8."

Wat is mode? Vriendelijke dwang zoals in Gen. 11? de torenbouw van Babel: "En zij zeiden eenieder tot zijn naaste: Komaan, laat ons tichels strijken" "Komaan, laat ons voor ons een stad bouwen en een toren".

Mode is het denkpatroon van deze wereld. Met Rom 12: 2 bedoelt Paulus: conformeer je niet aan het schema dat de wereld hanteert.
Hetzelfde woord gebruikt ook Petrus: "Daarom, opschortende de lendenen uws verstands, en nuchter zijnde, hoopt volkomenlijk op de genade die u toegebracht wordt in de openbaring van Jezus Christus. Als gehoorzame kinderen, wordt niet gelijkvormig aan de begeerlijkheden die tevoren in uw onwetendheid waren"; kanttek.: "Dewijl de apostel vers 4 gezegd had dat deze hoop in den hemel wordt bewaard, zo komt hij in dit andere deel van den zendbrief, en vermaant hen dat zij dan zullen pogen daartoe te komen door den voorgestelden weg, en alle verhinderingen of belemmeringen die hun in hun verstand zouden mogen voorkomen, op te schorten en van zich te weren, gelijk de lieden van dien tijd hun lange klederen met gordels aan hun lendenen opschortten, om te vaardiger hun weg te gaan."

Wat is het probleem van het denkpatroon van de wereld? In 1 Kor. 7: 31 gebruikt Paulus voor het woord gedaante, hetzelfde woord ‘schema’: “Maar dit zeg ik, broeders, dat de tijd voorts kort is; (…) en die kopen, als niet bezittende; en die deze wereld gebruiken, als niet misbruikende; want de gedaante dezer wereld gaat voorbij.”

Met dat denk- en leefpatroon sta je uiteindelijk met lege handen.
Hallo Adagio, reageerde jij op mij, op Pieter Puk of meer in het algemeen?

Ik denk dat Piet Puk het begrip "mode" hierboven een andere invulling geeft dan jij in deze post. Ik schat in dat Piet bedoelt: meedoen met de laatste uitwendige trends. Fietsen met robuuste frames, kleding zoals die in dit seizoen wordt aangeboden, anchor baardjes, sportschoolabonnementen enzovoort. Eraan meedoen omdat iedereen het doet, erbij willen horen, niet achter willen lopen. Interpreteer ik dat goed, Piet?

We moeten vooral het inwendige denkpatroon van de wereld vrezen. Daarin zit de wortelzonde van zelfbeschikking en eigenwilligheid. Zelf vind ik dat in beginsel wel een heel andere tak van sport dan het laten staan van een baard.
Adagio

Bericht door Adagio »

Job schreef: 18 sep 2023, 15:12 Hallo Adagio, reageerde jij op mij, op Pieter Puk of meer in het algemeen?
Dag Job :) .
Ik reageer in het algemeen, ik weet niet wie er een sik van krijgt, of al heeft.
(geen modegril - wie de schoen past, trekke hem maar aan).
Laatst gewijzigd door Adagio op 18 sep 2023, 16:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Job

Bericht door Job »

Adagio schreef: 18 sep 2023, 15:33
Job schreef: 18 sep 2023, 15:12 Hallo Adagio, reageerde jij op mij, op Pieter Puk of meer in het algemeen?
Dag Job :) .
Ik reageer in het algemeen, ik weet niet wie er een sik van krijgt, of al heeft.
:yahoo
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Job schreef: 18 sep 2023, 15:12 Fietsen met robuuste frames, kleding zoals die in dit seizoen wordt aangeboden, anchor baardjes, sportschoolabonnementen enzovoort. Eraan meedoen omdat iedereen het doet, erbij willen horen, niet achter willen lopen.
Dit zijn natuurlijk allemaal zaken die je niet voorkomen. Als ik een nieuwe fiets ga kopen kan ik uit model 2023 najaar, of misschien nog model 2023 voorjaar kiezen. Maar het model staat vast. Ook al kan ik kiezen tussen een VanMoof of een Gazelle, je ontkomt er niet aan het laatste model te kopen. Idem voor de andere zaken. Als het beter voor mij is om te gaan sporten, dan is een abonnement een goede optie voor de winterdag, ook al heb ik natuurlijk net al een te gekke kekke VanMoof om buiten te sporten gekocht :bobo .
Job

Bericht door Job »

Herman schreef: 18 sep 2023, 16:00
Job schreef: 18 sep 2023, 15:12 Fietsen met robuuste frames, kleding zoals die in dit seizoen wordt aangeboden, anchor baardjes, sportschoolabonnementen enzovoort. Eraan meedoen omdat iedereen het doet, erbij willen horen, niet achter willen lopen.
Dit zijn natuurlijk allemaal zaken die je niet voorkomen. Als ik een nieuwe fiets ga kopen kan ik uit model 2023 najaar, of misschien nog model 2023 voorjaar kiezen. Maar het model staat vast. Ook al kan ik kiezen tussen een VanMoof of een Gazelle, je ontkomt er niet aan het laatste model te kopen. Idem voor de andere zaken. Als het beter voor mij is om te gaan sporten, dan is een abonnement een goede optie voor de winterdag, ook al heb ik natuurlijk net al een te gekke kekke VanMoof om buiten te sporten gekocht :bobo .
Klopt. Ik noem bewust deze zaken om het onmogelijke van PP's argumentatie aan te tonen. Als een baard als modeverschijnsel zondig is, dan is een hedendaagse fiets dat ook. En ben je veroordeeld tot antiekhandelaren waar je zo'n vélocipède koopt.
Plaats reactie