Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Refiosi

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Refiosi »

Onderbuikgevoel, onder druk gezet… als je wil roddelen, speculeren en de eer en het goed gerucht van de naaste niet wil bevorderen dan moet je dat zelf weten, maar ik dacht dat dit een Reformatorisch forum was… het negende gebod is niet meer in tel?
vriend-en-metgezel

Bericht door vriend-en-metgezel »

Refiosi schreef: 14 sep 2023, 20:48 Onderbuikgevoel, onder druk gezet… als je wil roddelen, speculeren en de eer en het goed gerucht van de naaste niet wil bevorderen dan moet je dat zelf weten, maar ik dacht dat dit een Reformatorisch forum was… het negende gebod is niet meer in tel?
In mijn bericht onderbouw ik waarom ik denk wat ik denk. Ik zou graag zien dat het anders was. Als je goede argumenten hebt om het tegendeel aan te tonen, nodig ik je uit om ze hier te delen.
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Kan iemand delen wat er in de Saambinder staat over spijt n.a.v. ds. VD Brink?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Erskinees schreef: 14 sep 2023, 21:11 Kan iemand delen wat er in de Saambinder staat over spijt n.a.v. ds. VD Brink?
Als het mag, een paar woorden:
Citaat De SAAMBINDER 14 sept. 2023:
"Broeder Vreugdenhil sprak zijn spijt uit over zijn woorden rond dr. G.A. van den Brink (die via Cvandaag in omloop zijn). Het is nooit zijn bedoeling geweest het op te nemen voor Van den Brinks verwarrende uitspraken."
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Psalm

Bericht door Psalm »

Jammer dat hij nu terugkrabbelt. Waarschijnlijk is er behoorlijk wat druk op hem uitgeoefend.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Begrijpelijk, maar het is ook geen benijdenswaardige positie waar hij in zit.
Job

Bericht door Job »

-DIA- schreef: 14 sep 2023, 21:23
Erskinees schreef: 14 sep 2023, 21:11 Kan iemand delen wat er in de Saambinder staat over spijt n.a.v. ds. VD Brink?
Als het mag, een paar woorden:
Citaat De SAAMBINDER 14 sept. 2023:
"Broeder Vreugdenhil sprak zijn spijt uit over zijn woorden rond dr. G.A. van den Brink (die via Cvandaag in omloop zijn). Het is nooit zijn bedoeling geweest het op te nemen voor Van den Brinks verwarrende uitspraken."
Dat zoiets met naam en toenaam het verslag haalt joh. Wellicht in overleg? Ik vind het wel BIJZONDER FIJN te weten dat deze dominee in de broederkring aanwezig was.
Terri

Bericht door Terri »

Psalm schreef: 14 sep 2023, 22:00 Jammer dat hij nu terugkrabbelt. Waarschijnlijk is er behoorlijk wat druk op hem uitgeoefend.
zo akelig die verdeeldheid :ouin
Job

Bericht door Job »

Terri schreef: 14 sep 2023, 22:21
Psalm schreef: 14 sep 2023, 22:00 Jammer dat hij nu terugkrabbelt. Waarschijnlijk is er behoorlijk wat druk op hem uitgeoefend.
Toch, als dat zo zou zijn van die druk, dan heeft hij het er blijkbaar voor over om bij de Gereformeerde Gemeenten te willen blijven horen. Hetzelfde geldt voor zijn terugtrekking uit de HSV. Dan moet je toch echt liefde tot je kerkverband hebben, want ik vind hem er de man niet naar om zijn (oorspronkelijke) standpunten over HSV en Van den Brink zomaar in te nemen.
MGG

Bericht door MGG »

Waar krabbelt hij terug? 'Het is NOOIT zijn bedoeling geweest'. De tweede zin is puur een negatieve speculatie. In antwoord 112 lees ik 'ook mijns naasten eer en goed gerucht naar mijn vermogen voorsta en bevordere'
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

MGG schreef: 14 sep 2023, 22:30
Waar krabbelt hij terug? 'Het is NOOIT zijn bedoeling geweest'. De tweede zin is puur een negatieve speculatie. In antwoord 112 lees ik 'ook mijns naasten eer en goed gerucht naar mijn vermogen voorsta en bevordere'
Wat is niet de bedoeling geweest? Heb je betreffend fragment gezien/gehoord? Laten we wel eerlijk blijven. Ik heb veel respect voor predikanten en hun ambt. Maar een antwoord dat het nooit de bedoeling is geweest bevreemd me wel een beetje!
Terri

Bericht door Terri »

Hoe dan ook, tijdens die toerustingsdienst spreekt hij toch echt geen frans. Hij zegt heel duidelijk "dat ds Gert van de Brink e.e.a. aan de kaak stelt, klopt dit wel en klopt dat wel in ons kerkelijk gebeuren, nou dan krijg je wat over je heen". Vervolgens raadt hij aan zijn boekjes te lezen.
Ik vind het allemaal zeer bevreemdend.
Psalm

Bericht door Psalm »

@MGG

Bekijk dit filmpje maar. Hier is hij toch positief over ds. Van den Brink en zijn "boekjes". Ds. Vreugdenhil weet echt wel wat hij daar zegt. Deze uitspraken zijn echt geen "slip of the tongue".

https://youtu.be/7SmeejSCLaM?si=gXvlE_kinraEE7C0

Hmm, om nu meteen met antwoord 112 aan te komen vind ik wel beetje kort door de bocht. Je mag best wel kritisch kijken naar het hele gebeuren. T'lijkt anders net een dictatuur.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Job schreef: 14 sep 2023, 22:28
Terri schreef: 14 sep 2023, 22:21
Toch, als dat zo zou zijn van die druk, dan heeft hij het er blijkbaar voor over om bij de Gereformeerde Gemeenten te willen blijven horen. Hetzelfde geldt voor zijn terugtrekking uit de HSV. Dan moet je toch echt liefde tot je kerkverband hebben, want ik vind hem er de man niet naar om zijn (oorspronkelijke) standpunten over HSV en Van den Brink zomaar in te nemen.
Zouden ze hem schorsen als hij niet die standpunten zou terugtrekken?
HHR

Bericht door HHR »

Terri schreef: 14 sep 2023, 22:43 Hoe dan ook, tijdens die toerustingsdienst spreekt hij toch echt geen frans. Hij zegt heel duidelijk "dat ds Gert van de Brink e.e.a. aan de kaak stelt, klopt dit wel en klopt dat wel in ons kerkelijk gebeuren, nou dan krijg je wat over je heen". Vervolgens raadt hij aan zijn boekjes te lezen.
Ik vind het allemaal zeer bevreemdend.
Ja, het filmpje is toch duidelijk zat.

https://youtu.be/7SmeejSCLaM?si=TDzNHo1EybFjNbNP

Al kan het ook allebei waar zijn.

Spijt als hij het opgenomen heeft voor verwarrende uitspraken maar de rest van het boek en andere boeken van vd Brink lezenswaardig vinden .
In de politiek zie je ook wel soortgelijke constructies ;)
Plaats reactie