Dat je Erskine niet kunt volgen is logisch. Het citaat is helemaal uit zijn verband gerukt en leidt zo tot een volkomen verkeerde conclusie. Overigens is dit een beproefde methode om een valse leer toe te dekken.TSD schreef: ↑12 sep 2023, 14:22Bertiel schreef: ↑12 sep 2023, 12:28
Erskine ook onder de remonstranten?Laat ons in gehoorzaamheid aan Gods gebod en in afhankelijkheid van Zijn almachtige kracht geloven naar dat we kunnen. Terwijl we dat betrachten zal, hoewel het werk in het begin slechts een zaak van de natuur is, juist terwijl wij ermee bezig zijn, de beloofde en verworven genade zich doen gelden en het veranderen in een bovennatuurlijke daad van geloven. Toen Christus bezig was het beroemde wonder te Kana in Galilea te verrichten, veranderde Hij niet eerst water in wij. Eerst gebood hij hun het water erin te gieten en terwijl ze het erin goten, werd het veranderd in wijn. Zo werden de broden vermenigvuldigd terwijl de discipelen die in gehoorzaamheid aan het gebod van Christgus uitdeelden onder de schare. Evenzo verandert hier, terwijl de arme ziel in afhankelijkheid van de goddelijke kracht en in gehoorzaamheid aan het goddelijke gebod probeert te geloven, een God van genade de poging in een waar en oprecht geloof. En wel zo, dat de ziel door de almachtige kracht van God ertoe gebracht wordt werkelijk te geloven, eer zij er zich maar van bewust is, en dat op een manier die zij zelf niet begrijpt. Want ' de Wind blast, waarheen hij wil, en gij hoort zijn geluid; maar gij weet niet, vanwaar hij komt, en waar hij heengaat; alzo is een ider, die uit de Geest geboren is' (Joh 3:8).
Ebenezer Erskine - de zekerheid van het geloofDank Posthoorn, precies mijn gedachte. Ik kan Erskine op dit punt niet volgen. Ik betwijfel echt of hij het zo als een stappenplan heeft bedoelt wat je uit zou kunnen voeren, maar als dat zo is en zo lijkt het er te staan, ben ik het met Erskine op dit punt hartgrondig oneens.Posthoorn schreef: ↑12 sep 2023, 14:01Inderdaad een soort stappenplan dat je zelf uit kunt voeren. Volgens mij is dat toch niet de bedoeling. Ook niet als Erskine het zegt.TSD schreef: ↑12 sep 2023, 12:24Waar de Heilige Geest werkt gaat Hij juist laten zien dat jij onmogelijk je weerstand kan breken, zelfs al span je al je krachten in, je gaat zien dat je niet kan en niet wil en dus totaal verdorven bent. Hij gaat er voor zorgen dat je God nodig krijgt om je weerstand te breken. Ja, dan is je weerstand al wel aan het breken ja, maar niet in eigen waarneming. We hebben nodig om ontdekt te worden aan onze onwil en vooral het vreselijke daarvan tegenover God.
Maar via de trap van het historische geloof opklimmen tot het zaligmakende geloof is gewoon een remonstrantse dwaling in een modern jasje.
Ik vind het in de kern echt remonstrants, omdat de mens via een natuurlijk werk zou kunnen komen, ook al wordt er duizendmaal bij gezegd dat je terugkijkend mag zeggen dat het de Heilige Geest was die begon.
De verzekering des geloofs is een verhandeling gebaseerd op de volgende tekstwoorden uit Hebr. 10:
19 Dewijl wij dan, broeders, vrijmoedigheid hebben, om in te gaan in het heiligdom door het bloed van Jezus,
20 Op een versen en levenden weg, welken Hij ons ingewijd heeft door het voorhangsel, dat is, door Zijn vlees;
21 En dewijl wij hebben een groten Priester over het huis Gods;
22 Zo laat ons toegaan met een waarachtig hart, in volle verzekerdheid des geloofs,
De nadruk in het betoog valt op het 22e vers.
In de inleiding worden de verzen 19-21 als grond gelegd onder vers 22. Zonder de verzoening in en de bediening door Jezus Christus is er geen toegang mogelijk. Die toegang wordt ons in het evangelie ontsloten door middel van de prediking en in het hart gewerkt door de Heilige Geest.
Na de beschrijving wat het betekent om toe te gaan, gaat Erskine in gesprek met zijn lezers/gehoor. In de eerste plaats met hen die tegenstaan en later met hen die in moedeloosheid verkeren.
Nadat Erskine nut en noodzaak van het gebruik van de middelen heeft behandeld ziet hij nog steeds onwilligen. En daarmee zijn wij gekomen aan het kader van het door Bertiel geplaatste citaat.
Hij vervolgt dan met het volgende: Gij zult mogelijk steeds blijven aanhouden en tegenwerpen: Al de pogingen van een natuurlijk mens zijn steeds maar natuurlijke en zondige daden; zal God dan ooit met zijn almachtige kracht, met de pogingen en werkzaamheden van de natuur samenspannen?
Ik antwoord: Schoon God niet verbonden is om met de pogingen van de natuur samen te spannen, zodanig is nochtans zijn genade, liefde en goedwilligheid jegens de mens op aarde, zodanig is de kracht van zijn begeerte naar onze zaligheid, zulk een welbehagen heeft Hij in het geloven van een zondaar, zulk een achting heeft Hij voor hetgeen Hij zelf geboden heeft, dat wij menigmaal bevinden, dat Hij dadelijk de arme, hulpeloze zondaar in zijn onmachtige pogingen naar de gehoorzaamheid, welke Hij van hem vordert, te hulp komt.
…..
Dan volgt de door Bertiel geciteerde tekst.
Kortom het gaat om het weerleggen/antwoorden van die personen die de oproep van de prediking tegenstaan en naast zich neerleggen met het argument dat zij onmachtig zijn om aan de oproep te voldoen. Die mensen wijst hij op Gods goedheid en Gods gebondenheid aan Zijn geboden. Om dan te besluiten met de aansporing om te volharden in de eerder door hem voorgestelde weg in afhankelijkheid en lijdzaamheid.
De tekst van Erskine kan dus niet als argument dienen om de arminiaanse leer van de zelfwerkzame mens te ondersteunen.