De SGP - een open partij

Piet Puk

Re: De SGP - een open partij

Bericht door Piet Puk »

Bertiel schreef: 08 sep 2023, 13:45 Debóra nu, een vrouw die een profetes was, de huisvrouw van Lappidôth, deze richtte te dien tijde Israël.
Dat klopt, maar was wel een uitzondering. We moeten natuurlijk uitzonderingen niet tot regel gaan verheffen. Daarnaast meen ik dat zij niet zelf regeerde, maar dat zal ik op een rustig moment even nazoeken.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

ze richtte. De kantekening zegt dat ze geen koning of heer was, maar wel het land en de godsdienst!! verdedigde.

Accepteren jullie ook geen koningin?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Bertiel schreef: 08 sep 2023, 13:45 Debóra nu, een vrouw die een profetes was, de huisvrouw van Lappidôth, deze richtte te dien tijde Israël.
Als je heel Richteren 4 leest, zie je dat Debóra in de strijd er niet bij was, maar dat Barak dit heeft geleid. Hij wordt ook genoemd in de galerij van geloofshelden.
Zij werd alleen om advies gevraagd en ze ging weliswaar mee, maar ze trok niet mee ten strijde. Dat is bij andere richters zoals Simson en Gideon wel anders. Dus ik zien dit niet als een argument die het tegendeel kan staven.
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

Bertiel schreef: 08 sep 2023, 13:56 ze richtte. De kantekening zegt dat ze geen koning of heer was, maar wel het land en de godsdienst!! verdedigde.

Accepteren jullie ook geen koningin?
Tussen respecteren en accepteren zit een verschil. Ik vind dat er een koning hoort te zijn(dus accepteren niet), maar respecteer een koningin omdat zij door Gods voorzienigheid op een dergelijke plaats gekomen is. Die hebben we dan de verschuldigde eer en eerbied toe te dragen.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Zeeuw schreef: 08 sep 2023, 13:51
GerefGemeente-lid schreef: 08 sep 2023, 13:44
Ad Anker schreef: 08 sep 2023, 13:29
Ad Anker schreef: 07 sep 2023, 07:49
Zou jij in een paar zinnen duidelijk kunnen maken waarom je pertinent tegen ben? En dan niet: 'Ik geloof dat het Bijbels gezien niet geoorloofd is dat vrouwen actief zijn in de politiek', maar iets meer onderbouwd. Zomaar voor de vuist weg even wat argumenten die jouw stellige uitspraak rechtvaardigen.

Ik vind het dubbelbesluit wanstaltig. Altijd gevonden. We zetten in onze grondslag dat het bijbels gezien niet goed is zijn maar praktisch doen we niet moeilijk. Dat gaat gewoon niet. Maar dat ligt denk ik ook gewoon aan mijn karakterstructuur waar meer afwijkingen voor wat hindernissen zorgen.
@GGlid, zou je hier nog op kunnen antwoorden?
Wel, dat is best duidelijk. Ik lees in het Oude Testament nergens dat er een vrouw was die diende als regeringsleider over Israël. De man is het hoofd van de vrouw. Adam is eerst geschapen en daarna Eva. Vanuit dat perspectief meen ik tegenwoordig dat de vrouw geen leidinggevende positie behoort te hebben in kerk en politiek.
Wel op andere plaatsen?
Nee. Ook niet in de maatschappij.
refomart
Inactief

Bericht door refomart »

GerefGemeente-lid schreef: 08 sep 2023, 14:05
GerefGemeente-lid schreef: 08 sep 2023, 13:44
Ad Anker schreef: 08 sep 2023, 13:29
@GGlid, zou je hier nog op kunnen antwoorden?
Wel, dat is best duidelijk. Ik lees in het Oude Testament nergens dat er een vrouw was die diende als regeringsleider over Israël. De man is het hoofd van de vrouw. Adam is eerst geschapen en daarna Eva. Vanuit dat perspectief meen ik tegenwoordig dat de vrouw geen leidinggevende positie behoort te hebben in kerk en politiek.
Wel op andere plaatsen?
En zo eindigen we met de vrouw als hoofd van het gezin.
GerefGemeente-lid
Verbannen

refomart schreef: 08 sep 2023, 14:17
GerefGemeente-lid schreef: 08 sep 2023, 13:44 Wel, dat is best duidelijk. Ik lees in het Oude Testament nergens dat er een vrouw was die diende als regeringsleider over Israël. De man is het hoofd van de vrouw. Adam is eerst geschapen en daarna Eva. Vanuit dat perspectief meen ik tegenwoordig dat de vrouw geen leidinggevende positie behoort te hebben in kerk en politiek.
Wel op andere plaatsen?
Wat bedoel je precies?
Mannetje

Bericht door Mannetje »

GerefGemeente-lid schreef: 08 sep 2023, 14:05Nee. Ook niet in de maatschappij.
Even wat concrete gevallen, zijn ze volgens jou toelaatbaar?
Een vrouw is onderbouwcoördinator op een basisschool;
Een vrouw stuurt een zorgteam in het verpleeghuis aan;
Een vrouw is hoofd financiële zaken in een bedrijf;
Een vrouw die in de schoonmaakbranche werkt stuurt twee andere vrouwen aan.
- Niet meer zo actief -
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

GerefGemeente-lid schreef: 08 sep 2023, 14:05 Nee. Ook niet in de maatschappij.
Het feit dat in het Bijbel weinig voorbeelden zijn van vrouwen met een leidinggevende rol in de maatschappij, betekent niet automatisch dat dit voor ons een voorbeeld of regel zou moeten zijn. Ik vind dat een nogal simplistische wijze van lezen en interpreteren. In de volken rondom Israël hadden vrouwen een dergelijke rol ook niet, simpelweg omdat het in die tijd allemaal patriarchale samenlevingen waren waarin vrouwen geen of slechts een beperkte juridische status hadden.
HHR

Bericht door HHR »

De teksten over positie van de vrouw moet je lezen in verband van de gemeente en in verhouding met haar eigen man.
Om dit door te trekken naar maatschappelijke posities en ook politiek dan ben je exegetisch aan het rommelen.
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

Mannetje schreef: 08 sep 2023, 14:21
1.Een vrouw is onderbouwcoördinator op een basisschool;
2.Een vrouw stuurt een zorgteam in het verpleeghuis aan;
3.Een vrouw is hoofd financiële zaken in een bedrijf;
4.Een vrouw die in de schoonmaakbranche werkt stuurt twee andere vrouwen aan.
1.Ja
2.Ja
3.Ja
4.Ja
GerefGemeente-lid
Verbannen

Mannetje schreef: 08 sep 2023, 14:21
Een vrouw is onderbouwcoördinator op een basisschool;
Een vrouw stuurt een zorgteam in het verpleeghuis aan;
Een vrouw is hoofd financiële zaken in een bedrijf;
Een vrouw die in de schoonmaakbranche werkt stuurt twee andere vrouwen aan.
Ik versta onder een leidinggevende positie meer iets van directeur-gerelateerde banen, of de allerhoogste posities binnen een bedrijf, instelling of burgerlijke instantie. Kijk, een vrouw die regieverpleegkundige is binnen een ziekenhuis, heeft waarschijnlijk ook nog een directeur boven haar staan. Voor een vrouw die onderbouwcoördinator is, geldt dit ook. En het aansturen van andere collega's is gewoon een praktische zaak binnen het schoonmaakwerk. In diverse branches wordt dit bovendien ook alleen door vrouwen gedaan.
Als je echter over een bepaald onderdeel binnen het bedrijf het zelf voor het zeggen hebt, vind ik dat wel een lastige zaak. Ik zou het werk van iemand die als hoofd van de financiële zaken werkt, meer als een taak voor een man zien. Maar in principe is hier waarschijnlijk ook weer een directeur eindverantwoordelijk.
Laatst gewijzigd door GerefGemeente-lid op 08 sep 2023, 14:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

GerefGemeente-lid schreef: 08 sep 2023, 14:02
Als je heel Richteren 4 leest, zie je dat Debóra in de strijd er niet bij was, maar dat Barak dit heeft geleid. Hij wordt ook genoemd in de galerij van geloofshelden.
Zij werd alleen om advies gevraagd en ze ging weliswaar mee, maar ze trok niet mee ten strijde. Dat is bij andere richters zoals Simson en Gideon wel anders. Dus ik zien dit niet als een argument die het tegendeel kan staven.
Toch was zij degene die de richting bepaalde en aangesteld werd als richter door de Heere
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
refomart
Inactief

Bericht door refomart »

GerefGemeente-lid schreef: 08 sep 2023, 14:20
refomart schreef: 08 sep 2023, 14:17
Wel op andere plaatsen?
Wat bedoel je precies?
Wat ik bedoel is het volgende. Jouw manier van denken leidt ertoe dat alles wordt opgeknipt in kringen: regeren, publieke ruimte, private ruimte. Vervolgens wordt alles opgedeeld in werkzaamheden. Die worden dan langs een (willekeurige?) meetlat gelegd. Op basis daarvan wordt dan vastgesteld: dit is niet voor de vrouw. Weinig inhoud en veel casuïstiek. Je kunt met deze manier van denken eindeloos doorgaan. Dat lijkt mij een zinloze dagbesteding.

Heilzamer lijkt mij om eerst eens goed na te denken wat de verhouding man - vrouw was in het paradijs. Als kernwoorden voor een eerste doordenking:
1 als hulp,
2 niet gezamenlijk maar tegenover elkaar.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

GerefGemeente-lid schreef: 08 sep 2023, 14:38 Ik versta onder een leidinggevende positie meer iets van directeur-gerelateerde banen, of de allerhoogste posities binnen een bedrijf, instelling of burgerlijke instantie. Kijk, een vrouw die regieverpleegkundige is binnen een ziekenhuis, heeft waarschijnlijk ook nog een directeur boven haar staan. Voor een vrouw die onderbouwcoördinator is, geldt dit ook. En het aansturen van andere collega's is gewoon een praktische zaak binnen het schoonmaakwerk. In diverse branches wordt dit bovendien ook alleen door vrouwen gedaan.
Als je echter over een bepaald onderdeel binnen het bedrijf het zelf voor het zeggen hebt, vind ik dat wel een lastige zaak. Ik zou het werk van iemand die als hoofd van de financiële zaken werkt, meer als een taak voor een man zien. Maar in principe is hier waarschijnlijk ook weer een directeur eindverantwoordelijk.
Dan kunnen vrouwen elke baan aannemen die ze ambiëren. In onze samenleving is er in elke functie sprake van een bepaalde gezagsverhouding. Zelfs een CEO heeft verantwoording af te leggen aan de raad van commissarissen.
Plaats reactie