Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Dat geldt voor veel predikanten, ook evangelisten trouwens. Het is een tamelijk eenzame positie, waarbij je collega's slechts incidenteel ontmoet.
- Delftenaar
Daarom zou het goed zijn als er een jaarlijkse predikantconferenntie is. Dan kunnen de banden aangehaald worden en is er ruimte voor onderling gesprek c.q. discussie.
Die is er ook, ja.Delftenaar schreef: ↑07 sep 2023, 15:04 Daarom zou het goed zijn als er een jaarlijkse predikantconferenntie is. Dan kunnen de banden aangehaald worden en is er ruimte voor onderling gesprek c.q. discussie.
-
- Verbannen
"Ds. Van Krimpen gaf aan af te zien van een interview in ons blad", aldus de Saambinder van vandaag.Tiberius schreef: ↑05 sep 2023, 19:40Een man die wars is van allerlei flauwekul. Dat mag ik wel.HHR schreef: ↑05 sep 2023, 19:32
Eens.
Een authentieke prediker, waar je het bij het beluisteren van zijn preken soms van harte mee oneens kan zijn (komt mi door hoe hij 'gebakerd' is en het "vastzitten in zijn bubbel"), maar hij is wel puur. En kan op een Evangelische wijze heen wijzen naar Christus.
Begrijpelijk dat hij niet ingaat op verzoek voor een interview. Dominees zijn ook maar mensen die zo opstijgen.
+1GerefGemeente-lid schreef: ↑07 sep 2023, 20:22"Ds. Van Krimpen gaf aan af te zien van een interview in ons blad", aldus de Saambinder van vandaag.Tiberius schreef: ↑05 sep 2023, 19:40Een man die wars is van allerlei flauwekul. Dat mag ik wel.HHR schreef: ↑05 sep 2023, 19:32
Eens.
Een authentieke prediker, waar je het bij het beluisteren van zijn preken soms van harte mee oneens kan zijn (komt mi door hoe hij 'gebakerd' is en het "vastzitten in zijn bubbel"), maar hij is wel puur. En kan op een Evangelische wijze heen wijzen naar Christus.
Begrijpelijk dat hij niet ingaat op verzoek voor een interview. Dominees zijn ook maar mensen die zo opstijgen.
Mooi hoor! 'k Zou me als ds. Schot zijnde er misschien wat opgelaten bij voelen, affijn, diens keuze mag er ook zijn.GerefGemeente-lid schreef: ↑07 sep 2023, 20:22"Ds. Van Krimpen gaf aan af te zien van een interview in ons blad", aldus de Saambinder van vandaag.Tiberius schreef: ↑05 sep 2023, 19:40Een man die wars is van allerlei flauwekul. Dat mag ik wel.HHR schreef: ↑05 sep 2023, 19:32
Eens.
Ja, en bij dat laatste leg ik toch de vinger. Is het dan elkaar als vrienden onderling deze toch behoorlijk aanzienlijke taak binnen het kerkverband gunnen? Dan komen predikanten die in een meer geïsoleerde positie zitten (en dat niet eens op grond van hun prediking) nooit aan de beurt.Erskinees schreef: ↑07 sep 2023, 08:22 Ik heb juist wel eens begrepen dat de gemiddelde GG dominee vrij weinig echte vriendschappelijke contacten heeft met andere predikanten. Komt ook door de drukte van de job. Er zijn wel vriendengroepjes, en toevallig zit een daarvan grotendeels in het curatorium.
Weten insiders eigenlijk of het "gewild" is bij predikanten om voorgedragen te worden voor het curatorium? Een heel enkele keer krijg ik bij toespraken bij intredes nl. weleens het gevoel van een open sollicitatie, met name wanneer kandidaten intrede doen en de kerkelijk leiders ruim vertegenwoordigd zijn. Is een gevoel, dat geef ik gelijk toe.
Zoals ds. van Krimpen doet heeft mijn waardering. Ik vraag me altijd af bij een interview (bijv. ds. Schot) wiens eer men op het oog heeft. Een krant of weekblad moet natuurlijk niet vragen en een predikant al helemaal niet.
Dat is de kwaal van onze gezindte: kijken hoe een ander doet. Beide predikanten hebben daar dus blijkbaar geen last van, wat een zegen is. Beide zijn authentiek; in het geven van een interview en het afzien daarvan. Het is allebei helemaal goed.
-
- Verbannen
Die indruk heb ik totaal niet. Zomers zitten ze hier in de buurt allemaal op een kluitje bij elkaar.Erskinees schreef: ↑07 sep 2023, 08:22 Ik heb juist wel eens begrepen dat de gemiddelde GG dominee vrij weinig echte vriendschappelijke contacten heeft met andere predikanten. Komt ook door de drukte van de job. Er zijn wel vriendengroepjes, en toevallig zit een daarvan grotendeels in het curatorium.
-
- Verbannen
Daar ben ik het dus niet mee eens. Waarom moet er een uitgebreid interview komen van een predikant? Ik begrijp wel dat een krant de pagina's vol wil krijgen, maar er zijn nuttiger zaken te vermelden.
Vind ik niet. Ik vind dat heel interessant, als je maar de juiste vragen stelt. Ik zou het wel leuk vinden als er een serie Zomergasten zou komen met predikanten.
Mijn probleem is vaak dat de vragen zo obligaat of zelfs dom zijn. Daar heb ik dan weer wat minder mee.
Mijn probleem is vaak dat de vragen zo obligaat of zelfs dom zijn. Daar heb ik dan weer wat minder mee.
-
Vraag en aanbod. In de krant staan staan artikel die minder goed gelezen worden.
De interviews met deze predikanten staan meestal in de top-5 meest gewaardeerde en/of -gelezen artikelen op de website van het RD. Het geeft te denken. Want echt nuttige inhoud kom ik er zelden in tegen.