Kerstversieringen

Eva

Bericht door Eva »

jacob schreef:
Afgewezen schreef:Willen we echt 'principieel' zijn, dan moeten we helemaal geen kerstfeest vieren. Ons kerstfeest is een kerstening van het heidense feest van de zonnewende. Daar komt ook de (kerst)boom als teken van het nieuwe leven en het vruchtbaarheidsteken vandaan.
Ook het vele eten en drinken rond die tijd is een oude Germaanse gewoonte. Tja.
Willen we heel principieel zijn, dan moeten we ook onze weekdagen een andere naam geven.
Hoe ver moet je daarin gaan?
Ik vind persoonlijk het kerkelijk jaar (met de kerk wereldwijd volgens mij) een mooie instelling. Kaarsen als symbolen van licht, vind ik ook niet verkeerd. En een kerstboom vind ik gewoon heel mooi.
Symboliek in een kerk vind ik prachtig, een kruis bijvoorbeeld.
Zo vind ik ook het gebruik van liturgische kleuren wel iets hebben (alleen vind ik zo'n sjerp nou weer niet nodig, maar zo'n kleed dat van de preekstoel afhangt, ja).

Mag ik hier uit concluderen dat jij een kerstboom zo in de huiskamer zou zetten?

.
Nounou Jacob, als we alles wat we mooi vinden in de kamer moeten zetten ;)
Marnix

Bericht door Marnix »

memento schreef:
refo schreef:Nou zeg, ik mag toch zeker wel eten?! Of is dat ook al verkeerd?
Tuurlijk mag je wel eten. Alleen, als de sfeer de overhand krijgt, blijft er weinig over van 'kerst'. En hoevelen zien er niet uit naar kerst, zonder dat ze uitzien naar het Kerstkind. Natuurlijk, we gaan naar de kerk (al is het niet met tegenzin, of omdat 'het hoort', dan wel omdat het wel mooi is om dat romantische verhaal van dat kleine kindje in de stal van Bethlehem, inclusief wat wijzen en herdertjes, te horen), maar waar is Jezus in dit alles? Zou ons hart niet met Hem bezig moeten zijn, als we Zijn geboorte gedenken?

Nee, ik blijf het gek vinden: Het Brood des Levens nam genoegen met een beestenstal, en wij (die Zijn volgelingen zouden moeten zijn) baden ons tijdens de gedenkdag van Zijn nederige geboorte nog eens extra in de weelde. En eten ons vol met lekkernijen, in plaats van dat we begeren met dat Hemelse Brood verzadigd te worden...
Toch even een eerdere reactie erbij halen die ik nog niet had gezien. Wil het feit dat Jezus in een stal, in een voederbak geboren werd, nou zeggen dat wij dus ook maar kerst in grote armoede moeten vieren? Waarom mogen we hier, met de mogelijkheden die we hebben (en die Jozef en Maria niet hadden) dat niet vieren met een goede maaltijd bijvoorbeeld? Wat zou Jezus van ons vragen? Dat we met z'n allen tijdens de kerkdiensten de verwarming moeten uitlaten omdat er in de stal ook geen centrale verwarming was? Om eens een nachtje op de harde grond te liggen omdat een kribbe misschien ook niet ideaal lag? Of zou Hij blij zijn als mensen die feest vieren en ons vragen om de essentie ervan niet uit het oog te verliezen zonder daarmee een luxe maaltijd te verliezen?
Marnix

Bericht door Marnix »

Afgewezen schreef:Willen we echt 'principieel' zijn, dan moeten we helemaal geen kerstfeest vieren. Ons kerstfeest is een kerstening van het heidense feest van de zonnewende. Daar komt ook de (kerst)boom als teken van het nieuwe leven en het vruchtbaarheidsteken vandaan.
Ook het vele eten en drinken rond die tijd is een oude Germaanse gewoonte. Tja.
Willen we heel principieel zijn, dan moeten we ook onze weekdagen een andere naam geven.
Hoe ver moet je daarin gaan?
Ik vind persoonlijk het kerkelijk jaar (met de kerk wereldwijd volgens mij) een mooie instelling. Kaarsen als symbolen van licht, vind ik ook niet verkeerd. En een kerstboom vind ik gewoon heel mooi.
Symboliek in een kerk vind ik prachtig, een kruis bijvoorbeeld.
Zo vind ik ook het gebruik van liturgische kleuren wel iets hebben (alleen vind ik zo'n sjerp nou weer niet nodig, maar zo'n kleed dat van de preekstoel afhangt, ja).
Precies :) Beter goed gejat dan slecht verzonnen toch? :)
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Marnix schreef: Wil het feit dat Jezus in een stal, in een voederbak geboren werd, nou zeggen dat wij dus ook maar kerst in grote armoede moeten vieren?
Het is sowieso goed om weer eens te bedenken dat het kerstverhaal vaak in een zwaar geromantiseerde versie wordt verteld.

Nergens staat dat de engelen het "Ere zij God" hebben gezongen. "Zeggend", staat er, niet "zingend".

Jozef en Maria worden vaak afgeschilderd als een paar arme, berooide mensjes. Maar een timmerman was in die tijd een ambachtsman die een behoorlijk inkomen had, een vakman.

Dat er voor Jozef en Maria geen plaats was in de herberg, was een logisch gevolg van het feit dat het plaatsje Bethlehem uitpuilde van de mensen die vanwege de volkstelling naar hun vaderstad moesten komen. Van vijandschap is in de Bijbel geen sprake.

Geboren in een stal? Die stal wordt nergens genoemd, die heeft men erbij verzonnen omdat die kribbe synoniem zou zijn met de voerbak voor de dieren. Maar was de kribbe zo'n ordinaire voerbak?

Het wikkelen in doeken was evenmin een teken van armoede: het was normaal om een kind in te wikkelen. Alleen bij vondelingen gebeurde dat niet (Ez. 16: 4), maar Jezus kwam niet als vondeling ter wereld. Maria had de wikkeldoeken bij zich toen ze op pad gingen naar Bethlehem. De geboorte was goed voorbereid.

De herders vonden geen halfgod, zij vonden het Kind - via het gehoorde Woord.

De wijzen uit het oosten waren geen koningen, nergens lees je dat het er drie waren. Zij kwamen ook niet in de stal: toen de wijzen in Bethlehem arriveerden, woonden Jozef en Maria met het Kind allang in een huis. Om dat Kind te vinden, hoefden ze ook niet die ster te volgen: ze wisten al dat ze in Bethlehem moesten zijn. De ster ging hen vóór, maar de bestemming was de wijzen al bekend.

Kortom, veel van ons kerstgevoel is menselijk verdichtsel, sfeermakerij die niet uit de Bijbel afkomstig is.
Gabrielle

Bericht door Gabrielle »

Helder Hendrikus.

Mede daarom mijn afkeer van vele kerstvieringen
Die het vatten kan, die vatte het ( tukker blijkbaar niet)
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

...ik ben er nog stil van....

maar volgens mij zijn er maar weinigen die begrijpen wat ik bedoel, want het meest gaat hier toch steevast over kerstbomen en kalkoenen...
Misschien zit ik voor passende symboliek wel op een verkeerd forum :roll:
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Kerkelijke symbolen , niet precies wat je bedoelt, maar wel interessant om kennis van te nemen.
Marnix

Bericht door Marnix »

Hendrikus schreef:
Marnix schreef: Wil het feit dat Jezus in een stal, in een voederbak geboren werd, nou zeggen dat wij dus ook maar kerst in grote armoede moeten vieren?
Het is sowieso goed om weer eens te bedenken dat het kerstverhaal vaak in een zwaar geromantiseerde versie wordt verteld.

Nergens staat dat de engelen het "Ere zij God" hebben gezongen. "Zeggend", staat er, niet "zingend".

Jozef en Maria worden vaak afgeschilderd als een paar arme, berooide mensjes. Maar een timmerman was in die tijd een ambachtsman die een behoorlijk inkomen had, een vakman.

Dat er voor Jozef en Maria geen plaats was in de herberg, was een logisch gevolg van het feit dat het plaatsje Bethlehem uitpuilde van de mensen die vanwege de volkstelling naar hun vaderstad moesten komen. Van vijandschap is in de Bijbel geen sprake.

Geboren in een stal? Die stal wordt nergens genoemd, die heeft men erbij verzonnen omdat die kribbe synoniem zou zijn met de voerbak voor de dieren. Maar was de kribbe zo'n ordinaire voerbak?

Het wikkelen in doeken was evenmin een teken van armoede: het was normaal om een kind in te wikkelen. Alleen bij vondelingen gebeurde dat niet (Ez. 16: 4), maar Jezus kwam niet als vondeling ter wereld. Maria had de wikkeldoeken bij zich toen ze op pad gingen naar Bethlehem. De geboorte was goed voorbereid.

De herders vonden geen halfgod, zij vonden het Kind - via het gehoorde Woord.

De wijzen uit het oosten waren geen koningen, nergens lees je dat het er drie waren. Zij kwamen ook niet in de stal: toen de wijzen in Bethlehem arriveerden, woonden Jozef en Maria met het Kind allang in een huis. Om dat Kind te vinden, hoefden ze ook niet die ster te volgen: ze wisten al dat ze in Bethlehem moesten zijn. De ster ging hen vóór, maar de bestemming was de wijzen al bekend.

Kortom, veel van ons kerstgevoel is menselijk verdichtsel, sfeermakerij die niet uit de Bijbel afkomstig is.
Over de overromantisering van het kerstfeest heb ik de afgelopen jaren meerdere preken gehoord, dus dat wordt niet vergeten :)

Volgens mij was een kribbe overigens wel een voerbak... of die in een stal stond weet ik niet... misschien niet.... wat maar weer bewijst dat Jezus niet midden in de winternacht geboren werd :)
Miscanthus

Hendrikus schreef:Kerkelijke symbolen , niet precies wat je bedoelt, maar wel interessant om kennis van te nemen.
zeker interessant, bedankt Hendrikus!
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Miscanthus schreef:
Hendrikus schreef:Kerkelijke symbolen , niet precies wat je bedoelt, maar wel interessant om kennis van te nemen.
zo zie je maar weer, waar de Heuvelrug al niet goed voor is :lol:
Eppie

Bericht door Eppie »

Miscanthus schreef: Het gaat erom dat symboliek ergens voor staat en dat moet duidelijk zijn voor iedereen.
Als je het zo ziet, is de beste symboliek die we bij kerst aanschaffen [of van zolder halen] géén symboliek. Nemen we kerstbomen/stukjes/kransen/tulbanden/broden en wat dies meer zij, moeten we mét de 'wereld'in de rij staan. Doen we niet aan symboliek met de kerst dan krijgen we daar vragen over [zelfs van geloofsgenoten zie deze topic] en kunnen we dus over de echte kerstgebeurtenis vertellen.

Dit neemt niet weg dat ik niet tegen kerstversieringen ben, een boom met lichten doet mij teveel denken aan de kerstnachtdienst van onze voorvaderen de Germanen dus die hebben we zowieso niet. Een ieder zij ook in deze voor zijn eigen gemoed verzekerd. Maar het moet niet zo zijn [dit hoorde ik persoonlijk] dat kinderen langs de huizen lopen en de mensen die een boom in huis hadden als goddeloos uitmaakten.
Als verder het weer en de omstandigheden een beetje meezitten zal ik jullie vertellen hoe in Oekraïne bij de baptisten kerst wordt gevierd.
Miscanthus

Eppie schreef:
Miscanthus schreef: Nemen we kerstbomen/stukjes/kransen/tulbanden/broden en wat dies meer zij, moeten we mét de 'wereld'in de rij staan.
AAAARGH! dit bedoel ik dus niet met symboliek :x
Als verder het weer en de omstandigheden een beetje meezitten zal ik jullie vertellen hoe in Oekraïne bij de baptisten kerst wordt gevierd.
Hier ben ik weer wel erg benieuwd naar.... :roll:
Marnix

Bericht door Marnix »

Eppie schreef:
Miscanthus schreef: Het gaat erom dat symboliek ergens voor staat en dat moet duidelijk zijn voor iedereen.
Als je het zo ziet, is de beste symboliek die we bij kerst aanschaffen [of van zolder halen] géén symboliek. Nemen we kerstbomen/stukjes/kransen/tulbanden/broden en wat dies meer zij, moeten we mét de 'wereld'in de rij staan. Doen we niet aan symboliek met de kerst dan krijgen we daar vragen over [zelfs van geloofsgenoten zie deze topic] en kunnen we dus over de echte kerstgebeurtenis vertellen.
Als het hebben van een kerstboom voor iemand een blokkade is om anderen de goede boodschap van kerst te vertellen, moet die zeker geen kerstboom in huis nemen. Daarin ben ik het helemaal met je eens.

Ik hoop dat wij dit jaar wel weer een kerstboom hebben. Lekker sfeervol, die lampjes en zo.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Een beetje off-topic binnen deze thread, maar ik vond 'm te mooi om niet door te geven:

EEN KRIBBE VAN NIKS... ! ?

...en legde Hem neder in de kribbe... Lukas 2 : 7m

Op schilderijen en zo
is er van Jezus’ kribbe,
vaak een aardig wiegje gemaakt
En zo te zien ligt Hij er dan
-hoewel geboren in een stal-
redelijk comfortabel bij.
Eerlijk gezegd
is het daarmee mooier gemaakt
dan het in werkelijkheid was.
Of het kerstevangelie
daar ook mooier van wordt,
betwijfel ik echter…

Nee, die kribbe
was geen veredelde wieg.
Het was niet meer dan
een uitholling in de grond
voor het voer van de beesten.
’t Is ook zeer onwaarschijnlijk
dat daar stro of zo in gelegen heeft.
Uitgeput van de bevalling
Viel Maria’s oog op die plek
om haar kind even te slapen te leggen
't Was het beste
die ze op dat ogenblik vinden kon.
't Moet maar, zal ze gedacht hebben.

Achter dit toevallige gebeuren
zat echter de regie van de hemel.
Het was God Zelf
die deze plek had opgenomen
in het scenario van deze nacht….
Hoe ik dat zo zeker weet?
Nou van die engel,
die in Gods Naam
tegen de herders moet zeggen
dat juist dit hét teken is:
Gij zult het Kindeke vinden
… liggende in de kribbe!

Is het niet bij de beesten af?
Dat de Zoon van God
daar werd nergelegd?
Ja… en toch!

t’ Is ook vol van genade
Kijk maar, hoe Hij daar ligt.
Lager bij de grond kan het niet.
En komt Hij ons juist zó niet heel nabij?
Hoe ik ook aan de grond zit,
aan de grond voor God
Hij is daar ook…!

Ik ben zo blij
dat Hij niet in zo'n kribbe ligt
zoals die vaak geschilderd is.
net één meter of zo boven mij.
Want dan zou het kunnen gebeuren
dat ik er toch net niet bij kan.
Omdat ik voor mijn gevoel
dieper ben gezonken, dan Hij afdaalt.
Nee, God zij dank, is het net andersom!
Zoals Hij daar ligt
gaat Hij dieper dan ik ooit zitten kan.
Hij ligt als het ware onder mij.
Ik kan mijn hele handel
zo op Hem afschuiven...!

Deze kribbe
die uitholling in de vloer,
is niets anders dan een voorbode
van het kruis,
en van de afgrond
waarin Hij toen verzonk: van God verlaten.
Hij voor ons… opdat wij nimmermeer
van God verlaten zouden worden….

Die kribbe is ook
de meest uitnodigende plek.
Het is een plaats waar ieder komen mag.
Zelfs herders,
die doorgaans nergens welkom waren,
konden daar zomaar in en uit lopen.
Blijkbaar wilde God die nacht
het minste volk over de vloer hebben.
Bij Jezus…
Eigenlijk is er maar één hindernis.
Dat je er te goed voor bent
om naar die stal te gaan,
Dat het je net een beetje
te armoedig is allemaal.

Zalig echter,
wie er niet te groot voor is
om door de knieën te gaan.
Te buigen voor Hem.
die nog dieper ging
En te bidden: Kyrie eleison…
Ontferm u Heer!

Er is nog iets
Met dat God Jezus
in die kribbe liet leggen,v bezorgde Hij Hem
a.h.w. bij die herders thuis….
Niets anders doet Hij vandaag.
In de bijbel
legt God zijn Jezus
en al het heil in Hem
vlak voor je op tafel.
Onder handbereik.
Wie biddend de vinger legt
bij die veelbelovende woorden,
zal gezegend worden met
genade na genade….

Nog één keer
kijk ik naar Jezus zoals Hij daar ligt,
in die uitholling op de harde grond.
Het lijkt wel
alsof Hij tegen de vlakte ligt…
Eén met ons
die o zo vaak tegen de vlakte gaan.
Door ziekte en zorg,
door moeite en verdriet,
door verlies en eenzaamheid.
Jezus bleef er niet boven zweven.
Nee, Hij kwam er in,
van het begin af aan.
En Hij ging er doorheen
door al onze misère en pijn,
totdat Zijn dode lichaam uiteindelijk
in een uitgeholde rots werd gelegd…
Het eindigde zoals het begon…
Nee, toch niet, want Hij stond op.
Van die harde grond.
Weg uit dat kille graf
En voer op naar de Hoge.
En vandaar belooft Hij
aan ieder die voor Hem boog:
waar Ik nu ben
zult u ook zijn…
Ere zij God in de Hoge!

P.J. Visser

http://www.bethlehemkerk-denhaag.nl/
vlinder

Bericht door vlinder »

Hendrikus schreef:
Miscanthus schreef:
zo zie je maar weer, waar de Heuvelrug al niet goed voor is :lol:
Mooie site, maar hij doet bij mij erg lang over het laden.....
Hij is wel erg mooi. Soms weet je de symboliek ergens niet achter.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Plaats reactie