In mijn jeugd werd daar Prof Wisse gelezen. Ik denk dat dat een CGK zaadje in mijn hart geplant heeft...pierre27 schreef:Bij ons in Scherpenzeel zeker!
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Een verheugend artikel:
https://www.rd.nl/artikel/1032870-ds-a- ... t-aambeeld
Ach, het leven loopt zoals het loopt, de koers van je pa zal daar ongetwijfeld ook aan bij gedragen worden. Mooi te merken hoeveel waardering die man heeft bij diverse mensen.helma schreef: ↑02 sep 2023, 08:36In mijn jeugd werd daar Prof Wisse gelezen. Ik denk dat dat een CGK zaadje in mijn hart geplant heeft...pierre27 schreef:Bij ons in Scherpenzeel zeker!Bruna schreef: ↑02 sep 2023, 08:31Lezen ze in de GG ook van buiten de GG?GerefGemeente-lid schreef: ↑02 sep 2023, 00:29
Dat het niet meer alleen GGiN is wat er gelezen wordt. Dat vind ik positief.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
- FlyingEagle
Yep, Maarten Luther, Calvijn, Boston, Jonathan Edwards, M'Cheyne, SmytegeltBruna schreef:Lezen ze in de GG ook van buiten de GG?GerefGemeente-lid schreef: ↑02 sep 2023, 00:29Dat het niet meer alleen GGiN is wat er gelezen wordt. Dat vind ik positief.Simon0612 schreef: ↑02 sep 2023, 00:07Ja dat weet ik, wat bedoel je hiermee te zeggen?GerefGemeente-lid schreef: ↑01 sep 2023, 23:54 In de GGiN lezen ze ook van o.a. de predikanten du Cloux, Lamain, Van Reenen, Smijtegelt en anderen.
-
- Verbannen
Waarom vindt je het verheugend?DDD schreef: ↑02 sep 2023, 11:08 Een verheugend artikel:
Bruna schreef: ↑02 sep 2023, 08:31Lezen ze in de GG ook van buiten de GG?GerefGemeente-lid schreef: ↑02 sep 2023, 00:29Dat het niet meer alleen GGiN is wat er gelezen wordt. Dat vind ik positief.Simon0612 schreef: ↑02 sep 2023, 00:07Ja dat weet ik, wat bedoel je hiermee te zeggen?GerefGemeente-lid schreef: ↑01 sep 2023, 23:54
In de GGiN lezen ze ook van o.a. de predikanten du Cloux, Lamain, Van Reenen, Smijtegelt en anderen.
Nee... In onze gemeente lezen ze niet van buiten de GerGem maar ook niet zo veel de overleden predikanten maar van de huidige predikanten... En van na de scheuring...
Binnen de GG mogen er in de eredienst geen preken gelezen worden van predikanten van buiten het kerkverband. (buiten oudvaders om uiteraard)
Tijdens kerkvisitatie kan er ook naar gevraagd worden.
Al wordt een preek van F. Bakker of G. Wisse soms oogluikend toegestaan.
Overigens begrijp ik dat wel. Als er geen afspraken zijn voor kanselruil is het logisch dat je met leespreken ook die lijn volgt.
Maar het zou te hopen zijn dat ook de GG eens na gaat denken over kanselruil.
Overigens begrijp ik dat wel. Als er geen afspraken zijn voor kanselruil is het logisch dat je met leespreken ook die lijn volgt.
-
Gezien het grote en brede aanbod preken zie ik geen noodzaak/reden om preken van dominees buiten het kerkverband te lezen. Door de weeks hebben de leden genoeg mogelijkheden om weekdiensten van andere kerken te bezoeken en/of preken terug te luisteren.
Ik heb het al vaker verteld. Jaren geleden werd er een preek gelezen die me bijzonder trof. Maar de gebruikelijke mededeling "De gelezen predikatie was van..." bleef achterwege, heel opmerkelijk. De volgende morgen kwam ik de desbetreffende ouderling tegen. Ik vroeg hem van wie die mooie preek was die hij gisteren had gelezen. "Ach jongen, da's niet zo belangrijk, als het Woord maar z'n kracht doet". Hij wilde het duidelijk niet zeggen. Het duurde meer dan een jaar voor ik erachter kwam dat het ging om een preek van ds. F. Bakker over de verloren zoon: Vader, ik heb gezondigd.HHR schreef: ↑02 sep 2023, 17:25 Binnen de GG mogen er in de eredienst geen preken gelezen worden van predikanten van buiten het kerkverband. (buiten oudvaders om uiteraard)
Oogluikend toegestaan, zegt HHR. Of gewoon niet zeggen van wie de preek is

~~Soli Deo Gloria~~
Wanneer is dat besluit genomen? Ik heb het eens eerder ergens gelezen maar daar ben ik nog niet achter.HHR schreef: ↑02 sep 2023, 17:25 Binnen de GG mogen er in de eredienst geen preken gelezen worden van predikanten van buiten het kerkverband. (buiten oudvaders om uiteraard)
Wel, om allerlei redenen. De antwoorden over het onderwijs spreken me aan. De podcasts die worden genoemd.GerefGemeente-lid schreef: ↑02 sep 2023, 14:33Waarom vindt je het verheugend?DDD schreef: ↑02 sep 2023, 11:08 Een verheugend artikel:
Er zijn ook wel dingen waar ik zorgen bij heb, maar dat is dan niet zozeer naar aanleiding van dit artikel. Ik blijf mij verrassen over (geloofs)leven bij signalen van buiten. Ik doe dat soms ook, maar ik heb het gevoel dat dit alleen nodig is vanwege ongeloof. Maar bij predikanten uit de GG lijkt het soms wel Gods normale weg te zijn.
Toch vraag ik mij af of al die buitengewone ingrepen niet vooral nodig zijn als je niet eenvoudig doet wat God in zijn Woord zegt. Maar dat is een discussiepunt apart.
-
- Verbannen
N.a.v. de discussie over het ruimtegebrek in Ede, is het tweetal van Wageningen wel interessant...
Ik zou niet graag overstappen, maar er is in Arnhem ook nog plaats genoeg.
- FlyingEagle
Geen idee waarom. Ledental is gelukkig nu vrij stabiel.GerefGemeente-lid schreef:N.a.v. de discussie over het ruimtegebrek in Ede, is het tweetal van Wageningen wel interessant...
- FlyingEagle
Ja maar dat is toch wel weer een eindje rijden.FlyingEagle schreef:Geen idee waarom. Ledental is gelukkig nu vrij stabiel.GerefGemeente-lid schreef:N.a.v. de discussie over het ruimtegebrek in Ede, is het tweetal van Wageningen wel interessant...