Herziene Statenvertaling

Mistig

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door Mistig »

Floppy schreef: 30 aug 2023, 10:56
Tom schreef: 30 aug 2023, 10:52 Hete hoofden, koude harten. Ik maak me n.a.v. de reacties (en zeker de eerste petitie) wel zorgen over de toekomst van mijn eigen kerkverband. Nu wil ik hier geen GG-topic van maken. Maar als ik zie hoe breed de HSV al gebruikt wordt in mijn eigen gemeente, dan moet dit in de linkerflank GG nog groter zijn. Vervolgens moet in de eredienst alles exclusief SV zijn omdat de synode dat ooit besloten heeft. Dat kan niet lang goed gaan. Zo creeer je twee werelden voor jongeren. Mijn ideaalbeeld is het gebruik van SV en HSV naast en door elkaar. Maar of dat gaat gebeuren? Ik voorzie eerder een kerkscheuring.
Als men nu maar eens gewoon kerkbreed zou accepteren dat mensen de HSV gebruiken zonder dat gelijk te verketteren. Dan kan je prima in de eredienst de SV als regel blijven hanteren.
Zo gebeurt dat in onze gemeente (HHK) en dit hele HSV/SV geruzie is bij ons totaal niet aan de orde.
Bij ons ook niet hoor. Het is helemaal niet nodig.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
tja

Bericht door tja »

Kan iemand nagaan of deze discussie ook speelt in Nigeria, of Afghanistan oid? Of zijn de zorgen daar meer wezenlijk? Vanwege de taal barierre is het mij niet mogelijk. Maar misschien zijn er hier mensen die dit weten.
Anselmus

Bericht door Anselmus »

tja schreef: 30 aug 2023, 12:05 Kan iemand nagaan of deze discussie ook speelt in Nigeria, of Afghanistan oid? Of zijn de zorgen daar meer wezenlijk? Vanwege de taal barierre is het mij niet mogelijk. Maar misschien zijn er hier mensen die dit weten.
Daar zijn ze al blij als ze een vertaalde bladzijde van een vertaalwerkster krijgen. Lees bijvoorbeeld het boek van Anne van der Bijl (Gods Smokkelaar). Dan staat het plaatsvervangende schaamrood op je wangen om wat er nu in de refodoom gebeurt.
Fides Quaerens Intellectum
HHR

Bericht door HHR »

Mistig schreef: 30 aug 2023, 12:04
Tom schreef: 30 aug 2023, 10:52 Hete hoofden, koude harten. Ik maak me n.a.v. de reacties (en zeker de eerste petitie) wel zorgen over de toekomst van mijn eigen kerkverband. Nu wil ik hier geen GG-topic van maken. Maar als ik zie hoe breed de HSV al gebruikt wordt in mijn eigen gemeente, dan moet dit in de linkerflank GG nog groter zijn. Vervolgens moet in de eredienst alles exclusief SV zijn omdat de synode dat ooit besloten heeft. Dat kan niet lang goed gaan. Zo creeer je twee werelden voor jongeren. Mijn ideaalbeeld is het gebruik van SV en HSV naast en door elkaar. Maar of dat gaat gebeuren? Ik voorzie eerder een kerkscheuring.
Als men nu maar eens gewoon kerkbreed zou accepteren dat mensen de HSV gebruiken zonder dat gelijk te verketteren. Dan kan je prima in de eredienst de SV als regel blijven hanteren.
Zo gebeurt dat in onze gemeente (HHK) en dit hele HSV/SV geruzie is bij ons totaal niet aan de orde.
Zo ook bij ons.
Niemand kijkt elkaar aan of probeert de ander te overtuigen.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Zita schreef: 30 aug 2023, 09:45 Vanmorgen gepeild in mijn klas. Eentje had de petitie zeer van harte ondertekend. HSV is duivelswerk. Twee anderen onploften toen bijna, want waarom zou je zo'n petitie tekenen. De rest zei: 'Waar gaat dit over?' En toen ik het had toegelicht: 'Nou ja zeg. Fijn toch als mensen uit de Bijbel lezen?' En een paar zeiden: 'In mijn kerk lezen ze een heel andere vertaling.'
En toen begon ik de dag met een dagopening, waarbij ik weer blij was dat het Woord openging.
Juist.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

elbert schreef: 30 aug 2023, 11:53 Dit gedoe over de HSV doet me denken over het gedoe (het psalmenoproer) dat er was toen de psalmberijming van 1773 werd ingevoerd.
Het beste lijkt me om te accepteren dat er verschillen zijn en dat we leren daarmee om te gaan.
Volkomen off topic in dit kader, maar toch: het psalmenoproer ging niet over de berijming van 1773, maar over de invoering van de korte zingtrant.
Vest op Wikipedia geen betrouwen. Als daar gesproken wordt van een "ritmische psalmberijming" is toch al duidelijk dat dit geen deugdelijke informatie is.
Laatst gewijzigd door Hendrikus op 30 aug 2023, 13:46, 1 keer totaal gewijzigd.
~~Soli Deo Gloria~~
Chrisje72

Bericht door Chrisje72 »

GerefGemeente-lid schreef:
Refiosi schreef: 30 aug 2023, 09:23
Ad Anker schreef: 30 aug 2023, 09:18
Refiosi schreef: 30 aug 2023, 09:11 Onze gezindte is ziek. De ootmoedigheid, voorzichtigheid en de liefde (wat toch vruchten des Geestes zijn) ontbreken aan alle kanten.
Klopt. En dat uit zich in het ondertekenen van een rammelende petitie.

Ik begrijp de verwarring wel bij sommigen na dit besluit. Van een insider (docent van één van de bewuste scholen) begrijp ik dat het SV gebruik onder leerlingen heel klein is. Het overgrote deel gebruikt de HSV. Bij docenten idem dito. Vaak werd er al tweetalig lesgegeven, dus beide vertalingen op een digibord etc.
Ik heb v.w.b. mijn kerkelijke gemeente geen flauw idee hoe het zit met HSV gebruik. Eerlijk gezegd ken ik niemand die de HSV gebruikt. Dus vandaar mijn begrip voor de schok en de verwarring. Maar wellicht leef ik ook onder een steen wat dat betreft.
ik vrees dat Docenten de boel overdrijven. Je ziet in de uitslag van de enquête ook een enorme afwijking ten opzicht van de percentages van gebruik HSV bij ouders en kinderen tov de docenten. Ik geloof dat 70% van de docenten hem gebruikt. Ouders en kinderen rond de 50%.

De leerlingen die ik spreek zeggen: ik ken niemand in mijn klas met de HSV.

Ik snap er niks van.

Je meldt je kind toch aan op een school waar de Statenvertaling wordt gebruikt? Je gaat toch werken op een school waar de Statenvertaling wordt gebruikt? Waarom veranderen? Een school is toch geen democratie? Er is nu een nipte meerderheid voor HSV (is dat trouwens zo) dus gelijk maar aanpassen.

En wat zegt het over docenten als ze zelf al niet meer in staat zijn om een stukje uitleg aan de Statenvertaling te geven? Je brengt nu heel wat mensen in gewetensnood.
Eens. @Ad Anker zegt notabene zelf dat in zijn eigen kerkelijke gemeente hij niemand kent die de HSV gebruikt. En de gemeente waar hij toe behoort is een gemiddelde van wat zich in de Hoekse Waard aan (O)GG(iN) bevindt.

Ik zie in de ondertekeningen namelijk diverse inwoners uit plaatsen in de Hoekse Waard en de Alblasserwaard. Daar bevinden zich Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland, Gereformeerde Gemeenten in Nederland, met flink wat jeugd. In diverse plaatsen in de Hoekse Waard zijn bovendien behoudende Gereformeerde Gemeenten. Het gaat er bij mij niet in dat die gezinnen allemaal de HSV lezen.

Bovendien geeft het bestuur ook inhoudelijk geen enkel bewijs van de onderzoeken die zij heeft gedaan. Is er onder ouders daadwerkelijk een onderzoek verricht hiernaar?

Ik geloof er geen sikkepit van.
Als ouder van een oud leerling kan ik zeggen dat ik inderdaad de vragenlijst heb ingevuld.
Mistig

Bericht door Mistig »

Chrisje72 schreef: 30 aug 2023, 13:08
Bovendien geeft het bestuur ook inhoudelijk geen enkel bewijs van de onderzoeken die zij heeft gedaan. Is er onder ouders daadwerkelijk een onderzoek verricht hiernaar?

Als ouder van een oud leerling kan ik zeggen dat ik inderdaad de vragenlijst heb ingevuld.
Het eerste bewijs. Ik vind het sowieso schokkend dat GG-lid 'geen sikkepit' gelooft van de onderzoeken door het bestuur.

Het gaat niet naar mijn zin, dus het is fakenews.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Refiosi schreef: 30 aug 2023, 09:23
Ad Anker schreef: 30 aug 2023, 09:18 Klopt. En dat uit zich in het ondertekenen van een rammelende petitie.

Ik begrijp de verwarring wel bij sommigen na dit besluit. Van een insider (docent van één van de bewuste scholen) begrijp ik dat het SV gebruik onder leerlingen heel klein is. Het overgrote deel gebruikt de HSV. Bij docenten idem dito. Vaak werd er al tweetalig lesgegeven, dus beide vertalingen op een digibord etc.
Ik heb v.w.b. mijn kerkelijke gemeente geen flauw idee hoe het zit met HSV gebruik. Eerlijk gezegd ken ik niemand die de HSV gebruikt. Dus vandaar mijn begrip voor de schok en de verwarring. Maar wellicht leef ik ook onder een steen wat dat betreft.
ik vrees dat Docenten de boel overdrijven. Je ziet in de uitslag van de enquête ook een enorme afwijking ten opzicht van de percentages van gebruik HSV bij ouders en kinderen tov de docenten. Ik geloof dat 70% van de docenten hem gebruikt. Ouders en kinderen rond de 50%.

Ik snap er niks van.

Je meldt je kind toch aan op een school waar de Statenvertaling wordt gebruikt? Je gaat toch werken op een school waar de Statenvertaling wordt gebruikt? Waarom veranderen? Een school is toch geen democratie? Er is nu een nipte meerderheid voor HSV (is dat trouwens zo) dus gelijk maar aanpassen.

En wat zegt het over docenten als ze zelf al niet meer in staat zijn om een stukje uitleg aan de Statenvertaling te geven? Je brengt nu heel wat mensen in gewetensnood.
Eens. @Ad Anker zegt notabene zelf dat in zijn eigen kerkelijke gemeente hij niemand kent die de HSV gebruikt. En de gemeente waar hij toe behoort is een gemiddelde van wat zich in de Hoekse Waard aan (O)GG(iN) bevindt.

Ik zie in de ondertekeningen namelijk diverse inwoners uit plaatsen in de Hoekse Waard en de Alblasserwaard. Daar bevinden zich Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland, Gereformeerde Gemeenten in Nederland, met flink wat jeugd. In diverse plaatsen in de Hoekse Waard zijn bovendien behoudende Gereformeerde Gemeenten. Het gaat er bij mij niet in dat die gezinnen allemaal de HSV lezen.

Bijzonder dat GG-lid met droge ogen het bestuur verwijt te liegen. Dat is nu ons forumlid die anderen zo snel beticht van allerlei foute zaken. Dit is gewoon een zonde tegen het 9e gebod. Het is het melden van het bericht waard. Erg als je mensen die, zoals ik de besturen ken, in biddend opzicht hun werk doen en moeilijke afwegingen maken, zo beticht.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Zeeuw schreef: 30 aug 2023, 13:19
Refiosi schreef: 30 aug 2023, 09:23 ik vrees dat Docenten de boel overdrijven. Je ziet in de uitslag van de enquête ook een enorme afwijking ten opzicht van de percentages van gebruik HSV bij ouders en kinderen tov de docenten. Ik geloof dat 70% van de docenten hem gebruikt. Ouders en kinderen rond de 50%.

Ik snap er niks van.

Bijzonder dat GG-lid met droge ogen het bestuur verwijt te liegen. Dat is nu ons forumlid die anderen zo snel beticht van allerlei foute zaken. Dit is gewoon een zonde tegen het 9e gebod.
Nee. Ik zeg alleen dat ik geen gegrond bewijs zie dat de ouders hier massaal hun toestemming voor hebben gegeven. Het blijkt ook wel uit de verdeeldheid die ik hoor en zie. Dus je moet niet zo hoog van de toren blazen.

Dat je problemen hebt met de zienswijze die ik heb, is prima, maar laten we niet met modder gaan gooien.

@wfloor schreef eerder vandaag al dat veel ouders en docenten dit van te voren niet wisten en opeens hiermee geconfronteerd werden. Daar hoor ik hier niemand over. En dat laat wel degelijk twee kanten zien.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

GerefGemeente-lid schreef: 30 aug 2023, 13:22
GerefGemeente-lid schreef:Eens. @Ad Anker zegt notabene zelf dat in zijn eigen kerkelijke gemeente hij niemand kent die de HSV gebruikt. En de gemeente waar hij toe behoort is een gemiddelde van wat zich in de Hoekse Waard aan (O)GG(iN) bevindt.

Bijzonder dat GG-lid met droge ogen het bestuur verwijt te liegen. Dat is nu ons forumlid die anderen zo snel beticht van allerlei foute zaken. Dit is gewoon een zonde tegen het 9e gebod.
Nee. Ik zeg alleen dat ik geen gegrond bewijs zie dat de ouders hier massaal hun toestemming voor hebben gegeven. Dus je moet niet zo hoog van de toren blazen.

Dat je problemen hebt met de zienswijze die ik heb, is prima, maar laten we niet met modder gaan gooien.

@wfloor schreef eerder vandaag al dat veel ouders en docenten dit van te voren niet wisten en opeens hiermee geconfronteerd werden. Daar hoor ik hier niemand over. En dat laat wel degelijk twee kanten zien.
"Ik geloof er geen sikkepit van". Over met modder gooien gesproken. Je moet echt de bede 'zet een wacht voor mijn vingers op het forum' eens wat vaker gebruiken.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Posthoorn schreef: 30 aug 2023, 10:06 Hoe zou @GG-lid dit doen?
@GG-lid, zou je hierop willen reageren?
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

HHR schreef: 30 aug 2023, 12:15
Mistig schreef: 30 aug 2023, 12:04
Zo ook bij ons.
Niemand kijkt elkaar aan of probeert de ander te overtuigen.
Ja, bij ons ook. Er worden diverse vertalingen door elkaar heen gebruikt. En dan kun je af en toe naar een bepaald vers vanuit diverse kanten kijken en met elkaar het gesprek erover aan gaan.
Anselmus

Bericht door Anselmus »

GerefGemeente-lid schreef:Eens. @Ad Anker zegt notabene zelf dat in zijn eigen kerkelijke gemeente hij niemand kent die de HSV gebruikt. En de gemeente waar hij toe behoort is een gemiddelde van wat zich in de Hoekse Waard aan (O)GG(iN) bevindt.

Nee. Ik zeg alleen dat ik geen gegrond bewijs zie dat de ouders hier massaal hun toestemming voor hebben gegeven. Het blijkt ook wel uit de verdeeldheid die ik hoor en zie. Dus je moet niet zo hoog van de toren blazen.

De vraag is of ouders massaal hun toestemming moeten geven. Dat heeft met visie op onderwijs te maken: is de school van de ouders? Dan zou er op andere vlakken ook wel wat meer betrokkenheid mogen zijn (vrijwilligers werk, financiële bijdragen, opvullen vacatures). Of heeft de school een schoolbestuur die op basis van afwegingen en gebed hun keuzes maakt met het idee het goede voor de leerlingen te kiezen. Is een grondslag van de Bijbel als Gods Woord en de drie forulieren van enigheid voldoende en vertrouw je op mensen die we een bestuurlijk gezag hebben gegeven, of eis je als buitenstaander die niets met de school te maken heeft (dus zelfs in de eerste visie geen recht van spreken heeft) dat er massaal toestemming nodig is voor een wijziging. Van wie is dan eigenlijk toestemming nodig? Ouders/docenten/congiërges/invaldocenten/kerkenraden? Is een school een democratie of wordt ze bestuurd vanuit bestuurkundige ervaring met gegronde afwegingen waar we als buitenstaander misschien niets vanaf weten. Dat zijn wat voorvragen die eerst helder moeten zijn. Kortom: hebben we vertrouwen in het gezag van de school en hun integriteit of stellen we ze direct onder kritiek wanneer het niet in ons straatje past?
Laatst gewijzigd door Anselmus op 30 aug 2023, 13:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Fides Quaerens Intellectum
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Zeeuw schreef: 30 aug 2023, 13:24

Nee. Ik zeg alleen dat ik geen gegrond bewijs zie dat de ouders hier massaal hun toestemming voor hebben gegeven. Dus je moet niet zo hoog van de toren blazen.

"Ik geloof er geen sikkepit van". Over met modder gooien gesproken. Je moet echt de bede 'zet een wacht voor mijn vingers op het forum' eens wat vaker gebruiken.
Ik zou dan ook graag zien dat jij wat meer invoelend zou zijn richting mensen die denken zoals ik. Ik geloof niet dat jij beseft dat het voor zulke mensen echt heel diep zit.
Plaats reactie