GerefGemeente-lid schreef: ↑29 aug 2023, 15:23
Dat Amerika Irak is binnengevallen bijvoorbeeld was ook een misrekening van de bovenste plank.
En het Westen had leiders zoals Gaddafi en anderen ook beter in het zadel kunnen houden. Dat was voor de stabiliteit in die regio's ook veel beter geweest.
Maar goed, ik lees net dat Oekraïne de Krim mag aanvallen van Europa. Wat mij betreft beginnen ze morgen direct.
Niks misrekening, geld, dat zit er achter, macht, olie, eigen belangen veiligstellen. Laten we asjeblieft niet verdoezelen wat er gebeurd is toen door het een 'misrekening' te noemen, want wij als westen hebben ontzettend veel boter op ons hoofd, geopolitiek in het algemeen gesproken. Ook ISIS is in feite een product van de geopolitiek van het Westen, hoe pijnlijk die constatering misschien ook is (leestip:
https://www.bol.com/nl/nl/p/de-isis-cri ... 044281201/)
Wat Rusland doet valt op geen enkele wijze goed te praten, integendeel zelfs, zeker in relatie tot Oekraïne niet als soeverein land.
Maar als je mij vraagt: Hebben wij als westen mede schuld aan hoe Oekraïne nu lijdt? Dan zeg ik daar, even heel voorzichtig, niet meteen 'nee' op. En ik denk dat wij dat niet onder ogen durven of willen zien. Het narratief van Rusland als aggressor (wat op zichzelf klopt, ik maak me geen illusies hoor) wordt helaas ook wel gebruikt om maar niet in de spiegel te hoeven kijken.