Ik ken die discussies ook van heel dichtbij. En ik heb waardering voor hen die dit werk doen of gedaan hebben. Mensen die vanaf de zijlijn vinden dat deze mensen eigenlijk iets doen wat niet goed is, namelijk naar eer en geweten een afweging maken in biddend opzicht, daar heb ik wel moeite mee.Maanenschijn schreef: ↑28 aug 2023, 18:52
Ook in reactie op @DDD: vanzelf zeg ik niet dat je maar werkeloos een (raads)zetel moet bezetten of dat je zaken moet laten gebeuren. Ik ken van zeer nabij de discussies over principiële zaken als zondagsopenstelling van winkels (en de gevolgen van niet meer deelnemen aan een coalitie etc), apv-discussies en vul maar aan. Meedoen betekent niet 'voor zijn', maar afwegingen maken. Waarbij ook onder partij/fractiegenoten er verschil kan en mag zijn in het geweten hoe er mee om te gaan. Het past daarom om 'de lijn Piet Puk' af te doen als slap op werkeloos toezien, maar verdient dat ruimte om te respecteren.
Daarnaast moeten we ook niet vergeten dat het overgrote deel van het werk bestaat uit geen- of minder princiepiele zaken. Waar de SGP ook een verstandige inbreng in heeft natuurlijk..
En je laatste punt hebben we ook vaak tegen elkaar gezegd inderdaad. 90/95% van het politieke werk is minder principieel.