De SGP - een open partij

Zeeuw
Berichten: 11723
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: De SGP - een open partij

Bericht door Zeeuw »

Maanenschijn schreef: 28 aug 2023, 18:52
Zeeuw schreef: 28 aug 2023, 17:30 Dus zaken gewoon laten gebeuren ipv bidden en werken? Ik vind het eerder slap dan principieel klinken eigenlijk.

Ook in reactie op @DDD: vanzelf zeg ik niet dat je maar werkeloos een (raads)zetel moet bezetten of dat je zaken moet laten gebeuren. Ik ken van zeer nabij de discussies over principiële zaken als zondagsopenstelling van winkels (en de gevolgen van niet meer deelnemen aan een coalitie etc), apv-discussies en vul maar aan. Meedoen betekent niet 'voor zijn', maar afwegingen maken. Waarbij ook onder partij/fractiegenoten er verschil kan en mag zijn in het geweten hoe er mee om te gaan. Het past daarom om 'de lijn Piet Puk' af te doen als slap op werkeloos toezien, maar verdient dat ruimte om te respecteren.

Daarnaast moeten we ook niet vergeten dat het overgrote deel van het werk bestaat uit geen- of minder princiepiele zaken. Waar de SGP ook een verstandige inbreng in heeft natuurlijk. :) .
Ik ken die discussies ook van heel dichtbij. En ik heb waardering voor hen die dit werk doen of gedaan hebben. Mensen die vanaf de zijlijn vinden dat deze mensen eigenlijk iets doen wat niet goed is, namelijk naar eer en geweten een afweging maken in biddend opzicht, daar heb ik wel moeite mee.
En je laatste punt hebben we ook vaak tegen elkaar gezegd inderdaad. 90/95% van het politieke werk is minder principieel.
Zeeuw
Berichten: 11723
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: De SGP - een open partij

Bericht door Zeeuw »

Piet Puk schreef: 28 aug 2023, 19:11
Zeeuw schreef: 28 aug 2023, 17:30
Piet Puk schreef: 28 aug 2023, 17:29
Maanenschijn schreef: 28 aug 2023, 16:11 Alhoewel ik Piets standpunt niet geheel deel is het wel een valide standpunt. En binnen de SPG nooit ver weg, zeker niet in contact met de plaatselijke achterban.

Daarnaast: in welke mate moet een SGP-er bestuurder willen zijn? Of een fractie mee willen besturen? Ik denk dat het bijna onmogelijk is om met een nauw geweten als SGP-er burgemeester te zijn. En in mindere mate een wethouder. Of als coalitiepartner.

Elia dacht op de Karmel dat hij de enige overgeblevene was die voor Gods Woord en zaak uitkwam. En toch deed hij wat hij moest doen. Het geeft mij soms wel te denken.
Dank voor deze reactie. Dit is exact het punt wat ik aan wil geven. Moeten we SGP-bestuurder willen zijn en daardoor concessies moeten doen die eigenlijk niet kunnen? Ik kies er dan voor om niet mee te doen.
Dus zaken gewoon laten gebeuren ipv bidden en werken? Ik vind het eerder slap dan principieel klinken eigenlijk.
Ik kan begrijpen dat het overkomt als slap. Ik had namelijk beter kunnen wachten met snel reageren dan deze reactie.

Het is zeker bidden en werken. Met dit verschil: toe hoever werk je? In mijn beleving tot hetgeen wat God in Zijn woord aangeeft. En... ik vind dat we dan te wachten hebben door bidden welke uitkomst God geeft in plaats dat we zelf proberen zoveel mogelijk te doen om iets voor elkaar te krijgen, tenzij die ruimte er is binnen de grenzen van Gods woord
Wellicht heb jij niet de ervaring met het politieke werk om te zien dat dit juist is hoe er vaak wordt gewerkt? Als je gevraagd wordt het woord te voeren over moeilijke zaken, dan is het niet alleen wachten en bidden. Dan is het bidden en het woord voeren, in afhankelijkheid.
DDD
Berichten: 28901
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De SGP - een open partij

Bericht door DDD »

Maanenschijn schreef: 28 aug 2023, 18:52
Zeeuw schreef: 28 aug 2023, 17:30
Piet Puk schreef: 28 aug 2023, 17:29
Maanenschijn schreef: 28 aug 2023, 16:11 Alhoewel ik Piets standpunt niet geheel deel is het wel een valide standpunt. En binnen de SPG nooit ver weg, zeker niet in contact met de plaatselijke achterban.

Daarnaast: in welke mate moet een SGP-er bestuurder willen zijn? Of een fractie mee willen besturen? Ik denk dat het bijna onmogelijk is om met een nauw geweten als SGP-er burgemeester te zijn. En in mindere mate een wethouder. Of als coalitiepartner.

Elia dacht op de Karmel dat hij de enige overgeblevene was die voor Gods Woord en zaak uitkwam. En toch deed hij wat hij moest doen. Het geeft mij soms wel te denken.
Dank voor deze reactie. Dit is exact het punt wat ik aan wil geven. Moeten we SGP-bestuurder willen zijn en daardoor concessies moeten doen die eigenlijk niet kunnen? Ik kies er dan voor om niet mee te doen.
Dus zaken gewoon laten gebeuren ipv bidden en werken? Ik vind het eerder slap dan principieel klinken eigenlijk.

Ook in reactie op @DDD: vanzelf zeg ik niet dat je maar werkeloos een (raads)zetel moet bezetten of dat je zaken moet laten gebeuren. Ik ken van zeer nabij de discussies over principiële zaken als zondagsopenstelling van winkels (en de gevolgen van niet meer deelnemen aan een coalitie etc), apv-discussies en vul maar aan. Meedoen betekent niet 'voor zijn', maar afwegingen maken. Waarbij ook onder partij/fractiegenoten er verschil kan en mag zijn in het geweten hoe er mee om te gaan. Het past daarom niet om 'de lijn Piet Puk' af te doen als slap op werkeloos toezien, maar verdient dat ruimte om te respecteren.

Daarnaast moeten we ook niet vergeten dat het overgrote deel van het werk bestaat uit geen- of minder princiepiele zaken. Waar de SGP ook een verstandige inbreng in heeft natuurlijk. :) .

Edit: ik was het woordje 'niet' vergeten.
Jij zegt dat niet, maar PP zei dat wel. Hij vond dat -schijnbaar alleen in de politiek- oproepen tot de wet en de getuigenis wel kon volstaan. Hij legt niet uit hoe hij op die manier een gezin, een school, een kerk, een gemeente, een provincie, een land of onze Europese Unie wil besturen.

Los daarvan suggereert hij dat er binnen de ruimte die er is volgens Gods woord geen mogelijkheid zou zijn om voor een kamerlid te stemmen, omdat de huidige kamerleden hun werk niet goed zouden doen.
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 916
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: De SGP - een open partij

Bericht door Adagio »

ZWP schreef: 28 aug 2023, 15:37
Adagio schreef: 28 aug 2023, 15:27
newton schreef: 28 aug 2023, 14:48 In dat kader een linkje naar de vrienden van cvandaag waar Spruyt wat gedachten op papier heeft gezet. https://cvandaag.nl/premium/97487-kees- ... kxKcRUSExk
Evenzo wist hij een geruisloze verschuiving inzake een andere identity marker van de SGP door te voeren: hij sprak zich uit voor godsdienstvrijheid. In een tijd van bedreigde grondrechten leek hem dat de juiste keuze, en zijn achterban begreep dat. Beginsel en praktijk mochten blijkbaar schuren.
Ik kan niet beoordelen of Van der Staaij van deze verschuiving de initiator was, of op welke wijze het op zijn conto geschreven kan worden. Hoe dat ook precies zij, het had zijn instemming. Maar dat zijn hele achterban begreep dat het beginsel een lege huls mocht worden omdat de praktijk ermee schuurde, betwijfel ik. Me dunkt eerder, dat de oppervlakkige achterban nu godsdienstvrijheid als beginsel beschouwt.
Wij hebben als christenen veel profijt van deze vrijheid, waar we dankbaar voor mogen zijn. Bijv. door de overheid gefinancierd reformatorisch onderwijs!
Alle voorspoed is nog geen zegen, en tegenspoed nog geen vloek.
Gods wetten doen komt eerst, en dan nodigt Hij:
"Leert goed doen, zoekt het recht, helpt den verdrukte, doet den wees recht, handelt de twistzaak der weduwe. Komt dan, en laat ons tezamen rechten, zegt de HEERE; al waren uw zonden als scharlaken, zij zullen wit worden als sneeuw; al waren zij rood als karmozijn, zij zullen worden als witte wol. Indien gijlieden willig zijt en hoort, zo zult gij het goede dezes lands eten."
Op een andere manier hoeven we er niet gerust op te zijn dat het goed zit.
ZWP
Berichten: 1682
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: De SGP - een open partij

Bericht door ZWP »

Adagio schreef: 28 aug 2023, 21:23
ZWP schreef: 28 aug 2023, 15:37
Adagio schreef: 28 aug 2023, 15:27
newton schreef: 28 aug 2023, 14:48 In dat kader een linkje naar de vrienden van cvandaag waar Spruyt wat gedachten op papier heeft gezet. https://cvandaag.nl/premium/97487-kees- ... kxKcRUSExk

Ik kan niet beoordelen of Van der Staaij van deze verschuiving de initiator was, of op welke wijze het op zijn conto geschreven kan worden. Hoe dat ook precies zij, het had zijn instemming. Maar dat zijn hele achterban begreep dat het beginsel een lege huls mocht worden omdat de praktijk ermee schuurde, betwijfel ik. Me dunkt eerder, dat de oppervlakkige achterban nu godsdienstvrijheid als beginsel beschouwt.
Wij hebben als christenen veel profijt van deze vrijheid, waar we dankbaar voor mogen zijn. Bijv. door de overheid gefinancierd reformatorisch onderwijs!
Alle voorspoed is nog geen zegen, en tegenspoed nog geen vloek.
Gods wetten doen komt eerst, en dan nodigt Hij:
"Leert goed doen, zoekt het recht, helpt den verdrukte, doet den wees recht, handelt de twistzaak der weduwe. Komt dan, en laat ons tezamen rechten, zegt de HEERE; al waren uw zonden als scharlaken, zij zullen wit worden als sneeuw; al waren zij rood als karmozijn, zij zullen worden als witte wol. Indien gijlieden willig zijt en hoort, zo zult gij het goede dezes lands eten."
Op een andere manier hoeven we er niet gerust op te zijn dat het goed zit.
Jij bent niet dankbaar voor de vrijheid van godsdienst en onderwijs waardoor we door de staat betaald christelijk onderwijs kunnen geven?
Alle voorspoed is geen zegen, maar niet alle voorspoed is een vloek.
Bruna
Berichten: 1748
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: De SGP - een open partij

Bericht door Bruna »

Ik snap de ophef niet zo. De SGP heeft een partijprogramma waar ze voor staan en wat ze proberen te verwezenlijken waar mogelijk. Daarin heb je punten voor jezelf die (heel) zwaar wegen en minder zwaar wegen etc. Je kiest wat met jou principes het meest overeenkomt. Voor mij is dat de SGP. Ben ik het dan met alles eens, nee, maar wel met heel veel.

Je hebt dan de fractie en medewerkers tot nu toe onder aanvoering van Vd Staaij en na DV november Stoffer.
Het is toch niet zo dat er nu iets bijzonders gaat veranderen in het partijprogramma / handelswijze nu Stoffer op nr. 1 komt? Als je niet op de SGP onder aanvoering van Stoffer kan stemmen waarom wel op de SGP onder aanvoering van vd Staaij?
vriend-en-metgezel
Berichten: 209
Lid geworden op: 31 mar 2008, 19:43

Re: De SGP - een open partij

Bericht door vriend-en-metgezel »

Bruna schreef: 28 aug 2023, 22:28 Ik snap de ophef niet zo. De SGP heeft een partijprogramma waar ze voor staan en wat ze proberen te verwezenlijken waar mogelijk. Daarin heb je punten voor jezelf die (heel) zwaar wegen en minder zwaar wegen etc. Je kiest wat met jou principes het meest overeenkomt. Voor mij is dat de SGP. Ben ik het dan met alles eens, nee, maar wel met heel veel.

Je hebt dan de fractie en medewerkers tot nu toe onder aanvoering van Vd Staaij en na DV november Stoffer.
Het is toch niet zo dat er nu iets bijzonders gaat veranderen in het partijprogramma / handelswijze nu Stoffer op nr. 1 komt? Als je niet op de SGP onder aanvoering van Stoffer kan stemmen waarom wel op de SGP onder aanvoering van vd Staaij?
Nee, ik snap de ophef ook niet. Bovendien: door niet te gaan stemmen, benadeel je de SGP en speel je de andere partijen in de kaart. Ik vraag me af of je dat dan plotseling wel kunt verantwoorden? Volgens mij ben je moreel verplicht de beste dan wel de minst slechte partij te kiezen. Niet-stemmen is het verkwanselen van je stemrecht en daarmee het ontlopen van je verantwoordelijkheid.
Gebruikersavatar
Psalm
Berichten: 930
Lid geworden op: 15 mei 2023, 20:15

Re: De SGP - een open partij

Bericht door Psalm »

Het eerste campagne filmpje van Chris Stoffer als lijsttrekker.

https://youtu.be/ir4nRwaVR_4?si=JWVmwjkVxk3_pc4r

Persoonlijk zie ik hem liever dan Roelof Bisschop. Hij komt minder populistisch over. Schalk of Van Dijk waren ook wel geschikt geweest.
Piet Puk
Berichten: 5488
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: De SGP - een open partij

Bericht door Piet Puk »

Bruna schreef: 28 aug 2023, 22:28 Ik snap de ophef niet zo. De SGP heeft een partijprogramma waar ze voor staan en wat ze proberen te verwezenlijken waar mogelijk. Daarin heb je punten voor jezelf die (heel) zwaar wegen en minder zwaar wegen etc. Je kiest wat met jou principes het meest overeenkomt. Voor mij is dat de SGP. Ben ik het dan met alles eens, nee, maar wel met heel veel.

Je hebt dan de fractie en medewerkers tot nu toe onder aanvoering van Vd Staaij en na DV november Stoffer.
Het is toch niet zo dat er nu iets bijzonders gaat veranderen in het partijprogramma / handelswijze nu Stoffer op nr. 1 komt? Als je niet op de SGP onder aanvoering van Stoffer kan stemmen waarom wel op de SGP onder aanvoering van vd Staaij?
De SGP heeft ook een beginselprogramma. Volgens mij heeft het blad in het Spoor weleens gemeld dat Stoffer weinig sympathie had voor degenen die het aloude vrouwenstandpunt voorstonden. Dan vraag ik me af: wat mag ik van Stoffer verwachten op principieel gebied? Vandaar dat ik me afgevraagd heb of ik hier nog een stem op uit mag brengen
Bruna
Berichten: 1748
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: De SGP - een open partij

Bericht door Bruna »

Waar haalt in het Spoor het vandaan?

Misschien is dit een geruststelling op Cvandaag.

Chris Stoffer, de nieuwe fractievoorzitter van de SGP, heeft zich in gesprek met Trouw opvallend positief uitgelaten over minister van Klimaat Rob Jetten (D66). Stoffer lijkt daarnaast een oproep van Jetten te steunen om het klimaatbeleid niet controversieel te verklaren.

Stoffer werd uitgebreid geïnterviewd door Trouw. In dat interview zegt hij onder meer dat hij vasthoudt aan de principes van de SGP. Daarbij kwam ook de positie van vrouwen binnen de partij ter sprake. De nieuwe fractievoorzitter zei niet te verwachten dat er bij de komende verkiezingen voor de Tweede Kamer vrouwen op de kieslijst van zijn partij zullen staan.

https://www.trouw.nl/politiek/nieuwe-sg ... ~bca5559c/
Piet Puk
Berichten: 5488
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: De SGP - een open partij

Bericht door Piet Puk »

Bruna schreef: 06 sep 2023, 20:56 Waar haalt in het Spoor het vandaan?

Misschien is dit een geruststelling op Cvandaag.

Chris Stoffer, de nieuwe fractievoorzitter van de SGP, heeft zich in gesprek met Trouw opvallend positief uitgelaten over minister van Klimaat Rob Jetten (D66). Stoffer lijkt daarnaast een oproep van Jetten te steunen om het klimaatbeleid niet controversieel te verklaren.

Stoffer werd uitgebreid geïnterviewd door Trouw. In dat interview zegt hij onder meer dat hij vasthoudt aan de principes van de SGP. Daarbij kwam ook de positie van vrouwen binnen de partij ter sprake. De nieuwe fractievoorzitter zei niet te verwachten dat er bij de komende verkiezingen voor de Tweede Kamer vrouwen op de kieslijst van zijn partij zullen staan.

https://www.trouw.nl/politiek/nieuwe-sg ... ~bca5559c/
Dat weet ik dus niet. Heb daar nog naar zitten zoeken, maar niet kunnen vinden.
MGG
Berichten: 3649
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: De SGP - een open partij

Bericht door MGG »

Bruna schreef: 06 sep 2023, 20:56 Waar haalt in het Spoor het vandaan?

Misschien is dit een geruststelling op Cvandaag.

Chris Stoffer, de nieuwe fractievoorzitter van de SGP, heeft zich in gesprek met Trouw opvallend positief uitgelaten over minister van Klimaat Rob Jetten (D66). Stoffer lijkt daarnaast een oproep van Jetten te steunen om het klimaatbeleid niet controversieel te verklaren.

Stoffer werd uitgebreid geïnterviewd door Trouw. In dat interview zegt hij onder meer dat hij vasthoudt aan de principes van de SGP. Daarbij kwam ook de positie van vrouwen binnen de partij ter sprake. De nieuwe fractievoorzitter zei niet te verwachten dat er bij de komende verkiezingen voor de Tweede Kamer vrouwen op de kieslijst van zijn partij zullen staan.

https://www.trouw.nl/politiek/nieuwe-sg ... ~bca5559c/
Niet te verwachten laat de optie wel open. Overigens denk ik dat komende verkiezingen te snel is. Bij de provinciale verkiezingen stonden volgens mij alleen in Groningen vrouwen op de lijst.
Piet Puk
Berichten: 5488
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: De SGP - een open partij

Bericht door Piet Puk »

Piet Puk schreef: 06 sep 2023, 21:01
Bruna schreef: 06 sep 2023, 20:56 Waar haalt in het Spoor het vandaan?

Misschien is dit een geruststelling op Cvandaag.

Chris Stoffer, de nieuwe fractievoorzitter van de SGP, heeft zich in gesprek met Trouw opvallend positief uitgelaten over minister van Klimaat Rob Jetten (D66). Stoffer lijkt daarnaast een oproep van Jetten te steunen om het klimaatbeleid niet controversieel te verklaren.

Stoffer werd uitgebreid geïnterviewd door Trouw. In dat interview zegt hij onder meer dat hij vasthoudt aan de principes van de SGP. Daarbij kwam ook de positie van vrouwen binnen de partij ter sprake. De nieuwe fractievoorzitter zei niet te verwachten dat er bij de komende verkiezingen voor de Tweede Kamer vrouwen op de kieslijst van zijn partij zullen staan.

https://www.trouw.nl/politiek/nieuwe-sg ... ~bca5559c/
Dat weet ik dus niet. Heb daar nog naar zitten zoeken, maar niet kunnen vinden.
Gevonden, althans een verwijzing hiernaar:
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 95db6052b8
GerefGemeente-lid
Berichten: 6704
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: De SGP - een open partij

Bericht door GerefGemeente-lid »

Piet Puk schreef: 06 sep 2023, 21:26
Piet Puk schreef: 06 sep 2023, 21:01
Bruna schreef: 06 sep 2023, 20:56 Waar haalt in het Spoor het vandaan?

Misschien is dit een geruststelling op Cvandaag.

Chris Stoffer, de nieuwe fractievoorzitter van de SGP, heeft zich in gesprek met Trouw opvallend positief uitgelaten over minister van Klimaat Rob Jetten (D66). Stoffer lijkt daarnaast een oproep van Jetten te steunen om het klimaatbeleid niet controversieel te verklaren.

Stoffer werd uitgebreid geïnterviewd door Trouw. In dat interview zegt hij onder meer dat hij vasthoudt aan de principes van de SGP. Daarbij kwam ook de positie van vrouwen binnen de partij ter sprake. De nieuwe fractievoorzitter zei niet te verwachten dat er bij de komende verkiezingen voor de Tweede Kamer vrouwen op de kieslijst van zijn partij zullen staan.

https://www.trouw.nl/politiek/nieuwe-sg ... ~bca5559c/
Dat weet ik dus niet. Heb daar nog naar zitten zoeken, maar niet kunnen vinden.
Gevonden, althans een verwijzing hiernaar:
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 95db6052b8
Maar Baarssen heeft helemaal geen bronverwijzing of argumentatie. Hoe komt hij hierbij?

Ik zou maar gewoon gaan stemmen als ik jou was.
Piet Puk
Berichten: 5488
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: De SGP - een open partij

Bericht door Piet Puk »

GerefGemeente-lid schreef: 06 sep 2023, 22:11
Piet Puk schreef: 06 sep 2023, 21:26
Piet Puk schreef: 06 sep 2023, 21:01
Bruna schreef: 06 sep 2023, 20:56 Waar haalt in het Spoor het vandaan?

Misschien is dit een geruststelling op Cvandaag.

Chris Stoffer, de nieuwe fractievoorzitter van de SGP, heeft zich in gesprek met Trouw opvallend positief uitgelaten over minister van Klimaat Rob Jetten (D66). Stoffer lijkt daarnaast een oproep van Jetten te steunen om het klimaatbeleid niet controversieel te verklaren.

Stoffer werd uitgebreid geïnterviewd door Trouw. In dat interview zegt hij onder meer dat hij vasthoudt aan de principes van de SGP. Daarbij kwam ook de positie van vrouwen binnen de partij ter sprake. De nieuwe fractievoorzitter zei niet te verwachten dat er bij de komende verkiezingen voor de Tweede Kamer vrouwen op de kieslijst van zijn partij zullen staan.

https://www.trouw.nl/politiek/nieuwe-sg ... ~bca5559c/
Dat weet ik dus niet. Heb daar nog naar zitten zoeken, maar niet kunnen vinden.
Gevonden, althans een verwijzing hiernaar:
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 95db6052b8
Maar Baarssen heeft helemaal geen bronverwijzing of argumentatie. Hoe komt hij hierbij?

Ik zou maar gewoon gaan stemmen als ik jou was.
Zeker wel. Het staat in een interviewbundel 'Een levend getuigenis. Gesprekken over 100 jaar SGP' van Adriaan van Belzen
Plaats reactie