Gelezen, gedacht, gehoord...

Bertiel
Berichten: 4742
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Bertiel »

James Durham (uit een nieuwsbrief)
Wie heeft onze prediking geloofd? En aan wie is de arm des HEEREN geopenbaard? Jesaja 53:1 Let er toch op en denk eraan wanneer u komt om het Evangelie te horen, dat u leeft onder Gods uitnodiging, en dat Christus u zo nabij gebracht wordt. Het Woord des geloofs legt Hem zo nabij, dat u niets anders hoeft te doen dan de aanbieding van Hem aan te nemen, te geloven en u met Hem te verenigen, naar Hem toe te lopen, om als het ware als levende stenen op Hem als een vast Fundament gebouwd te worden.
(…)
Wanneer de aanbieding gedaan wordt, en de kostbare koopwaren voor de verkoop uitgestald worden op deze aangekondigde markt van vrije genade, dan wordt er een gebod uitgevaardigd: ‘Kies het leven, kom, koop de waren, geloof, neem de aanbieding aan’, zoals duidelijk blijkt uit de Bijbelplaatsen: Mat. 22:4, 1 Petr. 2:6, 1 Joh. 3:23, Jesaja 55:3. En waar in het Evangelie het gebod van geloven voorgesteld wordt, daar gaat dit altijd vergezeld met een belofte, zoals Paulus handelde met de stokbewaarder in Handelingen 16:31: ‘Geloof in de Heere Jezus Christus, en gij zult zalig worden’.

Het Evangelie dringt de aanbieding aan, en het gebiedt om die te omhelzen met de belofte en een dreigement. Want de aanbieding is niet voorwaardelijk, maar zij plaatst de mens voor een keus: ‘Maar die niet zal geloofd hebben, zal verdoemd worden’(Mark. 16:16). Christus Jezus komt in het Evangelie de mensen zo nabij, dat Hij door hen óf gekozen wordt met het leven in Hem, óf verworpen tot het verderf en de dood van degenen die Hem verwerpen. Aan u wordt dezelfde Christus, hetzelfde Woord, hetzelfde verbond, dezelfde verplichting om te geloven voorgesteld als aan al de gelovigen vanaf het begin van de wereld. Een ander evangelie of verbond zal u niet gegeven worden.

Sommigen echter zullen hier mogelijk tegenwerpen: Als er geen leven en kracht met de aanbieding vergezeld gaat, zal die niet kunnen baten. Wij kunnen niet geloven, en we kunnen de aanbieding niet aannemen. Antwoord: Wiens schuld is het dat u de macht ontbreekt? Het is niet Gods schuld. U hebt een vaste grond om te geloven. Zijn Woord geeft u voldoende machtiging om te geloven. Zijn beloften zijn vrij genoeg en Zijn beweegredenen zijn aangenaam genoeg. De grote schuld is uw ongelovig hart in u, dat u niet in Christus wilt geloven en niet voor Hem wilt opendoen wanneer Hij nabij uw deur gebracht wordt. Ik denk niet, ja, ik acht het uitgesloten, dat wanneer degenen die ooit het Evangelie gehoord hebben voor de troon zullen staan, er iemand onder hen een excuus zal durven aanvoeren dat hij niet in staat was om Christus aan te nemen. Het Evangelie brengt Christus hen zo nabij, dat zij ja of nee moeten zeggen. Het is niet zozeer: ik kan niet, maar: ik wil niet geloven.
En dit zal voor een moedwillige en boosaardige verwerping gehouden worden.

Waarom wil God dat Christus in de aanbieding van het Evangelie zo nabij de hoorders gebracht wordt? Antwoord: het dient om de genade en de liefde van God in Christus Jezus aan te prijzen. Als de uitnodiging zo ruim is dat ze aan allen gedaan wordt, dan drukt dat de uitnemendheid van het bruiloftsfeest uit. Op deze grond wordt de aanbieding, omdat ze zo ruim en uitgestrekt is, genade genoemd. Het dient ook om de uitverkorenen een recht en een grond te geven om deze aanbieding aan te nemen. Want niemand van de uitverkorenen zou Hem kunnen ontvangen als Hij niet tot aan hun deur gebracht was. Dit geeft ons het recht om wat God aanbiedt aan te nemen. Het is niet dat wij geloven omdat wij uitverkoren zijn, of dat wij door God bemind worden van eeuwigheid, of omdat Hij voorgenomen heeft om ons goed te doen. Dit zijn niet de gronden van het geloof, aangezien ze Gods verborgen wil zijn. Maar wij geloven omdat God ons roept, ons de aanbieding doet, ons nodigt en belooft, en omdat wij weten dat Hij getrouw is en dat we op Hem mogen vertrouwen. Want het Woord spreekt in de aanbieding tot allen op gelijke wijze en tot niemand in het bijzonder. Inderdaad, wanneer het Woord komt om de beloften tot vertroosting toe te passen, dan worden deze toegepast overeenkomstig de hoedanigheden in de mensen. Maar de aanbieding is aan allen.
Christus gekruist of het merg van het Evangelie, pg. 61-65
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
HHR
Berichten: 1055
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door HHR »

GerefGemeente-lid schreef: 26 aug 2023, 23:52 De SGP is juist het bewijs dat ook buiten de GG er genoeg kundige en wijze mannen zijn. Ook de wijze Van der Vlies was immers niet van de Gereformeerde Gemeenten.

Dus als het om de politiek gaat, maakt het mij absoluut niet uit welk kerkelijk naampje er aan hangt. Integendeel.
Deze ga ik inlijsten. :haha
Mistig
Berichten: 2396
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Mistig »

GerefGemeente-lid schreef: 26 aug 2023, 23:52 Dus als het om de politiek gaat, maakt het mij absoluut niet uit welk kerkelijk naampje er aan hangt. Integendeel.
Afgelopen week stond er een column in het RD magazine over gebruik van het woord 'letterlijk'.
Veel mensen gebruiken als er vaak juist niet iets letterlijks wordt bedoeld.

Gewoon iets wat me zomaar opvalt hoor...
Maar is dat bij het gebruik van het woord 'integendeel' ook niet zo?
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1434
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Marck »

Mooie Kersten special bij de Saambinder en in de Daniël.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6826
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door GerefGemeente-lid »

Marck schreef: 31 aug 2023, 17:48 Mooie Kersten special bij de Saambinder en in de Daniël.
Zeker. Mooi leesvoer voor de komende rustdag. :super
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1434
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Marck »

Veel gehad aan zijn werk in mijn kennismaking met de reformatorische theologie en grijp regelmatig nog een boek van hem uit de kast. Zeker ook zijn HC verklaring, daar stond ook een artikel over in de special.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6559
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Posthoorn »

GerefGemeente-lid schreef: 31 aug 2023, 19:29
Marck schreef: 31 aug 2023, 17:48 Mooie Kersten special bij de Saambinder en in de Daniël.
Zeker. Mooi leesvoer voor de komende rustdag. :super
Ja, Saambinder, bijlage, Daniël en StandVastig. :) :livre
GerefGemeente-lid
Berichten: 6826
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door GerefGemeente-lid »

Posthoorn schreef: 01 sep 2023, 15:30
GerefGemeente-lid schreef: 31 aug 2023, 19:29
Marck schreef: 31 aug 2023, 17:48 Mooie Kersten special bij de Saambinder en in de Daniël.
Zeker. Mooi leesvoer voor de komende rustdag. :super
Ja, Saambinder, bijlage, Daniël en StandVastig. :) :livre
:super Vooral dat laatste blad maakt het compleet. :D
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1434
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Marck »

Veel gehad aan zijn werk in mijn kennismaking met de reformatorische theologie en grijp regelmatig nog een boek van hem uit de kast. Zeker ook zijn HC verklaring, daar stond ook een artikel over in de special.
Bertiel
Berichten: 4742
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Bertiel »

Vooruitlopend op de krant van morgen, ik heb met bijzonder veel plezier het gesprek met Lans Bovenberg gelezen
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6826
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door GerefGemeente-lid »

Bertiel schreef: 01 sep 2023, 20:49 Vooruitlopend op de krant van morgen, ik heb met bijzonder veel plezier het gesprek met Lans Bovenberg gelezen
Smaken verschillen. Geef mij maar een interview met ds. Verschuure of dhr. Bakker.
DDD
Berichten: 29043
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door DDD »

Hier hoef je in ieder geval niet van te schrikken.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11449
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Mister »

GerefGemeente-lid schreef: 02 sep 2023, 00:30
Bertiel schreef: 01 sep 2023, 20:49 Vooruitlopend op de krant van morgen, ik heb met bijzonder veel plezier het gesprek met Lans Bovenberg gelezen
Smaken verschillen. Geef mij maar een interview met ds. Verschuure of dhr. Bakker.
Dan denk ik maar zo dat Lans Bovenberg geen lid is van de Gereformeerde Gemeenten :D
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33452
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Tiberius »

Ik ken Jan Bakker persoonlijk; dan is zo'n interview wel aardig om te lezen.
Voor de rest vind ik het meestal slappe hap en povere bladvulling, wel of geen lid van de GG.
Zeeuw
Berichten: 11806
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Zeeuw »

Bertiel schreef: 01 sep 2023, 20:49 Vooruitlopend op de krant van morgen, ik heb met bijzonder veel plezier het gesprek met Lans Bovenberg gelezen
Zowaar nog les van gehad :-)
Plaats reactie