Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2203
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Arja »

-DIA- schreef: 22 aug 2023, 15:51 Ik lees de laatste tijd wel zomaar wat stukjes uit DOOR BACA'S VALLEI
van J.C. Philpot. Ik pakte het boek opnieuw nadat er enkele wekengeleden in de kerk een preek van hem werd gelezen. Ik zeg wel: Wat stevige maar gezonde kost! Je leest zaken die je vroeger meer via de kansel hoorde. Dat viel me ook op.
Mijn ouders hadden die vroeger heel veel boeken van Philpot. Een hele serie. Maar een dominee keurde de boeken af. Hij kwam nogal eens bij ons en dat had best invloed.
TSD
Berichten: 2178
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door TSD »

Gestopt met lezen (en dat is echt al heel lang geleden). Of eerder, gestopt met 'worstelen'

Het gaat over "de slapende Christus" van Samuel Rutherford, uitgave De Schatkamer (2019) en door dhr. Bunt overgezet naar de huidige spelling.

Ik heb nog nooit een boek gelezen met een interpunctie die je van de wal in de sloot helpt. Bizar slecht gewoon, ellendig veel komma's op plaatsen waar ze niet horen, of juist geen komma waar je die wel verwacht. Ik ben geen Neerlandicus, maar het was echt niet om door te komen, ik zat echt bijna elke zin soms 2/3/4x te lezen voor dat ik het begreep (en dat heb ik echt niet snel).

Het ontnam mij echt alle vreugde en de inhoud drong bij mij niet meer door in elk geval.

Wie heeft dit boek ook in deze uitgave? Herkenbaar?
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6559
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Posthoorn »

TSD schreef: 26 aug 2023, 18:18 Gestopt met lezen (en dat is echt al heel lang geleden). Of eerder, gestopt met 'worstelen'

Het gaat over "de slapende Christus" van Samuel Rutherford, uitgave De Schatkamer (2019) en door dhr. Bunt overgezet naar de huidige spelling.

Ik heb nog nooit een boek gelezen met een interpunctie die je van de wal in de sloot helpt. Bizar slecht gewoon, ellendig veel komma's op plaatsen waar ze niet horen, of juist geen komma waar je die wel verwacht. Ik ben geen Neerlandicus, maar het was echt niet om door te komen, ik zat echt bijna elke zin soms 2/3/4x te lezen voor dat ik het begreep (en dat heb ik echt niet snel).

Het ontnam mij echt alle vreugde en de inhoud drong bij mij niet meer door in elk geval.

Wie heeft dit boek ook in deze uitgave? Herkenbaar?
Dat is het risico bij kleine uitgeverijtjes zonder goede vakmensen.
-DIA-
Berichten: 32874
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door -DIA- »

Arja schreef: 26 aug 2023, 17:41
-DIA- schreef: 22 aug 2023, 15:51 Ik lees de laatste tijd wel zomaar wat stukjes uit DOOR BACA'S VALLEI
van J.C. Philpot. Ik pakte het boek opnieuw nadat er enkele wekengeleden in de kerk een preek van hem werd gelezen. Ik zeg wel: Wat stevige maar gezonde kost! Je leest zaken die je vroeger meer via de kansel hoorde. Dat viel me ook op.
Mijn ouders hadden die vroeger heel veel boeken van Philpot. Een hele serie. Maar een dominee keurde de boeken af. Hij kwam nogal eens bij ons en dat had best invloed.
Dat hoeft beslist niet worden afgekeurd. Waarschijnlijk om het enkele feit dat Philpot een wat andere visie op de Doop had. Maar zijn geschriften zijn zuiver. Ik zou ze ook aan iedereen aanbevelen. Neem bv. het eenvoudige dagboek "Door Baca's vallei"
Ik hoorde laatst nog een dominee zeggen (als u het wil weten, onze eigen dominee) dat (ik meen zijn schoonvader, die ook predikant was) hij ergens op huisbezoek kwam bij een man en hij bekeek zijn boekenkast. Hij zag heel veel van Ryle en Spurgeon. Dat wat prima natuurlijk, maar hij adviseerde om ook eens Philpot te lezen. Maar dat wees die vrome man van de hand, want, zo zei hij, die graaft zo diep in een mens.
En kijk, dat is juist het punt wat we allemaal nodig hebben. Diepte.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
TSD
Berichten: 2178
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door TSD »

Posthoorn schreef: 26 aug 2023, 19:19
TSD schreef: 26 aug 2023, 18:18 Gestopt met lezen (en dat is echt al heel lang geleden). Of eerder, gestopt met 'worstelen'

Het gaat over "de slapende Christus" van Samuel Rutherford, uitgave De Schatkamer (2019) en door dhr. Bunt overgezet naar de huidige spelling.

Ik heb nog nooit een boek gelezen met een interpunctie die je van de wal in de sloot helpt. Bizar slecht gewoon, ellendig veel komma's op plaatsen waar ze niet horen, of juist geen komma waar je die wel verwacht. Ik ben geen Neerlandicus, maar het was echt niet om door te komen, ik zat echt bijna elke zin soms 2/3/4x te lezen voor dat ik het begreep (en dat heb ik echt niet snel).

Het ontnam mij echt alle vreugde en de inhoud drong bij mij niet meer door in elk geval.

Wie heeft dit boek ook in deze uitgave? Herkenbaar?
Dat is het risico bij kleine uitgeverijtjes zonder goede vakmensen.
Blijkbaar...gelukkig heb ik het op een rommelmarkt gekocht maar het is mij nu duidelijk waarom dit boekje daar lag...
Mauries06
Berichten: 86
Lid geworden op: 06 sep 2022, 00:59

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Mauries06 »

Thomas Boston, een visser der mensen. Gekregen van mijn opa.

Het duurt nog even, maar in november hoop ik voor mijn 17e verjaardag de Redelijke Godsdienst van Brakel te krijgen. De nieuwe versie, verdeeld in 3 delen en 5 boeken. Ik weet niet of dit de goede topic is, maar is er iemand die die versie heeft of al gelezen heeft? Is het een beetje te doen?

Verstuurd vanaf mijn SM-A127F met Tapatalk


Robbie
Berichten: 74
Lid geworden op: 08 dec 2010, 21:45

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Robbie »

Mauries06 schreef:Thomas Boston, een visser der mensen. Gekregen van mijn opa.

Het duurt nog even, maar in november hoop ik voor mijn 17e verjaardag de Redelijke Godsdienst van Brakel te krijgen. De nieuwe versie. Ik weet niet of dit de goede topic is, maar is er iemand die die versie heeft of al gelezen heeft? Is het een beetje te doen?

Verstuurd vanaf mijn SM-A127F met Tapatalk
Ik vind 'm prima te lezen, al is hij soms wat wijdlopig. Maar is echt de moeite waard.

Verstuurd vanaf mijn SM-A202F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4198
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Maanenschijn »

Mauries06 schreef:Thomas Boston, een visser der mensen. Gekregen van mijn opa.

Het duurt nog even, maar in november hoop ik voor mijn 17e verjaardag de Redelijke Godsdienst van Brakel te krijgen. De nieuwe versie, verdeeld in 3 delen en 5 boeken. Ik weet niet of dit de goede topic is, maar is er iemand die die versie heeft of al gelezen heeft? Is het een beetje te doen?

Verstuurd vanaf mijn SM-A127F met Tapatalk
Mooi cadeau. Kun je een leven lang uit putten.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
newton
Berichten: 721
Lid geworden op: 22 feb 2019, 16:22

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door newton »

Mauries06 schreef:Thomas Boston, een visser der mensen. Gekregen van mijn opa.

Het duurt nog even, maar in november hoop ik voor mijn 17e verjaardag de Redelijke Godsdienst van Brakel te krijgen. De nieuwe versie, verdeeld in 3 delen en 5 boeken. Ik weet niet of dit de goede topic is, maar is er iemand die die versie heeft of al gelezen heeft? Is het een beetje te doen?

Verstuurd vanaf mijn SM-A127F met Tapatalk
Mauries06 schreef:Thomas Boston, een visser der mensen. Gekregen van mijn opa.

Het duurt nog even, maar in november hoop ik voor mijn 17e verjaardag de Redelijke Godsdienst van Brakel te krijgen. De nieuwe versie, verdeeld in 3 delen en 5 boeken. Ik weet niet of dit de goede topic is, maar is er iemand die die versie heeft of al gelezen heeft? Is het een beetje te doen?

Verstuurd vanaf mijn SM-A127F met Tapatalk
Bedoel je de bewerking door Jasper Stam? Die leest een stuk prettiger dan de versie op theologienet. De redelijke godsdienst is verder niet een serie boeken die ik zomaar achter elkaar zou lezen. CGO had afgelopen jaar wel een interessante module over de redelijke godsdienst
Mauries06
Berichten: 86
Lid geworden op: 06 sep 2022, 00:59

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Mauries06 »

Ja, die versie bedoel ik inderdaad. Mijn opa heeft de oude vertaling nog staan, maar die is bijvoorbeeld erg lastig zei hij.

Verstuurd vanaf mijn SM-A127F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1203
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Anselmus »

Mauries06 schreef: 26 aug 2023, 22:21 Ja, die versie bedoel ik inderdaad. Mijn opa heeft de oude vertaling nog staan, maar die is bijvoorbeeld erg lastig zei hij.

Verstuurd vanaf mijn SM-A127F met Tapatalk
Afhankelijk van welke versie is die prima te lezen. Brakel schreef voor de gewone kerkmensen schrijft hij volgens mij in zijn voorwoord. Het is veel toegankelijker dan de institutie bijvoorbeeld. Neemt niet weg dat de hertalingen een zegen zijn zodat het beter te begrijpen is en makkelijker leest dan taal van honderden jaren geleden.
Fides Quaerens Intellectum
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4198
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Maanenschijn »

De levendmakende kracht van Gods Beloften - Johannes Teelinck (1623-1674).
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1203
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Anselmus »

Vandaag in de trein begonnen in Uitverkoren van Chain Potok. Heerlijk de eerste 70 bladzijden gelezen. Nu een uurtje aan het werk en als beloning straks nog even verder lezen.
Fides Quaerens Intellectum
merel
Berichten: 10085
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door merel »

Anselmus schreef: 28 aug 2023, 19:36 Vandaag in de trein begonnen in Uitverkoren van Chain Potok. Heerlijk de eerste 70 bladzijden gelezen. Nu een uurtje aan het werk en als beloning straks nog even verder lezen.
Dat is een van mijn lievelings boeken! Het tweede deel is ook een aanrader.
DDD
Berichten: 29047
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door DDD »

Ja, eens.

Een heel mooi boek.
Plaats reactie