Zeker!GerefGemeente-lid schreef: ↑25 aug 2023, 23:45 https://www.rd.nl/artikel/1032012-jan-b ... de-schelde
Opnieuw een prachtig interview.
Gelezen, gedacht, gehoord...
Re: Gelezen, gedacht, gehoord...
Fides Quaerens Intellectum
Ik kan dit wel waarderen…
Voor de derde keer op rij

'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
-
- Verbannen
- Maanenschijn
Het is een interview met veel diepgang, mooi.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Wat mij opvalt is dat de interviews van GG mensen altijd prachtig zijn, aldus GerefGem-lid.GerefGemeente-lid schreef: ↑25 aug 2023, 23:45 https://www.rd.nl/artikel/1032012-jan-b ... de-schelde
Geldt dit ook voor interviews van mensen uit andere kerverbanden?
Ik ben benieuwd wat er zo prachtig aan is en wat de diepgang precies inhoudt.
-
CvdW schreef: ↑26 aug 2023, 19:40Wat mij opvalt is dat de interviews van GG mensen altijd prachtig zijn, aldus GerefGem-lid.GerefGemeente-lid schreef: ↑25 aug 2023, 23:45 https://www.rd.nl/artikel/1032012-jan-b ... de-schelde
Geldt dit ook voor interviews van mensen uit andere kerverbanden?

Ik denk het wel GerefGem-lid stemt zeer waarschijnlijk op een GGer, de heer Stoffer is dat niet. M.a.w. kerkelijke achtergrond speelt zeker mee
- Maanenschijn
Gelezen, gedacht, gehoord...
Ik vond er mooie zaken in staan. Onderstaande citaten geven mij aan dat hier een nadenkend mens spreekt, die nadenkt over zijn rol in de maatschappij, inspiratie opdoet en nodig heeft, eerlijk is voor zichzelf.Ad Anker schreef:Ik ben benieuwd wat er zo prachtig aan is en wat de diepgang precies inhoudt.
schreef: ‘Ik probeer waardegestuurd te leven, dat vind ik ingewikkeld. Ik ervaar het leven als ingewikkeld’.
‘Als ik fysiek vermoeid raak, word ik mentaal zwakker. Ook dat is goed voor me. Gevoelens en emoties die ik anders verdring, laat ik dan toe.’ Soms zit ik daarna, zwetend aan de oever van de Schelde, wat te mediteren en durf ik in mijn binnenste dingen te zeggen, ook tegen God, die ik anders verstop.’
-knip wegens copyright-
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Inderdaad, in dit stukje verwoordt hij het op een manier die aanzet tot denken, niet zo cliché en/of standaard.
-
- Verbannen
Precies.
Ik heb altijd Van der Staaij gestemd en zal nu Stoffer stemmen. Dus je bewering is onjuist.
En Stoffer heeft ook zo z'n gergemlinkjes. De GerGem is nooit ver weg.GerefGemeente-lid schreef: ↑26 aug 2023, 22:12Precies.
Ik heb altijd Van der Staaij gestemd en zal nu Stoffer stemmen. Dus je bewering is onjuist.
-
Interessant om te zien dat veel van deze punten mij ook aanspraken. Bij het citaat over leidinggeven vond ik het tweede stukje ook erg treffend.Maanenschijn schreef: ↑26 aug 2023, 21:20Ik vond er mooie zaken in staan. Onderstaande citaten geven mij aan dat hier een nadenkend mens spreekt, die nadenkt over zijn rol in de maatschappij, inspiratie opdoet en nodig heeft, eerlijk is voor zichzelf.Ad Anker schreef:Ik ben benieuwd wat er zo prachtig aan is en wat de diepgang precies inhoudt.schreef: ‘Ik probeer waardegestuurd te leven, dat vind ik ingewikkeld. Ik ervaar het leven als ingewikkeld’.
‘Als ik fysiek vermoeid raak, word ik mentaal zwakker. Ook dat is goed voor me. Gevoelens en emoties die ik anders verdring, laat ik dan toe.’ Soms zit ik daarna, zwetend aan de oever van de Schelde, wat te mediteren en durf ik in mijn binnenste dingen te zeggen, ook tegen God, die ik anders verstop.’
‘Leidinggeven is voor een christen vaak niet eenvoudig. Het is helder hoe het hoort, maar vertel maar eens hoe het in de dagelijkse praktijk moet. ‘
‘Nog liever zou ik er een groepsgesprek van maken, met Felix erbij, Wulfert Floor en de vader van Corrie ten Boom. Deze mensen lieten zich niet opsluiten in het schema van these en antithese, maar oordeelden eenvoudig op grond van Gods Woord.’
‘Neem dit: „Dies sind die heil’gen zehn Gebot” van Bach, voor mij een muzikale vertolking van Romeinen 7. Hij begint heel lieflijk. „Ik heb een vermaak in de wet Gods naar de inwendige mens.” Dan komt er een ander thema, een zuchtmotief. „Het goede dat ik wil, doe ik niet; maar het kwade dat ik niet wil, dat doe ik.” Toch moet je verder, want het leven gaat door. De stemmingen wisselen elkaar steeds af. In de linkerhand komt vervolgens de melodie, in een canon in het octaaf. Het octaaf staat symbool voor God. De wet is goddelijk en goed. Omdat Bach een gelovige man was, is het aannemelijk dat hij, net als de Heidelbergse Catechismus, de wet in het licht van de dankbaarheid plaatste. Hij is volkomen gehouden door de Wetsvervuller. Daarom sluit Bach het stuk af met een majeur akkoord. Door die diepere lagen in zijn muziek, de verborgen boodschap, krijg je er nooit genoeg van. Het zijn muzikale preken. Kohlbrugge zou er ”amen” op zeggen.’
‘Door het beluisteren van deze podcast blijf je redelijk goed op de hoogte van wat er leeft in de maatschappij; hoe mensen denken en naar christenen kijken. Ook van mensen buiten je eigen kring kun je veel leren.’
‘Een bijzondere missie heb ik niet. Mijn verlangen is dienstbaar te zijn op de plaats waar ik ben gesteld en tot bloei te komen op de plek waar God me heeft geplant. Dat gaat met veel vallen en opstaan.’
‘Van nature ben ik geneigd om in mezelf te wroeten, terwijl we juist de lendenen van ons verstand moeten opschorten en volkomen hopen op de genade die ons toegebracht wordt in de openbaring van Jezus Christus.’
Leidinggeven is voor een christen vaak niet eenvoudig. Het is helder hoe het hoort, maar vertel maar eens hoe het in de dagelijkse praktijk moet. Ds. G. Boer zegt ergens dat een christen zonder vuile handen niet bestaat. Dat herken ik. Hoe voorkom je enerzijds dat ze té vuil worden, anderzijds dat je aan de kant blijft staan en verantwoordelijkheden aan anderen overlaat.
-
- Verbannen
De SGP is juist het bewijs dat ook buiten de GG er genoeg kundige en wijze mannen zijn. Ook de wijze Van der Vlies was immers niet van de Gereformeerde Gemeenten.Job schreef: ↑26 aug 2023, 22:41En Stoffer heeft ook zo z'n gergemlinkjes. De GerGem is nooit ver weg.GerefGemeente-lid schreef: ↑26 aug 2023, 22:12Precies.
Dus als het om de politiek gaat, maakt het mij absoluut niet uit welk kerkelijk naampje er aan hangt. Integendeel.
Een zin om eens in alle rust te overdenken, geliefden.GerefGemeente-lid schreef: ↑26 aug 2023, 23:52De SGP is juist het bewijs dat ook buiten de GG er genoeg kundige en wijze mannen zijn. Ook de wijze Van der Vlies was immers niet van de Gereformeerde Gemeenten.Job schreef: ↑26 aug 2023, 22:41En Stoffer heeft ook zo z'n gergemlinkjes. De GerGem is nooit ver weg.GerefGemeente-lid schreef: ↑26 aug 2023, 22:12Precies.
Dus als het om de politiek gaat, maakt het mij absoluut niet uit welk kerkelijk naampje er aan hangt. Integendeel.