Misschien toch eens nadenken over een stukje leren communiceren. Ik ben vrij genuanceerd en wordt af en toe verbazingwekkend serieus genomen.
[/quote]

Misschien toch eens nadenken over een stukje leren communiceren. Ik ben vrij genuanceerd en wordt af en toe verbazingwekkend serieus genomen.
Dit laatste zinnen zeg. Wat een onzin.KDD schreef: ↑24 aug 2023, 14:12 Ik heb de debat over de HSV toen niet gevolgd maar L.M.P. Scholten heeft lezenswaardig dingen geschreven in de Wachter Sions hierover. Dit stuk is is niet minder waar geworden:
De verschijning van de Herziene Statenvertaling (HSV) heeft een kloof geslagen binnen de gereformeerde gezindte. Of misschien moeten we zeggen: de kloof die er al was, is voor aller oog zichtbaar geworden. Een kloof niet om uiterlijkheden als kleding of haardracht. Een kloof niet om kwesties als het gebruik van de moderne media of iets dergelijks. Maar een kloof om het meest fundamentele wat het reformatorisch volksdeel tot nu toe steeds samenbond: het Woord des Heeren.
De reformatorische wereld is op allerlei punten verdeeld. Die verdeeldheid is de laatste jaren alleen maar toegenomen. We groeien uit elkaar. De samenwerking is daardoor onder druk komen te staan. Met name doet zich dat voor in het voortgezet onderwijs. Het RD worstelt ermee. Het gaat de SGP niet voorbij. Maar nog altijd was er de verbondenheid rondom de ene Bijbel. Die is nu ineens verbroken.
Kijk, je doet nu iets wat heel kwetsend overkomt richting je opponenten. Je serveert de wezenlijke beleving af als onzin.Zeeuw schreef: ↑24 aug 2023, 14:25Dit laatste zinnen zeg. Wat een onzin.KDD schreef: ↑24 aug 2023, 14:12 Ik heb de debat over de HSV toen niet gevolgd maar L.M.P. Scholten heeft lezenswaardig dingen geschreven in de Wachter Sions hierover. Dit stuk is is niet minder waar geworden:
De verschijning van de Herziene Statenvertaling (HSV) heeft een kloof geslagen binnen de gereformeerde gezindte. Of misschien moeten we zeggen: de kloof die er al was, is voor aller oog zichtbaar geworden. Een kloof niet om uiterlijkheden als kleding of haardracht. Een kloof niet om kwesties als het gebruik van de moderne media of iets dergelijks. Maar een kloof om het meest fundamentele wat het reformatorisch volksdeel tot nu toe steeds samenbond: het Woord des Heeren.
De reformatorische wereld is op allerlei punten verdeeld. Die verdeeldheid is de laatste jaren alleen maar toegenomen. We groeien uit elkaar. De samenwerking is daardoor onder druk komen te staan. Met name doet zich dat voor in het voortgezet onderwijs. Het RD worstelt ermee. Het gaat de SGP niet voorbij. Maar nog altijd was er de verbondenheid rondom de ene Bijbel. Die is nu ineens verbroken.
Nee, degene die het stuk schrijft serveert anderen af met dat zij 'de verbondenheid hebben verbroken'.GerefGemeente-lid schreef: ↑24 aug 2023, 14:34Kijk, je doet nu iets wat heel kwetsend overkomt richting je opponenten. Je serveert de wezenlijke beleving af als onzin.Zeeuw schreef: ↑24 aug 2023, 14:25Dit laatste zinnen zeg. Wat een onzin.KDD schreef: ↑24 aug 2023, 14:12 Ik heb de debat over de HSV toen niet gevolgd maar L.M.P. Scholten heeft lezenswaardig dingen geschreven in de Wachter Sions hierover. Dit stuk is is niet minder waar geworden:
Daarmee doe je anderen verdriet. Je begrijpt gewoon echt niet hoe wezenlijk het voor sommigen is én blijft.
En daarom zie ik die twist en die tweedracht wel degelijk als een list van de boze, om zo alleen maar meer de kloof te verbreden en te verdiepen.
Opnieuw kan ik je niet volgen. Ik pleit er juist voor om de SV en kanttekeningen te blijven gebruiken. Dan is het juist geen monument. Het is nog steeds het levende Woord van God. Het wordt pas een monument wanneer je het wel in de boekenkast hebt, maar niet meer actief gebruikt.ZWP schreef: ↑24 aug 2023, 12:44Met die laatste redenatie maak je van de SV een monument (wat het in zekere zin óók is). Maar voor ons christenen de Bijbel het levende Woord van God. Dat gaat boven elk monument uit.Valcke schreef: ↑24 aug 2023, 12:42Daarop zeg ik volmondig: Ja, inderdaad beter qua aansluiting op de huidige taal. Maar toch nog vaak moeilijk qua inhoud, zoals ook de grondtekst.tja schreef: ↑24 aug 2023, 12:36 @valcke, en/of GG-lid of iemand die verklaard tegenstander is van de HSV
Stel dat de grondtaal op dezelfde vertaalmethode als in 1637 vertaald word naar het Nederlands van nu. Zou dat dan wel acceptabel zijn? Zou dat niet een veel beter leesbare variant van de bijbel opleveren?
Maar tegelijk zie ik in de SV nog grote waarde voor het nageslacht, ook vanwege de kanttekeningen.
Ik mis de liefde en het respect in jouw reacties t.o.v. degenen die dit principieel zien en zo ervaren.Zeeuw schreef: ↑24 aug 2023, 14:43Nee, degene die het stuk schrijft serveert anderen af met dat zij 'de verbondenheid hebben verbroken'.GerefGemeente-lid schreef: ↑24 aug 2023, 14:34Kijk, je doet nu iets wat heel kwetsend overkomt richting je opponenten. Je serveert de wezenlijke beleving af als onzin.Zeeuw schreef: ↑24 aug 2023, 14:25Dit laatste zinnen zeg. Wat een onzin.KDD schreef: ↑24 aug 2023, 14:12 Ik heb de debat over de HSV toen niet gevolgd maar L.M.P. Scholten heeft lezenswaardig dingen geschreven in de Wachter Sions hierover. Dit stuk is is niet minder waar geworden:
Daarmee doe je anderen verdriet. Je begrijpt gewoon echt niet hoe wezenlijk het voor sommigen is én blijft.
En daarom zie ik die twist en die tweedracht wel degelijk als een list van de boze, om zo alleen maar meer de kloof te verbreden en te verdiepen.
Bijzonder hoe de zogenaamde principes vaak anderen de maat nemen. Zoals DDD schrijft: het is nog steeds die ene Bijbel. Zou je dit ook tegen Engelse of Duitse broeders en zuster zo zeggen? Nee, natuurlijk niet.
'Je opponenten', ook zo een domme term. Hou toch eens op alles je heilige oorlog te maken.
Dat geldt dan net zo goed voor de HSV. Er zijn nu al jongeren die deze ook niet meer begrijpen. Dus tegen de tijd dat deze generatie hun kinderen op het voortgezet onderwijs heeft zitten moeten we over naar 'Het Boek'.
Ik bedoelde een monument in de betekenis van een onaantastbaar teken. De Nachtwacht van Rembrandt ga je niet meer wijzigen, zo heeft de schilder ‘m immers gemaakt. De SV lijkt in die zin op een monument: het moet precies zo blijven en mag niet veranderd worden, zelfs voor de kanttekeningen geldt dit dan. Volgens mij ben jij daar genuanceerder in overigens, maar zo lees ik hier wel meerdere reacties.Valcke schreef: ↑24 aug 2023, 14:47Opnieuw kan ik je niet volgen. Ik pleit er juist voor om de SV en kanttekeningen te blijven gebruiken. Dan is het juist geen monument. Het is nog steeds het levende Woord van God. Het wordt pas een monument wanneer je het wel in de boekenkast hebt, maar niet meer actief gebruikt.ZWP schreef: ↑24 aug 2023, 12:44Met die laatste redenatie maak je van de SV een monument (wat het in zekere zin óók is). Maar voor ons christenen de Bijbel het levende Woord van God. Dat gaat boven elk monument uit.Valcke schreef: ↑24 aug 2023, 12:42Daarop zeg ik volmondig: Ja, inderdaad beter qua aansluiting op de huidige taal. Maar toch nog vaak moeilijk qua inhoud, zoals ook de grondtekst.tja schreef: ↑24 aug 2023, 12:36 @valcke, en/of GG-lid of iemand die verklaard tegenstander is van de HSV
Stel dat de grondtaal op dezelfde vertaalmethode als in 1637 vertaald word naar het Nederlands van nu. Zou dat dan wel acceptabel zijn? Zou dat niet een veel beter leesbare variant van de bijbel opleveren?
Maar tegelijk zie ik in de SV nog grote waarde voor het nageslacht, ook vanwege de kanttekeningen.
Lekker relevant, dan moet je dat op zo'n moment aangeven.
Dat is een losse kreet geen onderbouwing. 'De argumenten' voor een deel van de argumenten kan dat niet eens opgaan. Een argument als dat de SV dichter bij de grondtaal blijft, heeft niks te maken met een self fullfilling propheties