Gelezen, gedacht, gehoord...

Orchidee

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Orchidee »

Refogast schreef:Het artikel van ds. C.G. Vreugdenhil op cvandaag.nl, heeft mij gemengde gevoelens gegeven. Als ik zo in dit artikel lees, neemt ds. Vreugdenhil het op voor ds. G.A. van den Brink.
Mocht dit kloppen dat is dit verdrietig te noemen. Ik denk dat ds. G.H. Kersten totaal iets anders geleerd heeft
Wat is er verdrietig aan dat iemand het zou opnemen voor ds vd Brink?
En hoe belangrijk is het wat ds Kersten heeft geleerd?
Ds Kersten was ook een mens net zoals ds vd Brink.
Het belangrijkste is wat Gods Woord ons leert!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Gezeur over de grondslag van dit forum is niet gewenst.
Daarom heb ik een bericht plus enkele reacties geknipt.
Verder on-topic aub.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Intriest als iemand blijft volharden en geloven in door mensen aangeprate waarheden en wegen maar voor de echte Waarheid wegvluchten, hun hoofd in het zand steken en zichzelf op de borst slaan 'ik heb de waarheid en ik weet wat de waarheid is'.
Ipv te vluchten naar Christus, Die alleen de enige Weg en Waarheid is.
Hij alleen kan en wil een mens rust geven!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Psalm

Bericht door Psalm »

Refogast schreef: 17 aug 2023, 10:49 Het artikel van ds. C.G. Vreugdenhil op cvandaag.nl, heeft mij gemengde gevoelens gegeven. Als ik zo in dit artikel lees, neemt ds. Vreugdenhil het op voor ds. G.A. van den Brink.
Mocht dit kloppen dat is dit verdrietig te noemen. Ik denk dat ds. G.H. Kersten totaal iets anders geleerd heeft (zie dogmatiek).
Mijn advies: pak de Bijbel en de dogmatiek van ds. G.H. Kersten erbij. Dit ontbreekt echter in het artikel van ds. Vreugdenhil.
Tja, ds. G.A. van den Brink staat dichter bij de reformatie dan ds. G.H. Kersten. Jammer dat ds. G.H. Kersten door veel mensen zo op een voetstuk wordt geplaatst. Verder vind ik het fijn dat ds. Vreugdenhil er eerlijk voor uitkomt. Het zal voor hem niet makelijk zijn en zeker uit eigen ervaring speken.
HHR

Bericht door HHR »

Henk J schreef: 14 aug 2023, 11:23
GerefGemeente-lid schreef: 11 aug 2023, 17:11 https://www.rd.nl/artikel/1030648-ds-a- ... -gewoon-in

Prachtig artikel met ds. A. Verschuure
Heb het artikel nu ook gelezen en ik vond het ook een mooi interview. Het format zorgt voor een bepaalde vraagstelling en daar is niks mis mee.
Moest hier wel een beetje om grinniken: https://twitter.com/smallepadlopers/sta ... an6drKXZvw
Profesto

Bericht door Profesto »

HHR schreef: 19 aug 2023, 16:25
GerefGemeente-lid schreef: 11 aug 2023, 17:11 https://www.rd.nl/artikel/1030648-ds-a- ... -gewoon-in

Heb het artikel nu ook gelezen en ik vond het ook een mooi interview. Het format zorgt voor een bepaalde vraagstelling en daar is niks mis mee.
Moest hier wel een beetje om grinniken: https://twitter.com/smallepadlopers/sta ... an6drKXZvw
Iemand heeft via Refoweb een vraag gesteld.
Ik vraag me af in welke context het preekfragment dan stond. De uitspraak over dominee-verering is toch vrij duidelijk. :bobo
DDD

Bericht door DDD »

Ik weet het niet hoor.

Je hoeft een foto toch niet te hebben om die te vereren? Misschien drukte hij zich in de preek wat ongelukkig uit, al vind ik de tekst heel duidelijk, vanwege de inperking 'als je' maar ik zie geen zondigheid in het hebben van een foto van mensen waar je op geestelijk gebied goede herinneringen aan bewaart.

Het lijkt mij prima passen bij de manier waarop de Hebreeënbrief daarover spreekt.

Ik vind het filmpje eerlijk gezegd een beetje onnozel en kinderachtig.
Laatst gewijzigd door DDD op 22 aug 2023, 11:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Profesto schreef: 22 aug 2023, 11:04
HHR schreef: 19 aug 2023, 16:25

Iemand heeft via Refoweb een vraag gesteld.
Ik vraag me af in welke context het preekfragment dan stond. De uitspraak over dominee-verering is toch vrij duidelijk. :bobo
Los van hoe je inhoudelijk hierover denkt, vind ik het niet kies om op die manier een vraag aan iemand te stellen. Benader hem of haar dan rechtstreeks, zou ik zeggen.
DDD

Bericht door DDD »

Dat vind ik dan weer niet. Er zijn ongetwijfeld een paar duizend mensen met dezelfde vraag. Het zou heel eenvoudig zijn om daar gewoon een antwoord op te geven.

Al begrijp ik ook dat het RD hier niet aan gaat beginnen. Dan is het eind zoek. Maar Refoweg lijkt me een uitstekend medium. Of Twitter zelf ook.

De dominee spaart zichzelf niet op de preekstoel, in ieder geval. Maar zolang er geen verering bij komt, is er niets mis met een foto.
Profesto

Bericht door Profesto »

DDD schreef: 22 aug 2023, 11:12 Ik weet het niet hoor.

Je hoeft een foto toch niet te hebben om die te vereren? Misschien drukte hij zich in de preek wat ongelukkig uit, maar ik zie geen zondigheid in het hebben van een foto van mensen waar je op geestelijk gebied goede herinneringen aan bewaart.

Het lijkt mij prima passen bij de manier waarop de Hebreeënbrief daarover spreekt.
Ik zie er zelf ook geen zonde in, maar het is natuurlijk wel een beetje ironisch dat dergelijke niet mis te verstane uitspraken gedaan worden en er vervolgens zoveel foto's te zien zijn in het artikel.

Verder vind ik het nogal een kinderachtig filmpje, vooral met dat infantiele muziekje. De maker moet toch iemand zijn die de bewuste preek heeft gehoord en het RD-artikel heeft gelezen. En dus iemand uit de omgeving van de gemeente van ds. Verschuure..
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Profesto schreef: 22 aug 2023, 11:22
DDD schreef: 22 aug 2023, 11:12 Ik weet het niet hoor.

Je hoeft een foto toch niet te hebben om die te vereren? Misschien drukte hij zich in de preek wat ongelukkig uit, maar ik zie geen zondigheid in het hebben van een foto van mensen waar je op geestelijk gebied goede herinneringen aan bewaart.

Ik zie er zelf ook geen zonde in, maar het is natuurlijk wel een beetje ironisch dat dergelijke niet mis te verstane uitspraken gedaan worden en er vervolgens zoveel foto's te zien zijn in het artikel.

Verder vind ik het nogal een kinderachtig filmpje, vooral met dat infantiele muziekje. De maker moet toch iemand zijn die de bewuste preek heeft gehoord en het RD-artikel heeft gelezen. En dus iemand uit de omgeving van de gemeente van ds. Verschuure..
Het filmpje is erg simpel. Maar m.i. moet je als dominee erg uitkijken met al te grote uitspraken over 'zonde tegen een bepaald gebod'. Je kunt er op wachten dat iets als dit dan gaat gebeuren.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Dat ds. Verschuure heeft geen behoefte had om te reageren op een vraag via Refoweb kan ik begrijpen. Overigens, ook van dit forum is hij eens verschrikkelijk van geschrokken. Die preek heeft destijds iemand hier zelfs gedeeld.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
KDD

Bericht door KDD »

Ik denk dat als een dominee preekt dat hij niet alleen tegen de gemeente maar ook tegen zijn eigen preekt.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

KDD schreef: 22 aug 2023, 11:28 Ik denk dat als een dominee preekt dat hij niet alleen tegen de gemeente maar ook tegen zijn eigen preekt.
Als we hem wat beter kennen zou hier wel eens iets gezegd kunnen zijn wat niet bezijden de waarheid is.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
DDD

Bericht door DDD »

Een dominee die schrikt van Refoforum lijkt me toch bijscholing nodig hebben.

Maar los daarvan: ik vind het helemaal geen grote uitspraak in de preek. Dominees mogen best concreet zijn in het toepassen van de heilige Schrift. Je hoeft het niet altijd met hen eens te zijn, dat kan ook haast niet als de preken erg concreet zijn. Dominees moeten zich ook voorzichtig uitdrukken, en niet te snel roepen dat hun interpretatie rechtstreeks onder leiding van de heilige Geest tot ons komt.

Maar los daarvan: in dit geval vind ik echt dat het een terechte opmerking was. Zeker nu uit het artikel blijkt dat er inderdaad mensen zijn die dominees op foto's bewaren. :)
Plaats reactie