Je maakt niet de indruk over je posting te hebben nagedacht:Posthoorn schreef: ↑17 aug 2023, 17:501) Dat klopt, maar het betekent wat anders dan jij hier bedoelt.Cyrillus schreef: ↑16 aug 2023, 21:451) Ogenschouw is gewoon nederlands hoorPosthoorn schreef: ↑16 aug 2023, 21:27in ogenschouw: je bedoelt 'in aanmerking'. Dit terzijde.Cyrillus schreef: ↑16 aug 2023, 11:29Ik denk dat je wel in ogenschouw moet nemen dat Refojongere het begrip 'zwak geloof' in bracht. Dat is de reden waarom ik over dit stukje ben gaan nadenken. Laten we het met andere woorden beschrijven: er is een mens die graag tot geloof wil komen maar het niet kan/durft. Hij blijft God aanroepen, maar God antwoord niet. Dan uiteindelijk breekt het licht door (Zijn Zoon wordt geopenbaard) en gelooft hij met zekerheid, zijn zwakke geloof wordt een sterk geloof. Als je een beetje gergemmer bent, dan zeg je dat de schuld bij deze mens lag, immers hij geloofde maar zwak, terwijl de middelen hem vertellen dat hij volkomen zekerheid mag hebben. Maar nee, omdat het Bunyan is, moet dit tranentrekkende verhaal wel bevindelijk uitgelegd worden. Dus gaat het over de onmachtige mens, die maar moet wachten tot Christus geopenbaard wordt. Je zou zeggen dat deze mens achteraf zijn zwakke geloof betreurt, maar nee hoor. God was het die wachtte met de openbaring van Zijn Zoon. Dat doet God tekort en geeft de mens te veel. Maar als ik dat zeg is het tegen heilige huisjes, want Bunyan is heilig verklaard. En begrijp mij goed, ik heb groot respect voor de Christenreis. Maar we moeten wel nuchter blijven lezen en niet meegesleept worden in de lijdelijke verhaallijn omdat dit zo goed in onze kraam te pas komt.
Inhoudelijk: natuurlijk is het eigen schuld als een mens niet gelooft, als hij (het heil in) in Christus niet ziet, niet kán zien, omdat hij blind is. Evengoed is het waar dat God vrij is op welk moment en hoe Hij dat (doorbrekend) geloof aan de zondaar wil schenken. \
2 Kor. 4:6 Want God, Die gezegd heeft dat het licht uit de duisternis zou schijnen, is Degene Die in onze harten geschenen heeft, om te geven verlichting der kennis der heerlijkheid Gods in het aangezicht van Jezus Christus.
Overigens heb ik moeite met de wijze zoals jij over deze tere, heilige zaken spreekt.
2) Natuurlijk staat het God vrij om te schenken, maar het is mij te gemakkelijk om dan maar de verantwoordelijkheid van de mens aan de kant te schuiven. Want dat is wat er gebeurt.
3) Zeker zijn dit tere zaken. En het spijt me dat ik @Arja niet meer recht heb gedaan in haar verhaal. Tegelijkertijd gaat het draadje wel ergens over en vind ik dat ik het recht heb om ook op basis van een persoonlijk verhaal een nuchtere conclusie te mogen trekken.![]()
2) Ik zie die link bij Bunyan in elk geval niet. En hoe je het ook wendt of keert, wij kunnen onszelf het geloof niet geven. We kunnen kerkgaan, bidden, lezen, maar gelóven, nee, dat kunnen we niet.
3) Inderdaad zijn het tere zaken. Hou daar dus rekening mee en wals niet heen over wat je mogelijk niet begrijpt.
1) Ogenschouw betekent ook wel 'aandachtig bekijken' en dat is wat ik heb willen zeggen, dus praat geen onzin
2) a) Als je de link niet ziet, moet je beter je best doen. Want ik denk dat je hem niet wilt zien. Je hoeft het er niet mee eens te zijn, maar hij is niet zo moeilijk te zien.
b) Volgens mij kunnen we ook niet naar de kerk gaan, of bidden of bijbel lezen zonder dat de Heilige Geest ons hierin leidt. Misschien moet je een iets minder remonstrantse benadering kiezen.
3) Als jij de link niet begrijpt, denk ik niet dat het aan jou is om mij te zeggen waar ik rekening mee moet houden.