Alles komt uit en door God, dat is een gegeven. De Heere zorgt ook voor eten van een heiden, een slaapplaats enzovoort. Dat is in Zijn algemene goedheid. Maar het daadwerkelijk geloven is wel degelijk een geloofsdaad. Het is zelfs een gave van God die hij aan de christen schenkt. Nu wil de Heere God dat aan een ieder geven, dat is evangelie. Vraag er maar veel om, zou bijvoorbeeld ds. Zoet gezegd hebben.tja schreef: ↑16 aug 2023, 11:22Ad Anker schreef: ↑16 aug 2023, 07:28Het middel: duidelijk en mee eens. Het gebed is niet het middel.tja schreef: ↑15 aug 2023, 22:15 @Ad
In rom 10:14 staat het belang van de prediking omschreven. Dit is het middel wat God aan ons gegeven heeft om tot geloof te komen. (Niet het gebed)
In Jakobus 1:21 worden we opgeroepen het Woord dat in ons geplant word (dmv de prediking) met zachtmoedigheid te ontvangen. Hetwelk uw zielen kan zalig maken. Dat mag natuurlijk gepaard gaan met gebed. Want ons geloof is altijd onvoldoende en beperkt.
Welk deel is van ons en welk van God? Ik zou zeggen strijdt Gij om in te gaan. Laat ons proberen zoveel als mogelijk is bij de bijbel te blijven.
Zo duidelijker?
Jak. 1:21: Eens. Volgens mij is dat het geschil ook niet.
Welk deel van ons, welk deel van God: ineens wordt je veel minder stellig en concreet. Als je dicht bij de Bijbel blijft kun je hier echter heel concreet op antwoorden, toch? Waarom nu dan niet?
Vooropgesteld dat ik blij ben met de punten waarover we het eens zijn.
Waarom ik minder stellig ben over welk deel van God en welk deel van ons komt.
Ik erken dat alle dingen uit Hem door Hem en tot Hem zijn. Zo ook het geloof en de wedergeboorte. Maar daarmee blijft staan dat God ons de middelen aanwijst. Dat middel is geloven als gevolg van de prediking en het horen van zijn woord.
Waarom zegt Stefanus in hand 7: 51
Gij hardnekkigen en onbesnedenen van hart en oren, gij wederstaat altijd den Heiligen Geest; gelijk uw vaders, alzo ook gij.
Hij verwijt ze het wederstaan van de Heilige Geest. Niet dat ze niet genoeg hebben gebeden.
God vraagt niet van ons of wij exact weten wat van Hem en wat van ons is. Hij vraagt ons ook niet om te bidden om geloof. Als je hier oprecht om bid dan heb je al geloof alleen herken je dat niet. Daar mag een dominee dan wat meer aandacht aan besteden om uit te leggen wat geloof is.
Ik neem het een predikant verder niet perse kwalijk als hij oproept om veel te bidden om geloof, ik constateer wel dat het niet het naspreken van de bijbel is, en ik vraag me oprecht af of het zin heeft om een ongelovige te laten bidden om geloof. En een aanvullend feit is dat veel mensen kennelijk niet goed begrijpen wat er bedoelt word daar getuigd de vraag aan evangelist v Dooijeweert van. En ik ken heel wat voorbeelden uit mijn omgeving.
(Let wel, ik bedoel niet het leven na het tot geloof komen. Daar is gebed en het oproepen tot gebed van levensbelang)
In het baptisme komt uiteindelijk goed naar voren dat er ook geloof is zonder de Heere God. Wat ik bedoel is dat de baptisten zeggen dat ná geloof er gedoopt moet worden. Je ziet zo vaak dat mensen pretenderen te geloven; ze worden gedoopt, maar na een paar jaar zijn ze vertrokken uit de kerk en bevinden zich midden in de wereld. Als geloven een daad was geweest die de mens zelf bewerkstelligen kan, dan zou je ook er weer voor kunnen kiezen om niet meer te gaan geloven. Een afval der heiligen zeg maar. Nee, het is een eenzijdig Gods werk. Hoe bijzonder!