“Vraag er maar veel om.”
-
Online
- Berichten: 5649
- Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
- Locatie: bertiel1306@gmail.com
“Vraag er maar veel om.”
Vraag er maar veel om. Dat is zoiets van ik wil het graag hebben maar het is nog maar de vraag of God het wil geven.
Een uitdrukking waarvan ik me afvraag of dit bij de reformatoren, onze oude schrijvers of de puriteinen zo voor komt.
God wil er zeker om gevraagd worden, maar wel vanuit het geloof dat Hij het schenken zal
Een uitdrukking waarvan ik me afvraag of dit bij de reformatoren, onze oude schrijvers of de puriteinen zo voor komt.
God wil er zeker om gevraagd worden, maar wel vanuit het geloof dat Hij het schenken zal
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Re: Hoe was je zondag [2]?
Eens DIA! Ik zou niet weten wanneer een mens zou moeten stoppen om dat te vragen. Als hij sterft denk ik.-DIA- schreef: ↑07 aug 2023, 21:59Nee een wens, want die man kan je ook niks geven. Wat moet hij dan zeggen? Wacht maar af of misschien ooit nog bekeerd mocht worden? Dat maakt berustende mensen en wachten stilletjes af. Dit is verkeerd, want waar heeft God gezegd: Voor jou is er geen genade? Hij zegt wel: Daarentegen wil Ik er van den huize Israëls om gebeden worden. Wat is dat anders dan een van God in de mond gelegde wens en gebed?Cyrillus schreef: ↑07 aug 2023, 21:52Vraag er maar veel om is een uitdrukking van ongeloof: https://www.geloofstoerusting.nl/videos ... r-veel-om/-DIA- schreef: ↑07 aug 2023, 21:32In feite erg om dat een dooddoener te noemen. Misschien beseft men niet wat men zegt. Zo werd het 'wie het vat vatte het' ook al afgedaan als dooddoener. Ik hoef dan niet te vragen of men dan weet wat men zegt.
"de dooddoener" zelfst.naamw. (m.) Uitspraak: [ˈdodunər] Verbuigingen: dooddoener|s (meerv.) uitspraak met weinig inhoud die toch het gesprek verstoort. Voorbeeld: `iemand met een dooddoener van zijn onderwerp afbrengen`
Re: Hoe was je zondag [2]?
'Vraag er maar veel om' is mijns inziens een beter advies voor wedergeboren mensen dan voor mensen die zich niet hebben bekeerd.
Voor de laatsten is het ook een verkeerd advies. Jezus heeft zoiets nooit tegen ongelovigen gezegd.
Voor de laatsten is het ook een verkeerd advies. Jezus heeft zoiets nooit tegen ongelovigen gezegd.
Laatst gewijzigd door DDD op 07 aug 2023, 22:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Hoe was je zondag [2]?
Vd Brink en Geloofstoerusting zijn voor mij nu niet bepaald het eind van alle tegenspraak, integendeel. Kom met betere bronnen zou ik zeggen. Het is helemaal geen ongeloof. Het is verwijzen naar een Drieënig God, rijker kan niet. Als we ergens moeten zijn, is het bij Hem.Cyrillus schreef: ↑07 aug 2023, 21:52Vraag er maar veel om is een uitdrukking van ongeloof: https://www.geloofstoerusting.nl/videos ... r-veel-om/-DIA- schreef: ↑07 aug 2023, 21:32In feite erg om dat een dooddoener te noemen. Misschien beseft men niet wat men zegt. Zo werd het 'wie het vat vatte het' ook al afgedaan als dooddoener. Ik hoef dan niet te vragen of men dan weet wat men zegt.
"de dooddoener" zelfst.naamw. (m.) Uitspraak: [ˈdodunər] Verbuigingen: dooddoener|s (meerv.) uitspraak met weinig inhoud die toch het gesprek verstoort. Voorbeeld: `iemand met een dooddoener van zijn onderwerp afbrengen`
Re: Hoe was je zondag [2]?
Het gebed is een uitmuntend middel om God te ontmoeten. Het is daarmee een zeer bijbelse manier van aansporen.Bertiel schreef:Vraag er maar veel om. Dat is zoiets van ik wil het graag hebben maar het is nog maar de vraag of God het wil geven.
Een uitdrukking waarvan ik me afvraag of dit bij de reformatoren, onze oude schrijvers of de puriteinen zo voor komt.
God wil er zeker om gevraagd worden, maar wel vanuit het geloof dat Hij het schenken zal
De suggestie dat het maar de vraag is of God het wil geven wordt pas van belang als andere leerstellingen overgeaccentueerd worden die lijdelijkheid bevorderen.
Op zichzelf is het gebed van zeer grote waarde.
-
Online
- Berichten: 5649
- Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
- Locatie: bertiel1306@gmail.com
Re: Hoe was je zondag [2]?
Ik zeg niks over het gebed an sich
Ik zie het alleen niet als bijbels als de aansporing vanuit de prediking (want dat was de oorzaak van deze discussie) hier enkel bij blijft.
Zo wordt je wel de kant van de lijdelijkheid opgedreven die net zo onbijbels is als een alles van ons activisme verwachtende oproep.
Ik zie het alleen niet als bijbels als de aansporing vanuit de prediking (want dat was de oorzaak van deze discussie) hier enkel bij blijft.
Zo wordt je wel de kant van de lijdelijkheid opgedreven die net zo onbijbels is als een alles van ons activisme verwachtende oproep.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Re: Hoe was je zondag [2]?
Hier is het weer duidelijk. Want om reacties als bovenstaand voel ik me een vreemde op dit forum. We zijn geen eenheid in belijden. Dat is een probleem voor mij en zou voor ons allen een zaak van gewicht moeten zijn.
Immers is het: Ik wil dat ze één zijn, gelijk Wij één zijn.
Immers is het: Ik wil dat ze één zijn, gelijk Wij één zijn.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
-
- Berichten: 7006
- Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20
Re: Hoe was je zondag [2]?
Het ligt eraan hoe je het bekijkt. Je kan het inderdaad bekijken zoals hoe jij het zegt.Bertiel schreef: ↑07 aug 2023, 22:07 Vraag er maar veel om. Dat is zoiets van ik wil het graag hebben maar het is nog maar de vraag of God het wil geven.
Een uitdrukking waarvan ik me afvraag of dit bij de reformatoren, onze oude schrijvers of de puriteinen zo voor komt.
God wil er zeker om gevraagd worden, maar wel vanuit het geloof dat Hij het schenken zal
Het kan ook een wijzen op Christus zijn, dat bij Hem de zaligheid te vinden is. Maar dan wel Gods soevereiniteit benadrukkend. Volgens mij is daar niks mis mee. Jullie slaan net als ds. van den Brink compleet door, en dat zie je in dit soort opmerkingen. Het is niet goed om het evangelie te versmallen 100% mee eens, maar m.i. ben je met de uitspraak: Vraag er maar veel om, niet het evangelie aan het versmallen.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
mail: broederhh@gmail.com
Re: Hoe was je zondag [2]?
Maar de binnenkamer ingaan is toch allesbehalve lijdelijk? Ik zou geen plek weten waar meer geleerd en afgeleerd wordt en waar grotere rijkdommen worden gesmaakt in het geestelijk leven dan in de binnenkamer, bij een open Bijbel. Worstelen met God. Hem niet te laten gaan tenzij Hij je uit genade zegent. Jezelf te verliezen in Hem. Alles verliezen in jezelf en alles krijgen in Hem, het gebeurt op de knieën.Bertiel schreef: ↑07 aug 2023, 22:35 Ik zeg niks over het gebed an sich
Ik zie het alleen niet als bijbels als de aansporing vanuit de prediking (want dat was de oorzaak van deze discussie) hier enkel bij blijft.
Zo wordt je wel de kant van de lijdelijkheid opgedreven die net zo onbijbels is als een alles van ons activisme verwachtende oproep.
Re: Hoe was je zondag [2]?
Eigenlijk is alles aan de Heere vragen tegelijk zeggen: "Ikzelf ben en heb niets". Dat is pijnlijk, het sluit elke activiteit van de mens buiten. Je moet berooid, met je armoede en je lege handen naar God.-DIA- schreef: ↑07 aug 2023, 22:40 Hier is het weer duidelijk. Want om reacties als bovenstaand voel ik me een vreemde op dit forum. We zijn geen eenheid in belijden. Dat is een probleem voor mij en zou voor ons allen een zaak van gewicht moeten zijn.
Immers is het: Ik wil dat ze één zijn, gelijk Wij één zijn.
De oproep om erom te bidden sluit vermoedelijk niet meer aan bij een geloofsbeleving waarbij mensen zichzelf willen kunnen ontplooien en zelf in Christus willen geloven. Ik ben bang dat het daarom zoveel weerstand oproept.
-
Online
- Berichten: 5649
- Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
- Locatie: bertiel1306@gmail.com
Re: Hoe was je zondag [2]?
God werkt door woord en Geest. Een persoonlijk gebed is geen genademiddel.
Daarnaast is het niet slecht om op te roepen tot gebed. Maar enkel oproepen tot gebed leidt tot een loterijgeloof. Doe er maar veel aan mee, des te meer kans heb je dat je wint.
De aanbieding van het heil en de uitdeling daarvan door middel van de prediking lijkt me trouwens een apart topic waard
Daarnaast is het niet slecht om op te roepen tot gebed. Maar enkel oproepen tot gebed leidt tot een loterijgeloof. Doe er maar veel aan mee, des te meer kans heb je dat je wint.
De aanbieding van het heil en de uitdeling daarvan door middel van de prediking lijkt me trouwens een apart topic waard
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
-
Online
- Berichten: 5649
- Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
- Locatie: bertiel1306@gmail.com
Re: Hoe was je zondag [2]?
Juist wel. Want dan is het mijn gebed waarop God reageert.Job schreef: ↑07 aug 2023, 22:55Eigenlijk is alles aan de Heere vragen tegelijk zeggen: "Ikzelf ben en heb niets". Dat is pijnlijk, het sluit elke activiteit van de mens buiten. Je moet berooid, met je armoede en je lege handen naar God.-DIA- schreef: ↑07 aug 2023, 22:40 Hier is het weer duidelijk. Want om reacties als bovenstaand voel ik me een vreemde op dit forum. We zijn geen eenheid in belijden. Dat is een probleem voor mij en zou voor ons allen een zaak van gewicht moeten zijn.
Immers is het: Ik wil dat ze één zijn, gelijk Wij één zijn.
De oproep om erom te bidden sluit vermoedelijk niet meer aan bij een geloofsbeleving waarbij mensen zichzelf willen kunnen ontplooien en zelf in Christus willen geloven. Ik ben bang dat het daarom zoveel weerstand oproept.
Het is juist andersom. God nadert ons door woord en Geest.
Verkondiging en schrift zijn de genademiddelen bij uitstek die de Heilige Geest gebruikt.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Re: Hoe was je zondag [2]?
Nee, maar er staat gescheven: Doet uw mond wijd open... en Ik zal hem vervullenBertiel schreef: ↑07 aug 2023, 22:55 God werkt door woord en Geest. Een persoonlijk gebed is geen genademiddel.
Daarnaast is het niet slecht om op te roepen tot gebed. Maar enkel oproepen tot gebed leidt tot een loterijgeloof. Doe er maar veel aan mee, des te meer kans heb je dat je wint.
De aanbieding van het heil en de uitdeling daarvan door middel van de prediking lijkt me trouwens een apart topic waard
en... Roep Mij aan... en Geen genademiddel, maar zonder gebed kan een mens toch niet leven?
En ik protesteer tegen het blasfemisch zeggen "het gebed leidt tot een tot een loterijgeloof".
Hoe kan het zo worden in een betrekkelijk korte tijd?
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
-
Online
- Berichten: 5649
- Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
- Locatie: bertiel1306@gmail.com
Re: Hoe was je zondag [2]?
Dat zeg ik toch ook niet.
Ik ageer er enkel op dat dit niet op deze zelfstandige manier hoort te functioneren in de prediking.
Ik ageer er enkel op dat dit niet op deze zelfstandige manier hoort te functioneren in de prediking.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Re: Hoe was je zondag [2]?
Ik vraag me intussen wel af of het nog zin heeft hier nog wat te zeggen. Voel me hier opgejaagd.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«