Inderdaad leert Galaten 5 dat de besnijdenis onder de wet valt en die heeft afgedaan. Wij mogen nu in de vrijheid staan, echter niet om deze te misbruiken voor het vlees. Gal. 5:13 "Want gij zijt tot vrijheid geroepen, broeders, alleenlijk gebruikt de vrijheid niet tot een oorzaak voor het vlees; maar dient elkander door de liefde." Ik denk dat dit laatste dus de identity marker voor de kerk moet zijn: liefde.Refojongere schreef: ↑28 jul 2023, 09:57War mijn punt is: de besnijdenis wordt opgeheven als identity-marker van Gods volk. Dat valt op te maken uit Gal. 5. De Joden zeiden: zonder besnijdenis hoor je niet bij God, heb je de verkeerde identiteit. Volgens Paulus is het echter een relatief punt geworden. Zelfs een punt waarmee heidenen worden afgeschrikt (Hand 15 vs 5,9,10) om in Christus te geloven. Dus ja, voorheen een cruciale identitymarker, maar nu verworden tot een identitymarker die afhoudt van Christus. Apart eigenlijk.Cyrillus schreef: ↑27 jul 2023, 15:27Wat betreft de besnijdenis: ik denk dat je de nadruk moet leggen op identity marker. Het feit dat er een verbond was met alleen Israël gaf immers Israël een identiteit: Israël is het volk van God. Dus daarmee werd Israël ook apart geplaatst. Misschien kun je toelichten wat precies je punt is?Refojongere schreef: ↑27 jul 2023, 13:09 Kijk die laatste zinnen hadden ook anders geformuleerd kunnen worden. Daardoor kunnen discussies ontsporen.
Dan de inhoud.
- In Hand. 10 wordt de ceremoniele dienst afgeschaft. Eens. Daar vallen de spijswetten onder, maar ook de sabbat (zie Kol. 2 vs 11 en 16)? Hoe zie jij dat?
- Je zegt dat de les uit Hand 10 niet zozeer is dat de heidenen niet meer onrein zijn. Maar dat lijkt toch wel de les te zijn uit vers 28?
- De besnijdenis als sociologische identity marker. Die snap ik dus ook niet. Enig idee waar hij dat vandaan haalt? Zijn er meer theologen die dat doen? Heeft de besnijdenis misschien die betekenis gekregen in Gal. 5 vs 2 en ook Fil 3 vs 4 en 5? En dat Paulus daarom ook zo fel is?
Zo zijn er in onze tijd ook allerlei uiterlijke regels waardoor buitenstaanders/nieuwkomers worden afgeschrikt? Ik denk dat dit een goede toepassing is van het afschaffen vd ceremoniele wetten en de besnijdenis. Echter het kernpunt is dat het noodzakelijk zou zijn om zalig te worden en dan komt het ipv Christus.
Maar of we daaraan nog christenen herkennen? Wij lopen over van de uiterlijkheden, maar vergeten dat het om de liefde van Christus gaat. Wij gaan 2x naar de kerk, vrouwen dragen een mooie hoed volgens de laatste mode, en veel kinderen lopen in merkkleding. Onze huizen zijn mooi, onze auto's zijn mooi en onze vakanties zijn ons alles. Voor de vorm geven we wel wat aan de collecte natuurlijk. Onze goede werken hebben we uitbesteed aan de diverse refo-organisaties. Onze mond open doen en getuigen van Christus? Dit alleen als het ons niets kost. Uiteindelijk denk ik niet dat de uiterlijke regels zo zeer afschrikken, wel dat de wereld door ons wereldse vertoon heen prikt. Wij stellen niets meer voor als christenen. En ik zeg niet dat ik beter ben.